Gå til innhold

Knekkebrød med brunost - er jeg helt på bærtur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta i det minste tilskudd av multivitaminer og omega 3 om du skal gjøre dette. 

Anonymkode: f71d6...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du er på bærtur, men syns du har fått mange gode svar i tråden her. Håper du tar dem til deg. Det går an å "kickstarte" vektnedgang på andre måter enn å putte i seg næringsfattig mat. Et kaloriunderskudd er et kaloriunderskudd uansett, men det er lettere å opprettholde med næringsrik mat.

For de aller fleste er det ikke nødvendig å ligge under 1500 kalorier, men om du er sengeliggende, ikke i jobb og aldri bruker kroppen, så vil du nok gå ned i vekt på 1200 kalorier. Feilen mange gjør med kaloritelling er at de ikke er nøyaktige nok og ikke teller med alt. En annen feil som er vanlig, er at man ikke ligger i kaloriunderskudd over tid. Noen forventer å se magiske tall på vekta etter en uke, noe som er urealistisk. Vektnedgang tar tid, lang tid, og det krever mye dedikasjon og tålmodighet. 

Endret av Trøst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vitaminer er i tillegg til at hun faktisk spiser grønnsaker og frukt, det ser jo ikke ut som om hun spiser det i det hele tatt. 

Anonymkode: dcc8b...ccc

Det trenger hun ikke

Anonymkode: 69067...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I livsstilsgruppe med lege (over lang tid) er brunost ikke et alternativ å spise i det hele tatt, fordi det er for søtt, for kaloririkt og en stadig fristelse til å ta ei skive til. Og ei til for oss som er veldig glad i dette og bør få bort alt som kan trigge til mere spising.

Anonymkode: c8e8a...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har gått opp 15kg siste 4år, dette skal nå av!

Den siste uken har jeg levd på knekkebrød med brunost. 1 skive brunost per knekkebrød. 
2 knekkebrød tip frokost, to til lunsj, 4 til middag og 2 som mellommåltid. Dette blir 1205kcal per dag. Jeg drikker kun vann/te/Fun light ved siden av.

Mannen mener jeg er dum som tror jeg kan slanke meg på brunost….og jeg vet jo det er kaloririkt, men jeg synes det er så godt at da craver jeg ikke noe annet og er mett og glad. Gikk og ned 1kg forrige uke. Har prøvd knekkebrød med skinke, men synes ikke det er godt og hadde dermed lyst på annen mat og småspise hele tiden.
Er jeg helt på bærtur??

Anonymkode: 73b11...e34

Det eneste jeg ville vært bekymret for er om du får i deg alle næringsstoffene kroppen trenger? Tar du noen multivitaminer, mineraler ol utenom? Et egg og en appelsin til dagen kan hjelpe på å få i deg alt man trenger.

Men utenom det, ligger man i kaloriunderskudd, så skal man gå nedover :) 

Anonymkode: 9889f...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rainstorm skrev (På 13.9.2021 den 12.03):

Du vil gå ned med å ha et inntak på 1200 kalorier om dagen, men du vil gjøre kroppen din underernært, og det vil bli vanskeligere å holde ved like over tid. 

Det her er tull, det kommer helt an på personen. Forskjellige folk har forskjellig kcal behov etter vekt/høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjaus skrev (10 timer siden):

Det her er tull, det kommer helt an på personen. Forskjellige folk har forskjellig kcal behov etter vekt/høyde.

1200 kalorier er vel aktuelt for noen som er fullstendig sengeliggende, typ ikke klarer å gå på toalettet eller stå på beina. Men med normalt aktivitetsnivå vil de aller fleste klare å gå ned i vekt på 1500 kalorier. 1200 kalorier ganske lite mat, og man må virkelig ha kunnskap om mat om man skal klare å sette sammen næringsrike måltider som ikke gir næringsmangler på sikt, med et så lavt kaloribudsjett... Avhenger så klart av utgangspunkt og aktivitetsnivå, men 1500 kalorier er ganske lite mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst skrev (22 minutter siden):

1200 kalorier er vel aktuelt for noen som er fullstendig sengeliggende, typ ikke klarer å gå på toalettet eller stå på beina. Men med normalt aktivitetsnivå vil de aller fleste klare å gå ned i vekt på 1500 kalorier. 1200 kalorier ganske lite mat, og man må virkelig ha kunnskap om mat om man skal klare å sette sammen næringsrike måltider som ikke gir næringsmangler på sikt, med et så lavt kaloribudsjett... Avhenger så klart av utgangspunkt og aktivitetsnivå, men 1500 kalorier er ganske lite mat. 

Nei, jeg foreksempel har nødt å spise ca 1200 kcal for å gå ned i vekt. Spiser jeg 1500 kcal daglig vil jeg bare opprettholde vekten min. Som sagt dette kommer helt an på vekt, høyde og andre faktorer. Jeg er ikke særlig høy og trenger ikke så mye mat. Min kjæreste må spise over 2000 kcal om ikke vil han gå ned i vekt. Hadde jeg gjort det samme hadde jeg lagt på meg. 

Folk er forskjellige. 1200 kcal er lite for noen men helt passe for andre som skal slanke seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
mjaus skrev (På 15.9.2021 den 3.55):

Det her er tull, det kommer helt an på personen. Forskjellige folk har forskjellig kcal behov etter vekt/høyde.

Det er ikke tull at man blir underernært med å bare spise knekkebrød og brunost. Man får overhodet ikke i seg en variasjon av næringsstoffer som kroppen har behov for å trives og være frisk. Det finnes en rekke overvektige mennesker som er underernært nettopp fordi de spiser mer enn nok kalorier men likevel ikke har en god nok variasjon av mat slik at de får i seg mirkonæringsstoffene og mineralene kroppen trenger. 

Det er veldig dumt når man uttrykker så bastant som deg, og det med null kompetanse på området tydeligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde føye et egg eller to til dagsinntaket ditt. Egg inneholder alle næringsstoffene en kropp trenger, unntatt vitamin C. Dette kan du ta i form av en C-vitamintablett, eller en c-vitaminrik frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (På 16.9.2021 den 7.57):

Det er ikke tull at man blir underernært med å bare spise knekkebrød og brunost. Man får overhodet ikke i seg en variasjon av næringsstoffer som kroppen har behov for å trives og være frisk. Det finnes en rekke overvektige mennesker som er underernært nettopp fordi de spiser mer enn nok kalorier men likevel ikke har en god nok variasjon av mat slik at de får i seg mirkonæringsstoffene og mineralene kroppen trenger. 

Det er veldig dumt når man uttrykker så bastant som deg, og det med null kompetanse på området tydeligvis. 

Dette er en diet. Kanskje ikke den beste dietten, men når man vil slanke seg er det helt innafor å spise lite. Kroppen vår er ikke skapt for å få i seg mye mat hele tiden. Vi er egentlig jegere som tåler å gå uten mat en stund. Jeg er nok ganske sikker på at TS ikke mener at hun skal gå på denne dietten livet ut. Uansett så var du ikke spesifikk med at du mente brunost og knekkebrød. Du kunne i det minste utdypet det i ditt første innlegg, der klagde du _kun_ over 1200 kcal. Ikke selve matvarene. 1200 kcal i seg selv er ikke ille å spise for enkelte mennesker om de skal slanke seg. Ja er enig at det burde være mer variasjon i kostholdet, men det er ikke dødsfarlig som du får det til å virke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...