Gå til innhold

Jeg ønsker å konvertere til islam, men hvordan skal jeg fortelle det til familien min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, dette er ikke en trolletråd. 

Jeg ønsker å konvertere til islam, men jeg har vokst opp i et ateistisk hjem hvor foreldrene mine er ikke akkurat er så positive når det kommer til dette med religion. De har oppdratt meg og mine søsken til å ha aksept for alle mennesker uavhengig av religion, hudfarge og lignende, men er jo livredd for at de ikke skal være så imøtekommende selv, når det er datteren deres det er snakk om. 

Jeg ønsker selvfølgelig å ha et godt forhold til familien min, og vil aldri gjøre noe for å såre foreldrene mine. Er det noen her som har konvertert til en religion og har noen råd de kan komme med? :( 

Anonymkode: 2e56b...be5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker å konvertere til islam,

Anonymkode: 2e56b...be5

Hvorfor?

Anonymkode: 4881a...465

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra da. Velkommen tilbake🙂 Du må bare forklare dem rolig at du har funnet en tro og ønsker å leve med den. De vil forstå etter noe tid, men først blir de sjokka, kanskje triste og lei seg. Foreldre kan føle at de mister barnet sitt til noe fremmed, men det er din jobb og være forbilde og forsikre dem om at du er den samme, bare med en annen livssyn. Pga. dårlige muslimer har religionen vår fått dårlig rykte og folk tror det er forferdelig å være muslim. Det går utover oss vanlige muslimer. Mitt råd er: Vær balansert, ikke døm og følg religionen etter beste evne🙂 

Anonymkode: 82711...fd3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du konverterer garantert pga en mann, og det er den dårligste ideen du vil få i ditt liv. 

Anonymkode: 5f726...ef3

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt liv dine valg. 

Shia eller Sunni? 

Beklager jeg har fordommer mot dette. Vi har sett dette en del ganger før hvor gutter fra gode trygge hjem, politisk til venstre, liberale, som går denne ruten for å  identifisere seg med utsatte grupper.

Jeg skjønner godt at en ikke finner tilhørighet i det moderne samfunn, men er dette alternativet? 

Ikke glem at å gå fra denne  relgionen kan være mye vanskeligere enn å fortelle familien at du har konvertert til den. 

 

 

Anonymkode: 79736...b18

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Beklager jeg har fordommer mot dette. Vi har sett dette en del ganger før hvor gutter fra gode trygge hjem, politisk til venstre, liberale, som går denne ruten for å  identifisere seg med utsatte grupper.

Og jenter.

Anonymkode: 79736...b18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist at du har vokst opp i en familie som bare later som om de er åpne og inkluderende. Rart at du ikke oppdaget det før dobbeltmoralen deres potensielt sett kan ramme deg personlig. Dette bør du utfordre dem (og deg selv) på dersom de reagerer negativt eller på tilsvarende måte som intelligensiaen over meg i tråden.

Anonymkode: 5566c...4a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ? Jeg er selv eksmuslim å lurer oppriktig hva som tiltrekker deg mot islam. 

Anonymkode: 7fe0c...4e4

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ditt liv dine valg. 

Shia eller Sunni? 

Beklager jeg har fordommer mot dette. Vi har sett dette en del ganger før hvor gutter fra gode trygge hjem, politisk til venstre, liberale, som går denne ruten for å  identifisere seg med utsatte grupper.

Jeg skjønner godt at en ikke finner tilhørighet i det moderne samfunn, men er dette alternativet? 

Ikke glem at å gå fra denne  relgionen kan være mye vanskeligere enn å fortelle familien at du har konvertert til den. 

 

 

Anonymkode: 79736...b18

Er det ikke bare å slutte? Eller risikerer man represalier?

Jeg tenker at dersom man vil konvertere så er det tryggest å holde det hemmelig og unngå imamer, hijab, trossamfunn og sånn. Hvis ingen får vite det, så kan det heller ikke bli noen konsekvenser.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke glem at å gå fra denne  relgionen kan være mye vanskeligere enn å fortelle familien at du har konvertert til den. 

Hvordan da? Ingen blir truet eller drept i Norge for dette, her har vi trosfrihet.

Anonymkode: 8f4db...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan da? Ingen blir truet eller drept i Norge for dette, her har vi trosfrihet.

Anonymkode: 8f4db...156

Æresdrap har skjedd i Norge, trusler, sosialt press fra familie og de muslimske miljøene er heller ikke uvanlig.

"Til sønnen skrev han blant annet om sin datter: «Jeg er en bikkje som ikke har slaktet henne og gått i fengsel. Hun må slaktes fra øre til øre»."

https://www.nrk.no/norge/historisk-dom-i-hoyesterett-om-aeresvold-1.14509870

"Han fortalte at hvis døtrene tok av seg hijaben eller var for mye med norske venner, ville mødrene bli dømt av de andre som dårlige oppdragere."

"Sommeren 2017 ble 16-årige Mohammed Altai banket opp av en 18 åring, og døde av skadene. Altai var fra Irak, elev i tiende klasse på Holmlia skole og fotballtrener. En alminnelig ung gutt, men han var forelsket i feil jente."

https://www.nettavisen.no/nyheter/hvorfor-blir-det-ingen-debatt-nar-aresdrap-begas-i-norge/s/12-95-3423595530

"En far og hans sønn er i Asker og Bærum tingrett dømt til sju års fengsel for forsøk på æresdrap i mai i fjor."

https://www.aftenposten.no/norge/i/nAgaEo/far-og-soenn-doemt-for-forsoek-paa-aeresdrap

Saken dreier seg om et ektepar som ble dømt til 21 års fengsel for å ha beordret drap på svigersønnen, hans bror og hans far i Pakistan.

https://www.dagbladet.no/nyheter/aeresdrap-hoyesterett-stadfester-dom-for-trippeldrap-i-pakistan/67435825

Denne religiøse ideologien og kulturen er ren gift for det vestlige samfunnet og vestlige verdier.

Innvandrere som har kommet til landet som flykninger sender ungene tilbake til hjemlandet for at de skal gå på koranskole, de har nemlig blitt for norske og det er selvfølgelig ikke en bra ting i disse miljøene som aktivt motarbeider integrering. De kan ikke fordra vestlig kultur og vestlige verdier, men pengene og velferden vil de ha.

Roter man seg inn i denne ideologien så kan det være nesten umulig og farlig å komme seg vekk, husk at som kvinne så er du mannens eiendom og det samme gjelder for barn. Mange praktiserer også Sharia innenfor klanen og miljøet.

https://www.aftenposten.no/norge/i/yV1g/derfor-er-det-vanskelig-for-muslimer-aa-forlate-islam 

Anonymkode: 6eace...0c0

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Æresdrap har skjedd i Norge

Mange av disse sakene du viser til handler om kultur, ikke om Islam. Som sagt er drap for å forlate Islam ikke noe som er vanlig i Norge hvor vi har trosfrihet.

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne religiøse ideologien og kulturen er ren gift for det vestlige samfunnet og vestlige verdier.

Den største trusselen mot vesten er feminisme, sosialisme og identitetspolitikken. Islam er heller ikke noen ideologi, men en religion.

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Roter man seg inn i denne ideologien så kan det være nesten umulig og farlig å komme seg vekk, husk at som kvinne så er du mannens eiendom og det samme gjelder for barn. Mange praktiserer også Sharia innenfor klanen og miljøet.

Ikke i Norge. Ikke er kvinner mannens eiendom i Islam heller, du har åpenbart aldri lest Koranen.

Anonymkode: 8f4db...156

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mange av disse sakene du viser til handler om kultur, ikke om Islam. Som sagt er drap for å forlate Islam ikke noe som er vanlig i Norge hvor vi har trosfrihet.

 

Den største trusselen mot vesten er feminisme, sosialisme og identitetspolitikken. Islam er heller ikke noen ideologi, men en religion.

 

Ikke i Norge. Ikke er kvinner mannens eiendom i Islam heller, du har åpenbart aldri lest Koranen.

Anonymkode: 8f4db...156

Denne æreskulturen er jo nettopp et resultat av Islam, så godt som alle muslimske land har en eller en annen form for æreskultur. Det hjelper ikke at vi har religionsfrihet i Norge når det utføres streng sosial kontroll innad i enkelte miljøer, i realiteten så har man ikke noe valg når man vet at frafall vil bringe skam over familien og man risikerer å bli utstøtt.

Islam er absolutt en ideologi så lenge det praktiseres religiøse lover, den islamske påvirkningen i politikken i Europa er også en indikasjon på at Islam er mer enn bare en religion.

Muslimske kvinner og jenter er absolutt kontrollert av mannlige familiemedlemmer også i Norge, de har ikke den samme friheten som gutter. Mange må dekke seg til og de kan heller ikke velge kjæreste selv, noen kan ikke engang bevege seg fritt utendørs uten at de blir fotfulgt av et mannlig familiemedlem.

Man kan ikke stikke hodet i sanden for å late som om disse problemene ikke eksisterer.    

Anonymkode: 6eace...0c0

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Skal du konvertere pga en gutt? Hvis ikke, hvorfor er det så viktig for deg å konvertere/gjøre så mye ut av det? Hvis du ekte føler dette inni deg, er det vel ingen grunn til at du kan følge islam uten å reklamere det for alle andre. Du skal slutte å spise svin? Ok, bra, mange gjør det, du trenger ikke rope hei og hå seeee på meg, jeg skal konvertere. Følg din tro. Ikke plag andre med det. 

Anonymkode: 23ede...e64

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Denne æreskulturen er jo nettopp et resultat av Islam

Nei, det er kulturelt betinget og eksisterte før Islam ble oppfunnet. Slik vi også hadde det under vikingtiden.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Islam er absolutt en ideologi så lenge det praktiseres religiøse lover, den islamske påvirkningen i politikken i Europa er også en indikasjon på at Islam er mer enn bare en religion.

Nei, det er en religion. Alle religioner og trossamfunn forsøker å påvirke samfunnet, ateistene også.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Muslimske kvinner og jenter er absolutt kontrollert av mannlige familiemedlemmer også i Norge, de har ikke den samme friheten som gutter. Mange må dekke seg til og de kan heller ikke velge kjæreste selv, noen kan ikke engang bevege seg fritt utendørs uten at de blir fotfulgt av et mannlig familiemedlem.

Dette skjer nok, men er veldig uvanlig i Norge og kan ikke sammenlignes med hvordan det er i andre deler av verden slik du gjør.

Anonymkode: 8f4db...156

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor gammel er du? Skal du konvertere pga en gutt? Hvis ikke, hvorfor er det så viktig for deg å konvertere/gjøre så mye ut av det? Hvis du ekte føler dette inni deg, er det vel ingen grunn til at du kan følge islam uten å reklamere det for alle andre. Du skal slutte å spise svin? Ok, bra, mange gjør det, du trenger ikke rope hei og hå seeee på meg, jeg skal konvertere. Følg din tro. Ikke plag andre med det. 

Anonymkode: 23ede...e64

Enig i dette. Du må ikke nødvendigvis gjøre så mye utav det. Fortell dem at du vil konvertere til islam, men at du fortsatt er den samme som før. En del konvertitter (til alle religioner) blir "mer katolske enn paven" som man sier, altså at de blir helt ekstreme for å vise at de er muslimske/kristne/hinduistiske etc. nok. Det trenger du ikke, og det bør du ikke.

 

Håper du konverterer på grunn av egen personlig overbevisning og ikke pga. en kjæreste. Dersom det siste er tilfelle, vil jeg råde deg til å vente. Lenge.

 

Hilsen ateist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det alltid er islam nordmenn skal konvertere til. Hva er det med den religionen som er så tiltrekkende? Jeg har mange (ex) muslimske venner som konvertere til kristendom eller er ateister, men rike bortskjemte folk fra vesten skal absolutt bli muslimer😅 hvorfor islam? Hvorfor ikke hinduisme, buddhisme, jødedom, wicca, norrøn mytologi eller de andre 1000 religionene som finnes?

Anonymkode: 0d013...f4f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, I Grosny said:

Er det ikke bare å slutte? Eller risikerer man represalier?

Jeg tenker at dersom man vil konvertere så er det tryggest å holde det hemmelig og unngå imamer, hijab, trossamfunn og sånn. Hvis ingen får vite det, så kan det heller ikke bli noen konsekvenser.

Ja, islam er best uten muslimer? :) Ca dette skrev en tysk konvertitt, at han var glad han ble kjent med islam før han ble kjent med muslimene. Irrasjonelt men arti lell. Selv konverterer jeg til islam én dag hvert år. På id-feiringen da det er mye god og gratis mat på moskeer og rundtomkring.

Anonymkode: a3e2b...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt konvertitt grupper. Finnes mange de de på fb tror jeg. 

Anonymkode: 8d0d4...7d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...