Gå til innhold

Jeg ønsker å konvertere til islam, men hvordan skal jeg fortelle det til familien min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan familien din kommer til å reagere er helt avhengig av mange ulike faktorer:

- Er dere religiøse fra før?

- Kommer du fra et hjem med høyt utdannede foreldre?

- Hvordan stiller de seg til innvandringspolitikk? 

- Er du fra by eller bygd?

- Hvilken erfaring har dine foreldre med islam fra før?

Det er ingen lett måte å fortelle sine foreldre at du nå planlegger å gi avkall på din identitet som likestilt norsk kvinne, til fordel for en religion som i stor grad undertrykker kvinner (hijab, alkohol, sex før ekteskapet, ÆRE, KONTROLL, bekledning generelt, rolle i familien og ekteskapet, underdanighet, valg av venner, atferd foran andre menn, ++++), og som favoriserer menn (i Iran f.eks. arver kvinner halvparten av det menn gjør). 

I tillegg har det mye å si fra hvilket muslimsk land denne mannen kommer fra/har sine røtter fra, som du mest sannsynlig dater. Og hvilken moské du tenker å melde deg inn i. Islam praktisert av  personer fra Pakistan er noe helt annet enn islam praktisert av personer fra Marokko, Afghanistan, Somalia, Kosovo, Tyrkia eller Saudi- Arabia, bare for å gi noe eksempler. 

Jeg VAR dessverre sammen m en muslim fra Irak for mange år siden. Jeg konverterte aldri, da jeg er kristen. Ble veldig mye kontrollert, fikk kjeft for å spise salami, pølser, leverpostei, gelé, alkohol i dessert (!), at jeg snakket og LO sammen med andre studievenner som var MENN.... og lista fortsetter..,. 

Vær også forberedt på alle konspirasjonsteoriene som mange muslimer har omkring jøder. Mye rasisme innad i ulike miljøer. Mye familiedrama, mye kontroll av jentene. 

Tenk deg om hva du gir opp. Friheten din! Ingen mann er verdt det offeret du har tenkt å gi. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/6/2021 at 1:34 PM, AnonymBruker said:

Les hva jeg skrev i den første posten min. Jeg spør om råd til hvordan jeg skal fortelle det til familien min, og om noen eventuelt har erfaringer. Hva grunnene mine er til å konvertere er ikke relevant da.

Anonymkode: 2e56b...be5

Hvis du var min datter hadde jeg satt pris på at du begrunnet valget ditt veldig godt. Og svarte på alle spørsmålene og bekymringene som kommer frem i tråden. Det sagt, hvis dine foreldre er normalt oppegående, er det ingenting som kommer til å få dem til å forstå dette valget. Ua sett hvordan du formidler det. Det hadde for meg vært det samme som å skulle støtte min datters selvmordsønske.

hvis du ønsker å straffe familien din så sterkt at du vurderer å utslette deg selv vha religion, anbefaler jeg deg heller å be om en time hos psykolog. Ingen jenter i Norge istand til å tenke selv gjør dette uten at det ligger alvorlig patologi i bunnen. 

Anonymkode: b6b08...3a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (På 12.9.2021 den 22.53):

Dette er et ytterst dårlig valg for deg som kvinne.

Hadde jeg vært forelderen i dette tilfellet, hadde jeg gjort alt jeg kunne for å undervise min datter i hva islam står for. Om hun likevel hadde valgt å konvertere til religionen, hadde jeg kuttet all kontakt og ansett henne som død for min del. 

Du hadde seriøst kuttet ut datteren din fordi hun hadde en annen religion enn deg?

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (På 15.9.2021 den 2.01):

Ja, det stemmer.

Så du trodde at barna dine skulle vokse opp til å bli akkurat som deg, og hvis ikke så kan de bare ha det så godt?

Det du sier her er altså at din kjærlighet til dine barn er betinget, ikke ubetinget. En holdning som gjerne blir beskrevet som grunnleggende mangel på empati for andre mennesker. Og du er ikke redd for å stå for det en gang. Skummelt... 

Anonymkode: b048c...2b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du trodde at barna dine skulle vokse opp til å bli akkurat som deg, og hvis ikke så kan de bare ha det så godt?

Det du sier her er altså at din kjærlighet til dine barn er betinget, ikke ubetinget. En holdning som gjerne blir beskrevet som grunnleggende mangel på empati for andre mennesker. Og du er ikke redd for å stå for det en gang. Skummelt... 

Anonymkode: b048c...2b8

Nei, jeg er ikke redd for å stå for noe av det jeg mener. Hverken her eller i sosiale sammenhenger. Det er jo nettopp overdreven høflighet, konformitet og veikhet som gjør at folk ikke tør si hva de mener eller tenker selv - denne typen svakhet utnyttes av islam og andre pågående religioner og ideologier.

Jeg elsker INGENTING ubetinget. Ei heller meg selv. Om jeg ikke lever opp til mine idealer, eller prøver å gjøre det, kan jeg bare ha det så godt. Da er jeg en svekling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konverter i vei, religion er en privatsak. At du vil få spørsmål og negative reaksjoner må du bare regne med. Har du vokst opp i Norge, så er det naturlig at folk vil lure på hva din motivasjon er for å velge en så baklengs, kvinnefiendtlig og "fremmed" religion. At folk aktivt velger underkastelse når man kommer fra et fritt samfunn er vanskelig å forstå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg er ikke redd for å stå for noe av det jeg mener. Hverken her eller i sosiale sammenhenger. Det er jo nettopp overdreven høflighet, konformitet og veikhet som gjør at folk ikke tør si hva de mener eller tenker selv - denne typen svakhet utnyttes av islam og andre pågående religioner og ideologier.

Jeg elsker INGENTING ubetinget. Ei heller meg selv. Om jeg ikke lever opp til mine idealer, eller prøver å gjøre det, kan jeg bare ha det så godt. Da er jeg en svekling.

Men den utnyttes jo av deg og!!! Skjønner du ikke det?

Når du sier at "mine barn får ikke liv til å mene noe annet enn meg" så er du ikke det spøtt bedre en det du sikter til!! De vil jo aldri tørre å si i mot deg eller ha en annen mening enn deg, for da kutter du kontakten og driter i dem. 

En greie er nå hvilke idealer du selv har, men dine barn er sine egne individer, med egne tanker, og egen bestemmelsesrtt -ikke en ting du eier og har råderett over. 

Fy f* hvor mye emosjonell smerte de barna dine må gå igjennom hvis du er slik på alle områder, de må jo gå på eggeskall for å ikke si noe "feil" så de ikke mister moren sin fordi hun truer med å kutte kontakten om de ikke tenker sånn som deg. Shit...

Anonymkode: b048c...2b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men den utnyttes jo av deg og!!! Skjønner du ikke det?

Når du sier at "mine barn får ikke liv til å mene noe annet enn meg" så er du ikke det spøtt bedre en det du sikter til!! De vil jo aldri tørre å si i mot deg eller ha en annen mening enn deg, for da kutter du kontakten og driter i dem. 

En greie er nå hvilke idealer du selv har, men dine barn er sine egne individer, med egne tanker, og egen bestemmelsesrtt -ikke en ting du eier og har råderett over. 

Fy f* hvor mye emosjonell smerte de barna dine må gå igjennom hvis du er slik på alle områder, de må jo gå på eggeskall for å ikke si noe "feil" så de ikke mister moren sin fordi hun truer med å kutte kontakten om de ikke tenker sånn som deg. Shit...

Anonymkode: b048c...2b8

Nei, jeg utnytter ikke denne høfligheten, konformiteten eller politisk korrekte holdningen (fælt barn har mange navn) på noe vis - jeg står 100% for hva jeg mener, åpent og ærlig. Jeg går ikke rundt og utnytter andres godtroendet slik mange muslimer og en del politisk radikale gjør, de prøver hele tiden å seile under et falsk, moderat flagg.

Det er forøvrig null sosial stigma rundt det å kritisere eller rakke ned intolerante nordmenn på noe vis. Det gjøres da i media hele tiden, og blant folk flest.

Nå mener jo jeg at det å ta avstand fra uvitenskapelig, middelaldersk religion er en bedre holdning enn det å tro på dette, eller akseptere de som gjør det. Det er mitt livssyn, slik du har ditt. Jeg godtar ikke at mitt livssyn er ekvivalent med et islamsk livssyn, fundamentalistisk kristent livssyn, eller Scientologi for den sak skyld. Du må gjerne være så uenig du bare vil.

Selvfølgelig har jeg ingen råderett over mine barn. Men jeg har råderett over meg selv. Og et sted går grensen. Flere steder, faktisk. Og den retten bruker jeg til å avstand fra det som hindrer menneskelig utvikling.

Mennesker som deg er selve problemet med dagens samfunn - helt uten egne prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon med seg selv,krenkende innhold,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et valg, håper det er noen i din krets som kan prate fornuft med deg og få deg på bedre tanker.

Den mest kvinnefientlige religionen i verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 4.26):

Nei, dette er ikke en trolletråd. 

Jeg ønsker å konvertere til islam, men jeg har vokst opp i et ateistisk hjem hvor foreldrene mine er ikke akkurat er så positive når det kommer til dette med religion. De har oppdratt meg og mine søsken til å ha aksept for alle mennesker uavhengig av religion, hudfarge og lignende, men er jo livredd for at de ikke skal være så imøtekommende selv, når det er datteren deres det er snakk om. 

Jeg ønsker selvfølgelig å ha et godt forhold til familien min, og vil aldri gjøre noe for å såre foreldrene mine. Er det noen her som har konvertert til en religion og har noen råd de kan komme med? :( 

Anonymkode: 2e56b...be5

Jeg konverterte til Islam for 4 år siden, men jeg har ei norsk, ikke religiøs mor og pakistansk far som er muslim. Vi er flere søsken, og har blitt oppdratt til å velge selv. Jeg valgte islam, min andre søster er lesbisk og kristen og broren min er ikke religiøs, og vi er alle sammen godtatt og respektert av foreldrene våre uavhengig av valg og tro, og det er slik det skal være.

Når det gjelder Islam har jeg kanskje alltid hatt en liten fot innenfor grunnet mye slekt osv så har lært mye opp igjennom, og har alltid hatt en interesse for det. Det er en veldig fin religion om den tolkes og brukes riktig MEN det er ekstremt mange som misbruker den, og jeg kjenner mange som dessverre blir undertrykket oppi det. Det som er aller viktigst er at du gjør det KUN FOR DEG SELV, det må aldri være etter ønske fra noen andre. 
Så er det også viktig å huske på at muslimer med forskjellig bakgrunn og tolkning av Koranen, også gjør ting og tenker annerledes. Noen bruker hijab, andre gjør ikke. Noen går i bikini og shorts, andre dekker til håndleddene. Noen spiser bare halal kjøtt, andre er ikke så nøye på det. Det er ikke noe fasit på hvordan man skal være, Koranen er bare en guide/retningslinje. Du er deg selv og gjør akkurat hva du vil.

Norge er et fritt land, men om du finner på å flytte til et muslimsk land så er det helt andre regler og en annen kultur, og du vil trolig miste friheten og rettighetene dine.

Vil også minne deg på at om du konverterer offisielt så er det flere ting å tenke på som kanskje går mange hus forbi: Om du er muslim og dør så blir det foreksempel en muslimsk begravelse, med mindre du har skrevet et testamente med ønsker eller annet som familie/venner vet om. De har jo sin egen måte å gjøre ting på med at kremering er forbudt, du skal ikke ha på deg sminke/klær i kisten men pakkes inn i et hvitt laken fordi man skal «dra tilbake slik man ble skapt, uten å ta med seg fysiske verdier». Du tenker kanskje hvorfor i all verden jeg snakker om begravelse nå, men det er fordi det er et så sårt og viktig tema, og fort gjort å ikke tenke over.

Om det er dette du virkelig vil så skal jo familien elske og respektere deg uansett, men det er en veldig stor beslutning å ta og det vil også være veldig forståelig om du får en stor reaksjon fra dem, fordi de er glade i deg.

But again, hvis du gjør det så må det 100% være etter ditt eget ønske, ikke pga forelskelse, press fra familie/svigerfamilie eller annet.

 

Håper alt ordner seg for deg 🙂

Anonymkode: a63f1...a0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 4.26):

Nei, dette er ikke en trolletråd. 

Jeg ønsker å konvertere til islam, men jeg har vokst opp i et ateistisk hjem hvor foreldrene mine er ikke akkurat er så positive når det kommer til dette med religion. De har oppdratt meg og mine søsken til å ha aksept for alle mennesker uavhengig av religion, hudfarge og lignende, men er jo livredd for at de ikke skal være så imøtekommende selv, når det er datteren deres det er snakk om. 

Jeg ønsker selvfølgelig å ha et godt forhold til familien min, og vil aldri gjøre noe for å såre foreldrene mine. Er det noen her som har konvertert til en religion og har noen råd de kan komme med? :( 

Anonymkode: 2e56b...be5

Jeg tenker du må skille mellom eple og pærer. 

Tro handler om mye, og det kan praktiseres på ulike måter. Tro handler ikke om å være 100% eller ingenting. Du trenger derfor ikke å KONVERTERE til Islam. Altså gå fullt og helt inn i det. Det kan på mange måter være usunt, uansett religion. Også på måten omgivelsene behandler deg, familien din, vennene dine osv. 

Du må rett og slett ta en kost-nytte-vurdering her. Hva gir Islam deg som er verdt å snu opp ned på livet ditt?

Og kan du møte Islam på halvveien? Ja, til det siste. 

Tro så mye du vil. Les og lær hvis du ønsker det. Be om du vil. Kle deg mer religiøs hvis du vil. Men ta det piano, og alt med måte. Du trenger ikke være 100% islamistisk, kristen eller ikke. I Norge så er man ikke 100% kristen. Noen tror på litt, noen tror på mer, noen tror ikke i det hele tatt men benytter seg likevel av kristne verdier, andre tror mye og andre er 100% inne i sine roller. Budskap: Finn ut hvor du står. Vær fornuftig. Ta en gylden middelvei. Iallefall hvis du angrer deg. Og ja, religion er noe mange kan angre seg at de valgte. 

Alt er lov. Gjør det din vei utifra dine forutsetninger og utgangspunkt. Og gjør religion slik at det bygger deg opp, ikke bryter deg ned. Hvis sistnevnte så er det imot sin hensikt! 

Anonymkode: 07d1c...159

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du aldri aldri gjøre....hilsen en som konverterte og var dum! 

Anonymkode: b9b2e...2db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (5 timer siden):

For et valg, håper det er noen i din krets som kan prate fornuft med deg og få deg på bedre tanker.

Den mest kvinnefientlige religionen i verden.

Islam er ikke kvinnefiendtlig.

Anonymkode: 8f4db...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Islam er ikke kvinnefiendtlig.

Anonymkode: 8f4db...156

Neida om du mener det så for du leve i troen.  Ta en tur til Afghanistan, du vil sikkert like deg der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det må du aldri aldri gjøre....hilsen en som konverterte og var dum! 

Anonymkode: b9b2e...2db

Kan du fortelle om dine erfaringer? Hva var det du opplevde som var dumt? 

Anonymkode: b4617...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (22 timer siden):

Neida om du mener det så for du leve i troen.  Ta en tur til Afghanistan, du vil sikkert like deg der.

Taliban følger ikke Islam.

Anonymkode: 8f4db...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (På 13.9.2021 den 16.20):

Litt lei av alle disse trådene som kun har til hensikt av å få i gang diskusjoner som fremmer fremmedhat.

Hva er din definisjon av fremmedhat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...