Gå til innhold

Har du stemt? Hva stemte du?


luna1

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

hæ? nei det vet jeg ikke! jeg er ganske siker på at jeg har fulgt med i Amerikanske medier hver dag i 4 år (jeg var på grensen til besatt en stund). Det ble jo betydelig mindre underholdene   etter at de byttet president da, så nå er jeg bare innom en gang i uka gjerne. 

Em jo, veldig mye av det du skrev er veldig omstridt!

Her kan det jo høres ut som om du mener høyre siden ikke hadde mange opptøyer i de samme tre åra. Det er veldig feil, bevæpnede høyre ekstreme samlet seg mange steder og det førte ofte til vold.  Noen steder så guvernøren seg nødt til og erklære "state of emergency" før eller under høyre ekstreme samlinger også. Jeg googlet raskt proud boys og 2020 (grupen som Trump "Proud Boys, stand back and stand by" til, så ikke bare er de tilhengere av Trump ba de også være klare) og her er noen overskrifter: 

Proud Boys: Clashes break out at rally in Michigan - CNN

CNN Replay - Inside a rally by Proud Boys, who Trump failed to condemn during debate | Facebook

Portland braces for potential violent clashes between right-wing rally and protesters (msnbc.com)

Her er en tidslinje for opptøyene i Charlottesville: 

What to know about the violent Charlottesville protests and anniversary rallies - ABC News (go.com)

Jeg har ikke noen oversikt over hvor mange som ble skadet under høyre ekstreme opptøyer, men vi vet begge at de talla ikke er 0. Hat kriminalitet (også voldelig) steg under President Trump så det er jo på ingen måte sånn at venstresiden og antirasister har stått for volden alene der borte, her er en artikkel om det:

Hate crimes remain at heightened levels, FBI report finds - CNNPolitics

BLM

Dette har jeg ikke fått med meg. Har bevæpnede  BLM aktivister bryt seg inn i offentlige bygg og forhindret at staten kunne utfør oppgavene sine? Jeg var klar over at dette ble gjort flere ganger av hvite nasjonalister på høyre siden, men jeg har ikke hørt om at venstre siden brøt seg in i noen kontorer. 

Her er veldig mange bevæpna mennesker (hvit så ikke BLM akkurat) som okkuperte et offentlig bygg i Michigan. Om du ser klippet så får du med deg at de hadde en bil tilhenger med et svert Trump skilt, så jeg tror ikke det er snak om fiendene til Trump her: 

Armed protesters enter Michigan's state capitol demanding end to coronavirus lockdown – video | World news | The Guardian

Jeg googlet etter BLM aktivister som okkuperte offentlige bygg men jeg fant merkelig nok ingen ting om det. Når du skriver at BLM gjorde det først og så Trump sine folk, så høres det jo ut som om de gjorde det samme. Det høres litt rart ut at BLM folka skal ha bryt seg inn i et offentlig bygg tatt med seg en henge løkke og ropt at de skulle henge en av politikerne som oppholdt seg der uten at jeg fikk det med meg. Har du noen link til sak om det? 

 

Jeg sliter med og tro at CNN ikke synes det er litt omstridt at de kalte BLM for modige når BLM forsøkte og gjennomføre et kupp. For det var det Trump sine folk gjorde, og om BLM folka har prøvd det samme så sliter jeg med og tro at CNN og MSNBC har "gjenomdekket" kupp forsøket. Hadde de gjort det hadde jeg fått det med meg. 

Da Obama gikk av var det rolig over helle landet. Når Trump gikk av var det et kupp forsøk:

The full picture of Trump's attempted coup is only starting to emerge - CNNPolitics

 

Høyre ekstreme og til og med nazistiske grupperinger vokste kraftig under Trump, mens han ba dem og være klare og hevdet at det fantes flotte folk på begge sider.  Rasistisk hat kriminalitet steg. Tilhengeren hans okkuperte offentlige bygg og forsøkte og henge Mike Penc, samtidig som Presidenten i landet brukte timer på og reagere.  Jeg synes ikke det går an å si at Trump sine fiender sto for det meste av bråket, og det går heller ikke an og si at det brede bildet i amerikansk media er at Trump sine fiender hovedsakelig laget bråket. 

 

Jeg har ikke fulgt så godt med på Norsk dekning av BLM men jeg synes det jeg har sett på norsk TV ser ganske brutalt ut jeg. Uansett er jeg helt enig i at det finnes sinne på begge sidene i USA, de er veldig polarisert for tiden. 

 

Det jeg er helt uenig i er at påstanden "Bråket stod vel de som var fiendene til Trump mest for." og andre utsagn som støter dette bildet. Trump sine tilhengere prøvde seg på kupp forsøk, uten at han reagerte på flere timer. Etter det (og andre hendelser) kan man ikke fremstille det som om Trump ikke forårsaket mye bråk selv. 

 

 

 

 

 

 

Jeg er på telefonen nå så får ikke gitt noe skikkelig svar. Skulle gjerne tatt denne diskusjonen med deg.

 Du skal ha for å legge ved linker. Men disse har du panikkgooglet for å prøve å bevise at du følger amerikanske medier. Det kan jeg enkelt se på hvor lite organisk svaret ditt er, og hvor innbitt du prøver å motbevise det jeg sa, heller enn å drøfte opptøyene i USA. 

Når du påstår at det er omstridt hvorvidt det har vært blm opptøyer i usa, røper du jo at du ikke ser et minutt abc, msnbc, cnn eller fox eller noe. Raseuroen var jo et viktig element for Bidens kampanje mot Trump. Etterhvert som BLM ble kjent som Burn Loot Murder gikk selv Cuomo live med Anderson Cooper og sa rett ut: 'opptøyene skader Bidens tall på meningsmålingene. De må opphøre. Det har gått for langt.'

Noen dager senere roet de seg de siste ukene inn mot valget.

Å påstå at disse ikke har funnet sted blir bare bambus og viser hvor lite du har fulgt usa. Du klarer ikke vurdere hva som er troverdig av det du påstår om deg selv.

Men er såklart en grunn til at du bruker anonym funksjonen. Din egentlige bruker har postehistorie som avslører at det du skriver her om at du følger 'primærkildene' bare er bøff.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Realverdien skrev (35 minutter siden):

Rødt er stiftet av AKP ml. De samme menneskene sitter i lederstillinger. Disse hadde dødslister over alt fra folk på arbeidsplassen til samfunnstopper helt opp til 2000 tallet. 

De ER voldssvermende avskum i min erfaring. Har aldri møtt en sympatisk kommunist.

Sannheten er at noen skjellsord mot Milliardærene i norge er mer reelt for den jevne trygdemottaker på Kvinneguiden enn de pågående folkemordene som moxnes sine søsterpartier gjør rundt om i verden der de har fått makten. Dem jevne kvinne glipper bare med øynene i Norge og synes det er DU som er teit om du er rasende på konsentrasjonsleirene i xiankiang. Men om noen nekter å klippe hårer på en hijab dame som tok toget i en time til frisøren i den hensikt å lage bråk, så øser de ut poserende se-gode-meg meldinger på fb kontoene sine om verdens ondskap. 

Så hjernevasket er en stor del av folket 🙄

Hat mot rike, hat mot hvite, mot det norske, hat mot middelaldrende hvite menn spesielt, hat mot kristne, hat mot FrP, hat, hat … alt er OK og i den skjønneste orden, så lenge det kommer fra det GODE, det sosialistiske, det flerkulturelle, det fattige, det radikalfeministiske, det islamske, det idealistiske …

Gud mot Satan. Svart mot hvitt.

Du, som forteller folk om hva kommunisme reelt sett ER og medfører, er en ren Darth Vader i deres øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte Demokratene under årets valg, og det er noe jeg kommer til å fortsette med. Det eneste fornuftige valget, og det blir spennende å følge reisen videre. Får bare holde ut i 4 år med rasering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Erna, men også Støre. 

Så jeg tenkte bare ok, la meg stemme på Venstre, hvorfor ikke gi et lite parti sjansen denne gang? 

Så dermed stemte jeg på Venstre, blant annet fordi jeg liker den liberale politikken, og avkriminalisering av rusmidler, penger til kunst osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre. De har kanskje den beste politikken for klimaet samtidig som de ikke hater næringslivet.

At de vil avkriminalisere narkotika er også et pluss. Synd at venstresiden stoppet den reformen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brudd på retningslinjene for Aktuelle saker og politikk og avsporinger

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...