Gå til innhold

Er alle så heldige med jobbene og lønna si?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både jeg og mannen har fire og fem års høyere utdannelse. Tjener 3-400.000 begge to. Så er ikke alle som tjener helt ville summer som man får inntrykk av her inne.

Anonymkode: e9726...fc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mastergrad og vil nok tjene over 1 mill brutto i år. Men, jeg blir deppa av jobben og føler jeg råtner på rot.. så vurderer å gjøre noe heelt annet som vil innebære stor lønnsnedgang.. men har grei økonomi, med stort hus uten lån, så tenker at jeg strengt tatt ikke trenger å tjene så mye heller.. men vanskelige valg da 

Anonymkode: 00333...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er over middagshøyden (40+) og tok en bachelor som ikke passet meg i 20-åra. Ble etablert med barn, huslån osv, så "måtte" bli i yrket i mange år. Videreutdannet meg i en ok retning og fikk en jobb med mer fritid og en lønn på ca 550000. Jeg holder nå på med å sluttføre en master som da vil gi meg 50-100000 mer i lønn. Kommer aldri til å bli rik (Men klarer meg). Elsker ikke jobben, men hater den ikke heller.

 

Anonymkode: 4a7ae...581

Kanskje litt på siden, men er 40+ OVER middagshøyden??

Trodde man fortsatt ble regnet som relativt ung som 40-åring, ihvertfall i livssammenheng…

Anonymkode: 57ac5...bde

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en håndfull mennesker som tjener sykt mye uten utdanning, mennesker som man gjerne vil kalle «sløkkiser», mennesker (nærmest utelukkende gutter) som aldri brydde seg om skole, som aldri fullførte videregående, og som mer enn gjerne kunne blitt på gutterommet foran PCn resten av livet. 
 

Men, vi kommer fra et område med mye fiske og oppdrett. Og disse guttene blir hentet ut av gutterommet og satt på båt i uker av gangen, og tjener fort en million i året. Eller de går ugunstige vakter på oppdrettsanlegg. De gjør enkle oppgaver, men som kan være fysisk krevende. Og de tjener fryktelig godt!

Alle andre jeg kjenner som tjener godt (som ikke har arvet penger eller aksjer), har jobbet hardt for det og har lang utdannelse. De aller fleste jeg kjenner tjener ikke veldig godt, men helt normalt (3-500 000). 

Anonymkode: ba4e9...5df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at jeg er ekstremt heldig. Ikke fullført vgs, ca 550 000 kr i årslønn i en bunnsolid jobb med MANGE goder samt hjemmekontor.

 

Det er ikke noe jeg tar for gitt et sekund. Er svært takknemlig. 

Anonymkode: 6591f...84f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hvemsomhelst said:

Om vi hadde fått tilgang på alle kg-medlemmenes økonomiske forhold, så tror jeg nok at vi hadde fått oss et helt annet inntrykk.  De fleste er fagorganiserte, hvor foreningene kjemper om fordeling av smuler.

Enig og grunnen til at Reitangruppen i hovedsak ikke ønsker å eie produsentleddet er at de ikke er spesielt glad i fagforeningene fordi det er høy grad av organisering blant produksjonsarbeidere.

Anonymkode: 5a0b0...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde jobb som ikke krevde utdanning frem til jeg var 31 år gammel. Den hadde jeg hatt i ni år, og jeg hatet den. Fikk aldri nok vakter til å tjene mer enn 230.000 i året. 

Det var vanskelig å finne noe annet som fungerte med familieliv. Det meste var på natt, i helg eller alt for langt unna. 

Jeg fikk ikke drømmejobben før ett år etter endt studier. 

Anonymkode: ccd7a...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ts 

Mulig du har rett.. Kunne ønske vi kunne vært flere som var åpne om det, så man ikke føler seg som den eneste... Det er noe i å være flere sammen. 

Anonymkode: 00773...1d0

Som flere sier: Det nytter ikke å bruke AnonymBrukere på Kvinneguiden som referanser. Man aner ikke hvem som skjuler seg bak innlegget, eller om det er sant det de skriver. Han/hun som påstår å tjene 1 mill som ufaglært kan like gjerne være profesjonell Naver og aldri jobbet en dag i sitt liv.

Jeg har vært som deg. Tok allmenfag på VGS og studerte realfag, fordi det var det "riktige" å gjøre. Fikk alltid høre at det ordnet seg for flinke jenter og at de som har studert (hva som helst) omtrent får jobber kastet etter seg.

Ja, særlig... 🙄 Null respons å få fra arbeidsgivere, og interessen for faget forsvant mer og mer til det punktet at jeg sluttet å søke. Jeg jobbet opptil 3 jobber samtidig, i lavtlønnede ufaglærte deltidsstillinger. Jeg kom aldri oppover i systemet i noen av jobbene, samme hvor mye innsats jeg la inn. Tok meg selv i å misunne de med høy lønn og "bare" bachelorgrad, så jeg bet i det sure eplet og startet på en helt ny utdannelse i en alder av 32. Også her ble jeg lovet gull og grønne skoger i arbeidsmarkedet, men dengang ei.. Måtte jobbe i to år i underordnet stilling før jeg fikk napp. Nå har jeg endelig en karriere og en lønn jeg er fornøyd med.

Det ER mulig å komme seg ut av taper-mentaliteten, men det er ikke så enkelt som KG får det til å virke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fått meg jobb i industrien etter en lang periode som arbeidsledig. Har og opprinnelig en irrelevant BA grad som jeg aldri har brukt. Har startlønn på 183 i timen, fått beskjed om det er lite muligheter til overtid og videreutdannelse i faget. Vet om flere som har fått jobb her med fagbrev og lang arbeidserfaring(arbeidsledige grunnet corona) som må ta til takke med samme lønn. Så det er et blandet bilde. Kommer an på hvor du bor geografisk og.

Blir ikke i denne jobben lenger enn jeg må. Men det hjelper å ha fast jobb når en skal søke videre.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tjener du mer enn meg i årslønn ts, og jeg har treårig bachelor-utdannelse. 

Anonymkode: 4733d...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje en av de som kan regnes som "heldig", men jeg har likevel en master og tatt noen egne og kreative valg for å finne en vei. Jeg har ikke latt det flyte sånn sett. Nå har jeg en utrolig fleksibel, men gørr kjedelig jobb som gir meg 570 i 100 % stilling inkl. bonus. Det er ganske mye for det jeg gjør, så jeg anser meg som heldig. Er ellers vant til at folk tjener mye her jeg bor. 300 000 forstår jeg ikke at folk klarer å leve på, men respekt. 

Anonymkode: 1d51e...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-9-12 den 8.20):

Er virkelig alle heldige med jobbene sine? Her virker det som man uten utdannelse får fine jobber med høy lønn. De som har en utdannelse tjener penger kjempe bra og trives kjempe godt og elsker jobben sin. 

Har selv en bachelor i noe jeg ikke ønsker å jobbe med(var ikke forenlig med familieliv eller min personlighet). Tok en vgs utdannelse og jobber innen det. Får ikke fast jobb en gang, men vikariater (foreløpig...), tjener 430 000. Føler meg som den største taperen da jeg leser om de her inne som ikke engang har noe utdannelse men likevel elsker jobben sin og får 600+ utbetalt. 

Har alle virkelig tatt de riktige valgene hele veien? Det er jo flott og bra det bare føler meg som den største taperen og det er jeg nok på dette også. Bare så surt og høre at alle har fått det til.. 

 

Anonymkode: 00773...1d0

For min del handler det 20-30% om å være heldig, resten er blod, svette og tårer, bokstavelig talt.

Jeg har i dag nesten en million i året, noe jeg synes er bra med tanke på at jeg streng tatt ikke fullførte videregående en gang og fortsatt ikke passert 40. Det skal likevel sies at jeg jobbet i årevis jobbet som en slave til drittlønn under tidvis ganske kjipe arbeidsforhold, ble lurt av forretningspartnere som jeg trodde var vennene mine og var millimeter unna personlig konkurs, før jeg kom dit jeg er i dag. Jeg er på ingen måte noen spesielt ressurssterk person og jeg tror alle kan gjøre det, men spesielt uten utdanning er det blytungt de første årene.

Jeg er ingen unik historie, men vet ikke hvordan det er i bransjer som ikke er IT-relatert. Kjenner imidlertid også noen som har gjort det bra innenfor bygg og eiendomsutvikling, men de har også jobbet døgnet rundt.

Endret av Jdz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hatet virkelig jobben min da jeg var sykepleier, og tjente helt rævva. Jeg kunne jo blitt værende og vært miserabel, men tok ny utdanning. Nå tjener jeg ok (rett under 600.000) og stortrives. Men det hadde aldri løst seg for meg uten den nye utdanningen. Jeg ble ikke ferdig utdannet før jeg var 32, men livet er for kort.

Men du er ikke alene nei. Har to venner som har dårlig betalte jobber som de virkelig hater. Tror ikke det er uvanlig.

Anonymkode: ebfa2...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 19.49):

Jeg hatet virkelig jobben min da jeg var sykepleier, og tjente helt rævva. Jeg kunne jo blitt værende og vært miserabel, men tok ny utdanning. Nå tjener jeg ok (rett under 600.000) og stortrives. Men det hadde aldri løst seg for meg uten den nye utdanningen. Jeg ble ikke ferdig utdannet før jeg var 32, men livet er for kort.

Men du er ikke alene nei. Har to venner som har dårlig betalte jobber som de virkelig hater. Tror ikke det er uvanlig.

Anonymkode: ebfa2...8e1

Omtrent identisk historie her. Var sykepleier og mistrivdes veldig med tanke på arbeidet man legger ned og lønnen man får. Fant ut at jeg måtte gjøre noe drastisk for å ikke ende opp bitter. Så jeg begynte helt på nytt, og gikk for ingeniørutdanning. Ble ferdig utdannet da jeg var 31, og landet en jobb med helt ok lønn og gode muligheter. Har nå jobbet i 2,5 år innenfor mitt fagfelt og har nettopp begynt i ny jobb med 750 000kr i året. Selv om sykepleierutdannelsen ikke er direkte relevant, gjør allikevel kombinasjonen at man blir ekstra ettertraktet på jobbmarkedet, så angrer ikke på den utdanningen.

Jeg gjorde dette med to små barn, hund, huslån, billån og hele pakken. Det er klart at det var noen tøffe år, men det er ikke noe som kommer gratis her i livet. Er veldig glad for at jeg våget å hoppe i det, har ikke angret en eneste gang.

Anonymkode: eceb4...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ‘kun’ 2 årig høyskole. Vil ikke si jeg hat vært heldig men derimot veldig flink i jobben min. Er derfor ettertraktet og tjener nå 820 000.

Anonymkode: dfece...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har jo ønsker om å tjene mer da. Men med at jeg kun har fagbrev, og klart å jobbe meg litt opp og sitter i en grei stilling. Har 600 000,- i grunnlønn, så jeg syns jeg har en grei inntekt i forhold til utdannelse og ansvar.

Men i fjor tjente jeg ca 715K (men det er fordi jeg har tjent litt på andre prosjekter enn bare jobb). I år så vil jeg tjene rundt 650K.

Så i utganspunktet så vil jeg ikke klage, men det er så mye jeg ønsker å kjøpe meg og bruke penger på, som igjen jeg ikke har råd til… Kjenner en misunnelse på dem som nå kanskje har tatt en master og kanskje har over 1 mill i året i inntekt 

Anonymkode: bcf4a...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 8.25):

Kvinneguiden er et anonymt forum, kan tenkes at noen smører litt tjukt på, eller lyver så de tror det selv 😅

Anonymkode: 9876b...bbe

Definitivt!!!

Anonymkode: 8df44...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 8.29):

 

Ts 

Dette er jo akkurat poenget mitt..... 

Anonymkode: 00773...1d0

Og det er disse du ikke hører på.

Anonymkode: f2df5...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har ‘kun’ 2 årig høyskole. Vil ikke si jeg hat vært heldig men derimot veldig flink i jobben min. Er derfor ettertraktet og tjener nå 820 000.

Anonymkode: dfece...3c2

Jeg må legge til at i min første jobb innen mitt fagfelt tjente jeg drittdårlig. Nå er jeg over 50. Så man må jobbe seg opp og kan ikke forvente knallgod lønn i 20 årene.

Anonymkode: dfece...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...