Gå til innhold

Er du opptatt av janteloven?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler at de fleste nordmenn (inkludert meg selv), nermest ubevisst er opptatt av å følge janteloven. 

Anonymkode: fe313...c50

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Norge er en loser-nasjon som dyrker middelmådighet. 

"Alle er like flinke."

"Alle meninger er like mye verdt."

"La oss ikke telle mål på fotballen til barna."

Vi hetser de som kommer i avisene fordi de hadde 6 i snitt på VGS/Uskole.

La oss være mer åpne om at noen mennesker suger, mens andre er vinnere. 

Verden er tøff, og jo før man innser dette jo bedre.

Anonymkode: bf703...1f6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Nei! Jeg er opptatt av å følge det motsatte av janteloven ; JEG er flinkere og bedre enn de fleste.Jeg er god nok. Jeg vet jeg er klokere enn mange andre .. osv.  Det er måten å overleve på. 

Anonymkode: caa0d...635

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hippogriff

Ja. Janteloven står utrolig sterkt i det norske samfunnet, og jeg er veldig opptatt av den. For å være en motvekt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hippogriff
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei! Jeg er opptatt av å følge det motsatte av janteloven ; JEG er flinkere og bedre enn de fleste.Jeg er god nok. Jeg vet jeg er klokere enn mange andre .. osv.  Det er måten å overleve på. 

Det er ikke dette som er motsatsen.

Janteloven handler jo om hvordan omgivelsene trykker ned den enkelte. Motsatsen er å bygge hverandre opp. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Hippogriff skrev (1 minutt siden):

Janteloven handler jo om hvordan omgivelsene trykker ned den enkelte. Motsatsen er å bygge hverandre opp. 

Nettopp. Det er noe spesielt å tenke at "det er jeg som er riktig, og alle andre er det noe feil med". Det stemmer heller ikke. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Hippogriff skrev (5 minutter siden):

For meg er det det motsatte. Etter å ha gått med mindreverdighetsfølelse pga andre hele livet, så hever jeg meg nå over det og sier at jeg er mye bedre enn dem og at det sier sitt om IQ -en deres at de er som de er . 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SVK

Jeg synes folk bør ha god selvfølelse,  men jeg er ikke så glad i å høre på selvskryt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
On 9/12/2021 at 7:01 PM, AnonymBruker said:

Jeg føler at de fleste nordmenn (inkludert meg selv), nermest ubevisst er opptatt av å følge janteloven. 

Mulig det var slik før,  men virker som om dagens nordmenn elsker å vise seg frem i sosiale medier. Det er også flere som har klart å tjene millioner av kroner i året på å vise frem kroppen sin i sosiale medier. 

Anonymkode: 98ba5...27a

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 hours ago, Nevian said:

Jeg er en svoren tilhenger.

Jeg liker janteloven jeg også. Jeg misliker de som hele tiden skal markedsføre seg selv. 

On 9/12/2021 at 7:11 PM, AnonymBruker said:

"Alle er like flinke."

"Alle meninger er like mye verdt."

"La oss ikke telle mål på fotballen til barna."

Vi hetser de som kommer i avisene fordi de hadde 6 i snitt på VGS/Uskole.

La oss være mer åpne om at noen mennesker suger, mens andre er vinnere. 

Verden er tøff, og jo før man innser dette jo bedre.

Dett du lister opp er ikke vanlige meninger. Har aldri hørt noen si "alle er like flinke" eller det er ikke sosialt akseptabelt å hetse noen som kommer i avisa fordi de har 6 i snitt. 

Anonymkode: 98ba5...27a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
On 9/12/2021 at 7:14 PM, Hippogriff said:

Uenig, janteloven handler ikke om at andre ikke kan si du er god, men derimot at det er feil at man skryter av seg selv/hever seg. Så det du siterer er virkelig motsatsen.

Har du noen gang sett noen dra frem janteloven fordi Warholm eller Ødegård har fått skryt i avisa?

Jeg var best av kullet mitt på universitetet. Jeg fikk en sekser på norskeksamen, et år hvor det var under 2% som fikk det. I tillegg er jeg på topp 0,2% rangert i EU i et av spillene jeg pusler med. <- dette vil være feil av meg å ytre, vil mange påstå. Her har vi janteloven.

Anonymkode: 5e2b8...5de

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jdz
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uenig, janteloven handler ikke om at andre ikke kan si du er god, men derimot at det er feil at man skryter av seg selv/hever seg. Så det du siterer er virkelig motsatsen.

Anonymkode: 5e2b8...5de

Vel, i følge forfatteren selv tar du feil. Janteloven. Du skal ikke tro at du er noe, du skal ikke tro du er like meget som oss, du skal ikke tro at du duger til noe og du skal ikke tro at noen bryr seg om deg er utsagn som ikke har noe med selvskryt å gjøre. Det handler om å holde folke nede. 

AnonymBruker skrev (På 2021-9-12 den 19.11):

Vet ikke om jeg vil si vi er en loser-nasjon, men enig i det med dyrkingen av middelmådighet. På godt og vondt skal alle vente på de som henger etter, heller enn at vi løfter fram de som gjør det bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ingen som bryr seg om janteloven lenger. Kun folk som er veldig brautende, dramatiske og selvskrytete som reagerer når de får kritikk. Det er ikke dem det er noe galt med, nei, det er sjalusi og jantelov. 

Anonymkode: a2a31...6c7

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...