Gå til innhold

Do’s and don’ts i et bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal gifte meg, og har så vidt begynt å planlegge litt. Er jo fortsatt et par år til, men greit å bruke god tid. 

Så; hva bør man ordne i stand i et bryllup? Hvilken type mat bør unngås, åpen bar/betalbar eller medbrakt? Og hva bør man helt klart la være og ordne i stand, altså hva som bør unngåes? 

Tips og råd til ei som er helt elendig på å stelle i stand selskaper mottas med stor takk :) 

Anonymkode: a47e6...7a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Planlegg i god tid.

Jeg skal i bryllup om en måned og paret har fremdeles ikke fått sendt ut ønskeliste. Invitasjoner kom for noen uker siden. Vanligvis prøver jeg å spre utgifter over flere måneder, så dette blir en dyr måned for min del 😓 Gave + hotell + utdrikkningslag.

Anonymkode: 51d91...445

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

image.png.1193e92d2ea65dbd96457d263b1e6484.png

Hvordan planlegge bryllup

image.png.7404eaec48f60cddfecff9bd16d6a71c.png

Anonymkode: a5004...c52

Ja, dette kunne jeg fint gjort… 
 

Men det er vanskelig å Google andres erfaringer, og andres tips. Det er disse jeg er ute etter. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Planlegg i god tid.

Jeg skal i bryllup om en måned og paret har fremdeles ikke fått sendt ut ønskeliste. Invitasjoner kom for noen uker siden. Vanligvis prøver jeg å spre utgifter over flere måneder, så dette blir en dyr måned for min del 😓 Gave + hotell + utdrikkningslag.

Anonymkode: 51d91...445

Hehe, ja, god tid har vi iallfall 😅 

Anonymkode: a47e6...7a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 måneder i forkant av bryllupet

 Offentliggjør forlovelsen

 Arranger et møte mellom foreldre

 Sett dato for bryllupet

♥ Diskuter bryllupsbudsjettet med personer som bidrar

♥ Intervju med bryllupsplanleggere, dersom dere vil benytte dere  av en bryllupsplanlegger

♥ Velg vigelsesform (kirke, tinghus og lignende) og planlegg et møte med deres representant

♥ Lag et førsteutkast av gjestelisten, for å ha et utgangspunkt for videre bryllupsplanlegging

  Velg lokasjon for bryllupsfesten, og legg inn en reservasjon

♥ Bestem dere for bryllupsfotograf/bryllupsfilmer og book inn en forlovelsesfotografering

♥ Lag et Pintrestboard som samler all nydelig inspirasjon du finner på web, så du ikke mister noe

♥ Brudekjole research og prøving


6-9 måneder i forkant av bryllupet

♥ Velg forlovere

♥ Send ut en «save the date«

♥ Velg matleverandør

♥ Meld dere opp på gavelister for bryllupet

♥ Bestill brudekjole

♥ Bestill skreddertime /tilpasning av brudekjolen dersom ikke stedet du handler brudekjolen ordner dette for deg

♥ Handle underskjørt til brudekjolen

♥ Handle brudepikekjoler

 Gjennomfør en forlovelsesfotografering

♥ Bestill florist til sermonien, middagen, brudebuketten og bryllupsfesten

♥ Bestill musikere og/eller DJ

♥ Begynn å gjøre research til bryllupsreisen


4-6 måneder i forkant av bryllupet

♥ Bestill bryllupsinvitasjoner, konvolutter, menyer, vielses-program, takke-kort osv.

♥ Research og prøvesmaking av bryllupskaken(e)

  Bestill transport eller leie av bryllupsbil for den store dagen

♥ Velg toastmaster

♥ Bestill prøvetime i skjønnhetssalong for hår og sminke

♥ Finn overnattingssted for gjester utenbysfra

♥ Gjør klar gjestelisten

♥ Start å planlegge bryllupsreisen og gjør nødvendige reservasjoner


2-4 måneder i forkant av byllupet

♥ Send ut bryllupsinvitasjoner senest 2-4 måneder før bryllupsdagen (gjerne før!)

♥ Ordne det praktiske rundt viktige skjemaer, forlovelseserklæring, navnebytte og erklæring fra brudeparet

♥ Bestill smoking/dress for brudgom og forlover

♥ Arranger et møte med matleverandør eller hovmester for gjennomgang av meny, vinmeny, tema osv. for bryllupsmiddagen

♥ Bestill bryllupskaken

 Velg musikk for sermonien og bryllupsfesten

♥ Handle takkegaver til alle som er involvert i bryllupet

  Handle inn give-aways og velkomstgaver

  Prøve gifteringer og bestille disse

♥ Møt festarrangør dersom dere benytter dette

♥ Bestill hotell for bryllupsnatten

♥ Kjøp bryllupsundertøy og strømper

♥ Begynn å gå inn brudeskoene (så unngår du gnagsår på den store dagen)


4-8 uker i forkant av bryllupet

♥ Prøvetid i valgte skjønnhetssalong for brudestyling av hår og brudesminke (husk da å ta med hårpynt (slør/tiara)

♥ Frisørtime (ettervekst, liten stussing?)

♥ Hudpleietime (eksfoliering, dyprens etc. anbefales ikke ukene før bryllupet)

♥ Bestill manikyrtime

♥ Avklare forsikring


2-4 uker i forkant av bryllupet

♥ Lag en oversikt for bordplassering

♥ Bekreft detaljer til florist, fotograf osv.

♥ Ha en siste prøving av brudekjolen

♥ Skriv tale til byllupsmiddagen


1 uke i forkant av bryllupet

♥ Gjør klar konvolutter med betaling for tjenester som ikke vil bli fakturert, eks. transport, DJ/musikere

♥ Bekreft gjesteantallet for matleverandøren/hovmester

♥ Avtal med en pålitelig person som kan sørge for at kakespade, champagneglass og andre nødvendige ting som trengs til bryllupsfesten blir med til lokasjonen

♥ Få de siste skjønnhetsbehandlingene før bryllupet (ansiktsbehandling, forming av bryn, selvbruning, manikyr osv)

♥ Pakk til bryllupsreisen og avtal med noen å få bagasjen til lokalet dersom dere drar rett etter bryllupsfesten

Lykke til!

Anonymkode: 8e0c1...729

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, de der listene er jo helt hinsides 😆 Det er ikke nødvendig å begynne planleggingen så tidlig eller ha med alle disse tingene. 😬

Jeg tror slike lister først og fremst blir skrevet av de som tjener penger på bryllup og de er ofte basert på overdådige amerikanske bryllup. Ikke føl at du må følge slike lister, planlegg bryllupet slik du vil ha det :) 

Vi bestemte dato og booket lokale 4 måneder før bryllupet, sendte ut invitasjoner 3 mnd før, kjøpte kjole og booket catering 2 mnd før. Vi følte aldri vi hadde dårlig tid til noe. 

Anonymkode: 910cf...89d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså, de der listene er jo helt hinsides 😆 Det er ikke nødvendig å begynne planleggingen så tidlig eller ha med alle disse tingene. 😬

Jeg tror slike lister først og fremst blir skrevet av de som tjener penger på bryllup og de er ofte basert på overdådige amerikanske bryllup. Ikke føl at du må følge slike lister, planlegg bryllupet slik du vil ha det :) 

Vi bestemte dato og booket lokale 4 måneder før bryllupet, sendte ut invitasjoner 3 mnd før, kjøpte kjole og booket catering 2 mnd før. Vi følte aldri vi hadde dårlig tid til noe. 

 

Anonymkode: 910cf...89d

Hehe, ja, noen av de listene blir litt voldsomme 😅 er egentlig mer ute etter erfaringer andre har gjort seg fra egne bryllup - hva tenkte du på etter festen var over? Følte du at du hadde glemt noe du burde ha tenkt på, og hva kunne du ha droppet? Slike ting :) 

Jeg har lyst på en feiring med minst mulig fokus på meg, liker ikke slike ting. Må jo pent bare godta litt, men så lite som mulig. Ønsker også å ha helt fri den dagen, så jeg vil ha noen som tar seg av alt fra matlaging og servering, til opprydding og utvask. Ønsker at mine gjester skal ha det gøy, så ikke noe veldig formelt, men ikke for mye dødtid eller for lite som skjer heller. 

Anonymkode: a47e6...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkomstgave til gjestene???? Give aways???? Hva er det som skjer???? Folovelsesbilder????

Jeg er vel gammeldags her, men slike store greier er vel ikke nødvendig for å bli gift?

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tånegla skrev (1 minutt siden):

Velkomstgave til gjestene???? Give aways???? Hva er det som skjer???? Folovelsesbilder????

Jeg er vel gammeldags her, men slike store greier er vel ikke nødvendig for å bli gift?

Helt enig, hjelpes meg. 

Jeg bestilte lokale, kake, kjole, blomster, mat/drikke, frisør/sminke dj og fotograf et halvt år i forveien. Gifteringer og dress tok mannen seg av. (Kan hende jeg har glemt noe, er mange år siden, men vi hadde ikke en tredjedel av de listene der). 

Vi hadde hverken forlovelsesbilder (?!?), give away, gaver til gjestene (?!), eller eget undertøy til bryllupet. Ble nå gift allikvel, da. 

Anonymkode: 8154a...459

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps; ordnet morgengave og bryllupsreise et par uker før, det glemte jeg. 

Anonymkode: 8154a...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe, ja, noen av de listene blir litt voldsomme 😅 er egentlig mer ute etter erfaringer andre har gjort seg fra egne bryllup - hva tenkte du på etter festen var over? Følte du at du hadde glemt noe du burde ha tenkt på, og hva kunne du ha droppet? Slike ting :) 

Jeg har lyst på en feiring med minst mulig fokus på meg, liker ikke slike ting. Må jo pent bare godta litt, men så lite som mulig. Ønsker også å ha helt fri den dagen, så jeg vil ha noen som tar seg av alt fra matlaging og servering, til opprydding og utvask. Ønsker at mine gjester skal ha det gøy, så ikke noe veldig formelt, men ikke for mye dødtid eller for lite som skjer heller. 

Anonymkode: a47e6...7a3

Jeg synes det høres ut som du har etvgodt utgangspunkt! Å få erfaringer er flott, men stol på deg selv :)

Anonymkode: 910cf...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst bestemt meg for hvor dere ønsker å gifte dere. Noen lokaler bookes lang tid i forveien, spesielt nå som mange bryllup «henger etter» etter corona. Så bil dato settes ut i fra hva som er tilgjengelig. Vi skal gifte oss i 2023, og lokalet vi skal bruke er snart fullbooket ut 2024… så enten måtte vi funnet et annet sted å gifte oss eller ventet veldig lenge. 

Anonymkode: 8e0c1...729

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

12 måneder i forkant av bryllupet

 Offentliggjør forlovelsen

 Arranger et møte mellom foreldre

 Sett dato for bryllupet

♥ Diskuter bryllupsbudsjettet med personer som bidrar

♥ Intervju med bryllupsplanleggere, dersom dere vil benytte dere  av en bryllupsplanlegger

♥ Velg vigelsesform (kirke, tinghus og lignende) og planlegg et møte med deres representant

♥ Lag et førsteutkast av gjestelisten, for å ha et utgangspunkt for videre bryllupsplanlegging

  Velg lokasjon for bryllupsfesten, og legg inn en reservasjon

♥ Bestem dere for bryllupsfotograf/bryllupsfilmer og book inn en forlovelsesfotografering

♥ Lag et Pintrestboard som samler all nydelig inspirasjon du finner på web, så du ikke mister noe

♥ Brudekjole research og prøving


6-9 måneder i forkant av bryllupet

♥ Velg forlovere

♥ Send ut en «save the date«

♥ Velg matleverandør

♥ Meld dere opp på gavelister for bryllupet

♥ Bestill brudekjole

♥ Bestill skreddertime /tilpasning av brudekjolen dersom ikke stedet du handler brudekjolen ordner dette for deg

♥ Handle underskjørt til brudekjolen

♥ Handle brudepikekjoler

 Gjennomfør en forlovelsesfotografering

♥ Bestill florist til sermonien, middagen, brudebuketten og bryllupsfesten

♥ Bestill musikere og/eller DJ

♥ Begynn å gjøre research til bryllupsreisen


4-6 måneder i forkant av bryllupet

♥ Bestill bryllupsinvitasjoner, konvolutter, menyer, vielses-program, takke-kort osv.

♥ Research og prøvesmaking av bryllupskaken(e)

  Bestill transport eller leie av bryllupsbil for den store dagen

♥ Velg toastmaster

♥ Bestill prøvetime i skjønnhetssalong for hår og sminke

♥ Finn overnattingssted for gjester utenbysfra

♥ Gjør klar gjestelisten

♥ Start å planlegge bryllupsreisen og gjør nødvendige reservasjoner


2-4 måneder i forkant av byllupet

♥ Send ut bryllupsinvitasjoner senest 2-4 måneder før bryllupsdagen (gjerne før!)

♥ Ordne det praktiske rundt viktige skjemaer, forlovelseserklæring, navnebytte og erklæring fra brudeparet

♥ Bestill smoking/dress for brudgom og forlover

♥ Arranger et møte med matleverandør eller hovmester for gjennomgang av meny, vinmeny, tema osv. for bryllupsmiddagen

♥ Bestill bryllupskaken

 Velg musikk for sermonien og bryllupsfesten

♥ Handle takkegaver til alle som er involvert i bryllupet

  Handle inn give-aways og velkomstgaver

  Prøve gifteringer og bestille disse

♥ Møt festarrangør dersom dere benytter dette

♥ Bestill hotell for bryllupsnatten

♥ Kjøp bryllupsundertøy og strømper

♥ Begynn å gå inn brudeskoene (så unngår du gnagsår på den store dagen)


4-8 uker i forkant av bryllupet

♥ Prøvetid i valgte skjønnhetssalong for brudestyling av hår og brudesminke (husk da å ta med hårpynt (slør/tiara)

♥ Frisørtime (ettervekst, liten stussing?)

♥ Hudpleietime (eksfoliering, dyprens etc. anbefales ikke ukene før bryllupet)

♥ Bestill manikyrtime

♥ Avklare forsikring


2-4 uker i forkant av bryllupet

♥ Lag en oversikt for bordplassering

♥ Bekreft detaljer til florist, fotograf osv.

♥ Ha en siste prøving av brudekjolen

♥ Skriv tale til byllupsmiddagen


1 uke i forkant av bryllupet

♥ Gjør klar konvolutter med betaling for tjenester som ikke vil bli fakturert, eks. transport, DJ/musikere

♥ Bekreft gjesteantallet for matleverandøren/hovmester

♥ Avtal med en pålitelig person som kan sørge for at kakespade, champagneglass og andre nødvendige ting som trengs til bryllupsfesten blir med til lokasjonen

♥ Få de siste skjønnhetsbehandlingene før bryllupet (ansiktsbehandling, forming av bryn, selvbruning, manikyr osv)

♥ Pakk til bryllupsreisen og avtal med noen å få bagasjen til lokalet dersom dere drar rett etter bryllupsfesten

Lykke til!

Anonymkode: 8e0c1...729

Takkekort lages jo ETTER bryllupet! Og de aller fleste tar vipps fremfor kontanter om de ikke sender ut faktura!

Anonymkode: d814d...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takkekort lages jo ETTER bryllupet! Og de aller fleste tar vipps fremfor kontanter om de ikke sender ut faktura!

Anonymkode: d814d...a0d

Det var en veldig unorsk liste, helt sikkert oversatt fra engelsk/ USA. Ikke veldig nyttig for de fleste, tenker jeg. 

Anonymkode: e0654...ce2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det var en veldig unorsk liste, helt sikkert oversatt fra engelsk/ USA. Ikke veldig nyttig for de fleste, tenker jeg. 

Anonymkode: e0654...ce2

Enig, en liste fra en ekstremt stor bryllupsindustri hvor de fleste bruker 250-300.000 på gjennomsnittsbryllupet.

Vi lagde først gjesteliste, så planla vi hvor vi ville gifte oss, ha fest, og booket fotograf. Det er det eneste som haster :)

Anonymkode: 2fbd1...de3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for oss var god mat, fri bar og et lokale som ikke behøvde å forholde seg til "normale" åpningstider mtp skjenkebevilgning (les lokale á la samfunnshus, hvor drikke er kjøpt inn på forhånd og baren betjenes så lenge det er gjester i lokalet). Og et godt band.

Men det aller viktigste er: pass på at rydding dagen etterpå er organisert på forhånd, ellers risikerer du å stå som nygift og rydde og vaske... skikkelig antiklimaks 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 9.02):

12 måneder i forkant av bryllupet

 Offentliggjør forlovelsen

 Arranger et møte mellom foreldre

 Sett dato for bryllupet

♥ Diskuter bryllupsbudsjettet med personer som bidrar

♥ Intervju med bryllupsplanleggere, dersom dere vil benytte dere  av en bryllupsplanlegger

♥ Velg vigelsesform (kirke, tinghus og lignende) og planlegg et møte med deres representant

♥ Lag et førsteutkast av gjestelisten, for å ha et utgangspunkt for videre bryllupsplanlegging

  Velg lokasjon for bryllupsfesten, og legg inn en reservasjon

♥ Bestem dere for bryllupsfotograf/bryllupsfilmer og book inn en forlovelsesfotografering

♥ Lag et Pintrestboard som samler all nydelig inspirasjon du finner på web, så du ikke mister noe

♥ Brudekjole research og prøving


6-9 måneder i forkant av bryllupet

♥ Velg forlovere

♥ Send ut en «save the date«

♥ Velg matleverandør

♥ Meld dere opp på gavelister for bryllupet

♥ Bestill brudekjole

♥ Bestill skreddertime /tilpasning av brudekjolen dersom ikke stedet du handler brudekjolen ordner dette for deg

♥ Handle underskjørt til brudekjolen

♥ Handle brudepikekjoler

 Gjennomfør en forlovelsesfotografering

♥ Bestill florist til sermonien, middagen, brudebuketten og bryllupsfesten

♥ Bestill musikere og/eller DJ

♥ Begynn å gjøre research til bryllupsreisen


4-6 måneder i forkant av bryllupet

♥ Bestill bryllupsinvitasjoner, konvolutter, menyer, vielses-program, takke-kort osv.

♥ Research og prøvesmaking av bryllupskaken(e)

  Bestill transport eller leie av bryllupsbil for den store dagen

♥ Velg toastmaster

♥ Bestill prøvetime i skjønnhetssalong for hår og sminke

♥ Finn overnattingssted for gjester utenbysfra

♥ Gjør klar gjestelisten

♥ Start å planlegge bryllupsreisen og gjør nødvendige reservasjoner


2-4 måneder i forkant av byllupet

♥ Send ut bryllupsinvitasjoner senest 2-4 måneder før bryllupsdagen (gjerne før!)

♥ Ordne det praktiske rundt viktige skjemaer, forlovelseserklæring, navnebytte og erklæring fra brudeparet

♥ Bestill smoking/dress for brudgom og forlover

♥ Arranger et møte med matleverandør eller hovmester for gjennomgang av meny, vinmeny, tema osv. for bryllupsmiddagen

♥ Bestill bryllupskaken

 Velg musikk for sermonien og bryllupsfesten

♥ Handle takkegaver til alle som er involvert i bryllupet

  Handle inn give-aways og velkomstgaver

  Prøve gifteringer og bestille disse

♥ Møt festarrangør dersom dere benytter dette

♥ Bestill hotell for bryllupsnatten

♥ Kjøp bryllupsundertøy og strømper

♥ Begynn å gå inn brudeskoene (så unngår du gnagsår på den store dagen)


4-8 uker i forkant av bryllupet

♥ Prøvetid i valgte skjønnhetssalong for brudestyling av hår og brudesminke (husk da å ta med hårpynt (slør/tiara)

♥ Frisørtime (ettervekst, liten stussing?)

♥ Hudpleietime (eksfoliering, dyprens etc. anbefales ikke ukene før bryllupet)

♥ Bestill manikyrtime

♥ Avklare forsikring


2-4 uker i forkant av bryllupet

♥ Lag en oversikt for bordplassering

♥ Bekreft detaljer til florist, fotograf osv.

♥ Ha en siste prøving av brudekjolen

♥ Skriv tale til byllupsmiddagen


1 uke i forkant av bryllupet

♥ Gjør klar konvolutter med betaling for tjenester som ikke vil bli fakturert, eks. transport, DJ/musikere

♥ Bekreft gjesteantallet for matleverandøren/hovmester

♥ Avtal med en pålitelig person som kan sørge for at kakespade, champagneglass og andre nødvendige ting som trengs til bryllupsfesten blir med til lokasjonen

♥ Få de siste skjønnhetsbehandlingene før bryllupet (ansiktsbehandling, forming av bryn, selvbruning, manikyr osv)

♥ Pakk til bryllupsreisen og avtal med noen å få bagasjen til lokalet dersom dere drar rett etter bryllupsfesten

Lykke til!

Anonymkode: 8e0c1...729

1. Hva er dette? "Velkomstgaver og give-aways"???

2. Ser ut som om listen er 99,9% konsentrert om bruden. Gubben skal bare få seg en dress. Bruden skal gjennom ørten og fjarten skjønnhetsbehandlinger og hel masse annet. 

 

Anonymkode: 52336...19a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. Hva er dette? "Velkomstgaver og give-aways"???

2. Ser ut som om listen er 99,9% konsentrert om bruden. Gubben skal bare få seg en dress. Bruden skal gjennom ørten og fjarten skjønnhetsbehandlinger og hel masse annet. 

 

Anonymkode: 52336...19a

Amerlkansk… Heter ikke florist i norsk dagligtale…

Anonymkode: 5de2f...ef3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som sterkt fraråder åpen bar (dette var da en bar med skjenkebevilling). De satt igjen med en hinsides regning etterpå, de ikke hadde sett komme. Bongløsning syns jeg er fint. To enheter feks, som dere betaler for. Dette kommer jo så klart an på budsjettet da☺️

Anonymkode: 839b6...b6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ingen sanger - spre budskapet tidlig!

2......resten spiller ingen rolle, it's all good 👍

Anonymkode: bb0ab...45f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...