Gå til innhold

KLEINT med norske nordmenn som snakker overdrevent britisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kleinere med nordmenn som etter mange år med engelsk på skolen likevel snakkerengelsk med norsk aksent. 

Anonymkode: 0e145...167

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 12.57):

Hva tenker du om folk som snakker overdrevent britisk-engelsk når de skal snakke engelsk? Da tenker jeg folk som ikke har bodd i utlandet eller bruker det i hverdagen av forskjellige årsaker. Folk som bare har bestemt seg for at de skal prøve å høres ut som en innfødt. 

Jeg synes det er superkleint. Har ei venninne som gjør det. Om vi tilfeldigvis er i en setting hvor engelsk må brukes (pga folk som ikke snakker norsk e.l.) så «is she tååååkin very bri-ish» Jeg skjeeeems. Kunne jo gjort meg til jeg og, men herregud.

Anonymkode: c2c40...75f

Du har helt rett - det høres ekstremt affektert og narraktig ut, rett og slett superpinlig å høre på.

Anonymkode: 4cb52...bc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 13.28):

Så du synes det er bedre med Torbjørn Jagland-aksent?

Anonymkode: 4ef50...116

Og jeg gremmer meg alltid litt når jeg hører Jens Stoltenberg snakke. Han burde kunne bedre, etter såpass lang tid utenlands.

Anonymkode: 2346f...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan snakker man en tilgjort engelsk? Folk prøver vel bare å gjøre seg forstått etter beste evne på et språk man ikke bruker til hverdags? På norsk skole læres det Queens English, dvs standard britisk. Er det ikke da naturlig at de som ikke bruker engelsk daglig vil ty til det?

Og ja, det er et stilisert språk, litt som norsk bokmål. Til gjengjeld er det lett å forstå for alle og sist jeg hørte var det også et krav for å få jobb i den britiske statskanalen BBC. Jeg vet ikke om det er endret i dag. 

For min del synes jeg de som har lagt om til amerikansk knoter mer, de fleste amerikanske dialekter er i breieste laget for nordmenn. Det ender ofte opp med et salig blandingsspråk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 12.57):

Hva tenker du om folk som snakker overdrevent britisk-engelsk når de skal snakke engelsk? Da tenker jeg folk som ikke har bodd i utlandet eller bruker det i hverdagen av forskjellige årsaker. Folk som bare har bestemt seg for at de skal prøve å høres ut som en innfødt. 

Jeg synes det er superkleint. Har ei venninne som gjør det. Om vi tilfeldigvis er i en setting hvor engelsk må brukes (pga folk som ikke snakker norsk e.l.) så «is she tååååkin very bri-ish» Jeg skjeeeems. Kunne jo gjort meg til jeg og, men herregud.

Anonymkode: c2c40...75f

Det var sånn jeg lærte å snakke engelsk. Engelsklærer var meget opptatt av korrekt britisk uttale. 

Engelsk er mitt arbeidsspråk, og det har så absolutt ikke vært en hindring eller flaut å prate britisk, contra amerikansk. 

Anonymkode: 71c27...e55

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ofte det er kleint og tilgjort, men personlig må jeg velge mellom å snakke norsk-engelsk eller britisk-engelsk. De to uttalene som faller meg naturlig. Kan bare glemme at jeg skal få til amerikansk-engelsk så må velge mellom to onder. Kanskje vi er flere. Rent kulturelt er det viktig å bevare britisk aksent i en tid der stadig mer blir amerikanisert. 

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Anonymus Notarius skrev (På 16.9.2021 den 12.53):

Å snakke engelsk med norsk aksent er jo veldig naturlig for folk med norsk som morsmål.

Jeg vil si at det er naturlig å gjøre sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...