AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Del Skrevet 7. september 2021 Jeg har alltid vært flink med kosthold, og startet allerede å interessere meg for kosthold og trening fra 13 års alderen. Har vært aktiv som barn/ungdom og spilt fotball til 15-års alderen. Spiste alltid salater, grove brødskiver med ost, fisk flere ganger i uken, mye frukt, smoothies osv. Jeg er mest glad i sunn mat. Har aldri likt fast food og kjøper aldri mat ute. Blir rett og slett kvalm av usunn og fet mat. Men det siste året har jeg slitt enormt med matlyst, og spiser kun det som går ned. Og da går det i: potetgull, go morgen youghurt, crossainter med og uten sjokoladefyll, druer, banan, riskaker med majones og ost. Jeg spiser ikke noe annet enn dette for tiden, og føler meg dårlig. Får skikkelig hodepine og blir slapp. Får jeg konsekvenser av å spise så innmari dårlig i 1 år? Eller har det ikke mye å si lengden? jeg har tenkt å starte med trening igjen, og spise ordentlig sunt igjen, for det var da jeg alltid følte meg best, og ikke minst: glødende og pen. Anonymkode: 456fe...7dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Del Skrevet 7. september 2021 Du bør snakke med legen din. Hvis du plutselig sliter med matlysten, bør du jo finne ut hva som er årsaken til dette. Siden du også føler deg dårlig, må du selvsagt få deg en utredning. Du vil nok få mangelsykdommer av et år med slik kost, hvis du ikke tar vitaminer og mineraler og omega3 ved siden av. Anonymkode: 9aa45...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #3 Del Skrevet 7. september 2021 Jeg spiste drittmat i noen år som ungdom og hadde aldri mangelsykdommer elelr manglet noen vitaminer. Anonymkode: 08a6a...d6d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Del Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg spiser ikke noe annet enn dette for tiden, og føler meg dårlig. Får skikkelig hodepine og blir slapp. Får jeg konsekvenser av å spise så innmari dårlig i 1 år? Eller har det ikke mye å si lengden? Du har jo begynt å få konsekvenser allerede. Når det tipper over og blir kronisk kan skje når som helst. Det samme med andre sykdommer. Alt dette er veldig individuelt. Anonymkode: 25821...1a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Del Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har jo begynt å få konsekvenser allerede. Når det tipper over og blir kronisk kan skje når som helst. Det samme med andre sykdommer. Alt dette er veldig individuelt. Anonymkode: 25821...1a9 Hvilke sykdommer får man? Det er jo ikke rart jeg blir slapp og får hodepine når jeg bare har spist prossesert raske karbohydrater? Det er jo normalt å bli slapp da Anonymkode: 456fe...7dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Del Skrevet 8. september 2021 Proteinshake kan være lurt når du får i deg så lite protein. Anonymkode: 9c0ff...868 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Del Skrevet 8. september 2021 Du øker sjansen for å utvikle livsvarige mageproblemer. Det vil si, kronisk diare og/ eller forstoppelse. Oppblåsthet (gravidmage). Du kan da utvikle matsensitiviteter hvor du får diare om du spiser mat med løk i for eks. Det betyr at å spise på besøk blir veldig vanskelig, og du må tråle kafeer etter mat og drikke du tåler om du vil spise ute. Mageproblemer gir økt risiko for tarmkreft, samt hudproblemer og sannsynligvis kronisk sykdom. Du risikerer få vitaminmangel, og vitaminmangel over lengre tid kan i verste fall føre til permanent skade på nerver med mer. Det kan også øke sjansen for å utvikle kronisk sykdom 8 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke sykdommer får man? Det er jo ikke rart jeg blir slapp og får hodepine når jeg bare har spist prossesert raske karbohydrater? Det er jo normalt å bli slapp da Anonymkode: 456fe...7dd Hvilke sykdommer ma kan utvikle kommer an på hvilke sykdommer du er genetisk presisponert for å få. Om du har leddgikt i familien er sjansen høyere for leddgikt eller autoimmun sykdom. Har du stoffskifte øker sjansen for det. Osv. Men så kan du få sykdom ingen i familien din har også. Som har blitt fremprovosert av livsstil på en måte som forfedrene dine ikke kunne. Teknologien har ikke kommet så langt at vi kan forutse bedre enn det. 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg spiste drittmat i noen år som ungdom og hadde aldri mangelsykdommer elelr manglet noen vitaminer. Anonymkode: 08a6a...d6d Man slipper nok lettere unna når man er veldig ung. Du har ikke mageproblemer heller? Du har ikke kviser eller andre hudproblemer? Anonymkode: 0c268...b9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Del Skrevet 8. september 2021 Noen ganger blir det sånn for oss fleste innimellom i PERIODER, Men du må virkelig komme deg til legen!! Hvorfor har du ikke dratt til legen på dette året når du har slitt såpass mye med matlyst? Prøv å ta litt tak mens du kommer deg til legen: Proteinshake, proteinpudding, Biola, næringsdrikk på Apotek, barer, salte nøtter, litt nytt på riskakene dine? Sånne små og lette tak, når interessen for mat, dårlig energi og matlyst ikke er tilstede. Anonymkode: 463ac...ba2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #9 Del Skrevet 8. september 2021 Er det virkelig ingenting annet som frister? En god middag med grønnsaker? Riskake med majones og ost hadde jeg selv blitt kvalm og dårlig av i lengden. Anonymkode: 80981...a7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #10 Del Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er det virkelig ingenting annet som frister? En god middag med grønnsaker? Riskake med majones og ost hadde jeg selv blitt kvalm og dårlig av i lengden. Anonymkode: 80981...a7c Nei, er ikke det. Jeg liker ikke middagsmat, og er blitt svært kresen Anonymkode: 456fe...7dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 9. september 2021 #11 Del Skrevet 9. september 2021 Jeg er enig i at du bør ta en tur til fastlegen din for å sjekke hva som har påvirker matlysten din. Og så tenker jeg at siden du kan mye om kosthold, så er det fint om du legger energi i å finne gode alternativer. Kan du for eksempel få i deg smoothies med sunne saker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #12 Del Skrevet 9. september 2021 PM75 skrev (5 timer siden): Jeg er enig i at du bør ta en tur til fastlegen din for å sjekke hva som har påvirker matlysten din. Og så tenker jeg at siden du kan mye om kosthold, så er det fint om du legger energi i å finne gode alternativer. Kan du for eksempel få i deg smoothies med sunne saker? Jeg laget meg en smoothie i går, med bær, mandelmelk og proteinpulver. Det smakte godt. Skal fortsette smått og introdusere sunne matvarer til jeg klarer å spise det meste Anonymkode: 456fe...7dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå