Gå til innhold

Hvordan slanke seg (sakte) uten å bli stresset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt på meg endel, og ønsker å komme i gang med en mer sunn og aktiv livsstil. Problemet mitt er at jeg ofte blir stresset når jeg prøver å slanke meg, og jeg har også endel annet stress i livet mitt (psykisk stress, jeg har rolige dager for er ikke i jobb for tiden). Det som ofte skjer da er at jeg spiser når jeg blir stresset. Det er noen ganger som om jeg er redd for at ikke kroppen min skal få nok mat, men samtidig så vet jeg at det bare er tull, for det er ikke snakk om dietter eller lite kalorier, det er bare vanlig sunn mat uten at snop og ekstra porsjoner. Kan det være at kroppen min trenger mer mat, eller er det bare en uvane?

Anonymkode: 25a41...5a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg igjen, og for meg er det nok en uvane. Noen ganger kjennes det ut som jeg bare MÅ ha noe å spise, men når jeg klarer å analysere situasjonen handler det som regel om at jeg kjenner på mye engstelse eller stress, men at jeg ikke er bevisst det. Nå prøver jeg å lære meg at det ikke er farlig å være sulten, det betyr faktisk ikke at jeg sulter, selv om hjernen min kanskje tolker det sånn 😅 har tenkt å prøve meg på periodisk faste, at jeg f.eks hopper over frokost og holder meg til tre måltider innen et gitt tidsrom (f.eks mellom kl.11 og 19). Håper på å bli kvitt trangen til å småspise hele tiden, og håper jeg skal klare å ha ungenes lørdagsgodteri i hus uten at jeg spiser det opp 🙈

Anonymkode: 8c0bd...8d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen, og for meg er det nok en uvane. Noen ganger kjennes det ut som jeg bare MÅ ha noe å spise, men når jeg klarer å analysere situasjonen handler det som regel om at jeg kjenner på mye engstelse eller stress, men at jeg ikke er bevisst det. Nå prøver jeg å lære meg at det ikke er farlig å være sulten, det betyr faktisk ikke at jeg sulter, selv om hjernen min kanskje tolker det sånn 😅 har tenkt å prøve meg på periodisk faste, at jeg f.eks hopper over frokost og holder meg til tre måltider innen et gitt tidsrom (f.eks mellom kl.11 og 19). Håper på å bli kvitt trangen til å småspise hele tiden, og håper jeg skal klare å ha ungenes lørdagsgodteri i hus uten at jeg spiser det opp 🙈

Ja det er sikkert sånn - at man må venne seg til at det ikke er farlig å være sulten. Samtidig så er det jo viktig å få i seg nok mat, men kanskje hvis man skriver opp hva man spiser eller har litt mer oversikt den første tida, så kan fornuften innhente en om man prøver å innbilde seg at man absolutt må ha noe hele tiden...

Kanskje jeg også skal prøve å droppe småspisingen, og heller holde meg til  måltider. Kanskje jeg lurer meg selv ved å tenke at det er lurt å spise ofte - men det betyr jo ikke i tillegg til store måltider...

Høres dette "fornuftig" ut - og at man kan prøve å overse hvis man blir sulten utenom dette?

Sånn ca:

Tre knekkebrød m/ pålegg til frokost (eller en porsjon havregrøt) + evt juice og kaffe

Tre knekkebrød m/ pålegg til lunsj + evt juice og kaffe

Middag, ca 1 tallerken med grønnsaker, ris/poteter/pasta og kjøtt/ fisk

Brødskive m/ pålegg til kvelds og et glass melk

En eller to frukt innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er sikkert sånn - at man må venne seg til at det ikke er farlig å være sulten. Samtidig så er det jo viktig å få i seg nok mat, men kanskje hvis man skriver opp hva man spiser eller har litt mer oversikt den første tida, så kan fornuften innhente en om man prøver å innbilde seg at man absolutt må ha noe hele tiden...

Kanskje jeg også skal prøve å droppe småspisingen, og heller holde meg til  måltider. Kanskje jeg lurer meg selv ved å tenke at det er lurt å spise ofte - men det betyr jo ikke i tillegg til store måltider...

Høres dette "fornuftig" ut - og at man kan prøve å overse hvis man blir sulten utenom dette?

Sånn ca:

Tre knekkebrød m/ pålegg til frokost (eller en porsjon havregrøt) + evt juice og kaffe

Ja, jeg mener det er fornuftig å overse det dersom man blir fysen på noe mellom måltidene. Men lettere sagt enn gjort vet jeg 😅 jeg er ingen ernæringsekspert, men jeg prøver å få inn en del mat som metter lenge f.eks kokt egg, eggerøre, mye magert kjøttpålegg, avokado, cottage cheese blandet med litt yoghurt, bær og nøtter osv. Også prøver jeg å ha noe grønnsaker til hvert måltid, ikke bare middagen - om så bare en neve cherrytomater i tillegg til lunsjen og noen staver gulrot i tillegg til kveldsmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke farlig å gå sulten med mindre du lider av f.eks diabetes.

Sult kommer og går i bølger. Jeg var f.eks sulten etter en litt dårlig sammensatt (karborik) lunsj kjente jeg på tidligere i dag. Plutselig så var jeg helt oppslukt av jobben og tenkte ikke mer over det til middag omtrent. Sånn er det faktisk for de aller fleste friske mennesker. 

Anonymkode: 54a65...a78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 21.45):

Sånn ca:

Kutt ut juice og melk.. sikkert 400 kcal bare i drikke der😊  Ellers, svært mye karbohydrater, men det vet du vel. 

Anonymkode: 1ba97...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 22.54):

Ja, jeg mener det er fornuftig å overse det dersom man blir fysen på noe mellom måltidene. Men lettere sagt enn gjort vet jeg 😅 jeg er ingen ernæringsekspert, men jeg prøver å få inn en del mat som metter lenge f.eks kokt egg, eggerøre, mye magert kjøttpålegg, avokado, cottage cheese blandet med litt yoghurt, bær og nøtter osv. Også prøver jeg å ha noe grønnsaker til hvert måltid, ikke bare middagen - om så bare en neve cherrytomater i tillegg til lunsjen og noen staver gulrot i tillegg til kveldsmaten.

Det er mange kcal i avokado og nøtter. Litt av det er greit nok, men noen spiser jo en hel avokado og to never nøtter hver dag. Da er det ikke rart man ikke går ned. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned og lag en oversikt over hvordan du spiser. Gjerne over litt tid. 
Aller helst bør du telle over litt ca kaloriinhold i det også. 

Skal du bare gjøre mindre tilpassinger, er det viktig å finne "de store synderne" i forhold til kostholdet ditt. Og det er gjerne de du ikke ser eller tenker over. 

Kanskje er det Juice og melk. Kanskje er det mye ris/poteter/pasta. Kanskje er det noe helt annet. 

Det beste er jo om du klarer å luke ut noe med mye kalorier uten at du føler du "mangler noe" eller "mister noe". 

Om du lett blir stresset av å bli sulten, og dermed spiser "ekstra" fordi du tror kroppen trenger noe. Så virker det som om det lureste for deg er å ikke måtte kjenne noen sultfølelse. 

Det finnes jo mange ting du kan spise som ikke har så mange kalorier, samtidig som det hjelper deg å ikke føle deg sulten. Eller du kan finne mange fine små kalorifattige "mellommåltider" som er OK når du kjenner på sulten. 
Hvilke som passer for deg, må du kjenne litt på selv. 

Det finnes massevis av råd og tips ute på nett til "kostholdsplan" og "menyforslag". De er fine å bruke som inspirasjon. Men ta helst utgangspunkt i at du fortsetter å spise som normalt, og bare gjør enkle tilpassinger. 

Det beste er jo om du finner et kosthold du kan leve med lenge, uten å føle at du "slanker deg" eller "ofrer noe". 

Anonymkode: 4c675...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å telle kalorier (bruker Lifesum) og det har vært et veldig godt hjelpemiddel for meg. Men det er jo litt styrete i starten. Man må komme inn i ei rutine med veiing og registrering, men så gikk det automatisk og jeg klarte å "tenke seg" uten å måtte lete etter produkt, veie ethvert gram fordi jeg husket fra tidligere. F.eks så tar den øsa jeg bruker til havregrynen 20 gram. Melk opp til *dit* i skåla er halvannet dl. Så taster jeg det enkelt inn i appen. Mat jeg spiser ofte (som havregryn) har lagt jeg inn som et måltid jeg ganske enkelt trykker på for å registrere. Tar meg to sek. Spiser du brød, så veier du hver skive i starten (hvis du ikke har ferdigkuttet brød) og snart vet du ca hvor mye ei skive veier av den tykkelsen du pleier å ha. Da taster du enkelt inn *det brødet, x gram*. 
Litt mer styrete med middag, men jeg lager det som måltidog i starten måtte jeg veie tallerknen, men etter hvert så kjente jeg det selv, ca hvor mange gram. Jeg ser også mengden på tallerknen. Har du et måltid med mange ulike elementer, f.eks litt salat, mais, kjøtt eller hva enn, så kan det være en idè å vite hvor mye hver skje av matvaren veier. Tre skjeer kjøtt: 60 gram (eksempel). 

En annen ting som hjelper, er faste måltider, både tidspunkt og også faste retter her og der. Jeg veksler mellom to ulike frokoster: havregryn eller egg. Lunsj velger jeg ut fra dagsform, men ofte det jeg ikke hadde til frokost. Middag er planlagt uka i forveien, omtrent hugget i stein. Kveldsmat er det ikke alltid jeg føler behov for å spise, så spiser jeg det, er det utfra hva vi har i skapet eller middagsrester. Og så har jeg faste mellommåltider som jeg varierer ukentlig. Denne uka kan jeg velge mellom gulrot, ananas, energibar og cashewnøtter. Forrige uke sto det mellom skyr, en lett salat med rista pinjekjerner, nøttemiks og rista kikerter.
Nå er jo dette ting jeg liker, og det er jo også viktig. Liker man ikke det man skal spise, så finnes det lite motivasjon å hente etter et par dager. 

Anonymkode: 58d80...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...