Gå til innhold

Hva betyr det å være "jomfru"?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Chiyo skrev (1 minutt siden):

Jomfruhinne er ikke er ord som er i bruk lenger.
https://sml.snl.no/skjedekrans

Vil legge til at myten om jomfruhinnen er ikke det samme som skjedekrans. Man kan ikke se på skjedekransen om en kvinne har debutert seksuelt eller ikke. Greia med jomfruhinnen er at den kan si noe om kvinnen har hatt sex eller ikke. Det er en velkjent myte og en myte som fortsatt lever i andre kulturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trøst skrev (1 minutt siden):

Vil legge til at myten om jomfruhinnen er ikke det samme som skjedekrans. Man kan ikke se på skjedekransen om en kvinne har debutert seksuelt eller ikke. Greia med jomfruhinnen er at den kan si noe om kvinnen har hatt sex eller ikke. Det er en velkjent myte og en myte som fortsatt lever i andre kulturer. 

Ja, det er en myte. Men jeg mener å ha lest at tidlig i fosterstadiet er inngangen til vagina dekket til av en "hinne" for å beskytte indre organer, og at det som folk tenker er "jomfruhinna" er restene av dette. Det er nok dette vi kalle skjedekrans, men at noen kjøper myten om at dette er det som dekker vagina til første samleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo svært viktig i islam at kvinnen er jomfru, så det får nok ofte spørsmål av dette fra muslimer. Så ikke rart de har ut dette på nettet.

Anonymkode: 02702...d52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiyo skrev (På 15.9.2021 den 17.02):

Kreftforeningen har en side om livmorhalsprøve hvor de svarer på ofte stilte spørsmål. Der står det: 
 

Hva i huleste betyr det egentlig at noen er jomfru? Jeg trodde ikke det var et ord man brukte i medisinsk diskurs lenger. Vi har for lengst blitt enige om at jomfruhinna faktisk er det vi kaller en "skjedekrans", og at det ikke er noe man har fordi den skal "sprekke" eller "rivne" første gang man har sex. Det er noe tull som er brukt mot kvinner for å kontrollere vår seksualitet. 

Hva mener de da? At man gjorde noe for aller første gang? Det kan man si om alt mulig. Hva er det som gjør "penis i vagina for første gang" noe annerledes enn andre første ganger? 

Jeg bare irriterer meg over at man faktisk bruker ordet "jomfru" på en seriøst nettside om kvinnehelse. Jeg skjønner at de vil overtale alle kvinner til å ta en celleprøve, og at noen er så pass religiøse at de har lurt seg selv til å tro at de er ubrukelig hvis de ikke er "urørt", men jeg bare syns ikke at man skal bruke det ordet. Det blir feil. Det hører ikke hjemme i seriøs diskurs. De burde heller sagt at jomfrudom er en myte, men at hvis de er bekymret så kan de roe seg med at ingen vil noen gang kunne få vite at de har tatt den testen. 
 

En som er jomfru har ikke hatt noe som helst inn i vagina eller anus.

Anonymkode: 14696...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (På 15.9.2021 den 17.07):

Det betyr at man ikke har hatt vaginalt samleie.

Heller ikke analt. 

Anonymkode: 14696...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er merkelig å bruke dette begrepet på en seriøs medisinsk side, det er jo ikke noe medisinsk begrep. Men de får sikkert mange henvendelser om dette, og hvis et slikt svar kan gjøre at flere tar celleprøve er det helt greit å skrive det. De må jo skrive på en slik måte at de som lurer får svar på det de lurer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chiyo skrev (På 15.9.2021 den 18.04):

Ja, det er en myte. Men jeg mener å ha lest at tidlig i fosterstadiet er inngangen til vagina dekket til av en "hinne" for å beskytte indre organer, og at det som folk tenker er "jomfruhinna" er restene av dette. Det er nok dette vi kalle skjedekrans, men at noen kjøper myten om at dette er det som dekker vagina til første samleie. 

Det er mange myter om jomfruhinnen. Når jeg var tenåring så var jomfruhinnen en ring som kunne sprekke etter første gang man hadde samleie. Da ville man blø, og samleie for første gang ville være vondt. Hos noen jenter sprakk jomfruhinnen på ridetur eller om de bommet på sykkelsetet og traff stanga. Husker de mange trådene på Topp-forumet hvor jenter i 13-års alderen trodde de hadde sprukket jomfruhinnen på ridetur eller med tampong. Og ikke minst alle trådene om fortvilte jenter som hadde store smerter og ubehag første gangen de hadde sex, da trolig også på grunn av frykten for jomfruhinnen som skulle sprekke. Er ikke akkurat så enkelt å slappe av om du tror at det skal gjøre dritvondt og at en hinne skal sprekke første gangen man har samleie. 

Viktigste man gjør er å avlive slike myter. Men vi har kommet langt på vei i Norge. Litt verre andre steder i verdenen, og jeg syns det er litt sykt at det er klinikker i England(!) som utfører slike operasjoner hvor jomfruhinnen blir "rekonstruert". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er, foruten kulturelle oppfatninger om jomfrudom, at f.eks HPV er en seksuelt overførbar sykdom, har du ikke  pult er sjansen mindre for smitte rett og slett. Og er du en av de som "vil spare deg til ekteskapet" (og man trenger ikke vræe muslim eller bosatt i pakistan av den grunn) så gjør du fremdeles det om du tar celleprøve. Men det kan og ha betydning for f.eks en gu, har du aldri hatt samleie er du sannsynligvis trangere og trenger et mindre spekulum enn en som er seksuelt aktiv, så det er ikke er merkelig spørsmål å stille. 

Anonymkode: 39b8b...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (På 15.9.2021 den 17.07):

Det betyr at man ikke har hatt vaginalt samleie.

Men dette er jo så abstrakt?

Jeg har teknisk sett aldri hatt en penis i vagina. Men har vært seksuell med mennesker, og onanerer med både det ene og det andre inni der.

Er jeg jomfru? Mange vil si ja fordi penis i vagina er eneste måten å ikke være jomfru på. Eller at en annen person stikker noe inni der. Men hvorfor er det forskjell på at noen glipper en finger inni vagina, og at jeg durer på med leketøy og whatnot? 

Hva med lesbiske som ikke tenner på penetrering? De kan jo ha masse sex likevel. Er de jomfru?

Hva med homofile gutter som har analsex? Eller bare onanerer hverandre? Hvor er terskelen for "jomfru" der. 

 

Anonymkode: 0270f...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Poenget er, foruten kulturelle oppfatninger om jomfrudom, at f.eks HPV er en seksuelt overførbar sykdom, har du ikke  pult er sjansen mindre for smitte rett og slett. Og er du en av de som "vil spare deg til ekteskapet" (og man trenger ikke vræe muslim eller bosatt i pakistan av den grunn) så gjør du fremdeles det om du tar celleprøve. Men det kan og ha betydning for f.eks en gu, har du aldri hatt samleie er du sannsynligvis trangere og trenger et mindre spekulum enn en som er seksuelt aktiv, så det er ikke er merkelig spørsmål å stille. 

Anonymkode: 39b8b...402

Skjeden blir ikke permanent utvidet ved sameie. Så en jomfru er like løs/trang som noen som har ligget 500ganger. 

Anonymkode: e86d1...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomfru knyttes mest opp mot vaginalt samleie, men i skeive miljøer brukes det om oralsex. Skal sies at risikoen for kreftfremkallende hpv er særdeles liten om man ikke har hatt noen form for samleie eller bare vært med JOMFRUER.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...