Gå til innhold

Jeg ønsker å konvertere til islam, men hvordan skal jeg fortelle det til familien min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta kontakt konvertitt grupper. Finnes mange de de på fb tror jeg. 

Anonymkode: 8d0d4...7d7

Kan jo også ta en titt på nettsiden til Ex-Muslims of Norway, der finnes det mye informasjon om denne ideologien.

"Ex-Muslims Of Norway er en del av den globale Ex-Muslims-bevegelsen som er en global opprørsbevegelse som ønsker å påpeke problemene med islam og dens ideologi."

https://www.exmuslimsofnorway.com/om-oss

"Jeg ble tvangsgiftet til en sunnimuslim. Jeg og mitt «sexliv» ble drøftet som andres eiendom. Selv om fars sekteriske islam ville gi meg likestilling, levde vi blant muslimer som så på meg som et sexobjekt."

https://www.exmuslimsofnorway.com/single-post/min-vei-ut-av-islam

 

Anonymkode: 6eace...0c0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer og ts har ikke skrevet et ord siden hovedinnlegget.... mon tro hvorfor. Et vanlig "piske opp stemningen" innlegg kanskje?

Anonymkode: 431bd...a6d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint :) Ateister driter i religion. Worst case er at de ler litt av deg bak din rygg når om du begynner å gå i burka og nekter å spise svin.

Anonymkode: 9b98d...d8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

8 timer og ts har ikke skrevet et ord siden hovedinnlegget.... mon tro hvorfor. Et vanlig "piske opp stemningen" innlegg kanskje?

Anonymkode: 431bd...a6d

Ja, det er nok interwebvarianten av å kaste ut brødsmuler i parken for å se på at fuglene kjempe om dem.

Anonymkode: a3e2b...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, parkeringsvakten said:

Hvorfor må du si det til noen? Ingen i min familie vet at jeg er ateist. 

Hele poenget er jo å stå frem. Vår tids egentlige religion er stå-frem-ismen. Har man ikke noe å stå frem med, ikke en minste liten diagnose en gang, så er man jammen en usling som nekter å bidra.

Anonymkode: a3e2b...251

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

parkeringsvakten skrev (11 minutter siden):

Hvorfor må du si det til noen? Ingen i min familie vet at jeg er ateist. 

Vanskelig å skjule det med kulturen i Norge med alkohol og svinekjøtt. Når man må be fem ganger om dagen blir det også vanskelig. Like greit å være ærlig, så får ateistene godta det eller så får ts kutte de ut og la de sitte der med religionshatet deres.

Anonymkode: 8f4db...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

8 timer og ts har ikke skrevet et ord siden hovedinnlegget.... mon tro hvorfor. Et vanlig "piske opp stemningen" innlegg kanskje?

Anonymkode: 431bd...a6d

Hei du. Det var det ikke, jeg postet innlegget når jeg hadde pause på nattevakt og har sovet fram til nå. Skal lese og svare nå. :) 

Anonymkode: 2e56b...be5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bra da. Velkommen tilbake🙂 Du må bare forklare dem rolig at du har funnet en tro og ønsker å leve med den. De vil forstå etter noe tid, men først blir de sjokka, kanskje triste og lei seg. Foreldre kan føle at de mister barnet sitt til noe fremmed, men det er din jobb og være forbilde og forsikre dem om at du er den samme, bare med en annen livssyn. Pga. dårlige muslimer har religionen vår fått dårlig rykte og folk tror det er forferdelig å være muslim. Det går utover oss vanlige muslimer. Mitt råd er: Vær balansert, ikke døm og følg religionen etter beste evne🙂 

Anonymkode: 82711...fd3

Tusen takk for et utfyllende svar. ❤️ 

Anonymkode: 2e56b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor ? Jeg er selv eksmuslim å lurer oppriktig hva som tiltrekker deg mot islam. 

Anonymkode: 7fe0c...4e4

Jeg har mine grunner, og det er ikke relevant for tråden her. Jeg spør utelukkende etter hvordan jeg skal fortelle dette til familien min, og om noen har erfaringer rundt det. 

Anonymkode: 2e56b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De synes kanskje som meg at det er veldig rart å tro på julenissen, men du får jo bare fortelle og håpe de ikke tenker du er blitt helt tussete

Anonymkode: 8850c...665

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Enig i dette. Du må ikke nødvendigvis gjøre så mye utav det. Fortell dem at du vil konvertere til islam, men at du fortsatt er den samme som før. En del konvertitter (til alle religioner) blir "mer katolske enn paven" som man sier, altså at de blir helt ekstreme for å vise at de er muslimske/kristne/hinduistiske etc. nok. Det trenger du ikke, og det bør du ikke.

 

Håper du konverterer på grunn av egen personlig overbevisning og ikke pga. en kjæreste. Dersom det siste er tilfelle, vil jeg råde deg til å vente. Lenge.

 

Hilsen ateist.

Dette har jeg tenkt mye på, og jeg har vært aktiv i noen grupper for konvertitter på Facebook og har inntrykk selv at at mange konvertitter blir veldig, veldig religiøse. Det er ikke slik at jeg skal trykke troen min i ansiktet på folk, og hva folk måtte tro og mene, det får bli deres sak. Jeg har respekt for folk uansett, og har alltid ønsket å behandle mennesker rundt meg på en god måte. Tenker dog at jeg er såpass mye sammen med familien min at det er noe jeg bør fortelle de, være åpen med de om, og ha en god prat med om, rett og slett. 

Ser at flere her i tråden mener det er pga. en kjæreste, og det kan jeg forsikre om at det ikke er. 

Anonymkode: 2e56b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du konvertere? 
 

Kjenner meg igjen, min søster har funnet seg en muslim og helt ærlig venter jeg bare på at hun skal komme med noe slikt. 
 

Ut ifra min situasjon om det skulle skje, vil jeg tenke hun er ekstremt naiv og skrullete. Og tenke at når hun finner ut at det var dumt, så får hun ligge som hun har redet. Og da slipper vi i hvert fall å feile jul sammen, så kanskje like greit. 

Anonymkode: 63c21...de1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gammel er du? Skal du konvertere pga en gutt? Hvis ikke, hvorfor er det så viktig for deg å konvertere/gjøre så mye ut av det? Hvis du ekte føler dette inni deg, er det vel ingen grunn til at du kan følge islam uten å reklamere det for alle andre. Du skal slutte å spise svin? Ok, bra, mange gjør det, du trenger ikke rope hei og hå seeee på meg, jeg skal konvertere. Følg din tro. Ikke plag andre med det. 

Anonymkode: 23ede...e64

Jeg er 25 år, og det er ikke pga en kjæreste eller lignende. Jeg spiser ikke svin uansett, har aldri gjort det. :) 

Anonymkode: 2e56b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 25 år, og det er ikke pga en kjæreste eller lignende. Jeg spiser ikke svin uansett, har aldri gjort det. :) 

Anonymkode: 2e56b...be5

Ok. Men hva er det da som gjør at du må "stå fram", annonsere din nye religion? Hvorfor må du gjøre så mye ut av det. Det er da en privatsak. 

Anonymkode: 23ede...e64

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er 25 år, og det er ikke pga en kjæreste eller lignende. Jeg spiser ikke svin uansett, har aldri gjort det. :) 

Anonymkode: 2e56b...be5

Skjønner ikke hvorfor det skal være så stort problem å si hvorfor? Vil du ikke spre det glade budskap så flere kan se lyset? 

Anonymkode: 63c21...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Men hva er det da som gjør at du må "stå fram", annonsere din nye religion? Hvorfor må du gjøre så mye ut av det. Det er da en privatsak. 

Anonymkode: 23ede...e64

Som jeg har skrevet lenger opp her, så handler det om at jeg er mye sammen med familien min og vi har nære bånd. Det er ikke slik at jeg, som jeg skrev lenger opp, skal gå rundt og trykke troen min i ansiktet på folk, men familien min som jeg tilbringer mye tid sammen med, vil jo uansett merke det.

Anonymkode: 2e56b...be5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hvorfor det skal være så stort problem å si hvorfor? Vil du ikke spre det glade budskap så flere kan se lyset? 

Anonymkode: 63c21...de1

Da hadde jeg startet en tråd som handler om det. Retningslinjene for KG sier såvidt meg bekjent at man skal holde seg til hva tråden handler om. Hvorfor jeg ønsker å konvertere er ikke hva tråden handler om.

Anonymkode: 2e56b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke å pusher min religion på folk altså. Jeg har vært ateist, satanist, hindu. Har ikke hatt religion reveal party ang det. 

Er det andre grunner til at du trenger ekstra oppmerksomhet rundt din person? Ønsker du foreldrene dine sin oppmerksomhet i større grad? Kan være lurt å reflektere litt på hvorfor at trenger oppmerksomhet rundt ditt personlige valg. 

Anonymkode: 23ede...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg startet en tråd som handler om det. Retningslinjene for KG sier såvidt meg bekjent at man skal holde seg til hva tråden handler om. Hvorfor jeg ønsker å konvertere er ikke hva tråden handler om.

Anonymkode: 2e56b...be5

Men veldig relevant for oss som skal svare. 

Anonymkode: 23ede...e64

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...