Gå til innhold

Vurderer du å kjøpe elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange vil ha elbil pga besparelsen i bomavgifter og drivstoff, men har du tenkt over hvor mye du taper på en ny elbil?

Og ja du taper på alle nye biler....

Jeg kjøpte en ny elbil i 2018, ga ca 300 000 for den, nå får jeg 125-150 000, bilen har 65 000km på telleren. jeg har da brukt penger på nye dekk, sommer og vinter, servicer og no småtteri pluss strøm så klart, la oss si 370 000kr, så kommer forsikring, den er dyrer enn på forsilbiler sies det men usikker på hvor mye dyrere. Jeg har da tapt ca 200-250 000 på 3 år!

Kjøregleden kan desverre ikke måler i penger egentlig.

Anonymkode: ab1bf...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye har du brukt på strøm til å drive bilen?

Hvor my ville du brukt på bensin/ diesel om du hadde kjørt alle de årene?

Hvor mye sparte du i forsikring og avgift per år?

Dekk og service må du betale for uansett, forstår ikke hvorfor du tar med det. 

Anonymkode: 908a8...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Taper man ikke penger på alle biler? 

Anonymkode: a7784...199

Les hva jeg skrev en gang til er du snill.

Anonymkode: ab1bf...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye har du brukt på strøm til å drive bilen?

Hvor my ville du brukt på bensin/ diesel om du hadde kjørt alle de årene?

Hvor mye sparte du i forsikring og avgift per år?

Dekk og service må du betale for uansett, forstår ikke hvorfor du tar med det. 

Anonymkode: 908a8...bb6

Nå var det mest hva du taper på en elbil jeg ville frem til og det fordi du blir bombandert med farge løfter om alt du vil spare ved å kjøpe elbil men sannheten er at du taper på de også, og som jeg skriver så taper du på alle biler og jeg påstår ikke at du taper mere på elbiler. Forsikring er dyrer på elbiler nå forde de koster så utrolig mye å fikse ved skade og avgifter har du og nå på elbiler, 2000 kroner ca er det vel nå i veiavgift.

Anonymkode: ab1bf...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå var det mest hva du taper på en elbil jeg ville frem til og det fordi du blir bombandert med farge løfter om alt du vil spare ved å kjøpe elbil men sannheten er at du taper på de også, og som jeg skriver så taper du på alle biler og jeg påstår ikke at du taper mere på elbiler. Forsikring er dyrer på elbiler nå forde de koster så utrolig mye å fikse ved skade og avgifter har du og nå på elbiler, 2000 kroner ca er det vel nå i veiavgift.

Anonymkode: ab1bf...764

Det er vel ingen som har påstått at du ikke en elbil også har verditap som alle andre biler, men for å kunne si noe om du taper på å velge elbil må du jo sammenlikne verditap pluss alle utgifter på elbil vs fossilbil i samme prisklasse, ikke bare hva en elbil koster deg(inkludert verditap).

Anonymkode: eaf77...7dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå var det mest hva du taper på en elbil jeg ville frem til og det fordi du blir bombandert med farge løfter om alt du vil spare ved å kjøpe elbil men sannheten er at du taper på de også, og som jeg skriver så taper du på alle biler og jeg påstår ikke at du taper mere på elbiler. Forsikring er dyrer på elbiler nå forde de koster så utrolig mye å fikse ved skade og avgifter har du og nå på elbiler, 2000 kroner ca er det vel nå i veiavgift.

Anonymkode: ab1bf...764

Det er ALDRI noen som har sagt at du ikke vil ha verditap på en ny bil. Når folk snakker om å spare penger, så er det for eks fordi man betaler mindre gjennom veibommer, og man bruker veldig mye mindre penger på "drivstoff". Dersom du kjører 30min frem og tilbake hver dag, så blir den forskjellen i pris ganske stor. 

Man har alltid verditap når man kjøper bil, med mindre man er heldig og det er noe med bilen som gjør at samlere e.l er interessert i å betale mye for den. Tror enkelte volvoer fortsatt blir solgt for en god pris fordi de var populære og kom i begrenset opplag, for eks

Anonymkode: 908a8...bb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt elbil i 6 år nå. Vi kjøpte vår første elbil brukt, og nå har vi kjøpt en helt ny en. Vi har tapt masse penger. Men det har vi også gjort med bensinbilen vi kjøpte ny for 8 år siden. 

Utviklingen av elbiler har skutt fart, og den første elbilen vi kjøpte som vi solgte med 10 mil rekkevidde på vinteren er naturlig mye mindre attraktivt nå som de fleste elbilene har langt større rekkevidde. Innen vi skal selge nåværende bil har det sikkert også skjedd masse med teknologien, som gjør vår bil utdatert. Fossilbiler er også utrygt å kjøpe nytt nå, det er ingen som vet hva som skjer de nærmeste årene i forhold til avgifter og drivstoffpris. Så denne risikoen ligger innbakt uansett hvilken type bil man kjøper. 

Samlet sett vinner elbiler for meg 10/10 ganger, både når det gjelder økonomisk men ikke minst når det gjelder komfort. Bil koster, og i dagens bilmarked koster det mer enn før fordi bilene blir utdaterte raskere. Slikt som det meste i samfunnet. 

Anonymkode: a912d...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har hatt elbil i 6 år nå. Vi kjøpte vår første elbil brukt, og nå har vi kjøpt en helt ny en. Vi har tapt masse penger. Men det har vi også gjort med bensinbilen vi kjøpte ny for 8 år siden. 

Utviklingen av elbiler har skutt fart, og den første elbilen vi kjøpte som vi solgte med 10 mil rekkevidde på vinteren er naturlig mye mindre attraktivt nå som de fleste elbilene har langt større rekkevidde. Innen vi skal selge nåværende bil har det sikkert også skjedd masse med teknologien, som gjør vår bil utdatert. Fossilbiler er også utrygt å kjøpe nytt nå, det er ingen som vet hva som skjer de nærmeste årene i forhold til avgifter og drivstoffpris. Så denne risikoen ligger innbakt uansett hvilken type bil man kjøper. 

Samlet sett vinner elbiler for meg 10/10 ganger, både når det gjelder økonomisk men ikke minst når det gjelder komfort. Bil koster, og i dagens bilmarked koster det mer enn før fordi bilene blir utdaterte raskere. Slikt som det meste i samfunnet. 

Anonymkode: a912d...f11

Ja, alt av bil er tap ennten det er el eller fosilt drivstoff, poenget mitt var mer at det faktisk er mange som blir overasket over dette med at du taper penger på elbil også, og da store penger. Jeg angrer ikke på mit kjøp av ny elbil i 2018, har bilen fremdeles å er meget fornøyd med den, regner vel med jeg beholder den til den er oppbrukt, men igjen så var dette ment som et lite varsko til alle som trur på reklamen som nesten påstår du tjener på å kjøre elbil, den og koster å drifte og det er på mange av de større tap ved bruktsalg enn på andre biler. Men jeg fraråde ingen å kjøpe elbil, jeg bare oppfordrer alle som tenker på det til å tenke på at det ikke bare er bessparelser i bom og drivstoff, noe som enkelte da tokk veldig tungt og personlig.

Anonymkode: ab1bf...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke bare skape en bisarr problemstilling - "det er ingen kostnader ved elbil" - og så avsløre den som falsk. Du blir ikke Messias av det. 🤣

Det store verditapet på særlig andregenerasjonselbiler som Leaf er velkjent - og inngangsbilletten til billig elbil for svært mange familier.

At elbil fortsatt er betydelig mye rimeligere enn fossilbil er det likevel ingen som betviler heller. Så om du i din neste tråd vil komme med "noen påstå at vann er tørr - jeg beviser det motsatte!!1!!!"...helt greit. Men ny kunnskap er det ei.

Anonymkode: 1fee1...f8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slev kjøpte jeg elbil for fem år siden. Regnet med å avskrive den til 0 etter syv år og besparelsen i drivstoff, bom etc har vært omtrent lik merkostnadene med ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må man kjøpe ny da? Kan jo kjøpe brukt vel?

Anonymkode: 6b45c...aff

Du kan gjøre veldig gode kjøp av brukt elbil nå ja, spes om du ikke må ha lang kjørelengde pr lading

 

Anonymkode: ab1bf...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Mange vil ha elbil pga besparelsen i bomavgifter og drivstoff, men har du tenkt over hvor mye du taper på en ny elbil?

Og ja du taper på alle nye biler....

Jeg kjøpte en ny elbil i 2018, ga ca 300 000 for den, nå får jeg 125-150 000, bilen har 65 000km på telleren. jeg har da brukt penger på nye dekk, sommer og vinter, servicer og no småtteri pluss strøm så klart, la oss si 370 000kr, så kommer forsikring, den er dyrer enn på forsilbiler sies det men usikker på hvor mye dyrere. Jeg har da tapt ca 200-250 000 på 3 år!

Kjøregleden kan desverre ikke måler i penger egentlig.

Anonymkode: ab1bf...764

 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Les hva jeg skrev en gang til er du snill.

Anonymkode: ab1bf...764

Hva vil du egentlig med denne tråden? Tror de fleste vet at man taper på å kjøpe alle biler uansett hva den går på (bortsett fra noen modeller da)

Anonymkode: e34a7...bf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke HI. Jeg har aldri hørt noen som er overrasket over at el-biler taper seg i verdi. Alle vet at alle biler taper seg i verdi. Mest de første tre årene.

Har nettopp kjøpt ny el-bil, forresten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår ikke helt hva du vil frem til. En taper vel mye på å kjøpe bil generelt. Du skrev at du kjøpte ny el bil i 2018 og at du har kjøpt nye dekk. Fikk ikke du da med sommer og vinterdekk? 

Anonymkode: 4fe86...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forstår ikke helt hva du vil frem til. En taper vel mye på å kjøpe bil generelt. Du skrev at du kjøpte ny el bil i 2018 og at du har kjøpt nye dekk. Fikk ikke du da med sommer og vinterdekk? 

Anonymkode: 4fe86...b46

Jeg mente; Fikk du ikke med sommer + vinterdekk da du kjøpte bilen? Trodde det var vanlig… 

Anonymkode: 4fe86...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regnet litt på det og har man feks råd til å betale 50% cash på en Tesla 3 Long range (som kan erstatte en dieselbil), beholder denne i ca 6 år og selger den til ca 1/2 pris kan man kjøre dette løpet uendelig for en ca-kostnad på 5000,- pr mnd. Ikke så ille synes jeg.

 

Men nå kjøpte vi en diesel-bil til 90.000,- som kun hadde gått 100.000 km. Sikkert minst 6 år igjen av levetiden. Så selv med litt bompenger + diesel blir det på langt nær så dyr. Og at elbiler ikke forurenser - den skal du lengre ut på landet med! Klart de ikke forurenser lokalt, men globalt, omtrent like mye.

 

Anonymkode: 6ce0d...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg mente; Fikk du ikke med sommer + vinterdekk da du kjøpte bilen? Trodde det var vanlig… 

Anonymkode: 4fe86...b46

"Fikk"? Tesla tar ca 18.000,- for vinterdekkpakke.

Anonymkode: 6ce0d...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...