Gå til innhold

Dansk avis: Norge, hvis dere med, 12 000 milliarder på bok, ikke kan gjennomføre et grønt skifte, så kan ingen!


Gab

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (51 minutter siden):

Jeg tror Norge blir led av om vi skal spile 😇 på grund av 0,38 forskjell, og jeg tviler på at Kina bryr seg om hva vi mener uansett. Men om du virkelig tror du kan diktere hva Kina skal gjøre så er det jo bare og prøve, men jeg synes det er bra MDG bruker tiden sin på litt mer realistiske prosjekter! 

Vi blir ikke det nei, vi har nemlig fallende utslipp, mens Kina sine øker. Da kan vi med full rett kreve at Kina også begynner å bidra slik hele resten av verden allerede gjør. Hvorfor mener klimareligiøse at Kina sine økende utslipp er greit?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Imariuz skrev (19 minutter siden):

Vi blir ikke det nei, vi har nemlig fallende utslipp, mens Kina sine øker. Da kan vi med full rett kreve at Kina også begynner å bidra slik hele resten av verden allerede gjør. Hvorfor mener klimareligiøse at Kina sine økende utslipp er greit?

Hvorfor har ingen sagt at Kina sine økende utslipp er greit, om så mange mener dette? Jeg vett ikke hvor du har dette fra, men jeg håper du forstår at om dette hadde vært reelt så hadde det fantes uttalelser som bekreftet det.

Jeg er veldig interessert i hvordan du synes lille Norge skall befale Kina og gjøre noe som helst? 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Vi oppfordrer allerede alle andre land til og kutte i utslippa. Vi er med og forhandle frem internasjonale klima avtaler som vi oppfordrer alle til og være med på. Men det ville jo blitt lit komisk om nordmenn som er på 35 plass for mest utslipp per  innbygger hadde krevd alt for mye av noen andre. Sten i glashus, dobbelt moral også videre, er vel ikke bra motivasjon for verken Kina eller andre land. 

Man kan jo starte med å se på hvorfor vi er på evt 35 plass. Det blir nogså feil å sammenligne norge med spania f eks. Kulde og store høydeforskjeller gjør det ekstremt vanskelig å bli nummer 1 her. Eller skal vi bli nummer 1 ved å la folk fryse ihjel, sulte og snø inne på landet?

 

Men selvsagt mye vi kan gjøre. Kutte unødvendig frakt fra kina, filetere fisken i norge og ikke i kina (fraktes til kina, så tilbake til norge igjen), kutte all unødvendige flyreiser, total stans i ødeleggelse av myrområder (vindkraftutbyggingen har tatt mye her), etc etc. 

 

Men å leve med dagens økonomiske system uten bruk av biologisk brensel er ca umulig, hvis menneskelig etikk blant egne landsmenn er et tema. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Teit avis.

Et såkalt grønt skifte er ikke annet enn rasering av landets økonomi. En liten tråd på verdenskartet, og en dråpe som drukner i havet av andre ting. Det er ikke gjennomførbart engang. Dette tullet er bare en ny avgiftspolitikk, som forsurer hverdagen til vanlige folk. Ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikkana skrev (10 minutter siden):

Man kan jo starte med å se på hvorfor vi er på evt 35 plass. Det blir nogså feil å sammenligne norge med spania f eks. Kulde og store høydeforskjeller gjør det ekstremt vanskelig å bli nummer 1 her. Eller skal vi bli nummer 1 ved å la folk fryse ihjel, sulte og snø inne på landet?

 

Men selvsagt mye vi kan gjøre. Kutte unødvendig frakt fra kina, filetere fisken i norge og ikke i kina (fraktes til kina, så tilbake til norge igjen), kutte all unødvendige flyreiser, total stans i ødeleggelse av myrområder (vindkraftutbyggingen har tatt mye her), etc etc. 

 

Men å leve med dagens økonomiske system uten bruk av biologisk brensel er ca umulig, hvis menneskelig etikk blant egne landsmenn er et tema. 

Brukeren jeg svarte mente lille Norge skule oppfordre og kreve at Kina kuttet mer av utslippene sinne. Poenget mitt var at vi allerede oppfordrer andre til og kutte gjennom internasjonale avtaler. Samt at det blir litt tullete og være moraliserende når vi bare liger to plaser under Kina på listen over personlig utslipp. 

 

Jeg tror du har rett at det er umulig og kutte tilstrekkelig med utslipp med det økonomiske systemet vi har i dag. Mye kommer nokk til og endre seg fremover, enten for de det blir dyrt og motarbeider klima endringene eller for de vi ikke motarbeider endringene nokk og klima problemene blir enda dyrere og håndtere. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (9 minutter siden):

Brukeren jeg svarte mente lille Norge skule oppfordre og kreve at Kina kuttet mer av utslippene sinne. Poenget mitt var at vi allerede oppfordrer andre til og kutte gjennom internasjonale avtaler. Samt at det blir litt tullete og være moraliserende når vi bare liger to plaser under Kina på listen over personlig utslipp. 

 

Jeg tror du har rett at det er umulig og kutte tilstrekkelig med utslipp med det økonomiske systemet vi har i dag. Mye kommer nokk til og endre seg fremover, enten for de det blir dyrt og motarbeider klima endringene eller for de vi ikke motarbeider endringene nokk og klima problemene blir enda dyrere og håndtere. 

Ja uten tvil at problemene kommer. Men er litt uenig i at vi ikke kan kritisere kina, det er de som står for veldig mye av produksjonen til vesten og mye går i regi av kull. Sier ikke vi er mye bedre en dem, men uten kina på laget kan vi likså godt gi opp. 

 

Noe jeg også frykter vi må forberede oss på en dag altså å gi opp, dersom de store nasjonene ikke endrer noe drastisk rimelig kjapt. Å rett og slett gi opp og ruste oss til å leve med klima endringene. 

Endret av kikkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goodolddays skrev (46 minutter siden):

Enkel, latterligt og drømmeland tænkning! politisk og matematisk MENNESKELIGT umuligt. Ingen vil gi fra sig noget og vækst skal være helst være 70%. Regnestykket vil aldig gå op og hvis det gjorde det, ville vil aldrig vide om det. Ropstad, vi tror på dem som styre, men de snyder og laver humbuk. Vi gør alle det og vil ha mere og mere,så fuck os alle!!! Vi vil lyde som om at vi er gode, men det er vi ikke! Vil bare udnytte og stjæle det vi kan, bare falske! Så se det som det er og lad være med at tro ting vil ændre sig og jorden vil redes, for det er umuligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Utsikten fra siste varde kan i korthet samles i denne setning: "Menneslekten kommer fra Intet og går til Intet. Ut over dette er der Intet.

Peter wessel Zapffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (31 minutter siden):

Hvorfor har ingen sagt at Kina sine økende utslipp er greit, om så mange mener dette? Jeg vett ikke hvor du har dette fra, men jeg håper du forstår at om dette hadde vært reelt så hadde det fantes uttalelser som bekreftet det.

Jeg er veldig interessert i hvordan du synes lille Norge skall befale Kina og gjøre noe som helst? 

Deres totale stillhet om Kinas økende utslipp tyder jo på det. Vi kan ikke tvinge dem til å gjøre noe som helst, men de har forpliktet seg til å redusere sine utslipp i henhold til Parisavtalen, synes dere ikke da at de også burde gjøre det slik som Norge allerede har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Imariuz said:

Vi blir ikke det nei, vi har nemlig fallende utslipp, mens Kina sine øker. Da kan vi med full rett kreve at Kina også begynner å bidra slik hele resten av verden allerede gjør. Hvorfor mener klimareligiøse at Kina sine økende utslipp er greit?

Noe av det "fantastiske" med dette er at alle kan finne noe de er gode på og som kan brukes som en unnskyldning. Enten har man historisk sett forurenset minst, man forurenser minst i øyeblikket, man har mest reduksjon i øyeblikket eller planer om mest reduksjon. Små land kan oppgi mengde per land mens store oppgir per innbygger. Dermed kan alle skylde på Kina og ignorere at de er mange. Norge og Usa kan skryte av at vi går mer ned enn andre og "glemme" at vi fortsatt ligger høyt over andre.

Endret av Bag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror MDG og flere andre politikere har for stor tro på Norge som FOREGANGSLAND i miljøkampen. En arv vi har har med oss fra rollen som såkalt fredsnasjon. Der vi med uttømmelig bankkonto reiste med sjekkhefte i baklomma for å rydde opp i konfliktsoner. Der har vi også gått på noen smeller tiltross for feit bankkonto, Osloavtalen, fredsavtalene mellom Tamil-tigrene og styringsmyndighetene i Sri Lanka.

Vi ønsket jo å være et foregangsland i menneskerettighetene også en stund....før miljøverstingen Kina satte oss kraftig på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (2 timer siden):

Er ikke du en av disse klimaforskjemperne som ønsker mer fornybar energi og økte co2-priser? Utbygging av vindkraft og høye co2-priser er årsaken til høye strømpriser i Europa, og dermed også Norge.

Nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (53 minutter siden):

Noe av det "fantastiske" med dette er at alle kan finne noe de er gode på og som kan brukes som en unnskyldning. Enten har man historisk sett forurenset minst, man forurenser minst i øyeblikket, man har mest reduksjon i øyeblikket eller planer om mest reduksjon. Små land kan oppgi mengde per land mens store oppgir per innbygger. Dermed kan alle skylde på Kina og ignorere at de er mange. Norge og Usa kan skryte av at vi går mer ned enn andre og "glemme" at vi fortsatt ligger høyt over andre.

Både per innbygger og totalt ligger Norge lavt med fallende trend, mens Kina har like mye utslipp per innbygger som Norge med sine 1.4 milliarder mennesker, og øker. Norge med våre promiller av totalen kan ikke redde verden slik klimareligiøse som MDG virker å tro, Kina må begynne å kutte sine utslipp ellers vil våre kutt være til ingen nytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Imariuz said:

Både per innbygger og totalt ligger Norge lavt med fallende trend, mens Kina har like mye utslipp per innbygger som Norge med sine 1.4 milliarder mennesker, og øker. Norge med våre promiller av totalen kan ikke redde verden slik klimareligiøse som MDG virker å tro, Kina må begynne å kutte sine utslipp ellers vil våre kutt være til ingen nytte.

Historisk sett har Norge bidratt med mer klimagasser per innbygger en Kina.

Du er på jakt etter en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Alle land vil kunne fortolke disse tallene på en eller annen måte slik at de kan peke mot andre. Problemet er at klima blir ikke noe bedre av at alle venter på andre og alle skylder på andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikkana skrev (9 timer siden):

Ja uten tvil at problemene kommer. Men er litt uenig i at vi ikke kan kritisere kina, det er de som står for veldig mye av produksjonen til vesten og mye går i regi av kull. Sier ikke vi er mye bedre en dem, men uten kina på laget kan vi likså godt gi opp. 

Jeg tror bare ikke det vill ha noen effekt og begynne og kjefte på Kina nå. Spesielt når utslippa våre skiller med 0,38 så blir det rart om vi kal fremstille det som om vi er mye bedre en de. Jeg tror det vil være mer effektivt og fokusere på oss selv, og finne gode løsninger vi senere kan gj/selle til andre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke bedre forutsetninger for å lykkes enn andre land, selv med en stor pengebinge. Og grunnen er utgiftene våre.

Den enorme velferdsstaten gjør at vi ikke egentlig er i noen annen posisjon enn andre land rundt oss. 12 tusen milliarder vil bare holde liv i velferdsstaten i 10-20 år, så er den borte. Det er altså ikke oljefondet som avgjør om vi lykkes med skiftet, men vår villighet til å endre på velferdsstaten.

Velferdsytelser kan kun legges til, ikke tas bort. Over tid vil den samlede byrden av velferdsytelser faktisk gjøre oss i mindre stand til omstilling enn andre land. Skal vi lykkes må vi altså snakke om elefanten i rommet. Velferden.

Jeg sier ikke at vi skal fjerne den. Men vi må være villig til å diskutere velferdens størrelse, ikke bare dens vekst. Vi kan fint ha et velferdsnivå på nivå med Spania uten at folk dør som fluer av den grunn. Så vidt jeg vet, så er spanjolene lykkelige de også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Imariuz skrev (9 timer siden):

Deres totale stillhet om Kinas økende utslipp tyder jo på det. 

Hvorfor tenker  du at det er naturlig at Norske politikere snaker om Kinna? Talla er ikke bra nokk i så og si alle land (Norge har heller ikke kuttet så mye vi burde om i forhold til avtaler). Skal politikerne gå gjennom lista over alle land i verden (inkludert oss selv) og si fy dere gjør ikke nokk? 

Imariuz skrev (10 timer siden):

Vi kan ikke tvinge dem til å gjøre noe som helst, 

Nei vi kan ikke tvinge dem til noen ting! Så bruker vi tid og energi på og fortelle de hva de skal gjøre blir det symbol politikk. De kommer ikke til og endre adferd uansett hvor fordømmende vi er. Derimot om vi viser at man kan kutte utslipp på en overkommelig måte er det mulig de er interessert i og lære fra oss. 

Imariuz skrev (10 timer siden):

men de har forpliktet seg til å redusere sine utslipp i henhold til Parisavtalen, synes dere ikke da at de også burde gjøre det 

Nå leste jeg et sted at de ikke har forpliktet seg til og kutte noe i paris avtalen, det er jo selvfølgelig dumt. Men Norske politikere har deltatt i og lage en internasjonal avtalen, så Norge har oppfordret alle land til og kutte. Jeg ser ikke at det er så mye mer vi kan gjøre en det?

 Alle som ønsker mindre forurensing ønsker det selvfølgelig over helle kloden, men igjen det er ikke så let og tvinge for eksempel Kina til å gjøre noe. Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være nødvendig og bruke tid eller energi på og forklare dette offentlig. Skule norsk miljø bevegelsen kalle inn til en pressekonferanse en gang i måneden, for å si vi ønsker bedre miljø og mindre utslipp også i Kina. Det er mer fornuftig og fokusere på det vi kan påvirke: oss selv, en og holde lange taller om andre land som uansett ikke bryr seg om hva vi mener. 

Imariuz skrev (10 timer siden):

 slik som Norge allerede har?

Nei vi har ikke gjort det vi har forpliktet oss til!!!! Utslippene har sunket litt men ikke i nærheten av det vi forpliktet oss til, og de siste åras nedgang i utslipp skyldes pandemien så det er begrenset hvor mye vi kan skryte av den lille fremgangen vi har hat.

Jekket opp 2019-utslippene etter statistikkfeil: Norges klimautslipp falt i coronaåret 2020 – E24

"Ifølge klimaforliket fra 2008 (og senere 2012) skulle Norges utslipp i 2020 ikke overstige 48,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Regjeringen erkjente i 2019 at dette målet ikke ville nås. "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pinnelinn skrev (7 minutter siden):

Vi har ikke bedre forutsetninger for å lykkes enn andre land, selv med en stor pengebinge. Og grunnen er utgiftene våre.

Den enorme velferdsstaten gjør at vi ikke egentlig er i noen annen posisjon enn andre land rundt oss. 12 tusen milliarder vil bare holde liv i velferdsstaten i 10-20 år, så er den borte. Det er altså ikke oljefondet som avgjør om vi lykkes med skiftet, men vår villighet til å endre på velferdsstaten.

Velferdsytelser kan kun legges til, ikke tas bort. Over tid vil den samlede byrden av velferdsytelser faktisk gjøre oss i mindre stand til omstilling enn andre land. Skal vi lykkes må vi altså snakke om elefanten i rommet. Velferden.

Jeg sier ikke at vi skal fjerne den. Men vi må være villig til å diskutere velferdens størrelse, ikke bare dens vekst. Vi kan fint ha et velferdsnivå på nivå med Spania uten at folk dør som fluer av den grunn. Så vidt jeg vet, så er spanjolene lykkelige de også.

Det er vel ikke bare velferdsytelser som kan kuttes, kjøpe kraften i Norge kan også senkes en god del uten at folk sulter. Om vi kutter i fly reiser, designer klær, dyre biler og annen luksus kan vi jo finansiere en del sykehus og barnehager med dette. Jeg er enig i at økonomien vår kommer til og bli påvirket altså. Jeg synes bare ikke det er like åpenbart at det er velferdsstaten som må ta helle regninga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (9 timer siden):

Både per innbygger og totalt ligger Norge lavt med fallende trend, mens Kina har like mye utslipp per innbygger som Norge med sine 1.4 milliarder mennesker, og øker. Norge med våre promiller av totalen kan ikke redde verden slik klimareligiøse som MDG virker å tro, Kina må begynne å kutte sine utslipp ellers vil våre kutt være til ingen nytte.

Nei dette er ikke sant! På listen over utslipp per innbygger har vi mer en 150 land under oss og har bare 34 land over oss, det er veldig langt fra en lav plassering. My av den faldene trenden vi har hat de to siste åra skylder ekspertene på pandemien. Så det er forventet at pilen snur når samfunnet åpner opp, det er en detalj som det er greit og ta med om du skal gi et riktig bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å gjennomføre et grønt skifte, for det finnes ingen alternativ energi kilde.

Vindkraften er ikke grønn, solceller er ikke grønt. Det finnes ingen alternativ energi kilde, bortsett fra atomkraft, og de miljø utfordringer det fører med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...