Gå til innhold

Er alle så heldige med jobbene og lønna si?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fagbrev og master.

Jobber i vgs og tjener mellom 550 og 600 i året. Ikke mye ansiennitet. 

Elsker jobben min, og lønna er veldig grei.

Anonymkode: e0209...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er over middagshøyden (40+) og tok en bachelor som ikke passet meg i 20-åra. Ble etablert med barn, huslån osv, så "måtte" bli i yrket i mange år. Videreutdannet meg i en ok retning og fikk en jobb med mer fritid og en lønn på ca 550000. Jeg holder nå på med å sluttføre en master som da vil gi meg 50-100000 mer i lønn. Kommer aldri til å bli rik (Men klarer meg). Elsker ikke jobben, men hater den ikke heller.

 

Anonymkode: 4a7ae...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker jobben min og har fantastiske kolleger. Stortrives på jobb. 

Men jeg har lav lønn. 470.000, og jeg har mastergrad. 

Anonymkode: 79913...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg orket heller ikke skole og streberjobb. Fant noe jeg synes er gøy. Tjener 0,9-1,2mill i året. Har bare noen års erfaring så forventer å stige. (Er 23)

Anonymkode: 88078...942

Og hva jobber du med😅

Anonymkode: 0b6a1...12e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

Ts 

Dette er jo akkurat poenget mitt..... 

Anonymkode: 00773...1d0

Er du så snever at du tror den lille håndfull som skriver om dette på kvinneguiden, representerer hele befolkningen? 

Hva jobber du med, og hva tjener du selv, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts 

Det var jo ikke meninga å kaste bort en utdannelse til noe jeg ikke ville. Det var noe jeg trodde jeg ville, men som ikke passet meg likevel. 

Hvordan er det å bli elektriker i voksen alder? Hørt det er vanskelig fordi man må skaffe praksisplass selv.. Samtidig at det er ett tøft yrke fysisk som gjør at man ikke holder ut særlig lenge? 

Anonymkode: 00773...1d0

Du ser jo bare problemer fort ser jeg, slutt med det. Elektriker får du alltid jobb som, der har du enorme muligheter til å utvikle deg.

Utdannelse kan du ta uansett alder.

Anonymkode: 5449d...923

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst

Om vi hadde fått tilgang på alle kg-medlemmenes økonomiske forhold, så tror jeg nok at vi hadde fått oss et helt annet inntrykk.  De fleste er fagorganiserte, hvor foreningene kjemper om fordeling av smuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Ts 

Dette er jo akkurat poenget mitt..... 

Anonymkode: 00773...1d0

Hadde ikke jeg tatt meg sammen. Så hadde jeg vært stuck i en brain-dead jobb og hatt kjedelig lønn. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er vel en av utfordringene som jeg ser det: "Er alle like heldige med jobben og lønna si?"

Nei, jeg har igrunn ikke vært spesielt heldig, men jeg har jobbet hardt, usannsynlig mye ubetalt overtid. Og vist arbeidsgiver at jeg er en ressurs for de. Jeg har ikke stått på krava, krevd retten min og tatt ut egenmeldinger i hytt og gevær. En god jobb med god lønn kommer stort sett ikke av flaks. Du må ta ansvar for hvordan du ønsker at livet ditt skal  være og ikke være så opptatt av hva alle andre har. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ts 

Det var jo ikke meninga å kaste bort en utdannelse til noe jeg ikke ville. Det var noe jeg trodde jeg ville, men som ikke passet meg likevel. 

Hvordan er det å bli elektriker i voksen alder? Hørt det er vanskelig fordi man må skaffe praksisplass selv.. Samtidig at det er ett tøft yrke fysisk som gjør at man ikke holder ut særlig lenge? 

Anonymkode: 00773...1d0

Det er veldig vanskelig å få nok lærlingplasser til elektro-elever. Man må stå på selv. Min sønn hadde kjempeflaks og fikk kapret en lærlingplass. Læreren hans sa de fleste elevene slet og ble gående uten.

Anonymkode: 20a4d...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

HELDIGE?

 

Dette har ikke noe med flaks å gjøre. Vi har jobba beinhardt for den.

 

 

Anonymkode: 9ba15...4d4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ts

Ja det er usjarmerende, helt enig! Tenkte likevel jeg skulle tørre og være ærlig. Har jobbet mye med meg selv og karriere, mer enn jeg ville skrive om i innlegget. Er nok heller ikke ferdig da jeg er så misfornøyd. Ser dessverre ikke løsningen, selv om jeg prøver å finne den og det er vel noe av det mest frustrerende. Særlig når alle her inne er så vellykka, uten nødvendigvis noe særlig innsats eller jobb og feil på veien. 

Anonymkode: 00773...1d0

De fleste har jo jobbet hardt for det.

Anonymkode: 078dd...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker, ts, som om de som tjener bortimot en mill uten utdannelse ikke har anstrengt seg noen ting og jobber normale mengder. Og det kan jo være noen har flaks, men for de fleste må man være bevisst på hva man prøver å jobbe seg opp innen mtp at det er en mulig karrierevei, man må være god innen det man gjør og pushe seg frem, og man må jobbe knallhardt og mye, ingen vanlige arbeidsuker akkurat. Og selv om man gjør alt dette er det såklart ikke alle som oppnår en sånn lønn.

De fleste av oss andre har prøvd litt forskjellige veier, endt på en rundt gjennomsnittlig lønn og trives mer eller mindre. Selv har jeg jo egentlig god lønn (560 000) men med mye mindre mulighet til å øke den enn mange har. Og så har jeg 9 års relevant utdanning og 3 års erfaring, så det ligger jo mange års arbeid bak det.

Elsker jobben min på gode dager, ligger og gråter i fosterstilling andre dager. Har lite overskudd til annet enn jobben og jobber minst 8-16 + omtrent en arbeidsdag i løpet av helga , men så har jeg lang sommerferie da.

Anonymkode: b25b7...dff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er virkelig alle heldige med jobbene sine? Her virker det som man uten utdannelse får fine jobber med høy lønn. De som har en utdannelse tjener penger kjempe bra og trives kjempe godt og elsker jobben sin. 

Har selv en bachelor i noe jeg ikke ønsker å jobbe med(var ikke forenlig med familieliv eller min personlighet). Tok en vgs utdannelse og jobber innen det. Får ikke fast jobb en gang, men vikariater (foreløpig...), tjener 430 000. Føler meg som den største taperen da jeg leser om de her inne som ikke engang har noe utdannelse men likevel elsker jobben sin og får 600+ utbetalt. 

Har alle virkelig tatt de riktige valgene hele veien? Det er jo flott og bra det bare føler meg som den største taperen og det er jeg nok på dette også. Bare så surt og høre at alle har fått det til.. 

 

Anonymkode: 00773...1d0

Tatt masse feil valg. Liker lønnen. Halvt fornøyd med jobben 

Anonymkode: cc240...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært veldig uheldig og det bare forstetter.

Tok en bachelorgrad jeg ikke fikk jobb i, begynte i et annet yrke og jobber via bemanningsbyrå(?) en dag her, noen uker her og der, jeg blir også utsatt for en del nedrakking. av andre hver uke ( det skinner gjennom at jeg liksom ikke får annen jobb)men er veldig usikker på' referansene mine. Forstår ikke hvorfor jeg skal oppleve dette, har jobbet hardt hele livet, eller hvorfor jeg er utsatt for litt mobbing mens andre får jobber og kan holde på slik de vil ovenfor meg. Hva har jeg gjort gale for å fortjene et slikt liv. Har ikke klart å etablere meg, bor hjemme og eier ingenting,

Anonymkode: 85477...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (58 minutter siden):

Er du så snever at du tror den lille håndfull som skriver om dette på kvinneguiden, representerer hele befolkningen? 

Hva jobber du med, og hva tjener du selv, da?

TS 

Lønna er 430 som jeg skrev i HI. Jeg jobber bare vikariater i helsevesenet. Flere skriver om man jobber hardt så stiger man i gradene og får skyhøye lønninger. Du kan jobbe så hardt du bare vil i jobben, men du stiger ikke i gradene av den grunn. Burde nok funnet en jobb hvor det er slik. Jeg får mye skryt over arbeidet mitt, men det hjelper ikke på noe det. 
 

Ja, jeg er nok så snever. Det blir fort som de som følger med i sosiale medier og tror alle har fine hjem, perfekt liv og utseende. Får man det servert nok så tror man på det. Jeg er nok også i en vennekrets og familien har fine jobber ig hyl lønn. Så for meg er det normalen, og når det i tillegg er sånn her hvor det er alle mulige mennesker så lurer jeg litt. 

Anonymkode: 00773...1d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slike kommentarer altså. Usjarmerende. Her er det kun du som må jobbe med deg selv. Det hjelper ikke å høre om flere som sliter, det vil ikke hjelpe din karriere. Men misery loves company!

Anonymkode: 11bec...601

Herregud forstår da godt at TS er irritert når hun tjener 430 og får vikariater. Det høres ut som hun blir utnyttet.  

Jeg har en BA i grafisk design, og tjener 500 000. Jeg sliter veldig med å komme meg inn på boligmarkedet etter at jeg ble singel. Mistet jobben ila korona tiden og fikk meg en ny med lavere lønn, trivest godt men bor på feil sted.. 

Anonymkode: 86783...6f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har alle virkelig tatt de riktige valgene hele veien? Det er jo flott og bra det bare føler meg som den største taperen og det er jeg nok på dette også. Bare så surt og høre at alle har fått det til.. 

 

Anonymkode: 00773...1d0

Vi er nok mange som har gått en kronglete vei, men fellesnevneren er hardt arbeid. Enten det gjelder utdanning eller arbeid. Og vi har nok ofret mye på veien. I tillegg er mange dyktige på nettverksbygging og får kontakter på den måten. Om du jakter bra lønn er det dumt å f.eks. jobbe deltid i et typisk kvinneyrke fordi du har fokus på familie og hjem (ikke noe galt i det, men forvent lønn deretter). Her i tråden nevnes f.eks. anleggsarbeid som et sted hvor du kan tjene bra med penger. Da må du også være villig til å dra dit anlegget er, og å jobbe lange dager. Veldig mange i Norge tror de kan jobbe til kl. 15, og likevel heve lønn over gjennomsnittet. 

Men livet er mer enn jobb også. 

Anonymkode: 2aaed...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan gå seg litt blind av å lese tråder her inne om «hvor mye tjener du og hva jobber du med». Lønn er ikke eneste variabelen. Arbeidstid og mengde blir jo ikke nevnt, forsikringer og pensjonsavtaler.. Hvor lang tid en bruker til og fra jobb teller også i min bok. Hvor en bor i landet betyr også mye for lønn og muligheter og hva lønna «er verdt». Noe steder koster mer å bo enn andre. 

Lønnen min er 520.000 i året. Jeg bruker 5min å komme meg til jobb (sykkel), så transportkostnaden min er lik null. Jeg har ingen studielån (har ingen utdannelse utover videregående). Jobber ikke kveld/helg og arbeidsdagen min er 7,5 time lang (inkludert 30min lunsj). Jeg har fri telefon (gratis bruk og får ny telefon hvert 2 år) og gratis internett. Har gode forsikringer gjennom jobb (ulykke og reise) og god pensjonsordning.

Anonymkode: e641b...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som svarer i tråder hvor du mener "alle" tjener bra og elsker jobben in, er jo nettopp de som gjør det som velger å svare i sånne tråder. Jeg har tatt en konglete vei, valgte feil utdannelse som jeg ikke ble ferdig med, fikk barn, masse sykdom etc. Endte opp med å sette meg på skolebenken i en alder av 37 år. Forventer ikke  topplønn og drømmejobb, men har innsett at uten utdanning så er det lite å få jobb i. Jobber også innen helsevesen som vikar, med 380000kr i årslønn. Og ja, jeg jobber hardt og er flink, men hva hjelper det når kommunen følger tariff og både de som ikke gjør jobben sin og de som jobber hardt får like mye.

Du får enten innse at det er sånn det er, du har den lønna du har, eller så kan du ta en ny etterudanning og håpe å få en fast jobb etterhvert.

Anonymkode: b68f7...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...