Gå til innhold

Hva betyr det å være "jomfru"?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Kreftforeningen har en side om livmorhalsprøve hvor de svarer på ofte stilte spørsmål. Der står det: 
 

Sitat

Er jeg fortsatt jomfru hvis jeg tar livmorhalsprøven?

Ja. Noen tror at dersom kvinner tar livmorhalsprøve før de har hatt sex, så er de ikke lenger jomfru. Dette stemmer ikke. Det er kun etter at du har hatt sex at du ikke lenger er jomfru. 

Hva i huleste betyr det egentlig at noen er jomfru? Jeg trodde ikke det var et ord man brukte i medisinsk diskurs lenger. Vi har for lengst blitt enige om at jomfruhinna faktisk er det vi kaller en "skjedekrans", og at det ikke er noe man har fordi den skal "sprekke" eller "rivne" første gang man har sex. Det er noe tull som er brukt mot kvinner for å kontrollere vår seksualitet. 

Hva mener de da? At man gjorde noe for aller første gang? Det kan man si om alt mulig. Hva er det som gjør "penis i vagina for første gang" noe annerledes enn andre første ganger? 

Jeg bare irriterer meg over at man faktisk bruker ordet "jomfru" på en seriøst nettside om kvinnehelse. Jeg skjønner at de vil overtale alle kvinner til å ta en celleprøve, og at noen er så pass religiøse at de har lurt seg selv til å tro at de er ubrukelig hvis de ikke er "urørt", men jeg bare syns ikke at man skal bruke det ordet. Det blir feil. Det hører ikke hjemme i seriøs diskurs. De burde heller sagt at jomfrudom er en myte, men at hvis de er bekymret så kan de roe seg med at ingen vil noen gang kunne få vite at de har tatt den testen. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan tenke meg at en del innvandrerjenter og -kvinner kan ha et slikt spørsmål og at det er derfor det står der. For dem er det jo slett ikke "gammeldags", men tverimot veldig viktig å være "jomfru" ved ekteskapsinngåelsen. Og aller helst ha en solid skjedekrans, som de mener beviser deres urørthet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del religiøse mennesker som setter kvinners "renhet" over kvinners helse, det er nok dem de forsøker å informere.

Og de sier ikke noe om jomfruhinne, det er vel den det helst florerer en del myter rundt. Jomfru er man jo frem til man har hatt sex, selv om man kan diskutere hva som "teller" og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget mitt er jo at å være jomfru ikke er en fysisk realitet. Det er et abstrakt konsept. I den ekte verden kan man si at det har med erfaringer å gjøre. Enten har man hatt sex, eller så har man ikke hatt sex. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (8 minutter siden):

Jeg kan tenke meg at en del innvandrerjenter og -kvinner kan ha et slikt spørsmål og at det er derfor det står der. For dem er det jo slett ikke "gammeldags", men tverimot veldig viktig å være "jomfru" ved ekteskapsinngåelsen. Og aller helst ha en solid skjedekrans, som de mener beviser deres urørthet. 

Men man kan ikke teste om noen har hatt sex før. Jeg vet at det er et rituale i noen kulturer hvor de kan "teste" om en jente er jomfru, men det er jo bare tull. Det er ikke en gynekologisk undersøkelse som kan vise om en kvinne har hatt sex eller ikke.

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chiyo skrev (Akkurat nå):

Men man kan ikke teste om noen har hatt sex før. Jeg vet at det er et rituale i noen kulturer hvor de kan "teste" om en jente er jomfru, men det er jo bare tull. Det er ikke en gynekologisk undersøkelse som kan vise om en kvinne har hatt sex eller ikke.

Ja, det er jeg enig i. Men jeg tror det er mye gamle fordommer, overtro og slikt som henger igjen hos en del innvandrerfamilier, for eksempel fra fattige landsbygder i Afrika og Pakistan. De tror oppriktig at hvis ikke den unge bruden får smerter og blør på bryllupsnatten, så er hun ikke jomfru. Det kan medføre stor oppstandelse og skam for familien.

 Jeg sier ikke at det gjelder alle fra disse landene, noen er kanskje mer opplyste enn som så i dag (får vi håpe).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke definisjonen "jomfru" er ganske gammeldags og religiøst betinget, tenker jeg. Det betyr at man er uberørt, og blir vel for det meste brukt om kvinner. Blir nok fortsatt brukt i andre kulturer, og tror det er mye brukt her til lands også fortsatt. Forsvinner nok med tiden, akkurat som "jomfruhinnen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men ellers går det bra med deg...?

Anonymkode: 79cc9...9c0

Jeg har det veldig fint jeg, anonyme person som ikke tør å være frekk med egen bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. Men jeg tror det er mye gamle fordommer, overtro og slikt som henger igjen hos en del innvandrerfamilier, for eksempel fra fattige landsbygder i Afrika og Pakistan. De tror oppriktig at hvis ikke den unge bruden får smerter og blør på bryllupsnatten, så er hun ikke jomfru. Det kan medføre stor oppstandelse og skam for familien.

 Jeg sier ikke at det gjelder alle fra disse landene, noen er kanskje mer opplyste enn som så i dag (får vi håpe).

https://www.document.no/2020/01/12/london-egne-klinikker-lager-ny-jomfrudom-for-muslimske-jenter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (11 minutter siden):

Det betyr at man ikke har hatt vaginalt samleie.

Er vel enig her.

Jomfru er et begrep som er nyttig ift til en del sosiale greier. Man er ikke seksuelt aktiv enda osv.

Håndjobber, fingring og sugeturer synes jeg ikke helt teller. 

 

PS:

Er for øvrig forvirret over alle damene (som her i tråden) som nekter for at de fleste jenter har en eller annen form for fysisk hinne eller krans. Har erfaring med langt flere dåser enn de fleste damer har, og den er ganske reell.

Synes det blir mye stråmann rundt dette for ingen hevder vel at hinna dekker hele inngangen eller at den beviser at du ikke har hatt sex osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst skrev (Akkurat nå):

Har hørt om det og lest om det mange ganger. Unge kvinner som oppsøker lege før bryllupet sitt for å konstruere noe de enten aldri var født med, eller gjenoppprette en de har mistet. Alt for å tilfredsstille brudgom og familien, og ikke bringe skam over noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (Akkurat nå):

PS:

Er for øvrig forvirret over alle damene (som her i tråden) som nekter for at de fleste jenter har en eller annen form for fysisk hinne eller krans. Har erfaring med langt flere dåser enn de fleste damer har, og den er ganske reell.

Synes det blir mye stråmann rundt dette for ingen hevder vel at hinna dekker hele inngangen eller at den beviser at du ikke har hatt sex osv.

Ja, vi kvinner har en skjedekrans. Det er vel ingen som har påstått noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (Akkurat nå):

Har hørt om det og lest om det mange ganger. Unge kvinner som oppsøker lege før bryllupet sitt for å konstruere noe de enten aldri var født med, eller gjenoppprette en de har mistet. Alt for å tilfredsstille brudgom og familien, og ikke bringe skam over noen.

Det er sykt. Jeg er glad for at jeg er født og oppvokst i Norge, for å si det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst skrev (Akkurat nå):

Det er sykt. Jeg er glad for at jeg er født og oppvokst i Norge, for å si det slik. 

Samme her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Chiyo skrev (17 minutter siden):

Men poenget mitt er jo at å være jomfru ikke er en fysisk realitet. Det er et abstrakt konsept. I den ekte verden kan man si at det har med erfaringer å gjøre. Enten har man hatt sex, eller så har man ikke hatt sex. 

I kulturer hvor man er sykelig redd for å oppdra en annen manns barn er det et begrep med et innhold.

Et samleie er tross alt en fysisk realitet. Det kan føre til helt virkelige barn. "Jomfruhinnen" i seg selv er ikke poenget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Norge er ikke godhetens land selv da, på flere punkter...

Anonymkode: 79cc9...9c0

Når det kommer til dette temaet så er vi langt bedre enn de fleste. Om ikke best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg kan godt tilkjennegi meg med egen bruker jeg hvis det var der skoen trykket for ditt vedkommende. Vil bare implantere et lite fakta om at det ikke er alle kvinner som er født med en jomfruhinne, så jeg gir deg tommel opp på tanken. Ikke meningen å tråkke i salaten din. 

Anonymkode: 79cc9...9c0

Jomfruhinne er ikke er ord som er i bruk lenger.
https://sml.snl.no/skjedekrans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (34 minutter siden):

Er vel enig her.

Jomfru er et begrep som er nyttig ift til en del sosiale greier. Man er ikke seksuelt aktiv enda osv.

Håndjobber, fingring og sugeturer synes jeg ikke helt teller. 

 

PS:

Er for øvrig forvirret over alle damene (som her i tråden) som nekter for at de fleste jenter har en eller annen form for fysisk hinne eller krans. Har erfaring med langt flere dåser enn de fleste damer har, og den er ganske reell.

Synes det blir mye stråmann rundt dette for ingen hevder vel at hinna dekker hele inngangen eller at den beviser at du ikke har hatt sex osv.

Vi nekter ikke for at vi har skjedekrans, vi bare peker ut at det ikke har noe med om vi har hatt sex eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...