Gå til innhold

Student - gått ned i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Begynte å studere for ca 3-4 uker siden. Er en mann på 20, veide rundt 95kg. Målte meg idag, og da viser tavla 92.7. Er 189 cm.

Før jeg dro opp, så trente jeg styrke, ikke gjort dette på en måned. Spiser og uregelmessig, ofte bare ett veldig stort måltid om dagen. Men jeg har spist en hel pizza 4-5 ganger bla om dagen - og bare det - er vel endel kcal der?

Jeg går til skolen. Også blir det dessverre mye alkohol, og det hender ofte jeg bare drikker og ikke spiser noe den dagen jeg skal ut for å bli fortete full. Men en skulle jo tro at alkohol har mye kcal i seg. 

Vet at dette er usunt, vil ikke ha noe skjennepreken - skal endre rutinene fra neste uke av.

Men kan dette være årsaken? Vektnedgang bør vel sjekkes opp med lege? 😅

Anonymkode: d1e97...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du trenger ikke gå til lege for vektnedgang når den ikke er uforklarlig. Den er veldig lite uforklarlig hos deg. Det er åpenbart at du må ta deg sammen kraftig når det gjelder kostholdet ditt. 

Anonymkode: 50d85...c4a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! Begynte å studere for ca 3-4 uker siden. Er en mann på 20, veide rundt 95kg. Målte meg idag, og da viser tavla 92.7. Er 189 cm.

Før jeg dro opp, så trente jeg styrke, ikke gjort dette på en måned. Spiser og uregelmessig, ofte bare ett veldig stort måltid om dagen. Men jeg har spist en hel pizza 4-5 ganger bla om dagen - og bare det - er vel endel kcal der?

Jeg går til skolen. Også blir det dessverre mye alkohol, og det hender ofte jeg bare drikker og ikke spiser noe den dagen jeg skal ut for å bli fortete full. Men en skulle jo tro at alkohol har mye kcal i seg. 

Vet at dette er usunt, vil ikke ha noe skjennepreken - skal endre rutinene fra neste uke av.

Men kan dette være årsaken? Vektnedgang bør vel sjekkes opp med lege? 😅

Du trenger nok ikke gå til legen for 2,3 kg. Hvis du fortsetter og gå ned ,også etter at du begynner og spise igjen selvom du ikke blir så fort full, og trene vekter og bygge evt muskeltap opp igjen , så kan du gå til legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, du trenger ikke gå til lege for vektnedgang når den ikke er uforklarlig. Den er veldig lite uforklarlig hos deg. Det er åpenbart at du må ta deg sammen kraftig når det gjelder kostholdet ditt. 

Enig. Men maten jeg spiser er jo mye kalorier? En hel pizza fra pizzabakeren er jo 2000+ kalorier, er ikke underskudd det. 

Skal vel sies at andre dager igjen spiser jeg mat som har 1300-1400 kcal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (7 minutter siden):

Du trenger nok ikke gå til legen for 2,3 kg. Hvis du fortsetter og gå ned ,også etter at du begynner og spise igjen selvom du ikke blir så fort full, og trene vekter og bygge evt muskeltap opp igjen , så kan du gå til legen. 

Merkelig at jeg kan gå ned i vekt, selvom jeg drikker så mye alko, som jeg har gjort fredag og lørdag. Trodde det var mye kalorier det. Kan vel ha noe med at jeg går endel og ikke spiser noe kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig. Men maten jeg spiser er jo mye kalorier? En hel pizza fra pizzabakeren er jo 2000+ kalorier, er ikke underskudd det. 

Skal vel sies at andre dager igjen spiser jeg mat som har 1300-1400 kcal. 

2000 kcal er for lite for deg om dagen. Så jo, det er underskudd. Du trenger nærmere 3000 kcal om dagen for å opprettholde en vekt på 95 kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Merkelig at jeg kan gå ned i vekt, selvom jeg drikker så mye alko, som jeg har gjort fredag og lørdag. Trodde det var mye kalorier det. Kan vel ha noe med at jeg går endel og ikke spiser noe kanskje.

Ja, det kan absolutt ha noe med at du ikke spiser noe. Jo da, det er en del kalorier i alkohol. Hva gjør du når du drikker, sitter du stille eller danser du og flyr rundt? Ut i fra hi så høres det jo ut som du kan ha mistet litt muskler også. Uansett så er vekttapet så lite, det kan variere med når på dagen du veier deg, hvilken vekt, hvor vekten er plassert osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått drukket vann etter du inntok alkohol? Alkohol er vanndrivende og kroppen blir dehydrert. 

Anonymkode: 9f651...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kilo er kun vann...No worries. Om du går ned 10 kilo uten grunn ville jeg tar affære 

Anonymkode: 8977c...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser uregelmessig, og noen dager inntar du bare 1300-1400 kcal. Dermed har du et kaloriunderskudd over tid, selv om du drikker alkohol og kan spise en hel pizza enkelte dager. Du er jo litt overvektig ennå, så det er ingen fare med å gå ned noen få kilo i vekt. 

Sats på gode vaner - faste regelmessige måltider med sunn mat. Få i deg grønnsaker. Oppta treningen. (Og det å begrense alkoholinntaket vet du, så skal ikke gi noen "skjennepreken" på det)

Anonymkode: 64946...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...