Gå til innhold

Du som har studert sivilingeniør NTNU eller medisin i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fikk du så høyt karaktersnitt på vgs?

Hvordan jobbet du? Hvor mange timer brukte du på fagene utenfor skoletid?

Anonymkode: 4ab1e...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke så høyt snitt på alle sivinglinjer ved NTNU?🤔 Må ikke ha 6 i alle fag i alle fall. Jeg hadde ikke det. Bare utvalgte linjer som har tilsvarende snitt som medisin.

Jeg brukte minimalt med tid på skolearbeid utenom skoletiden, dette pga. langvarig familiekrise. Men kom meg igjennom på det jeg lærte i timene og kom inn på marin. Ræva studieteknikk, så det ble en hard overgang kan du si🙃 Sånn passe gode karakterer, realfagspoeng, ekstrapoeng pga. FHS, jentepoeng og noen få alderspoeng gjorde at jeg kom inn med god margin. Meeen dette er noen år siden, mulig det har økt veldig.

Anonymkode: 15dd5...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisin. Husker ikke karaktersnittet jeg hadde fra videregående (altså ikke totalt antall poeng), men tror det var rundt 5. Tok opp 4'erne, fikk alderspoeng, og makset antall tilleggspoeng. Dette er noen år siden, så poenggrensene var både lavere og tilleggspoengene annerledes. 

Tok universitetsfag innenfor de samme temaene som vgs-fagene. Veldig varierende hvor mye jeg leste. Leste stort sett ut fra læringsmålene og gamle eksamensoppgaver.

Anonymkode: 90cca...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fikk du så høyt karaktersnitt på vgs?

Hvordan jobbet du? Hvor mange timer brukte du på fagene utenfor skoletid?

Anonymkode: 4ab1e...ea9

Folk er jo veldig ulike, noen må jobbe ræva av seg, mens andre klarer seg med helt gjennomsnittlig innsats. Siv.ing krever muligens at du må sette inn et ekstra gir i matematikk på vgs, siden det kreves minimum karakter 4 i R2.

Anonymkode: bddeb...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lærere som visste om målene mine og hjalp meg hele veien. Jeg skal innrømme at noen av karakterene ikke var fortjent, men lærerne lot tvilen komme meg til gode og ville ikke ødelegge for meg.

Anonymkode: 46b73...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom inn på siving med krav på 60.3 på førstegangsvitnemålet i 2008. Hadde tatt realfag og fikk ekstrapoeng for de, ellers leste jeg meg til 6er i de enkle puggefagene (religion, historie, samfunnsfag etc.). Hadde vel 5 i matte, fysikk, kjemi og gym. 

Anonymkode: fb182...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan fikk du så høyt karaktersnitt på vgs?

Hvordan jobbet du? Hvor mange timer brukte du på fagene utenfor skoletid?

Anonymkode: 4ab1e...ea9

Går du fortsatt på videregående? Hvis ja så prøv å bruk tiden på skolen mer effektivt. Veldig mange som kun møter opp fysisk, men ikke følger med mentalt når de er på skolen. 

Anonymkode: 53290...d24

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut med rundt 3 i snitt fra VGS.

Studerte så Ingeniørfag, og gikk ut med rundt C/B i snitt, men fikk A på alle Mattefag - som telte dobbelt opp når man søkte på 2-årig Master/Siv.Ing ved NTNU. 

Gikk ut med B i snitt fra Mastern. 

Anonymkode: 91f5c...1a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 15.28):

Går du fortsatt på videregående? Hvis ja så prøv å bruk tiden på skolen mer effektivt. Veldig mange som kun møter opp fysisk, men ikke følger med mentalt når de er på skolen. 

Anonymkode: 53290...d24

Dette! Om man bare følger med på hva læreren faktisk sier i timen får du mye gratis

Anonymkode: f38d5...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette! Om man bare følger med på hva læreren faktisk sier i timen får du mye gratis

Anonymkode: f38d5...ef2

Da jeg gikk på videregående var det i tillegg satt av timer man kunne bruke på lekser. Brukes disse effektivt kan man gjøre lesker samtidig som man kan spørre læreren om hjelp om man sitter fast. 

Anonymkode: 510f9...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke lenger tilbake enn 2007. Da kom jeg inn på siving NTNU med 4,6 i snitt. Fikk full pott med fordypningspoeng og realfagspoeng for matte, fysikk og biologi.

Det var tider…

Anonymkode: 2e75e...186

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skal ikke lenger tilbake enn 2007. Da kom jeg inn på siving NTNU med 4,6 i snitt. Fikk full pott med fordypningspoeng og realfagspoeng for matte, fysikk og biologi.

Det var tider…

Anonymkode: 2e75e...186

Det var veldig ulikt karakterkrav på de ulike sivinglinjene. Jeg studerte omtrent samtidig som deg og mener å huske at nanoteknologi og/eller indøk hadde like høye inntakskrav som medisin. 

 

Anonymkode: 53290...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ind.Øk har hatt skyhøye krav helt siden programmet ble etablert. Nano har også hatt temmelig høye krav hele veien. 

Men noen linjer, som f.eks Kyb.Tek, har økt ganske godt de siste åra.  

Anonymkode: 91f5c...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 14.01):

Skal ikke lenger tilbake enn 2007. Da kom jeg inn på siving NTNU med 4,6 i snitt. Fikk full pott med fordypningspoeng og realfagspoeng for matte, fysikk og biologi.

Det var tider…

Anonymkode: 2e75e...186

Nå har alle over 5 i snitt for å komme inn. Hvorfor? Alt var lettere før

Anonymkode: 4ab1e...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå har alle over 5 i snitt for å komme inn. Hvorfor? Alt var lettere før

Anonymkode: 4ab1e...ea9

Jeg har 64,7 studiepoeng, men jeg har ikke sjans til å komme inn på medisin. 

Tar realfag i år, i håp om å få ekstra poeng. (Har kun alderspoeng ved siden av). 

Men hadde da altså tre 5ere, resten 6ere på vgs. 

Anonymkode: 65ad4...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har alle over 5 i snitt for å komme inn. Hvorfor? Alt var lettere før

Anonymkode: 4ab1e...ea9

Det var færre studenter før, som naturlig nok fører til lavere snitt for studier flest. 

Vil faktisk argumentere med at det var tyngre å være student før - med tanke på hvor ekstremt mange hjelpemidler som finnes i dag. 

 

Anonymkode: 91f5c...1a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå har alle over 5 i snitt for å komme inn. Hvorfor? Alt var lettere før

Anonymkode: 4ab1e...ea9

Sonans og andre private tilbydere selger gode karakterer. Er blitt vanligere å ta opp fag. 

Er også sære ordninger jeg knapt nok har hørt om der elevene tar 5 fag og så får dette omgjort til karaktersnitt til opptak. Snakker da andre skoler enn vgs varianter. Husker en jente gråt i avisa i fjor over at B'ene i den varianten skulle regnes om til 5 og ikke 5.5 eller noe slikt og at smugruten hennes til medisinstudiet derved røk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har 64,7 studiepoeng, men jeg har ikke sjans til å komme inn på medisin. 

Tar realfag i år, i håp om å få ekstra poeng. (Har kun alderspoeng ved siden av). 

Men hadde da altså tre 5ere, resten 6ere på vgs. 

Anonymkode: 65ad4...f7b

På førstegsngsvitnemålet ville du vel kommet inn med det snittet?

 

Er du blitt for gammel til det, må du konkurrere med alle andre som har kjøpt seg to-tre forsøk på å få seksere og derfor har kjempesnitt. Da må du vel bare makse alderspoeng (8?) Ved å fylle 24 og så ta et grunnfag for de siste 2. Da tror jeg du kommer inn? Eller er det noe jeg ikke skjønner her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nå har alle over 5 i snitt for å komme inn. Hvorfor? Alt var lettere før

Anonymkode: 4ab1e...ea9

IT har blitt mer populært. Datateknologi på NTNU var det studiet på NTNU som jeg tror var lettest å komme inn på. Det ble sett på som ekstremt nerdete. I 2007 hadde man ikke smarttelefoner og man hadde et annet forhold til dette med digitalisering og data.

I tillegg hadde vi ikke kompetansemål som i dag. De som går på vgs i dag har mer oversikt over hva de m kunne til en prøve. Sånn hadde ikke vi det. Vi møtte opp på skolen og på prøvene visste vi ikke helt hva vi måtte kunne. Det gjorde at vi var mer avslappet, tror jeg.

Anonymkode: 2e75e...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå har alle over 5 i snitt for å komme inn. Hvorfor? Alt var lettere før

 

Nei, tvert om. Det har bare blitt lettere og lettere å få gode karakterer. En femmer eller sekser for 20-30-40 år siden var mye mye mer verdt enn i dag. Det har blitt hevdet av eldre lærere at dagens 6er omtrent tilsvarer en 4er på 80-tallet. 

 

Anonymkode: c2aae...411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...