Gå til innhold

Flere normalvektige som skal ned noen kg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere som synes det er vanskelig å gå ned noen få kg? De kommer utrolig kjapt på, men tar lang tid å få av igjen. Har dere noen tips? Det som er ulempen for meg for tiden, er at jeg ikke får trent på noen uker. Så må være ekstra forsiktig i matveien. Vil gjerne høre fra dere som også har noen få kg igjen å gå ned. For min del er det ca 5 kg.

Anonymkode: a8c4a...83b

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. De sitter som støpt når de først kommer på. Det eneste (og det enkleste) for min del er kostholdet. Kutte ned på søtsaker og kjedespising, være flinkere med porsjonsbestemmelse og følge opp faste måltider. Det er viktig å ikke gå for lenge uten mat, men samtidig har man ikke behov for å snacke noe særlig utenom hovedmåltidene. 

For meg er det et par kg bare, og tiltakene er jo ikke så store, men samtidig så tar det så lang tid å se resultater. 

Anonymkode: 0861e...6e8

• Liker 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For meg er det et par kg bare, og tiltakene er jo ikke så store, men samtidig så tar det så lang tid å se resultater. 

Alt du skrev i innlegget over er som jeg skulle skrevet det. Har samme strategi. Men som du sier, det tar lang tid å se resultatet. Må være tålmodig. 
ts

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Navani

Jeg har gjort det, og er nå på vedlikehold :) kiloene satt godt og det tok sin tid.

Jeg gikk ned 7 kg på 5-6 mnd kun ved hjelp av kosthold. Spiste mindre porsjoner og etter periodisk faste, og kuttet kraftig ned på helgesnacks.

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg synes det var overraskende lett faktisk med nøye kaloritelling. Jeg veide 61kg, og ville egentlig bare ned et par kosekilo, men etter i underkant av to måneder veide jeg 56kg, og har vært det siden. Gått ned en buksestørrelse fra liten M, til en S(nå svømmer jeg i de gamle buksene mine).  Så jeg bruker de nyinnkjøpte buksene mine i S til å opprettholde motivasjonen.

Gikk hardt inn for kaloritelling, fikk meg et par overraskelser over hvor verstingkaloriene mine var(sånne ting jeg aaaldri hadde tenkt over før, har alltid spist det jeg har hatt lyst på og i store mengder). Så jeg kuttet ut smør, majones og fløte, og begrenset mengden pasta(min favorittmiddag) og havregryn(alltid spist ei svær skål til frokost hver dag, fikk sjokk over hvor mange porsjoner jeg faktisk spiste😬) ting jeg har brukt store mengder av, og da raste kiloene av. Jeg er nok fortsatt litt «skadet» av tellinga, så enkelte matvarer som gryn, musli, pasta osv veier jeg fortsatt. 

Jeg eier ikke metthetsfølelse, blir seriøst aldri mett, så går jo rundt konstant sulten uansett hva jeg spiser. Og er supersvak for alt som heter desserter og kaker. Så jeg synes det er veldig vanskelig å holde vekten stabil da jeg er så svak for fristelser. Eier jo ikke viljestyrke når det kommer til godsaker, synes livet er for kort til å ikke unne seg noe innimellom(men må bare prøve å holde meg til en dag eller to i uka, og ikke hver dag). Min løsning er å holde meg i skinnet og spise litt mindre i løpet av ukedagene, sånn at jeg kan fråtse litt ekstra i helgene.

Jeg er veldig aktiv da, trener hver dag(mye tung styrketrening, så har nok forbrenningen i orden), og har en jobb hvor det blir mye skritt. 

Anonymkode: b20f1...3e9

• Liker 12
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 7.35):

Flere som synes det er vanskelig å gå ned noen få kg? De kommer utrolig kjapt på, men tar lang tid å få av igjen. Har dere noen tips? Det som er ulempen for meg for tiden, er at jeg ikke får trent på noen uker. Så må være ekstra forsiktig i matveien. Vil gjerne høre fra dere som også har noen få kg igjen å gå ned. For min del er det ca 5 kg.

Høres ut som meg! Jeg har 5-6 kg som jeg må gå ned, men de sitter som støpt. Jeg trener 4-5 dager i uken, så er kosten jeg må endre på. Føler jeg spiser relativt sunt, men skal gå aktivt inn for kaloritelling nå. Jeg har også begynt å faste 16:8, for å se om det gir noe utslag! 

Anonymkode: f4e12...25b

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, men jeg vil ned 10 kg for jeg er helt i grenseland til overvektig bmi. De kiloene sitter godt pga mye sittestilling, men jeg håper å få aktiviteten opp igjen. Maten er egentlig ikke så mye problemet lengre, men jeg har lite å kutte så må regne med at dette går sakte. Prøver å veie meg så lite som mulig for å ikke bli nedbrutt av den trege fremgangen. 

Anonymkode: ea829...bf9

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, men jeg vil ned 10 kg for jeg er helt i grenseland til overvektig bmi. De kiloene sitter godt pga mye sittestilling, men jeg håper å få aktiviteten opp igjen. Maten er egentlig ikke så mye problemet lengre, men jeg har lite å kutte så må regne med at dette går sakte. Prøver å veie meg så lite som mulig for å ikke bli nedbrutt av den trege fremgangen. 

Samme her. Har startet på lav-karbo:)

Anonymkode: 4eafd...dc1

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
laPistola

Jepp. Det har sneket seg på noen kilo det siste året med for mange « kosedager» med permitteringer og karantener. Jeg er normalvektig , men vil ta av de kiloene fordi kroppen føles lettere og klærne vil sitte som de skal, ikke stramme. Det blir med lavkarbo, som egentlig er mitt vanlige kosthold ( bare blitt for mange karbo dager det siste året) , vurderer en uke på eggfaste for og komme igang .. men mangler litt motivasjon. 😅 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lykke til. Jeg holder meg langt unna lavkarbo. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg er normalvektig, men i øvre skala av normalvekt på BMI. Målet mitt er 6 kg ned innen jul. Startet 1. august og har allerede gått ned 3 kg. 
Strategien min er enkel: Kutter alt av godteri og snacks ned til minimum. Bytter ut brød med knekkebrød. Sørger for å gå minst 10000 skritt og 30 min aktivitet hver dag. 

Jeg gikk ned 8 kg på 4 måneder med samme strategi for 2 år siden. Dessverre har det meste lagt seg på igjen. Men nå skal det bort! 

Anonymkode: c2bef...591

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Er fint å høre fra flere i samme situasjon. Kan jeg spørre hvilken bmi dere har? Jeg har 22 og vil tilbake til 20.5-21. Kjenner det er vanskeligere med alderen å gå ned noen kg. Mindre tid til trening og må være mye strengere med kostholdet. Har aldri drevet med kaloritelling. Gjør dere det? Ts

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er fint å høre fra flere i samme situasjon. Kan jeg spørre hvilken bmi dere har? Jeg har 22 og vil tilbake til 20.5-21. Kjenner det er vanskeligere med alderen å gå ned noen kg. Mindre tid til trening og må være mye strengere med kostholdet. Har aldri drevet med kaloritelling. Gjør dere det? Ts

Har nok 23 i BMI 😕

ja, teller kalorier her OG karbohydrater. Pluss tester periodisk faste. Mulig jeg har gått litt hardt ut, men kjenner på min favorittbukse at den sitter litt løsere. Har vært streng mot meg selv i et par uker og akkurat nå står vekta bom stille.. Håper det er pga mensen, for dette er demotiverende🙄

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har nok 23 i BMI 😕

ja, teller kalorier her OG karbohydrater. Pluss tester periodisk faste. Mulig jeg har gått litt hardt ut, men kjenner på min favorittbukse at den sitter litt løsere. Har vært streng mot meg selv i et par uker og akkurat nå står vekta bom stille.. Håper det er pga mensen, for dette er demotiverende🙄

Mensen har mye å si for meg også. Ingen vits å gå på vekta de dagene. Du teller karbohydrater også ja. Holder du på med keto? Jeg prøvde det en gang, men det ble for strengt for meg. Men lærte mye nyttig og spiser kanskje mye bedre sånn sett nå enn før. Jeg spiser mer frukt nå enn tidligere. Ts

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.9.2021 den 11.04):

En veldig lite bærekraftig diett. Et vestlig luksusvalg som ville tart knekken på kloden om alle skulle ta dette valget.

Selv regulerer jeg med å være streng med faste måltider og om det er spising mellom måltider så kun gulrot el eple, og å trene og gå mye en uke eller tre avhengig av om det er to eller fire kilo som har kommet på. 

Anonymkode: ef2bc...24f

• Liker 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mensen har mye å si for meg også. Ingen vits å gå på vekta de dagene. Du teller karbohydrater også ja. Holder du på med keto? Jeg prøvde det en gang, men det ble for strengt for meg. Men lærte mye nyttig og spiser kanskje mye bedre sånn sett nå enn før. Jeg spiser mer frukt nå enn tidligere. Ts

Ja, jeg spiser streng LK. Under 20 gram per døgn, men blir å øke dette etterhvert. Savner ikke brød, pasta eller ris, men innser at dette er en vanskelig diett å følge mtp det sosiale. 

Jeg har et mål med slankingen frem til jul, så derfor "haster" det litt😆 Skal ned rundt 4-5 kilo.

Fordelen med dietten er at jeg ikke føler meg sulten i det hele tatt. Greier fint å holde kaloriene nede. Med et "vanlig" kosthold synes jeg det er vanskelig å begrense seg. Beundrer dere som klarer det. Er egentlig en karbojunkie!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En veldig lite bærekraftig diett. Et vestlig luksusvalg som ville tart knekken på kloden om alle skulle ta dette valget.

Selv regulerer jeg med å være streng med faste måltider og om det er spising mellom måltider så kun gulrot el eple, og å trene og gå mye en uke eller tre avhengig av om det er to eller fire kilo som har kommet på. 

Anonymkode: ef2bc...24f

Spiser mye egg. Går lite av rødt kjøtt også. 

Men ja, bærekraftig er det vel ikke. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har bmi på litt over 22… Har alltid veid 59-60, og nå har det ballet seg opp til 65! Trives ikke i eget skinn lengre og må ta grep..Jeg har brukt og skal bruke lifesum! Har fungert fint tidligere å loggføre, da får man en liten oppvekker på hvor de «skjulte» kaloriene er.. Har du satt noe tidsramme for når du skal være i mål?

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, jeg spiser streng LK. Under 20 gram per døgn, men blir å øke dette etterhvert. Savner ikke brød, pasta eller ris, men innser at dette er en vanskelig diett å følge mtp det sosiale. 

Jeg har et mål med slankingen frem til jul, så derfor "haster" det litt😆 Skal ned rundt 4-5 kilo.

Fordelen med dietten er at jeg ikke føler meg sulten i det hele tatt. Greier fint å holde kaloriene nede. Med et "vanlig" kosthold synes jeg det er vanskelig å begrense seg. Beundrer dere som klarer det. Er egentlig en karbojunkie!

Vet alt om dette i forhold til det sosiale. Det er vel den største utfordringen uansett. Jeg er også karbojunkie, så jeg holder meg også unna mel, poteter, ris, og da selvsagt brød og lignende. Ts

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har bmi på litt over 22… Har alltid veid 59-60, og nå har det ballet seg opp til 65! Trives ikke i eget skinn lengre og må ta grep..Jeg har brukt og skal bruke lifesum! Har fungert fint tidligere å loggføre, da får man en liten oppvekker på hvor de «skjulte» kaloriene er.. Har du satt noe tidsramme for når du skal være i mål?

Tror også jeg må starte å telle igjen. Er vel kanskje der det ligger. Tror man er innenfor, men så er man kanskje høyt over grensen. Jeg har som en annen inn her ett ønske om å være på plass innen jul. Egentlig helst innen advent. Kanskje 1.desember bør være min ønske dato. 

Håper vi kan slå følge gjennom advent og jul også. Gruer meg allerede til desember. For jeg pleier alltid å legge på meg alt for mye da. Vanskelig å holde seg unna alt av fristelser i adventstiden og juletiden. Spesielt med flere små barn i hus. Ts

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...