Gå til innhold

KLEINT med norske nordmenn som snakker overdrevent britisk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker du om folk som snakker overdrevent britisk-engelsk når de skal snakke engelsk? Da tenker jeg folk som ikke har bodd i utlandet eller bruker det i hverdagen av forskjellige årsaker. Folk som bare har bestemt seg for at de skal prøve å høres ut som en innfødt. 

Jeg synes det er superkleint. Har ei venninne som gjør det. Om vi tilfeldigvis er i en setting hvor engelsk må brukes (pga folk som ikke snakker norsk e.l.) så «is she tååååkin very bri-ish» Jeg skjeeeems. Kunne jo gjort meg til jeg og, men herregud.

Anonymkode: c2c40...75f

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wednesday Addams

Er vel kanskje ikke alle som synes potetaksenten vi nordmenn vanligvis har når vi snakker engelsk er særlig pent, da.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Whistler
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du om folk som snakker overdrevent britisk-engelsk når de skal snakke engelsk?.............

Hva tenker du om de som snakker bokmål når de vitterlig har dialekt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Wednesday Addams skrev (2 minutter siden):

Er vel kanskje ikke alle som synes potetaksenten vi nordmenn vanligvis har når vi snakker engelsk er særlig pent, da.

Haha, det er sant. Men finnes vel en mellomting. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg synes det er kult. Venner som snakker stygt om vennene sine, derimot… 

Anonymkode: bfc92...8ce

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wednesday Addams
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha, det er sant. Men finnes vel en mellomting. 

Sant, men tenker at om man legger over til mer britisk eller amerikansk talemåte, så er det for mange lettere å gjøre seg forstått også. Jeg jobber med folk fra veldig mange ulike land og bruker engelsk som hovedspråk på jobb, det er enklere for alle å forstå meg med min "hyperamerikanske" uttale på ting, sett i norsk målestokk iallfall. Du hadde nok ikke likt å prate engelsk med meg. :fnise:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Whistler skrev (Akkurat nå):

Hva tenker du om de som snakker bokmål når de vitterlig har dialekt?

Tja, kommer an på om man har bodd på Østlandet lenge da og må legge om på dialekten, evnt legger om på den fordi man blir påvirka. 
Samme med engelsk. Har du bodd i Storbritannia feks så stiller det seg jo annerledes. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Skriver du om meg? Jeg gjør det og det fordi det er MORSOMT å snakke "veeery prim and propa". Jeg angrer på at jeg ikke flytta til England som ung:DDD

Anonymkode: bb1a6...2ec

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Men det er da ganske sjeldent, "hyperamerikansk" er mye vanligere. Irriterer du deg over det og? De eneste nordmenn jeg vet om som snakker med britisk aksent er de som har studert i England. 

Anonymkode: b4c97...536

Lenke til innlegg
Del på andre sider
CorvusCorax

Synes det er mer kleint med overdreven norsk aksent. Synes det er fint å snakke språket slik det er ment, uten aksent. Jeg snakker selv amerikansk-engelsk. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Wednesday Addams skrev (2 minutter siden):

Sant, men tenker at om man legger over til mer britisk eller amerikansk talemåte, så er det for mange lettere å gjøre seg forstått også. Jeg jobber med folk fra veldig mange ulike land og bruker engelsk som hovedspråk på jobb, det er enklere for alle å forstå meg med min "hyperamerikanske" uttale på ting, sett i norsk målestokk iallfall. Du hadde nok ikke likt å prate engelsk med meg. :fnise:

Jeg snakket også amerikansk-engelsk iom jeg bodde i USA. Deretter bodde jeg i Frankrike, hvor ingen forsto engelsken min. Så da måtte jeg legge om til engelsk med fransk uttale. Nå er engelsken en merkelig blanding. Selvfølgelig kunne jeg gjort meg til og latet som jeg var britisk, jeg og, jeg klarer jo å snakke slik. Men det høres så falskt og innbilsk ut synes jeg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg blir provosert av deg, i alle fall. Jeg har et supernorskt navn, og er norsk i generasjoner bakover, men jeg gikk på britisk skole i barndommen og snakker i følge uvitende folk som den «upper class post britisk». Fordi det ikke står i panna mi hvorfor jeg snakker som jeg gjør, så tror selvfølgelig du at det er en tillagt aksent. 

hvorfor skal du bry deg, egentlig? 

Anonymkode: 6788e...735

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wednesday Addams

Mulig avsporing, men jeg mener å huske at det var britisk uttale og skrivemåte jeg lærte på skolen. :klo:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er da ganske sjeldent, "hyperamerikansk" er mye vanligere. Irriterer du deg over det og? De eneste nordmenn jeg vet om som snakker med britisk aksent er de som har studert i England. 

Anonymkode: b4c97...536

Irriterer meg ikke spesielt over amerikansk-engelsk nei. Det er på en måte ikke like overdrevent. 
Har man studert eller bodd i England er det jo forståelig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vi lærte britisk-engelsk på skolen, ord, aksent, hele pakka. 

Anonymkode: 9ad20...170

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Wednesday Addams skrev (1 minutt siden):

Mulig avsporing, men jeg mener å huske at det var britisk uttale og skrivemåte jeg lærte på skolen. :klo:

Det var det nok! Husker vi lærte å si alfabetet med «zed» for z. Da jeg flytta til USA og snakka om «jay-zed» fatta ingen hvem jeg snakka om🤣

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi lærte britisk-engelsk på skolen, ord, aksent, hele pakka. 

Anonymkode: 9ad20...170

Jojo, lærte jo det på skolen, men man snakka jo ikke flytende engelsk der. 

Og det er forskjell på å snakke «britisk-engelsk» på skolen og tro man er born and raised i England når man er voksen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Datteren min har aldri bodd i utlandet, men hun snakker amerikansk ettersom hun er en typisk Netflix tenåring som plukker opp språket fra nettet, lite norsk aksent å spore. Jeg snakker sånn jeg snakker, påvirket av filmer og et par år i utlandet (UK og Nederland). Har ikke så mye norsk aksent tror jeg, men jeg går jo ikke inn for å «gjøre meg til». Jeg synes det er kult jeg, at noen prøver å snakke språk korrekt om de får det til, selv Oxford English. Du har selvfølgelig ekstremtilfellene (som venninnen til Phoebe og Monica i Friends 😄).

3828E3E5-13CA-4358-A258-7217E2CFBE0C.jpeg

Anonymkode: b457c...336

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg er helt enig. Det er så unaturlig og kunstig. 

Anonymkode: c1648...41f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har aldri bodd i utlandet, men har reist mye på ferie i UK og praktisert engelsk der, samt at jeg hører mye på lydbøker, ser BBC og hører på en del britiske podcaster, og  har dermed en britisk aksent på uttalen min. Du må gjerne tro det er falsk og tillært, men det er det ikke, det er sånn jeg snakker.  Syns mange nordmenn snakker norsk ala Jagland og det er bare puteflaut, eller de forsøker seg på brei amerikansk uten noengang å ha vært der, syns faktisk det er verre. 

Anonymkode: 1f4e5...65d

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...