AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Del Skrevet 8. september 2021 Jeg føler jeg tenker mer på mat og hva jeg veier enn jeg burde. Jeg har lite matlyst og sliter med å få i meg mat. Hvis jeg får lyst på en pose potetgull eller noe usunt pleier jeg ofte å veie meg først for å se at jeg ikke har lagt på meg, og hvis jeg har gått opp en kilo feks lar jeg vær å spise det (Vekten vipper mye opp og ned). Jeg veier 54-55 kilo og er 170 høy. Er i starten av 20 årene. Jeg er livredd for å bli tjukk.. I fjor la jeg på meg 10-15 kilo uten å merke det selv. Jeg begynte å trene og slutte helt med godteri og mistet kiloene ganske fort. Jeg slet med å spise på ungdomsskolen og ble sykelig tynn. Jeg har også kastet opp mat med vilje tidligere, men bare hvis jeg spiste noe veldig usunt (godteri, sjokolade, fastfood) og ikke ofte. Dette gjør jeg ikke nå. Jeg tror det at jeg la så mye på meg og måtte slanke meg/trene fikk alle disse tankene til å komme tilbake igjen. Jeg kan ikke spise en sjokolade eller noe usunt uten å få skikkelig dårlig samvittighet. Jeg kan se meg selv i speilet og få sjokk fordi jeg er så tjukk, men skjønner det ikke fordi jeg ikke har gått opp i vekt. Jeg ser også på bilder eller videoer av meg selv at jeg ikke er like stor som jeg ser meg selv i speilet. Men jeg sulter ikke meg selv. Jeg kan spise middag uten å få dårlig samvittighet, og jeg spiser jo også usunt i helgene selvom jeg sitter med en kjempevond følelse etterpå. Har jeg egentlig en spiseforstyrrelse da? Jeg føler ikke jeg kan si at jeg har det, siden jeg er ikke sykelig undervektig nå, bare ganske tynn. Jeg er innenfor normalvekt på BMI kalkulator. Men legen min og venner har kommentert at jeg er ganske tynn og spurt om jeg spiser. Det har skjedd noen ganger at hvis jeg har lagt på meg 1-2 kilo lar jeg vær å spise så mye en dag for å gå ned litt igjen. Før sommeren var jeg nede i 52 kilo, og mistet mensen. Den kom tilbake men er veldig uregelmessig. Jeg klarte å tvinge i meg nok mat og legge på meg noen kilo. Jeg har også mye forstoppelse og mageproblemer. Jeg gikk ikke ned i vekt fordi jeg ville det eller hadde det som mål, men jeg klarer bare ikke å spise mat noen ganger og bare brekker meg. Lite matlyst rett og slett. Jeg vil ikke bli så tynn som mulig, og syntes ikke det er fint å være så tynn at alle ribbein og alt syntes, men jeg er livredd for å legge på meg. Jeg føler jeg har det under kontroll, men skulle ønske jeg klarte å la vær å tenke på vekten hele tiden:( (Må bare legge til at hvis jeg veier meg en dag og ser at jeg veier 45 kilo feks blir jeg ikke glad. Da hadde jeg prøvd så godt jeg kunne å gå opp noen kilo slik jeg gjorde før sommeren, fordi jeg vil ikke være undervektig men jeg vil være normalt tynn men fortsatt ha litt former) Anonymkode: 7cc08...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Målvakt Skrevet 8. september 2021 #2 Del Skrevet 8. september 2021 Vet ikke om det kvalifiserer til spiseforstyrrelse, men jeg ville absolutt snakket med noen. Forholdet ditt til mat, vekt etc er ikke sunt. Jeg er like høy som deg og da jeg veide 60 kg fikk jeg beskjed om at jeg så sykelig tynn ut. Vet alle er forskjellig mtp kroppsbygning etc, men kan aldri se for meg at dj egentlig har noen grunn til å bekymre deg for vekten- fra mitt ståsted så klart 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambrosa Skrevet 8. september 2021 #3 Del Skrevet 8. september 2021 Kjære deg, vekt har ingen betydning for om du har en spiseforstyrrelse eller ikke, spiseforstyrrelser er psykiske lidelser. Det høres ut som du sliter med forholdet ditt til kropp og mat. Om du har en spiseforstyrrelse er det egentlig bare en behandler i helsevesenet som kan bekrefte eller avkrefte. Jeg vill gått til fastlegen min og fortalt han/hun hvordan du har det. Fastlegen kan henvise deg videre dersom han mener du har behov for videre utredning og behandling. Ønsker deg all lykke til. Tror det er viktig at du får snakket med helsepersonell om disse tankene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Del Skrevet 8. september 2021 Du har iallfall et forstyrret forhold til mat og kropp - snakk med fastlegen din om det, evt oppsøk ROS eller lignende organisasjoner. Du fortjener å få et mer avslappet forhold til det hele ❤️ Anonymkode: a5aac...320 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 11. september 2021 #5 Del Skrevet 11. september 2021 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Med vennlig hilsen moonshine, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg