Gå til innhold

Er det normalt å bli andpusten av knebøy?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har trent styrketrening av og på i ett års tid nå. Sliter med å trene regelmessig, men det blir bare bedre og bedre, heldigvis. Det jeg merker er at jeg blir alltid ganske andpusten når jeg gjør knebøy. Legger merke til at de andre ikke blir det. Går fint i alle andre øvelser, men i knebøy hiver jeg etter pusten på slutten av settene. Har tenkt at jeg kanskje gjør det for fort, men det skjer selv om jeg tar meg god tid. Hva kommer dette av? Blir generelt kjapt andpusten, men den siste tiden har jeg trent mye cardio og hvilepulsen min har gått ned med 15 slag på noen måneder. Litt rart at det ikke blir bedre når jeg trener knebøy heller.. 

Anonymkode: 46069...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig da du bruker store muskelgrupper. Akkurat det samme som du går i ei trapp. 

Det gir selvsagt mening, takk for svar. Har bare ikke lagt merke til at de andre blir det også, så har blitt litt flau over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Får 140 i puls og puster som bare det når jeg gir alt i knebøy og markløft. Priser meg lykkelig når de spiller høy musikk på treningssenteret😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øv på å puste inn på vei ned, og ut på vei opp.

mange holder inne pusten i Knebøy uten å tenke over det. og puster kun litt på toppen, da blir man selvfølgelig fort andpusten selv om formen ikke tilsier det. 

Anonymkode: 6dfd2...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her. Det er en øvelse jeg ikke er spesielt sterk i, jeg hiver etter pusten, må av og til holde meg fast for ikke å svime av og må ta relativt lange pauser mellom settene. Det kommer nok aldri til å bli min favorittøvelse, men jeg tenker at litt uansett er bedre enn ingenting 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid en god del andpusten av alt jeg gjør på trening. Det er litt av poenget med å trene. Ville ikke brydd meg om andre gjør det eller ikke. Du er flink som gjør noe i det hele tatt 🥳

Anonymkode: 516f5...934

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å bli andpusten ja. Du jobber tross alt på en intensitet langt over ditt maksimale oksygenopptak når du tar knebøy med tunge vekter.

Dette gjør at du jobber veldig anaerobt (uten bruk av oksygen) med muskulaturen og bygger opp en oksygengjeld som må betales tilbake.

Som Hr. Aktiv er inne på, jo større muskelgrupper som jobber jo mer tydelig blir effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

øv på å puste inn på vei ned, og ut på vei opp.

mange holder inne pusten i Knebøy uten å tenke over det. og puster kun litt på toppen, da blir man selvfølgelig fort andpusten selv om formen ikke tilsier det. 

Anonymkode: 6dfd2...f69

Nei dette er oppskriften til å miste alt trykket i kroppen og dermed en fiasko. Man trekker pusten FØR man setter seg og puster ut når du er OPPE i stående stilling igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (5 minutter siden):

Nei dette er oppskriften til å miste alt trykket i kroppen og dermed en fiasko. Man trekker pusten FØR man setter seg og puster ut når du er OPPE i stående stilling igjen. 

Enig. Enten dette eller puste ut på vei opp ved bruk av Valsalvas manøver.

Anonymkode: 6dfd2...f69, les deg opp på buktrykk i styrketrening 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har trent styrketrening av og på i ett års tid nå. Sliter med å trene regelmessig, men det blir bare bedre og bedre, heldigvis. Det jeg merker er at jeg blir alltid ganske andpusten når jeg gjør knebøy. Legger merke til at de andre ikke blir det. Går fint i alle andre øvelser, men i knebøy hiver jeg etter pusten på slutten av settene. Har tenkt at jeg kanskje gjør det for fort, men det skjer selv om jeg tar meg god tid. Hva kommer dette av? Blir generelt kjapt andpusten, men den siste tiden har jeg trent mye cardio og hvilepulsen min har gått ned med 15 slag på noen måneder. Litt rart at det ikke blir bedre når jeg trener knebøy heller.. 

Om du ser noen som trener knebøy uten å bli svette, så trener de ikke «bra nok» 😁

Når jeg trener knebøy, markløft og andre flerleddsøvelser så svetter jeg som en gris (må ha håndklede) og blir klissvåt på ryggen. Får også selvfølgelig ganske høy puls. 
Jeg trener disse øvelsene med høy intensitet til «failure». 

Har først i det siste virkelig skjønt viktigheten av hydrering. Jeg drikker fort 1 1/2 til 2 liter vann i løpet av treningen. Ofte med resorb eller gem tilsatt på de tyngste øktene. Virker å gjøre underverker for blant annet restitusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sandum.PT skrev (17 timer siden):

Enig. Enten dette eller puste ut på vei opp ved bruk av Valsalvas manøver.

Anonymkode: 6dfd2...f69, les deg opp på buktrykk i styrketrening 🙂

Tok ryggen noe forferdelig for ca 3 uker siden. Skulle varme opp til en god knebøyøkt. Kjørte noen rep med relativt lav vekt. Slurvet med teknikk og buktrykk. Plutselig sa det smell nede i ryggen og jeg lå låst i fosterstilling i et godt kvarter før jeg kom meg opp.

Ikke glem buktrykk 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (6 timer siden):

Tok ryggen noe forferdelig for ca 3 uker siden. Skulle varme opp til en god knebøyøkt. Kjørte noen rep med relativt lav vekt. Slurvet med teknikk og buktrykk. Plutselig sa det smell nede i ryggen og jeg lå låst i fosterstilling i et godt kvarter før jeg kom meg opp.

Ikke glem buktrykk 😆

Uff, ikke bra! Kjenner til den der, men det er mer pga. noen muskulære og anatomiske greier hos meg. Kan ikke ta tradisjonell markløft i det hele tatt.

Sist gang jeg prøvde meg på det var i studietiden. Varmet opp på 40 kg, og etter 5 repetisjoner måtte jeg bare slippe vekta, for der røyk ryggen gitt.

Ble kjørt på en sånn varetralle fra treningsrommet til forelesning, og klarte ikke å sove eller gå på tre dager. Jippi!

Det har heldigvis ikke skjedd etter det, og jeg skal prøve å ikke la det skje igjen 😅 Holder meg til sumomark, da går det greit 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...