Gå til innhold

Ikke rødt kjøtt, men hva med røkelaks?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Gravide skal jo helst unngå rødt kjøtt (lite stekt), men hva med røkelaks? Kan vi spise det?

Hilsen en som er veldig glad i røkelaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei!

Kan jeg ikke spise salami, spekeskinke osv? Hva med servelat og kort skinke?

Takk!

Hilsen enda en som lurer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er bare kjøtt og fisk som ikke er kokt eller stekt godt nok vi må holde oss unna. Så kokt skinke og salami etc skulle ikke være noen tabu.

Heldigvis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polyanna ikke innl.

Det er ikke helt rett frem det med røkelaks. Håper det er ok at jeg kommer med en litt lang og innviklet forklaring, og så kan du avgjøre selv:

- Rått kjøtt skal unngås pga. en parasitt som heter toksoplasmose. Denne drepes, i motsetning til bakterier, av frysing over en viss tid (minst en uke), eller ved oppvarming. Toksoplasmose kan ikke finnes i fisk. Den er relativt sjelden i Norge. Har du fått den en gang, så er du immun. Kun 10-20% av norske gravide var immune da de ble gravide. Det sier litt om hvor vanskelig det er å bli smittet.....

- Annen ikke-varmebehandlet mat som lagres lenge, skal unngås pga. en bakterie som heter listera. Denne er EKSTREMT sjelden, men veldig farlig. På 90-tallet har 2-20 mennesker blitt syke av listeria per år, stort sett gamle og syke. Så vidt jeg vet ingen gravide. Listeria oppdages i all slags mat som har ligget lenge. Bakterien formerer seg langsomt og det trengs MANGE før den er farlig. Typiske syndere er importert blåmuggost og annen muggost (som brie), gravlaks (varmebehandles ikke) og rakfisk. Men den kan også oppstå i mat ETTER at den er varmebehandlet. Røykelaks lages ofte samme sted som gravlaks, og et par basselusker kan bli med inn i vakuumpakningen og ligge der og formere seg i ukesvis i kjøledisken, inntil det faktisk finnes farlige mengder. Man finner derfor innimellom listeria i vakuumpakket røykelaks som har ligget en stund.

Selv valgte jeg følgende regel: Jeg spiste aldri vakuumpakket røykelaks, eller laks som jeg ikke kjente opprinnelsen til. Men brennfersk røykelaks som kokken i kantina lovde meg kom rett fra røykeriet, det spiste jeg med god samvittighet. Da KAN nemlig ikke listeria rekke å oppstå. Det største utbruddet av listeria på 90-tallet kom fra vanlig kjøttpålegg, som hadde ligget alt for lenge i kjøledisken. 8 mennesker ble syke/døde.

Angående røkt kjøtt, så finnes det visstnok en teoretisk mulighet for både tokso og listeria (hvis det er kaldrøkt), men tror saltet gir meget dårlige forhold for begge. Jeg har ihvertfall ALDRI hørt om tilfeller av listeria i røkt kjøtt, og valgte å spise det selv, men vil ikke skrive under på at det er GARANTERT trygt, for det. Men jeg tror sjansene er større for at taket skal ramle i hodet på deg og skade deg mens du spiser, for å si det sånn.... Det også KAN jo skje....

FERSK rå fisk kan ikke inneholde listeria i farlige mengder, og bortsett fra risikoen for matforgiftning, som alltid er litt større når man spiser rå mat, så er det ikke farlig å spise fx. sushi, i følge norske næringsmiddelmyndigheter.

Kilder for ovenstående er bl.a. Næringsmiddeltilsynet og Matforsk.

Husk uansett: Oddsen for at du selv blir drept i trafikken, eller fosteret ditt skadet i trafikken, er mange mange ganger større enn for at du skal klare å skade fosteret gjennom maten du spiser.

Polyanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk Poyanna! Dette var interessant.

Jeg trenger eksempler på normal mat jeg bør holde meg unna. Noen som har eksempler? Kom med dem :lol:

Beklager at jeg stjeler tråden her, men følte at dette spørsmålet passet inn her.

Jeg er ikke den som er så nøye på det, men dersom det finnes absolutt NEI-mat hadde det vært fint om jeg kunne fått beskjed.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Polyanna ikke innl.

Dette lå jeg unna

- Røyk, alkohol (drakk et kvart glass vin dann og vann), medisiner utenom paracet, naturlegemidler (fx. solhatt)

- Blåmuggost, brie av upasteurisert ost, gravlaks, røykelaks fra ukjente kilder, rakfisk (rakfisk finner man OFTE listeria i), rått kjøtt

- I utlandet var jeg også mer forsiktig med salat (jord kan inneholde kattemøkk kan inneholde toksoplasmose)

Hvis noen sier at du ikke skal spise jordbær eller skalldyr, så LYVER de! :) Forresten, jeg lå unna blåskjell og krabbe fra sørlandskysten, jeg. Plutselig så får man jo meldinger om at disse er giftige.

Kommer ikke på mer, jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du tar deg tid til å skrive slike skikkelige svar, Polyanna. Det er så mye lettere å huske (og å gidde å overholde) disse reglene når man vet hva som ligger bak. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...