Gå til innhold

Du som har studert sivilingeniør NTNU eller medisin i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 15.28):

Går du fortsatt på videregående? Hvis ja så prøv å bruk tiden på skolen mer effektivt. Veldig mange som kun møter opp fysisk, men ikke følger med mentalt når de er på skolen. 

Anonymkode: 53290...d24

Støtter denne, men det er ikke så enkelt som mange tror. Man blir fort distrahert av sidemannen, og i enkelte fag man interesserer seg lite for sovner man lett og synes det er vanskelig å følge med pga. at læreren er dårlig til å formidle. Er man realist og skal på siving/medisin, er ikke historie og religion vanskelige fag å gjøre det bra i. De er vanskelig å følge med i siden fagstoffet er superlett, men man ender opp med å lese på det hjemme allikevel siden man ikke orket å følge med.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, tvert om. Det har bare blitt lettere og lettere å få gode karakterer. En femmer eller sekser for 20-30-40 år siden var mye mye mer verdt enn i dag. Det har blitt hevdet av eldre lærere at dagens 6er omtrent tilsvarer en 4er på 80-tallet. 

 

Anonymkode: c2aae...411

Bullshit. Du kan ikke si at en 6'er i dag tilsvarer 4'er på 80-tallet bare fordi det er "inflasjon" i karakterer. Folk blir mer bevisst på at høyere utdanning er en ting, forskjellene øker i landet, og det er flere som skjønner at karakterer er viktige for å oppfylle ens drømmer.

 

 

Når det er sagt, så er jeg vgs-elev i 3. klasse, og har tenkt å studere siving. Tiden får vise om jeg kommer inn på akkurat det jeg vil, men jeg kommer inn på det meste, det er jeg sikker på.

Mine beste tips for å få gode karakterer er:

- Få nok søvn, 7-8 timer er nok for de fleste.

- Følg godt med i timene, og DELTA. Ikke bare hør på læreren snakke, men faktisk rekk opp hånda og spør om ting, noter, og vært aktiv i stedet for passiv.

- Ikke utsett lekser, øving til prøver, osv. Gjør det med en gang du får litt tid, eller i hvert fall begynn.

- Jobb kontinuerlig og ikke bare dagen før en prøve

- Ha et mindset der du er villig til å "ofre" litt for å få tid til å jobbe mot gode karakterer. Er du mye ute med venner, trener eller har mange aktiviteter gjelder denne regelen. Du må være villig til å ofre litt helger og kvelder dersom du kjenner at du må øve til en prøve for å få ønsket karakter.

- Sett av tid til fritidsaktiviteter eller gjør noe du liker. Denne regelen gjelder spesielt om du er en som bare jobber med skole hele tida. For det funker ikke. Alle trenger pauser og noe de liker å holde på med på fritida.

 

Når det er sagt er jeg skyldig i å bryte noen av disse selv. En 6'er-elev er ikke perfekt, men idealet er vel dette jeg har lista opp. Ting skjer i livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

einsteinium skrev (26 minutter siden):

Bullshit. Du kan ikke si at en 6'er i dag tilsvarer 4'er på 80-tallet bare fordi det er "inflasjon" i karakterer

Jeg ville heller snudd på det. Evnenivået/IQ som krevdes for å få karakter 4 for 30-40 år siden er det samme som ville gitt karakter 5-6 i dag. Elever som gruppe bruker mindre tid på skolearbeid i dag enn tidligere tider. Allikevel får de høyere karakterer, samtidig som det generelle intelligensnivået i befolkningen er på vei nedover. Det er altså ikke slik at elever i dag er smartere eller jobber mer som gjør at flere får gode karakterer, men at det i større grad legges opp til at flere skal få karakter 5 og 6, fra skolesystemet sin side.

Anonymkode: c2aae...411

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ville heller snudd på det. Evnenivået/IQ som krevdes for å få karakter 4 for 30-40 år siden er det samme som ville gitt karakter 5-6 i dag. Elever som gruppe bruker mindre tid på skolearbeid i dag enn tidligere tider. Allikevel får de høyere karakterer, samtidig som det generelle intelligensnivået i befolkningen er på vei nedover. Det er altså ikke slik at elever i dag er smartere eller jobber mer som gjør at flere får gode karakterer, men at det i større grad legges opp til at flere skal få karakter 5 og 6, fra skolesystemet sin side.

Anonymkode: c2aae...411

Har du noen slags form for kilder som kan bekrefte noe av det du hevder?

Evnenivå ja. Når vi snakker om det, har verden blitt smartere eller dummere? Utviklingen har gått opp, ikke ned. Men latere, det har kanskje verden blitt ja, men det gjenspeiler ikke nødvendigvis hvordan man presterer på skolen. Vi har andre faktorer i dag som er langt viktigere enn latskap.

Og pensumet på skolen blir ikke noe enklere. Hvordan blir det det? 

 

Anonymkode: c6759...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du noen slags form for kilder som kan bekrefte noe av det du hevder?

Evnenivå ja. Når vi snakker om det, har verden blitt smartere eller dummere? Utviklingen har gått opp, ikke ned. Men latere, det har kanskje verden blitt ja, men det gjenspeiler ikke nødvendigvis hvordan man presterer på skolen. Vi har andre faktorer i dag som er langt viktigere enn latskap.

Og pensumet på skolen blir ikke noe enklere. Hvordan blir det det? 

 

Anonymkode: c6759...d97

Jeg gikk ut vgs i 99. Jeg husker min far sa at vi hadde enklere pensum enn han hadde da han tok gymnaset. 
Før i tiden var det bare de flinkeste som tok artium. Nå skal «alle» fullføre videregående. 
Forøvrig tenker jeg det er rimelig naivt å tro at elever for 20-30 år siden ikke skjønte at man trengte gode karakterer for å oppfylle drømmene sine. 

Anonymkode: 1916d...9e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg gikk ut vgs i 99. Jeg husker min far sa at vi hadde enklere pensum enn han hadde da han tok gymnaset. 
Før i tiden var det bare de flinkeste som tok artium. Nå skal «alle» fullføre videregående. 
Forøvrig tenker jeg det er rimelig naivt å tro at elever for 20-30 år siden ikke skjønte at man trengte gode karakterer for å oppfylle drømmene sine. 

Anonymkode: 1916d...9e0

Typisk eldre folk å si at "det var så mye vanskeligere da jeg var ung..." så ikke en god nok kilde det nei. 

At alle skal fullføre vgs er et tiltak myndighetene har jobbet for at skal gå. Om de senker kravene til å få 2, eller bestå, det kan jeg nok tro på. Men å sammenligne 4 med 6 er helt på tryne. Skal du skrive en god norskstil skal det mye til for å få 6 i dag. At det skulle tilsvare en 4 før nekter jeg å tro. Du må gjerne spørre din far om han har noen gamle skoleoppgaver/prøver fra hans tid som kan bekrefte at pensumet var mye vanskeligere enn i dag. Ellers er det du har sagt hittil kun bs.

Anonymkode: c6759...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter på 20 som gikk ut av VGS ifjor, hun studerer medisin, gikk ut med maks realfagpoeng og kun en femmer og resten seksere. Hun har jobbet med skole stort sett hver dag, i ferier også. tar ting lett, men det er krevende å få 6 i stort sett alle fag, som særemne, norsk/sidemål, matematikk osv. Men pga måten hun har jobbet på så har hun også hatt tid til venner, trening og jobb 2 kvelder i uken

Anonymkode: 56004...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du noen slags form for kilder som kan bekrefte noe av det du hevder?

Evnenivå ja. Når vi snakker om det, har verden blitt smartere eller dummere? Utviklingen har gått opp, ikke ned. Men latere, det har kanskje verden blitt ja, men det gjenspeiler ikke nødvendigvis hvordan man presterer på skolen. Vi har andre faktorer i dag som er langt viktigere enn latskap.

Og pensumet på skolen blir ikke noe enklere. Hvordan blir det det? 

 

Anonymkode: c6759...d97

Pensumet på skolen har blitt enklere ja. Spesielt innen realfag. Alle skal med-tankegang. 

Anonymkode: 2aa2a...ab3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pensumet på skolen har blitt enklere ja. Spesielt innen realfag. Alle skal med-tankegang. 

Anonymkode: 2aa2a...ab3

Alle skal-med tankegangen har null å si for å nå toppkarakter. Denne tankegangen går først og fremst ut på 2 'erne, 3'erne og 4'erne.

Anonymkode: c6759...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville heller snudd på det. Evnenivået/IQ som krevdes for å få karakter 4 for 30-40 år siden er det samme som ville gitt karakter 5-6 i dag. Elever som gruppe bruker mindre tid på skolearbeid i dag enn tidligere tider. Allikevel får de høyere karakterer, samtidig som det generelle intelligensnivået i befolkningen er på vei nedover. Det er altså ikke slik at elever i dag er smartere eller jobber mer som gjør at flere får gode karakterer, men at det i større grad legges opp til at flere skal få karakter 5 og 6, fra skolesystemet sin side.

Anonymkode: c2aae...411

Dette er udiskutabelt tull. Befolkningen på generelle grunnlag blir ikke dummere og dummere for hver generasjon, det er omvendt. 

Jeg er enig i at sekserne henger lavere nå enn de gjorde før, men det sier først og fremst noe om systemet.

Anonymkode: 9472e...033

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einsteinium skrev (14 timer siden):

Støtter denne, men det er ikke så enkelt som mange tror. Man blir fort distrahert av sidemannen, og i enkelte fag man interesserer seg lite for sovner man lett og synes det er vanskelig å følge med pga. at læreren er dårlig til å formidle. Er man realist og skal på siving/medisin, er ikke historie og religion vanskelige fag å gjøre det bra i. De er vanskelig å følge med i siden fagstoffet er superlett, men man ender opp med å lese på det hjemme allikevel siden man ikke orket å følge med.

 

Det er sant det ikke er lett å følge med på skolen. Det er derfor knapt ingen gjør det. Men om man bestemmer seg for å følge med så klarer man å følge med, om ikke i alle timene så i hvert fall svært mange av timene. 

En annet tips er å gå gjennom prøvene man får tilbake. Mange ser kun på karakteren uten å sjekke hva man har gjort feil. Da lærer man jo fint lite. Om man sjekker prøven så kan man også spørre læreren om hjelp med hva man ikke forstod på prøven. 

Er læreren dårlig til å formidle så si ifra. Mitt inntrykk er at lærerne er dårlig til å formidle fordi elevene ikke bryr seg.  Sier eleven: Jeg skjønte ikke  hva du mente med xyz så kommer nok læreren til å prøve å forklare det med andre ord. Selvsagt finnes det lærere som er dårlige pedagoger. Men mange elever er misfornøyd med lærerne uten å prøve å hjelpe lærerne med å gjøre en bedre jobb. 

Anonymkode: 5badb...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Typisk eldre folk å si at "det var så mye vanskeligere da jeg var ung..." så ikke en god nok kilde det nei. 

At alle skal fullføre vgs er et tiltak myndighetene har jobbet for at skal gå. Om de senker kravene til å få 2, eller bestå, det kan jeg nok tro på. Men å sammenligne 4 med 6 er helt på tryne. Skal du skrive en god norskstil skal det mye til for å få 6 i dag. At det skulle tilsvare en 4 før nekter jeg å tro. Du må gjerne spørre din far om han har noen gamle skoleoppgaver/prøver fra hans tid som kan bekrefte at pensumet var mye vanskeligere enn i dag. Ellers er det du har sagt hittil kun bs.

Anonymkode: c6759...d97

Enig. Men det er nesten umulig å sammenligne vanskelighetsgrad på pensum.  Hvor vanskelig en prøve er kommer jo an på hva som har blitt gjennomgått i timene og i læreboka. Og hvor vanskelig en lærebok er kommer an på progresjonen fra året før. Så man må nesten se alt i sammenheng for å vite vanskelighetsgraden. 

Anonymkode: 5badb...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Typisk eldre folk å si at "det var så mye vanskeligere da jeg var ung..." så ikke en god nok kilde det nei. 

At alle skal fullføre vgs er et tiltak myndighetene har jobbet for at skal gå. Om de senker kravene til å få 2, eller bestå, det kan jeg nok tro på. Men å sammenligne 4 med 6 er helt på tryne. Skal du skrive en god norskstil skal det mye til for å få 6 i dag. At det skulle tilsvare en 4 før nekter jeg å tro. Du må gjerne spørre din far om han har noen gamle skoleoppgaver/prøver fra hans tid som kan bekrefte at pensumet var mye vanskeligere enn i dag. Ellers er det du har sagt hittil kun bs.

Anonymkode: c6759...d97

BS? Virkelig? Det er et faktum at for 50 år siden var det bare de flinkeste elevene som tok artium. Det forplantet seg selvsagt oppover i utdanningssystemet også. Seleksjonen var mye hardere før. 
Og jeg var selv vgs-elev for litt over 20 år siden, og jeg VET at det selvsagt også da var sånn at gode karakterer = flere muligheter, og det VISSTE selvsagt alle. Men kom gjerne med en kilde til at vgs-elever for 20-30 år siden var så dumme at de ikke skjønte at det var lurt med gode karakterer. Jeg venter i spenning! 

Anonymkode: 1916d...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Typisk eldre folk å si at "det var så mye vanskeligere da jeg var ung..." så ikke en god nok kilde det nei. 

At alle skal fullføre vgs er et tiltak myndighetene har jobbet for at skal gå. Om de senker kravene til å få 2, eller bestå, det kan jeg nok tro på. Men å sammenligne 4 med 6 er helt på tryne. Skal du skrive en god norskstil skal det mye til for å få 6 i dag. At det skulle tilsvare en 4 før nekter jeg å tro. Du må gjerne spørre din far om han har noen gamle skoleoppgaver/prøver fra hans tid som kan bekrefte at pensumet var mye vanskeligere enn i dag. Ellers er det du har sagt hittil kun bs.

Anonymkode: c6759...d97

Jeg har forøvrig aldri sammenlignet 4 med 6, jeg tror kanskje du blander meg sammen med en annen. 

Anonymkode: 1916d...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

BS? Virkelig? Det er et faktum at for 50 år siden var det bare de flinkeste elevene som tok artium. Det forplantet seg selvsagt oppover i utdanningssystemet også. Seleksjonen var mye hardere før. 
Og jeg var selv vgs-elev for litt over 20 år siden, og jeg VET at det selvsagt også da var sånn at gode karakterer = flere muligheter, og det VISSTE selvsagt alle. Men kom gjerne med en kilde til at vgs-elever for 20-30 år siden var så dumme at de ikke skjønte at det var lurt med gode karakterer. Jeg venter i spenning! 

Anonymkode: 1916d...9e0

Færre tok universitetsutdannelse fordi at systemet ikke var lagt opp til at mange kunne ta det. Nå er det det, med studiestøtte og alt. Det var også færre plasser.

Joda, men nå er presset annerledes enn før. Hørt om generasjon-prestasjon?

Anonymkode: c6759...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk nanoteknologi, jeg jobbet 1time i snitt kanskje med lekser om dagen, Max. Det jeg lærte gjorde jeg stort sett på skolen, fikk mye frihet fra lærerne mine til å studere slik jeg selv ville, så da kom jeg lett gjennom pensum godt nok til 6 i skoletiden. I klassen min på ntnu var det veldig delt, halvparten hadde jobbet ræva av seg og halvparten hadde seilt gjennom. Det var egentlig ganske likt på universitetet også, jeg hadde snitt til (og begynte på) doktorgrad etterpå uten å noen gang stå opp før 12 eller gå i forelesning hele studietiden.

Anonymkode: 29f7f...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 0.27):

Jeg gikk nanoteknologi, jeg jobbet 1time i snitt kanskje med lekser om dagen, Max. Det jeg lærte gjorde jeg stort sett på skolen, fikk mye frihet fra lærerne mine til å studere slik jeg selv ville, så da kom jeg lett gjennom pensum godt nok til 6 i skoletiden. I klassen min på ntnu var det veldig delt, halvparten hadde jobbet ræva av seg og halvparten hadde seilt gjennom. Det var egentlig ganske likt på universitetet også, jeg hadde snitt til (og begynte på) doktorgrad etterpå uten å noen gang stå opp før 12 eller gå i forelesning hele studietiden.

Anonymkode: 29f7f...2e1

Er  nok 140 IQ du har ja

Anonymkode: 4ab1e...ea9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...