Gå til innhold

Har du stemt? Hva stemte du?


luna1

Anbefalte innlegg

Jeg har stemt på "et miljøparti", slik organisasjonene har anbefalt. Det må veldig hard lut til nå. Akkurat hvilket parti det var vil jeg ikke si. Da fyker de bare opp ti prosent opp på meningsmålingene. Greit nok at jeg er verdens viktigste person, men jeg vil nødig påvirke valget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (45 minutter siden):

Dere får dere nok en stor skuffelse når det ikke finnes penger til alle valgløftene. Og siden så mange SV velgere ikke husker det. Vi som tjente mest fikk størst skattelette da Kristin var finansminister også. Det er ikke bare de borgerlige som gir mest til de som har mest fra før.

Det er jo ingen partier som får til alle valg løfta sine, så tror man at et parti skal greie og gjennomføre alt som står i partiprogrammet så er man lit vel naiv synes jeg. Men kommer SV i regjering så vil de jo få større mulighet til og påvirke i den retningen jeg vill det skal gå hvert fal. 

Det er sant at Stoltenberg regjeringen feila på skate områder, det tror jeg Lysbaken også har anerkjent. Man kan jo ikke gjøre noe annet end å håpe på et bedre resultat denne gange.  Mitt inntrykk er at fokuset på ulikheter er større nå en det var da og at AP er mer venstrevridd på skattepolitikken. Så det er jo mulig det gir bedre resultater denne gangen selv om ingen ting er garantert🙂 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Det er jo ingen partier som får til alle valg løfta sine, så tror man at et parti skal greie og gjennomføre alt som står i partiprogrammet så er man lit vel naiv synes jeg. Men kommer SV i regjering så vil de jo få større mulighet til og påvirke i den retningen jeg vill det skal gå hvert fal. 

Det er sant at Stoltenberg regjeringen feila på skate områder, det tror jeg Lysbaken også har anerkjent. Man kan jo ikke gjøre noe annet end å håpe på et bedre resultat denne gange.  Mitt inntrykk er at fokuset på ulikheter er større nå en det var da og at AP er mer venstrevridd på skattepolitikken. Så det er jo mulig det gir bedre resultater denne gangen selv om ingen ting er garantert🙂 

Problemet i norsk politikk er at alle er enig i det viktigste. Vi har derfor ytelser for de aller fleste tenkbare tilfeller. Økning ut over det som allerede er, må i stor grad bety omfordeling. Det betyr at andre blir fratatt noe. Man kan ta litt inn med skatteskjerpelser for de med mest. Problemet er at det også er lovet skattelette til vanlige folk. I Norge er vanlige folk nesten alle. Så dersom alle som tjener over 750 000,- må betale en tusenlapp ekstra i skatt i måneden, vil det bare bli noen hundrelapper i skattelette for vanlige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (Akkurat nå):

Problemet i norsk politikk er at alle er enig i det viktigste. Vi har derfor ytelser for de aller fleste tenkbare tilfeller. Økning ut over det som allerede er, må i stor grad bety omfordeling. Det betyr at andre blir fratatt noe. Man kan ta litt inn med skatteskjerpelser for de med mest. Problemet er at det også er lovet skattelette til vanlige folk. I Norge er vanlige folk nesten alle. Så dersom alle som tjener over 750 000,- må betale en tusenlapp ekstra i skatt i måneden, vil det bare bli noen hundrelapper i skattelette for vanlige folk.

Det var da et veldig pessimistisk syn på livet, det er så liten forskjell på partiene at det er ingen vits i og stemme? Jeg synes det er bedre med en tusenlapp ekstra i skat til de rike fra en AP regjering, en enda mer skattelette til de rike fra Høyre. Om du er en ufør alenemor så kan 300 kr i måneden bety en del også, ting kan bli bedre selv om det ikke blir perfekt. Det er jo uansett ikke bare det at de vil innføre en mer fornuftig skattepolitikk som er bra. Skifter vi regjering vill jo det forhåpentligvis gjøre slutt på den sittende regjeringas rasering av omsorgstjenester og helsevesen for eksempel. Så det fines jo mye positivt med ny regjering, selv om det ikke kommer til og løse alle problemer på en perfekt måte. Jeg synes du skal ha litt tro på at det hjelper og påvirke i riktig retning selv om du ikke får alt akkurat slik du vil 🙂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke stemt ennå, men jeg tror det blir SV. De lokale listetoppene er flinke, og jeg tror vi trenger et sterkt SV for å veie opp for SP i regjering. Skal ikke akke meg altfor mye om folk stemmer Rødt og MdG heller, og på de aller viktigste sakene er jeg vel ikke så altfor langt unna AP heller.

Det viktigste er et regjeringsskifte. Skal ikke akkurat kalle meg en hardbarka antikapitalist, men det er altfor mange utfordringer knyttet til arbeidslivet nå, og det virker som Høyre er totalt handlingslammet. Med "hadde de egentlig råd til det før og?" fra statsministeren, og en toppledelse som tror en vanlig lønn er 7-800 000, er det tydelig at de er såpass sauset inn i sin egen tåke at de trenger en brutal kalddusj.

De har jo helt rett i at vi må jobbe for å få flere mennesker i arbeid, men etter åtte år er det ganske åpenbart at deregulering, privatisering, skatteletter og plaging av de fattige ikke har hatt den ønskede effekten. Samtidig er de så forført av ideologien sin at de tydeligvis bare ønsker å kjøre på med mer av det samme, litt som han fyren i alle Supermann-filmene som fortsetter å skyte og skyte. Bare én kule til lzm, så dauer'n!

Mye av samme kan forøvrig sies om boligpolitikken, men jeg skal gi Erna fem poeng for å i det minste har pirket bittelitt i BSU.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (12 minutter siden):

Det var da et veldig pessimistisk syn på livet, det er så liten forskjell på partiene at det er ingen vits i og stemme? Jeg synes det er bedre med en tusenlapp ekstra i skat til de rike fra en AP regjering, en enda mer skattelette til de rike fra Høyre. Om du er en ufør alenemor så kan 300 kr i måneden bety en del også, ting kan bli bedre selv om det ikke blir perfekt. Det er jo uansett ikke bare det at de vil innføre en mer fornuftig skattepolitikk som er bra. Skifter vi regjering vill jo det forhåpentligvis gjøre slutt på den sittende regjeringas rasering av omsorgstjenester og helsevesen for eksempel. Så det fines jo mye positivt med ny regjering, selv om det ikke kommer til og løse alle problemer på en perfekt måte. Jeg synes du skal ha litt tro på at det hjelper og påvirke i riktig retning selv om du ikke får alt akkurat slik du vil 🙂 

Dersom du tror det blir bedre omsorg med ny regjering, vil du bli grundig skuffet. Det blir ikke mer penger å bruke på omsorg. Snarere tvert imot. Det vil bli lavere inntekter til staten i årene fremover, samtidig som behovet vil øke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (1 time siden):

Til en viss grad. Vi har kapasitet til å ta inn langt flere flyktninger en i dag. Ja vi kan fint bruke mindre på våpen.

Kan du si hva du mener med at vi har kapasitet til å ta imot flere flyktninger?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Dersom du tror det blir bedre omsorg med ny regjering, vil du bli grundig skuffet. Det blir ikke mer penger å bruke på omsorg. Snarere tvert imot. Det vil bli lavere inntekter til staten i årene fremover, samtidig som behovet vil øke.

Jeg forstår at du ser mørkt på femtiden, jeg håper ikke alt blir så fælt som du tror 💗

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er veldig mange i denne tråden som stemmer Rødt.

Hvordan tenker dere Norge vil fungere under Rødt? Det er jo ingen land som har blitt styrt av Rødts politikk som noen gang har fungert eller vært bra å leve i?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er forsåvidt med på at Rødt burde droppe ordet kommunisme i partiprogrammet, men det er primært fordi det skaper uheldige assosiasjoner i hodene på korttenkte fjols. Å tenke at Rødt = kommunisme = Stalin er omtrent med å tenke at Høyre = kapitalisme = barn i sweatshops.

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (34 minutter siden):

Jeg forstår at du ser mørkt på femtiden, jeg håper ikke alt blir så fælt som du tror 💗

Jeg ser ikke mørkt på fremtiden. Ser ganske lyst på den. Norge vil fortsette å være verdens beste land å bo i. Men for de som trenger omsorg, vil det ikke bli noen store endringer med ny regjering. For det er eksisterende ordninger allerede gode.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (På 12.9.2021 den 18.23):

Jeg er forsåvidt med på at Rødt burde droppe ordet kommunisme i partiprogrammet, men det er primært fordi det skaper uheldige assosiasjoner i hodene på korttenkte fjols. Å tenke at Rødt = kommunisme = Stalin er omtrent med å tenke at Høyre = kapitalisme = barn i sweatshops.

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

De formelle båndene mellom AKP-ml (som nå heter Rødt) og Kina, Sovjet osv er jo langt sterkere enn en vag global kapitalisme er for høyre? 

Kommunismen er en internasjonal ideologi.

Derfor får du slike psyke hendelser som forrige valgrunde da Rødts partileder i Tromsø stod frem i avis og kalte massemorderen Mao for "en stor leder", senere forsvarte han dette på TV også. Du vil ikke møte lederfigurer i Rødt som vil kritisere Kina for konsentrasjonsleirene de har f.eks. Eller som vil kritisere Kina, Vietnam eller Cuba sine forbud mot andre partier enn de kommunistiske. De er langt mer enn fellow travellers. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (19 minutter siden):

Jeg ser ikke mørkt på fremtiden. Ser ganske lyst på den. Norge vil fortsette å være verdens beste land å bo i. Men for de som trenger omsorg, vil det ikke bli noen store endringer med ny regjering. For det er eksisterende ordninger allerede gode.

Da er det jo bra at du er fornøyd med en fremtid hvor det ikke betyr noe hvem som styrer landet, om du tror det er sånn. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (Akkurat nå):

Oi. Her inne står ytre venstre jaggu sterkt. 

Ja får håpe det er en peile pin på valget i morgen😃

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poppeloppen
bullehurk skrev (3 timer siden):

Vanskelig i år når man er sentrumsorientert, landa til slutt på V.  Hadde stemt SP om de skifta side, tar ikke sjansen på noe samarbeid med ytre venstre.

Men de er jo veldig ulike? EØS, skolepolitikk, miljø - du finner vel neppe større ulikheter i sentrum av norsk politikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...