Gå til innhold

Være venn med folk fra Jehovas Vitner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I en periode hadde jeg jevnlig kontakt med et medlem fra Jehovas Vitner. Jeg selv har aldri vært medlem der. Vi fant på aktiviteter sammen innimellom, var hjemme hos han flere ganger og snakka med hverandre på mobilen sånn ellers. Han var egentlig ganske hyggelig å snakke med og være sammen med. Plutselig så slutta han å svare meg og ta kontakt med meg, og jeg hadde ikke sagt noe stygt eller gjort noe upassende mot han. Han avslutta kontakten midt under en tilfeldig SMS-samtale, og jeg har ikke hørt noe mer fra han etter denne samtalen. Veldig merkelig å gjøre dette, ikke minst utrolig stygg oppførsel. 

Han har aldri feira bursdag, jul eller 17.mai i livet sitt, noe jeg har gjort hvert år gjennom livet mitt. Han ble ikke konfirmert, men det ble jeg. Han fortalte ofte om alle seriene, filmene, brettspillene og dataspillene som hadde skadelig innhold og som var usunt for verden, men jeg har sett slike filmer og serier og spilt flere slike spill gjennom hele livet mitt. Dessuten mente han at folk ikke burde ta høyere utdanning, samt at mye utdanning var skadelig for enkeltmennesket og samfunnet ellers. Sex før ekteskapet var han sterk motstander av, samme med one ngiht stand. Litt alkohol var greit, men fyll var ikke akseptabelt. Røyk var ikke akseptabelt. Han sa det var viktig å være forsiktig med pengene sine, men selv svidde han av pengene sine fortløpende og på unødvendige gjenstander. Han gjentok ofte at det var viktig å være lydig mot det som Jehovas fortalte, samtidig som at man ikke skulle gjøre opprør mot autoriteter i samfunnet. Mammaen hans var veldig bekymra for alt det farlige i verden og hun var veldig kontrollerende og streng mot han. Han hadde noen kompiser som ikke var blitt døpt jehovas vitne, men han brukte mest tid sammen med de som var medlemmer. Ellers brukte han mye tid på husbesøk, stand, felles møter i Rikets Sal, selvstendig bibellesing og bibelstudie sammen med andre medlemmer. 

Hva tenker dere om Jehovas Vitner? Bør man holde seg unna medlemmene?

 

Anonymkode: c7c19...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er oppvokst i jehovas vitner. Det som sannsynligvis har skjedd er at han har fått dårlig samvittighet for å ha vært så mye sammen med en "verdslig", og kanskje er han redd for å bli påvirket av ditt verdenssyn. Kan til og med hende han har fått tvil om si  tro og derfor har fått panikk. Kanskje noen eldre i menigheten har tatt en prat med ham og rådet ham til å trekke seg tilbake fra relasjonen. Man har et press på seg at man ikke skal få for nær relasjon til verdslige. Dette og utdanning er nok en av måtene de kontrollerer medlemmene sine på. 

Hvis du selv er ei dame stiller det seg enda verre. Da er han nok livredd for å bli "fristet". 

Jeg forsøker ikke å si at jv er dårlige mennesker, det er på et vis veldig synd på dem. Inntrykket du har fått av verdenssynet deres stemmer nok dessverre.

Anonymkode: 4de52...742

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man trenger å holde seg unna, da de stort sett holder seg unna oss. 

Synet de har på verden og mennesker er nok såpass uforenelig med mitt syn at jeg ikke kunne hatt en nær relasjon til en JV. Men det gjelder stort sett alle som er veldig religiøse, uansett hvilken religion de utøver. 

Anonymkode: d045e...983

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal holde seg unna eller ikke er opptil en selv. Men de jeg har kjent som hadde vært med, var en litt spesiell type og det var forholdsvis alvorlig psykiatri (ikke psykose). Forsåvidt hyggelige å ta en prat og en kaffe med, men ikke noen jeg ville inngått en nær relasjon med. 

Siden han er vokst opp i jv har han hele livet blitt utsatt for et veldig spesielt livssyn. Ghosting er uansett noe av det styggeste man kan gjøre mot et menneske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: 

Jeg er mann, så vi er av samme kjønn. Vi er også i samme i aldersgruppe. Egentlig så jeg på han som en venn, men jeg vil ikke si at han er en venn noe lenger nå. 

Folk i Jehovas Vitner har ikke lov til å engasjere seg i politiske partier eller stemme ved stortingsvalg. Jeg har vært politisk engasjert og aktiv i store deler av livet mitt, men jeg fortalte aldri noe om dette da vi to hadde kontakt. 

 

Anonymkode: c7c19...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega som er Jehovas Vitne. Det fungerer helt greit, men det er jo ikke snakk om noe nært privat vennskap selv om vi er forholdsvis nære kolleger. Merker ikke noe til det i det daglige forsåvidt, annet enn ved markeringer av høytider og bursdager (er snakk om barnehage). Har ikke gått ekstremt i dybden i politiske diskusjoner osv, og av vanlige samtaler merker man jo at man har en litt forskjellig måte å leve på.

Tviler på at det ville fungert som nære venner, men jeg er usikker på om det er pga personligheter eller det faktum at hun er JV.... Sannsynligvis en kombinasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halve slekta er jehovas vitner, de er en gjeng hjernevaska dobbelmoralister. Totalt lobotomert for å si det mildt uten evne til å tenke selv. Heldigvis flyttet moren min vekk fra dritten før jeg også ble indoktrinert.

Anonymkode: 77765...50f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at folk skal få lov til å bestemme selv over sitt eget liv. Det betyr at de ikke skal etterfølge det som står i ei bok eller det som en viss person har fortalt dem. Det gjelder for eksempel i saker som: 
- Om de vil være politisk aktive eller ikke. 
- Om de vil stemme ved stortingsvalg eller ikke. 
- Om de vil ha sex før ekteskapet eller ikke. 
- Hvilken seksuell orientering de har. 
- Antall sexpartnere og hyppighet. 
- Hvilken type utdanning de vil ha, varighet, type fag, osv. 
- Hvilke serier og filmer de ønsker å se. 
- Hvilke spill de ønsker å spille. 
- Valg av fritidsinteresser. 
- Valg av yrke og jobbstatus. 
- Valg av venner og hvem de ønsker å være sammen med. 
- Alkohol. 
- Tobakk. 
- Valg av klesdrakt, hårfarge, hårfrisyre, tatoveringer, piercinger, sminke, osv. 
- Politiske meninger + verdisyn på samfunnet og mennesker.
- Mobil og PC. 

Folk i Jehovas Vitner har ingen råderett til å bestemme over sitt eget liv, som for eksempel i de sakene som jeg har beskrevet i lista ovenfor. Jehovas Vitner har et helt motsatt grunnsyn enn det jeg har som syn på enkeltmennesket og samfunnet. Jeg legger vekt på frihet, selvstendighet, ustrukturerte aktiviteter, selvbestemmelse, autonomi, refleksjon, respekt, vennlighet og gjensidig kommunikasjon. 

Anonymkode: c7c19...d98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper han har fått beskjed om å trekke seg tilbake og bruke tiden sin mer "fornuftig" med "riktige" mennesker. Kan du ikke bare spørre han? 

Anonymkode: aef34...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil til himmelen må du ikke bli venn med en jehovas vitne!...himmelen deres har bare plass til 144000 mennesker...(!)...ikke rart de er hissige på å ringe på dører?..dæven det er trangt i døren til perleporten der..og steinhard konkurranse..!.😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 10.13):

I en periode hadde jeg jevnlig kontakt med et medlem fra Jehovas Vitner. Jeg selv har aldri vært medlem der. Vi fant på aktiviteter sammen innimellom, var hjemme hos han flere ganger og snakka med hverandre på mobilen sånn ellers. Han var egentlig ganske hyggelig å snakke med og være sammen med. Plutselig så slutta han å svare meg og ta kontakt med meg, og jeg hadde ikke sagt noe stygt eller gjort noe upassende mot han. Han avslutta kontakten midt under en tilfeldig SMS-samtale, og jeg har ikke hørt noe mer fra han etter denne samtalen. Veldig merkelig å gjøre dette, ikke minst utrolig stygg oppførsel. 

Han har aldri feira bursdag, jul eller 17.mai i livet sitt, noe jeg har gjort hvert år gjennom livet mitt. Han ble ikke konfirmert, men det ble jeg. Han fortalte ofte om alle seriene, filmene, brettspillene og dataspillene som hadde skadelig innhold og som var usunt for verden, men jeg har sett slike filmer og serier og spilt flere slike spill gjennom hele livet mitt. Dessuten mente han at folk ikke burde ta høyere utdanning, samt at mye utdanning var skadelig for enkeltmennesket og samfunnet ellers. Sex før ekteskapet var han sterk motstander av, samme med one ngiht stand. Litt alkohol var greit, men fyll var ikke akseptabelt. Røyk var ikke akseptabelt. Han sa det var viktig å være forsiktig med pengene sine, men selv svidde han av pengene sine fortløpende og på unødvendige gjenstander. Han gjentok ofte at det var viktig å være lydig mot det som Jehovas fortalte, samtidig som at man ikke skulle gjøre opprør mot autoriteter i samfunnet. Mammaen hans var veldig bekymra for alt det farlige i verden og hun var veldig kontrollerende og streng mot han. Han hadde noen kompiser som ikke var blitt døpt jehovas vitne, men han brukte mest tid sammen med de som var medlemmer. Ellers brukte han mye tid på husbesøk, stand, felles møter i Rikets Sal, selvstendig bibellesing og bibelstudie sammen med andre medlemmer. 

Hva tenker dere om Jehovas Vitner? Bør man holde seg unna medlemmene?

 

Anonymkode: c7c19...d98

Hva er poenget med oppramsingen av hva denne "vennen" din gjør? Skjønner ikke helt hva det har å gjøre med om du skulle være venner med personen eller ei.

Virker mer som man skriver for å henge ut personen og få andre til å kommentere på det.

Anonymkode: 2fd7e...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (10 timer siden):

Hvis du vil til himmelen må du ikke bli venn med en jehovas vitne!...himmelen deres har bare plass til 144000 mennesker...(!)...ikke rart de er hissige på å ringe på dører?..dæven det er trangt i døren til perleporten der..og steinhard konkurranse..!.😂

Du har misforstått bittelitt, de fleste Jehovas Vitner skal leve på jorden etter at Gud har drept milliarder av ikke-troende med ildkuler fra himmelen. De 144 000 skal bare utgjøre en regjering i himmelen, for det trengs visst såpass mange for å holde styr på folk ;)

TS, vennen din har blitt manipulert til å tro at du er "dårlig omgang", enten pga at familie eller eldste har tatt en alvorsprat med ham, eller fordi den intense indoktrineringen har skremt ham.
Jeg vet det er utrolig sårende å bli ghostet (du skulle visst hvor ille det er for dem som blir utstøtt og mister hele familien og vennekretsen sin over natta), men det kan faktisk være at du, bare ved å være en god venn, har fått ham til å "våkne" opp litt, og det er ufattelig skummelt for en som har blitt oppdratt som et vitne.
For min del var en av grunnene til at jeg kom meg ut det at de "verdslige" ikke var så forferdelige som menigheten skulle ha det til. Jeg begynte å lure på hva annet de hadde løyet om. Og jeg innså at flere av dem hadde betydelig høyere standard moralsk sett enn veldig mange innenfor.
Men, et Jehovas Vitne går igjennom en voldsom krise i denne prosessen, og det kan godt hende at han har isolert seg for å prøve å være et godt Vitne og klamrer seg til troen fordi det føles tryggest. Kanskje det går over, kanskje ikke.

Det er 100% ditt valg om du vil være åpen for å fortsette et eventuelt vennskap eller ikke. Det kan være vanskelig å være venner med et Jehovas Vitne, særlig når de kommer og går på den måten. Det er slitsomt og kanskje vondt også.
Men for mange av oss har det vært vennene på utsiden som hjalp oss på veien ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anoia skrev (2 timer siden):

Du har misforstått bittelitt, de fleste Jehovas Vitner skal leve på jorden etter at Gud har drept milliarder av ikke-troende med ildkuler fra himmelen. De 144 000 skal bare utgjøre en regjering i himmelen, for det trengs visst såpass mange for å holde styr på folk ;)

TS, vennen din har blitt manipulert til å tro at du er "dårlig omgang", enten pga at familie eller eldste har tatt en alvorsprat med ham, eller fordi den intense indoktrineringen har skremt ham.
Jeg vet det er utrolig sårende å bli ghostet (du skulle visst hvor ille det er for dem som blir utstøtt og mister hele familien og vennekretsen sin over natta), men det kan faktisk være at du, bare ved å være en god venn, har fått ham til å "våkne" opp litt, og det er ufattelig skummelt for en som har blitt oppdratt som et vitne.
For min del var en av grunnene til at jeg kom meg ut det at de "verdslige" ikke var så forferdelige som menigheten skulle ha det til. Jeg begynte å lure på hva annet de hadde løyet om. Og jeg innså at flere av dem hadde betydelig høyere standard moralsk sett enn veldig mange innenfor.
Men, et Jehovas Vitne går igjennom en voldsom krise i denne prosessen, og det kan godt hende at han har isolert seg for å prøve å være et godt Vitne og klamrer seg til troen fordi det føles tryggest. Kanskje det går over, kanskje ikke.

Det er 100% ditt valg om du vil være åpen for å fortsette et eventuelt vennskap eller ikke. Det kan være vanskelig å være venner med et Jehovas Vitne, særlig når de kommer og går på den måten. Det er slitsomt og kanskje vondt også.
Men for mange av oss har det vært vennene på utsiden som hjalp oss på veien ut.

Skal gud drepe milliarder med ildkuler fra himmelen...? Å helvete !...blir borte en stund...!😬....rett ned til han asbestdraktforhandleren på hjørnet her...makan til guder altså!!😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ABM skrev (10 minutter siden):

Skal gud drepe milliarder med ildkuler fra himmelen...? Å helvete !...blir borte en stund...!😬....rett ned til han asbestdraktforhandleren på hjørnet her...makan til guder altså!!😂

Ikke bare det! Etterpå skal himmelens fugler komme og plukke rent likene (for det står det nemlig i Johannes' Åpenbaring 19: 17-18), og så må alle som er igjen på jorden sette igang med å begrave restene av massakren, før de skal bruke 1000 år på å forkynne for dem som blir reist opp (for alle som har dødd før Harmageddon får en sjanse til). Jeg tuller ikke.

Helt ærlig, jeg gledet meg til "Den Nye Verden" da jeg var liten, men nå høres det bare forferdelig ut, og lederne av Vakttårnet sier sykere ting for hvert år som går. Jeg får helt vondt, flere jeg er glad i er medlemmer fortsatt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var pioner en stund og opplevde at jo nærmere "kjernen" man kom desto hardere ble retorikken. Det, og i kombinasjon av mye boklesing og dypere prat med en jeg senere  ble kjæreste med, gjorde at jeg til slutt trakk meg vekk fra miljøet. Vi hadde mange vonde krangler etterpå, men jeg er evig takknemlig for at han fikk meg vekk fra de greiene.

Anonymkode: 4de52...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være sånn at hvis han tror på dette ,så vil jo du brenne under Harmageddon 

Så ingen vits å bli bestie med en som skal dø snart , imens han skal overleve?

Kjenner flere fra Jv igjennom jobb osv noen er mer liberale enn andre.

Ellers så holder han på å bryte ut.Viktig å være der for han tror jeg - da han nok mest sannsynlig  blir utstøtt av sine egne.

 

Ja du kan så si ,  hvor mange er de medlemmene i Norge 10-12 000 stk pluss deres døde slektninger .

Blir syykt god plass i Norge da for dem- ;) og er det ikke sånn at ingen skal dø av alderdom eller sykdom?

Temmelig forvirrende når de selv, mormor og oldemor skal vær runt 30-ish  år og surre rundt i hagen mellom sebraer og løver. 

 

Anonymkode: 9f9b6...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anoia skrev (5 timer siden):

Ikke bare det! Etterpå skal himmelens fugler komme og plukke rent likene (for det står det nemlig i Johannes' Åpenbaring 19: 17-18), og så må alle som er igjen på jorden sette igang med å begrave restene av massakren, før de skal bruke 1000 år på å forkynne for dem som blir reist opp (for alle som har dødd før Harmageddon får en sjanse til). Jeg tuller ikke.

Helt ærlig, jeg gledet meg til "Den Nye Verden" da jeg var liten, men nå høres det bare forferdelig ut, og lederne av Vakttårnet sier sykere ting for hvert år som går. Jeg får helt vondt, flere jeg er glad i er medlemmer fortsatt :(

Det skjer jo så sykt mye spennende hos Jehovas vitner ...skulle jeg meldt meg inn der tro..? 😂...

Jeg er en kranglefant av rang da...så jeg håper takhøyden er stor nok til at jeg kan propagandere for at de såkalte guddommene i gamle testamentet var "mennesker" fra et annet solsystem.... Mennesker som reiste hit og skapte oss gjennom å genmanipulere primater som allerede var her..🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (På 15.9.2021 den 22.10):

Det skjer jo så sykt mye spennende hos Jehovas vitner ...skulle jeg meldt meg inn der tro..? 😂...

Jeg er en kranglefant av rang da...så jeg håper takhøyden er stor nok til at jeg kan propagandere for at de såkalte guddommene i gamle testamentet var "mennesker" fra et annet solsystem.... Mennesker som reiste hit og skapte oss gjennom å genmanipulere primater som allerede var her..🙄

Jeg må nok skuffe deg der, takhøyden er ikke spesielt stor 😆

Men spennende er det, på et vis :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anoia skrev (2 minutter siden):

Jeg må nok skuffe deg der, takhøyden er ikke spesielt stor 😆

Men spennende er det, på et vis :P

Hmm, nei det var synd da..!.🙄😬😂...da for de klare seg uten gleden av å ha meg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (1 minutt siden):

Hmm, nei det var synd da..!.🙄😬😂...da for de klare seg uten gleden av å ha meg der...

De aner ikke hva de går glipp av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...