Gå til innhold

Jeg ønsker å konvertere til islam, men hvordan skal jeg fortelle det til familien min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men veldig relevant for oss som skal svare. 

Anonymkode: 23ede...e64

Les hva jeg skrev i den første posten min. Jeg spør om råd til hvordan jeg skal fortelle det til familien min, og om noen eventuelt har erfaringer. Hva grunnene mine er til å konvertere er ikke relevant da.

Anonymkode: 2e56b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må firså at du ikke kan bo alene som kvinne. Nå må du få verdiene dine på rett kjøl her. Hva er planen? Være en singel, muslimsk karrierekvinne? 

Anonymkode: 23ede...e64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må firså at du ikke kan bo alene som kvinne. Nå må du få verdiene dine på rett kjøl her. Hva er planen? Være en singel, muslimsk karrierekvinne? 

Anonymkode: 23ede...e64

Vil selvfølgelig gifte meg etterhvert. 

Anonymkode: 2e56b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Les hva jeg skrev i den første posten min. Jeg spør om råd til hvordan jeg skal fortelle det til familien min, og om noen eventuelt har erfaringer. Hva grunnene mine er til å konvertere er ikke relevant da.

Anonymkode: 2e56b...be5

Vel, om jeg var familien din hadde forklaringen på hvorfor hatt stor betydning for hva jeg tenkte om det/deg.

Anonymkode: 63c21...de1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Les hva jeg skrev i den første posten min. Jeg spør om råd til hvordan jeg skal fortelle det til familien min, og om noen eventuelt har erfaringer. Hva grunnene mine er til å konvertere er ikke relevant da.

Anonymkode: 2e56b...be5

Rådet du har fått flere ganger, er at du trenger ikke gjøre så mye ut av det. Du er drevet av noe. Prøv å finn ut hva inshallah. For svarene dine henger ikke på grep i fht at du liksom skal være muslim. 

Anonymkode: 23ede...e64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette har jeg tenkt mye på, og jeg har vært aktiv i noen grupper for konvertitter på Facebook og har inntrykk selv at at mange konvertitter blir veldig, veldig religiøse. Det er ikke slik at jeg skal trykke troen min i ansiktet på folk, og hva folk måtte tro og mene, det får bli deres sak. Jeg har respekt for folk uansett, og har alltid ønsket å behandle mennesker rundt meg på en god måte. Tenker dog at jeg er såpass mye sammen med familien min at det er noe jeg bør fortelle de, være åpen med de om, og ha en god prat med om, rett og slett. 

Ser at flere her i tråden mener det er pga. en kjæreste, og det kan jeg forsikre om at det ikke er. 

Anonymkode: 2e56b...be5

Nyfrelst er jo et ord av en grunn. Brukes ofte om de som er på rettferdiggjøringstokt for å bevise/overbevise for seg selv og andre om hvor rett de hadde om noe de nylig har gjort. Trenger ikke handle om religion heller.

Anonymkode: a3e2b...251

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, om jeg var familien din hadde forklaringen på hvorfor hatt stor betydning for hva jeg tenkte om det/deg.

Anonymkode: 63c21...de1

Ja, selvfølgelig. Familien min kan spørre så mye de vil og jeg vil svare de. Hva jeg ønsker å dele med fremmede på nettet er noe annet. 

Anonymkode: 2e56b...be5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil selvfølgelig gifte meg etterhvert. 

Anonymkode: 2e56b...be5

Nettopp. Og du har noen spesielle i tankene ;) Han er muslim, og nå vil du leke det også. 

Anonymkode: 23ede...e64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Og du har noen spesielle i tankene ;) Han er muslim, og nå vil du leke det også. 

Anonymkode: 23ede...e64

Nei.

Anonymkode: 2e56b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. Familien min kan spørre så mye de vil og jeg vil svare de. Hva jeg ønsker å dele med fremmede på nettet er noe annet. 

Anonymkode: 2e56b...be5

Jaja, men da kan du jo la være å spørre da? Du får nesten bare ta det opp med familien og ta det derfra. Ingen her kan hjelpe deg uten noe info.
 

Mitt forslag: jeg har blitt muslim. *pause for spørsmål*
 

Lykke til!

Anonymkode: 63c21...de1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen annen måte enn å fortelle det rett ut. Du kan ikke pakke inn en konvertering til en så omstridt religion, slik at det blir mer spiselig for familien, uansett hvor mye du skulle ønske det. 

Uten at jeg kjenner familien din så vil jeg tippe at de hadde taklet at du ble kristen siden du jo er norsk, men du må trolig regne med å få reaksjoner all den tid du konverterer til en religion som har den historien den har. Personlig må jeg innrømme at jeg hadde blitt veldig lei meg hadde et av barna mine konvertert til islam, siden jeg da ville ha følt at jeg ikke lenger kjente barnet mitt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. Familien min kan spørre så mye de vil og jeg vil svare de. Hva jeg ønsker å dele med fremmede på nettet er noe annet. 

Anonymkode: 2e56b...be5

Jeg skjønner at du ikke vil dele dine grunner med fremmede. Men du vil trenge å øve på svarene til «hvorfor», for de spørsmålene vil hagle over deg fra familien. Så det kunne jo være lurt å øve på hvordan du skal svare før du slipper bomben hjemme. Men hvorfor vil du fortelle dem nå at du vil konvertere? Hvorfor ikke vente til det er gjort? Da vil du slippe iherdige forsøk på å få deg til å ombestemme deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan ende i en sånn situasjon. Blir man manipulert som barn er det ikke så rart å ende opp i religionens psykopatiske klør, men å frivillig oppsøke noe så omstridt der regler og tankegods ikke engang stammer fra forrige årtusen, men årtusenet før det igjen? Et slags forsinka undomsopprør, der det er samfunnet heller enn foreldrene man ønsker å vise fingeren til? Islam er en anakronisme.

Anonymkode: 4534c...02f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare vær obs på at mange etnisk norske konvertitter ikke blir så godt mottatt som de tror, spesielt ikke når dette "påfunnet" går over og virkeligheten setter inn.

Det + det faktum at islam lærer dødsstraff for frafall ville gjort at jeg ville tenkt meg om litt.

 

Anonymkode: 5abb1...36e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så hyggelig. 

Kan jeg spørre hva som gjør at du ønsker å bli muslim? 

Jeg konverterte selv da jeg var 16 år, og ble kjent med en mann seks år senere og giftet meg. 

Foreldrene mine lærte meg det samme som deg, og da jeg fortalte det, trodde de det bare var en fase. Da de skjønte at det ikke var det, ble de nok ganske frustrert og viste det med sinne, mobbing, spydigheter og oppførte seg egentlig såpass fælt at jeg følte meg liten, uønsket og ekkel. Skjønte raskt at dette ikke var mennesker jeg kunne dele noe tanker med. Vi har likevel nær kontakt, siden de er foreldrene mine. 

Hadde aldri trodd dette om voksne, velutdannede mennesker som påstår å være åpne.

Vær forberedt på at det kanskje ikke blir så godt tatt imot... Og det er faktisk forståelig . Du er datteren deres, og de ønsker bare det beste for deg og vil at du skal ha det bra. Islam har ikke et godt rykte på seg fordi folk ikke vet nok, det ser du på dette forumet. Mange reagerer med sinne osv når de blir redde. Anbefaler deg her at du forholder deg rolig og saklig, og snakker med dem og svarer på spørsmål om de har noen. 

Det er bedre å si det rett ut som det er, at "mamma og pappa, jeg har begynt å lese litt om islam, og dette føles ut som en religion som passer meg. Jeg vet ikke så veldig mye enda, så jeg tar ting i eget tempo, men jeg ønsker likevel å kalle meg selv muslim.. Bare sånn at dere vet det 😊". 

 

 

Anonymkode: d97f5...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan ende i en sånn situasjon. Blir man manipulert som barn er det ikke så rart å ende opp i religionens psykopatiske klør, men å frivillig oppsøke noe så omstridt der regler og tankegods ikke engang stammer fra forrige årtusen, men årtusenet før det igjen? Et slags forsinka undomsopprør, der det er samfunnet heller enn foreldrene man ønsker å vise fingeren til? Islam er en anakronisme.

Anonymkode: 4534c...02f

Den verste formen for psykopati er den ateister står for. Ateismen har kostet hundrevis av millioner mennesker livet gjennom folkemord, forfølgelse, drap og vannstyre under statsateistiske regimer som Sovjet og Kina.

Anonymkode: 8f4db...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den verste formen for psykopati er den ateister står for. Ateismen har kostet hundrevis av millioner mennesker livet gjennom folkemord, forfølgelse, drap og vannstyre under statsateistiske regimer som Sovjet og Kina.

Anonymkode: 8f4db...156

Bla bla bla. Fraværet av gudstro spiller da ingen trille, men man kan fint være ravende gal selv om man ikke tror på noe overnaturlig. Jeg ser ikke poenget ditt, i likhet med ørten ganger tidligere.

Anonymkode: 4534c...02f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 4.26):

Nei, dette er ikke en trolletråd. 

Jeg ønsker å konvertere til islam, men jeg har vokst opp i et ateistisk hjem hvor foreldrene mine er ikke akkurat er så positive når det kommer til dette med religion. De har oppdratt meg og mine søsken til å ha aksept for alle mennesker uavhengig av religion, hudfarge og lignende, men er jo livredd for at de ikke skal være så imøtekommende selv, når det er datteren deres det er snakk om. 

Jeg ønsker selvfølgelig å ha et godt forhold til familien min, og vil aldri gjøre noe for å såre foreldrene mine. Er det noen her som har konvertert til en religion og har noen råd de kan komme med? :( 

Anonymkode: 2e56b...be5

Dette er et ytterst dårlig valg for deg som kvinne.

Hadde jeg vært forelderen i dette tilfellet, hadde jeg gjort alt jeg kunne for å undervise min datter i hva islam står for. Om hun likevel hadde valgt å konvertere til religionen, hadde jeg kuttet all kontakt og ansett henne som død for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 15.55):

Den verste formen for psykopati er den ateister står for. Ateismen har kostet hundrevis av millioner mennesker livet gjennom folkemord, forfølgelse, drap og vannstyre under statsateistiske regimer som Sovjet og Kina.

Anonymkode: 8f4db...156

Sovjet og Kina hadde sine egne, nyere religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 13.20):

Jeg har mine grunner, og det er ikke relevant for tråden her. Jeg spør utelukkende etter hvordan jeg skal fortelle dette til familien min, og om noen har erfaringer rundt det. 

Anonymkode: 2e56b...be5

Grunnene er relevante.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...