AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #1 Del Skrevet 3. september 2021 Jeg har aldri prøvd lav-karbo før. Og jeg lurer litt på hvordan dette fungerer. Man må jo komme godt opp i antall kalorier på en dag når man inntar såpass mye fett. Hvordan kan man da gå ned i vekt? Må man telle kalorier samtidig som man også må holde styr på in holdet i maten man spiser? Hvordan holde seg innenfor 1500-1800 kcal, når fett spiser opp hele budsjettet på ingenting? Anonymkode: 3e53d...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #2 Del Skrevet 3. september 2021 Du spiser ikke mer fett selv om du spiser færre karbohydrater. Det er en stor misforståelse av lavkarbo består av smør og bacon. Et sunt lavkarbokosthold består av normale mengder fett og proteiner samt mye grønt som vokser over bakken. Anonymkode: d071d...013 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #3 Del Skrevet 3. september 2021 Når du går inn i " ketose" så begynner kroppen å tære rett på fettlageret på kroppen, istedenfor å gå via karbohydrater/ glukose. Derfor mange dropper mange kilo med en gang.Det er en effektiv måte å slanke seg på , men krever at du leser deg opp på dietten. Krever en del planlegging/ meal- prep. Du trenger ikke telle kcal når du holder deg under 50g karbohydrater pr idag. Jeg starta for 2 uker siden . Har gått ned 3 kilo allerede. ( er 1.60 cm og veier 75 kg) Anonymkode: 74451...8f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #4 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du spiser ikke mer fett selv om du spiser færre karbohydrater. Det er en stor misforståelse av lavkarbo består av smør og bacon. Et sunt lavkarbokosthold består av normale mengder fett og proteiner samt mye grønt som vokser over bakken. Anonymkode: d071d...013 Jeg tror ikke at det bare er smør og bacon. Men mange varer som avocado, nøtter har også en del kalorier i seg. Jeg viser jo i spørsmålet at jeg ikke kan dette, og da må man kunne spørre spørsmål. Hva gjør man med melk? Melk har laktose i seg, som man ikke skal ha, skal man bruke fløte, eller denne «half and half» greia det skrives om på engelsk, i oppskrifter som krever melk i seg. Anonymkode: 3e53d...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #5 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke at det bare er smør og bacon. Men mange varer som avocado, nøtter har også en del kalorier i seg. Jeg viser jo i spørsmålet at jeg ikke kan dette, og da må man kunne spørre spørsmål. Hva gjør man med melk? Melk har laktose i seg, som man ikke skal ha, skal man bruke fløte, eller denne «half and half» greia det skrives om på engelsk, i oppskrifter som krever melk i seg. Anonymkode: 3e53d...ab8 Hva? Laktose er det så absolutt i fløte også og laktose er ikke et nei i lavkarbo. Godt du spør, og leser deg opp litt før du starter Anonymkode: eb692...6aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #6 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du går inn i " ketose" så begynner kroppen å tære rett på fettlageret på kroppen, istedenfor å gå via karbohydrater/ glukose. Derfor mange dropper mange kilo med en gang.Det er en effektiv måte å slanke seg på , men krever at du leser deg opp på dietten. Krever en del planlegging/ meal- prep. Du trenger ikke telle kcal når du holder deg under 50g karbohydrater pr idag. Jeg starta for 2 uker siden . Har gått ned 3 kilo allerede. ( er 1.60 cm og veier 75 kg) Anonymkode: 74451...8f6 Hvor mye skal du ned? Har samme utgangspunkt som deg. Ønsker å gå ned til 58. Virker nesten umulig 😩 Anonymkode: 22ba0...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #7 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva? Laktose er det så absolutt i fløte også og laktose er ikke et nei i lavkarbo. Godt du spør, og leser deg opp litt før du starter Anonymkode: eb692...6aa Det kommer veldig an på hvilken retning innen lavkarbo du følger. Skal du spise ketogent, dvs komme i ketose, så utgår melk. Det er mye karbohydrater i melk, 5 g pr dl. I fløte er det 3,5 g pr dl. Dvs at om du skal ha to dl melk i noe, så kan du bruke halvt om halvt med fløte og vann og slippe unna med 3,5 g karbo totalt mot 10 gram hvis du bruker melk. Selv bruker jeg soyamelk som har 0 g karbo. Anonymkode: 79173...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #8 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva? Laktose er det så absolutt i fløte også og laktose er ikke et nei i lavkarbo. Godt du spør, og leser deg opp litt før du starter Anonymkode: eb692...6aa Er jo det jeg har gjort, lest, og blir jo bare mer og mer forvirret 🤪 Anonymkode: 3e53d...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #9 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor mye skal du ned? Har samme utgangspunkt som deg. Ønsker å gå ned til 58. Virker nesten umulig 😩 Anonymkode: 22ba0...501 Til 65 kg . Har et ønske om 60 ..men.innser jeg ver 42 år ..ikke 22 år Anonymkode: 74451...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 3. september 2021 #10 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har aldri prøvd lav-karbo før. Og jeg lurer litt på hvordan dette fungerer. Man må jo komme godt opp i antall kalorier på en dag når man inntar såpass mye fett. Hvordan kan man da gå ned i vekt? Må man telle kalorier samtidig som man også må holde styr på in holdet i maten man spiser? Hvordan holde seg innenfor 1500-1800 kcal, når fett spiser opp hele budsjettet på ingenting? Anonymkode: 3e53d...ab8 Du må ikke glemme at de vanligste karbohydratkildene i kostholdet - brød/bakervarer, havregryn, kornblandinger, ris, pasta, potet osv. er ganske kaloririkt, det også. Så man har litt å "gå på" når man kutter ut disse matvarene. For de som lavkarbo fungerer for, er det også slik at de opplever at fett og proteiner gir større metthetsfølelse, slik at man totalt sett faktisk spiser mindre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nnilm Skrevet 3. september 2021 #11 Del Skrevet 3. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kommer veldig an på hvilken retning innen lavkarbo du følger. Skal du spise ketogent, dvs komme i ketose, så utgår melk. Det er mye karbohydrater i melk, 5 g pr dl. I fløte er det 3,5 g pr dl. Dvs at om du skal ha to dl melk i noe, så kan du bruke halvt om halvt med fløte og vann og slippe unna med 3,5 g karbo totalt mot 10 gram hvis du bruker melk. Selv bruker jeg soyamelk som har 0 g karbo. Anonymkode: 79173...822 Du kan fint komme i ketose selv om du drikker melk. Kommer an på hvor mye karbo du får i deg av gangen. Hvis man spiser lite nok med karbo havner man i ketose, hvor lavt man må kommer an på person til person. Noen hovedregler som er greie å forholde seg til er å spise matvarer med maks 5g karbo pr 100g, spise grønnsaker som vokser over bakken (noen unntak) , kutte sukkererstatninger hvis man ikke går ned i vekt. Men lavkarbo er ikke hokus pokus, bruker man det som en kur en periode for så å spise «vanlig» igjen så går de fleste opp igjen i vekt, det beste er å gjøre det til en livsstilsendring. At man automatisk får i seg mye kalorier på lavkarbo er også feil, det er gjerne de som tror man spise bacon med smør på. Spiser man fettrik kost lav på karbo trenger man gjerne mindre mat for å bli mett og man er mett lenger (mange spiser færre måltider enn før) og da blir det ikke så mye kalorier. Endret 3. september 2021 av Nnilm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #12 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har aldri prøvd lav-karbo før. Og jeg lurer litt på hvordan dette fungerer. Man må jo komme godt opp i antall kalorier på en dag når man inntar såpass mye fett. Hvordan kan man da gå ned i vekt? Må man telle kalorier samtidig som man også må holde styr på in holdet i maten man spiser? Hvordan holde seg innenfor 1500-1800 kcal, når fett spiser opp hele budsjettet på ingenting? Anonymkode: 3e53d...ab8 jeg opplever at lavkarbo er så mettende at jeg automatisk blir liggende lavere på kaloriinntak enn jeg gjorde da jeg tellet kalorier. Anonymkode: 03398...02e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #13 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det kommer veldig an på hvilken retning innen lavkarbo du følger. Skal du spise ketogent, dvs komme i ketose, så utgår melk. Det er mye karbohydrater i melk, 5 g pr dl. I fløte er det 3,5 g pr dl. Dvs at om du skal ha to dl melk i noe, så kan du bruke halvt om halvt med fløte og vann og slippe unna med 3,5 g karbo totalt mot 10 gram hvis du bruker melk. Selv bruker jeg soyamelk som har 0 g karbo. Anonymkode: 79173...822 Ja, men poenget mitt var at ts trodde laktose I seg selv var et problem, og det stemmer jo ikke Men ellers gode råd, jeg ville bare oppklare at laktose i seg selv ikke et er problem. Det hjelper ikke å gå over til laktosefritt. Anonymkode: eb692...6aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #14 Del Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 16.20): Jeg har aldri prøvd lav-karbo før. Og jeg lurer litt på hvordan dette fungerer. Man må jo komme godt opp i antall kalorier på en dag når man inntar såpass mye fett. Hvordan kan man da gå ned i vekt? Må man telle kalorier samtidig som man også må holde styr på in holdet i maten man spiser? Hvordan holde seg innenfor 1500-1800 kcal, når fett spiser opp hele budsjettet på ingenting? Anonymkode: 3e53d...ab8 I starten ville jeg ikke fokusert så mye på kalorier inn og ut. De første ukene kommer du sikkert til å være sulten - det går seg til. Testet å leve kun på egg noen dager sulten forsvant på dag 2! Du bør ha riktig fordeling mellom protein, fett og karbohydrater. Spørs om du velger ekstrem eller moderat LK. Personlig spiser jeg ikke før kl 11-12. Deretter kl 16-17. I noen tilfeller et lite måltid på kvelden. Da sklir ikke kaloribudsjettet helt ut. Får du til trening, gåtur etc, er mye gjort. Anonymkode: a519a...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #15 Del Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I starten ville jeg ikke fokusert så mye på kalorier inn og ut. De første ukene kommer du sikkert til å være sulten - det går seg til. Testet å leve kun på egg noen dager sulten forsvant på dag 2! Du bør ha riktig fordeling mellom protein, fett og karbohydrater. Spørs om du velger ekstrem eller moderat LK. Personlig spiser jeg ikke før kl 11-12. Deretter kl 16-17. I noen tilfeller et lite måltid på kvelden. Da sklir ikke kaloribudsjettet helt ut. Får du til trening, gåtur etc, er mye gjort. Anonymkode: a519a...fcd Vil også si at det er svært vanlig å bli dårlig i starten om du aldri har prøvd LK. Kvalm, tung i hodet etc. Såkalt ketoflu. Anonymkode: a519a...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StripeteM Skrevet 5. september 2021 #16 Del Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-9-3 den 16.26): Du trenger ikke telle kcal når du holder deg under 50g karbohydrater pr idag. Anonymkode: 74451...8f6 Vel... Å gå ned i vekt handler alltid om å forbrenne mer enn du tar inn - uansett hvilken diett man er på. Så jeg ville ikke brukt dette som en absolutt regel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #17 Del Skrevet 5. september 2021 Jeg sier bare, sjekk ut siden til Mari Krogshus. Gode oppskrifter, lett å lære, og et godt opplegg. Anbefales Anonymkode: 09141...6d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #18 Del Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg sier bare, sjekk ut siden til Mari Krogshus. Gode oppskrifter, lett å lære, og et godt opplegg. Anbefales Anonymkode: 09141...6d0 Mari Krogshus har mye potet osv i oppskriftene. Hvertfal sist jeg kjøpte plan der. Vil vel kalle det mere grovkarbo Vs lavkarbo. Anonymkode: a519a...fcd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 5. september 2021 #19 Del Skrevet 5. september 2021 Kort forklart så fungerer lavkarbo ved at kroppen bruker kroppsfett som som energi istedenfor karbohydrater. Når du ikke inntar ( mye) karbohydrater produserer kroppen karbohydrater selv ved og ta fra fettlageret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #20 Del Skrevet 5. september 2021 Jeg tror også jeg må starte et sted der jeg kutter ut brød, men kanskje bytter inn knekkebrød. Er fortsatt karbohydrat, men 1 knekkebrød (flere typer korn) har 6g karbohydrater. Selv på keto diett kan man ha opp til 50g til dagen. Så 1-2 knekkebrød til frokost/lunch/kvelds er et måltid der jeg vet hva jeg kan spise. Fylle på med pålegg. Ris kan byttes ut med blomkål, noe jeg er glad i å gjøre til vanlig. Pasta kommer jeg til å slite noe med å ikke kunne spise. Men må kanskje teste ut squash pasta kanskje Jeg må bare begynne et sted. Jeg vet man kan blir noe dårlig, men skal starte dette nå når jeg skal ha 3 uker med ferie. Da kan jeg bruke god tid på å stille meg om og finne oppskrifter jeg kan spise. Jeg må finne ut lunch mat, hva med mat på jobb. Det blir en stor utfordring. Og et spørsmål til dere som kan dette. Jeg er ikke spesielt sosial av meg, men blir litt ting som skjer innimellom. Vil et måltid med en lørdag med pizza ødelegge mye? Jeg vet at ketose kan man bruke 1 uke på å komme tilbake til. Men er ikke sikkert jeg klarer å kjøre den super strenge keto dietten, men kun lavkarbo. Så vil litt pizza en gang i blant ødelegge mye? Kan man ha «cheat days»? Anonymkode: 3e53d...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå