Gå til innhold

Thirteen (2003) - Relatere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har sett filmen og kan relatere det som har skjedd? 

Var livet virkelig sånn for mange i tidlig 2000-tallet? 

Hva slags inntrykk ga filmen dere? Hva synes dere om filmen?

Svar gjerne med alder og kjønn :) 

Anonymkode: fa3f4...805

Skrevet

Kvinne 38 her. 

Jeg så den rundt da den kom ut og ble trigget. Jeg sto selv opp i en lignende situasjon. Jeg ble selv utestengt i ungdomsskolen fordi jeg var "fattig". Etter en større hendelse, fikk jeg nye klær, dagens mote. 

Gikk vel 3 uker før skolens populære følte jeg var "verdig" et opptak i gjengen. Jeg har aldri vært mer miserabel i hele mitt liv. Jeg fikk ikkr være den jeg var, og ble sett på som svak om jeg snakket om følelser. Men endte opp med en ond sirkel av løgner, stjeling og skulking av skolen. Frekk mot andre ble jeg og. Etter et år ble jeg dritlei og brøt ut av gjengen. Da ble jeg skolens sorte får og fikk skylden for alt som hadde gått galt. 

Jeg tenker at de aller fleste kan relatere til sin tid som nylig 13åring. Er alltid drama på ungdomsskolen for alle. Jeg var "heldig" som kun hadde et år, men etterdønningene varte i mange år etter dette. Først i voksen alder fikk jeg "skikk" på den sirkelen av løgner og rykter. Jeg skadet med selv på mange måter. Gjennom sex, gjennom selvskading og mye alkohol. 

Er i dag "frisk". Livet har nettopp falt på plass.

Det er ikke alle som klarer å komme seg ut av den sirkelen, uheldigvis. Flere av de jeg hang sammen med er i dag tunge rusmisbrukere, en tok overdose, flere er sosialklienter. Noen har flere dommer på seg. 

Nå spurte du ikke om livshistorien min. Men vi fikk ikke se hvordan det gikk videre i livet til de to jentene. For mange, så er ungdomslivet over når de går ut av ungdomsskolen. For andre vil ikke livet endres så mye. 

Anonymkode: 70f05...f91

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...