Gå til innhold

Tett diselfilter, kan jeg kjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 1 ukes tid siden begynte motor lampen å lyse. Kjørte den til verksted for å sjekke de, de fant ut diesel filteret er tett. Hadde ikke tid til å skifte det da, men de sa jeg kan kjøre som normalt.

Når jeg kjørte i går sluttet plutselig bilen å dra. Skulle kjøre forbi på en 4- feltsvei. Heldigvis var det lite biler, så jeg fikk kjørt inn til siden. Alle lampene lyste når den sluttet å dra. Stoppet motoren, når jeg startet igjen var alt normalt, og kjøringen gikk bra resten av turen. 

Saken er den at jeg er på besøk nå ca 3 timer unna der jeg bor. Noen her inne som vet om jeg kan kjøre bilen hjem? Eller kan motoren plutselig stoppe? 

 

Anonymkode: cdbf0...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For 1 ukes tid siden begynte motor lampen å lyse. Kjørte den til verksted for å sjekke de, de fant ut diesel filteret er tett. Hadde ikke tid til å skifte det da, men de sa jeg kan kjøre som normalt.

Når jeg kjørte i går sluttet plutselig bilen å dra. Skulle kjøre forbi på en 4- feltsvei. Heldigvis var det lite biler, så jeg fikk kjørt inn til siden. Alle lampene lyste når den sluttet å dra. Stoppet motoren, når jeg startet igjen var alt normalt, og kjøringen gikk bra resten av turen. 

Saken er den at jeg er på besøk nå ca 3 timer unna der jeg bor. Noen her inne som vet om jeg kan kjøre bilen hjem? Eller kan motoren plutselig stoppe? 

 

Anonymkode: cdbf0...e56

Den kan plutselig stoppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å skifte filter. Har vært ute for det samme, den sluttet å dra, gikk i rykk og napp. Så jeg måtte ringe bilberger, var langt i fra verksted.

Anonymkode: 0bfca...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilken bil du har, men commonrailpumper er dårlig butikk å tørrkjøre. Den smellen kan fort bli 50 lapper eller mere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eller kan motoren plutselig stoppe? 

Motoren kan stoppe. Når du slutter å kjøre så vil noen av partiklene som sitter i filteret løsne så du har gjennomstrømning en liten stund etter du har startet, men så tettes det igjen. Var utsatt for det samme for mange år siden og måtte som AB...2ce sier kjøre i rykk og napp og stoppe innimellom inntil jeg kom meg til verksted som kunne bytte. Var heldigvis sent på kveld og ikke mye trafikk der jeg var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (20 minutter siden):

Motoren kan stoppe. Når du slutter å kjøre så vil noen av partiklene som sitter i filteret løsne så du har gjennomstrømning en liten stund etter du har startet, men så tettes det igjen. Var utsatt for det samme for mange år siden og måtte som AB...2ce sier kjøre i rykk og napp og stoppe innimellom inntil jeg kom meg til verksted som kunne bytte. Var heldigvis sent på kveld og ikke mye trafikk der jeg var. 

Jeg må kjøre på e6. Er det dumt? Motoren har ikke stoppet når jeg har kjørt, bare at den sluttet å dra i bakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hr. Aktiv skrev (22 minutter siden):

Spørs hvilken bil du har, men commonrailpumper er dårlig butikk å tørrkjøre. Den smellen kan fort bli 50 lapper eller mere. 

Har en Volvo v50. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vil anbefale deg å skifte filter. Har vært ute for det samme, den sluttet å dra, gikk i rykk og napp. Så jeg måtte ringe bilberger, var langt i fra verksted.

Anonymkode: 0bfca...2ce

Skal skifte filter. Men jeg bor ikke her jeg er akkurat nå, så skulle gjerne hatt med bilen hjem. Fikk du motorstopp mens du kjørte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi løyste problemet med tett filter ved å kjøre på høyt turtall lenge. Har du mulighet til å ta det ut og vaske det, så anbefaler jeg det. 

Anonymkode: 6851c...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (3 minutter siden):

Skal skifte filter. Men jeg bor ikke her jeg er akkurat nå, så skulle gjerne hatt med bilen hjem. Fikk du motorstopp mens du kjørte?

De har vel bilverksteder der du er også? Så lenge det bor folk der, med biler, må de jo ha et bilverksted ikke alt for langt borte? Jeg hadde ikke tatt sjansen på å kjøre med tett drivstoff-filter i hele tre timer. Det kan gå galt på motorveien om bilen brått stopper i farten.

Anonymkode: 57d86...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (7 minutter siden):

Har en Volvo v50. 

 

Det er ikke partikkelfiltret som er tett der nå da? Det er en helt vanlig feil på disse. De skal vel skiftes på 120 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Dieselfilter må byttes regelmessing, DPF = Partikkelfilter som tetter seg om du ikke av og til kjører litt hardt og langt. Det første koster 200-300,-

Anonymkode: b0266...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

V50 over en viss alder har DPF skifte i km-intervaller og ikke fyllingsmengde.  Om verkstedet så at det var et tett dieslfilter på inntaksiden kunne vel det byttes på de to minuttene det tar å finne det.  

Når DPF på V50 er overkjørt skifteintervallet kommer den gule motorlampa på uansett om filteret et tett/fullt eller ikke.  Noen tusen kilometer til så endres fargen til rød på motorvarsellampa, og da risikerer man at bilen går i nødmodus innimellom.  Ved rød motorlampe blir ikke bilen EU-godkjent, og det er ingen måte en økonomisk fest i å måtte bytte partikkelfilteret. 

Nå er jo dieselV50er også beheftet med andre problemstillinger som medfører tap av effekt.  Tette dyser og dårlige glødeplugger, så det kan jo tenkes at effekttapet ikke er relatert til filtertilstanden.  Problemene dukker ofte opp omtrent samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (På 14.9.2021 den 12.54):

Skal skifte filter. Men jeg bor ikke her jeg er akkurat nå, så skulle gjerne hatt med bilen hjem. Fikk du motorstopp mens du kjørte?

Det finnes verksteder i hele norge, så du kan fint få byttet det der du er. 

Anonymkode: 43fc5...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (På 14.9.2021 den 13.02):

Det er ikke partikkelfiltret som er tett der nå da? Det er en helt vanlig feil på disse. De skal vel skiftes på 120 000 km.

Tviler på det, hvis det er dpf som er tett så går bilen i "limp mode" da kan man fortsatt kjøre men den går ikke over 3000 varv, den stopper plutselig ikke når man kjører. Så det er nok dieselfilteret som er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...