Gå til innhold

Hva er den sikreste måten å stoppe en bil i stor fart som passasjer hvis sjåføren faller bevisstløs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å dra i håndbrekket virker litt skummelt hvis det er stor fart 😯

For biler med manuell gir btw.

Anonymkode: 13151...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Setter på nødblinken, napper giret i fri, skrur av motoren og bruker håndbrekket samtidig som man forsøker å navigere bilen til siden med rattet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoa whoa whoa, aldri slå av motoren i en bil i bevegelse! Du kobler den fra ved å sette girspaken i fri. Slår du av motoren, kommer rattlåsen på, og da går det sannsynligvis rett i grøfta.

Dette er jo et bisarrt tilfelle med bevisstløs sjåfør, men sikkert greit å ha tenkt gjennom scenarioet. 😄

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulSitron skrev (2 timer siden):

Setter på nødblinken, napper giret i fri, skrur av motoren og bruker håndbrekket samtidig som man forsøker å navigere bilen til siden med rattet. 

Lykke til med å navigere bilen når motoren er av.

Anonymkode: 536ac...122

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lykke til med å navigere bilen når motoren er av.

Anonymkode: 536ac...122

Rattlåser går vel ikke på så lenge tenninga er på? At nøkkelen er i hakket før motoren starter? Er i hvert fall sånn på de manuelle bilene jeg har kjørt 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulSitron skrev (Akkurat nå):

Rattlåser går vel ikke på så lenge tenninga er på? At nøkkelen er i hakket før motoren starter? Er i hvert fall sånn på de manuelle bilene jeg har kjørt 🤷🏼‍♀️

Lykke til med å treffe rett i en panikksituasjon.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

catman skrev (3 timer siden):

Whoa whoa whoa, aldri slå av motoren i en bil i bevegelse! Du kobler den fra ved å sette girspaken i fri. Slår du av motoren, kommer rattlåsen på, og da går det sannsynligvis rett i grøfta.

Dette er jo et bisarrt tilfelle med bevisstløs sjåfør, men sikkert greit å ha tenkt gjennom scenarioet. 😄

GulSitron skrev (1 time siden):

Rattlås går ikke på før nøkkel nappes ut av tenningslås. Med det som trykknapp vil den vel ikke være mulig å bruke uten å trå på bremsen, på lik linje som å starte de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra den bevistløses ben av gassen, bilen vil slakke ned på fart og du styrer rattet. Slå på nødblinken. Mye bedre å miste fart, enn en bråstopp. En bråstopp, eller fokus på å stoppe bilen fortest mulig kan forårsake farlige situasjoner, både for dere og andre trafikanter. 

Så, mye bedre å heller miste fart. Bilen skal kjøre ganske sakte før den blir kvelt, selv om den er i 6 gir. På det tidspunktet putrer dere sikkert bare i 20 km i timen, og da kan dere kjøre/skli inn i autovernet for å senke farten. 

Dra i brekket når bilen står stille. Da har du hvertfall et brekk som fungerer, slik at dere f eks ikke begynner trille et sted om dere er i en bakke. Kjipt med en død bil i fri fart baklengs med ødelagt brekk liksom 🙈 

Anonymkode: d14c8...dc6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (3 timer siden):

Jeg har klart å feilgire i høy fart, og det er  SVÆRT ubehagelig brått stopp 😂 Så helt enig med deg. Tukle minst mulig, styr rattet og ha øynene på veien

Anonymkode: d14c8...dc6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når autopiloten merker at sjåføren ikke følger med lenger så skal den vel stoppe bilen automatisk på nærmeste trygge stef?

Anonymkode: 343b3...99d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når autopiloten merker at sjåføren ikke følger med lenger så skal den vel stoppe bilen automatisk på nærmeste trygge stef?

Anonymkode: 343b3...99d

Det finnes ikke  mange biler her i landet som har autopilot. Og enda færre som har en autopilot man kan stole på. :P

Anonymkode: 83005...9f2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du tenker på det ts! Rart mange ikke forbereder seg på denne typen scenarioer. Greit å vite hva man gjør når bilen havner i vannet, når flyet styrter, toget brenner osv. Koster 15 min å finne ut, men kan være avgjørende for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt på go. Har automatbil med automatisk brekk, det går vel ikke an å trykke på brekknappen i fart? Og den er forsåvidt ved førerdøren også. Får vel heller ikke byttet gir uten å trykke på brems? Eller kanskje sette i nøytral?😳

Bilen har sånn sensor så den skal stoppe hvis den kommer for nærme noe foran da, kanskje det hjelper😂

Anonymkode: 41778...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske noen kunne forklare dette enda mer forståelig, for jeg har ikke lappen. Vi har automat. 

Anonymkode: 4233d...cae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg hadde gjort ville nok være å fjerne sjåførens hender fra rattet og foten fra gasspedalen, deretter tatt tak i rattet og prøvd å få trykt inn bremsen på et vis, om det skjer i nedoverbakke. Om ikke så er det nok å få foten til sjåføren bort fra gasspedalen, og så holde bilen på veien frem til den stopper, med mindre jeg kan få trykt inn bremsen uten at det gjør at vi kjører i grøfta. Det er sannsynligvis kjempe vanskelig å få til, så jeg ville holdt blikket på veien og prøvd å unngå kollisjon.

Underveis i denne prosessen bør nok nødblinken settes på, og jeg hadde brukt fløyta for å advare andre bilister og fotgjengere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har jeg tenkt på go. Har automatbil med automatisk brekk, det går vel ikke an å trykke på brekknappen i fart? Og den er forsåvidt ved førerdøren også. Får vel heller ikke byttet gir uten å trykke på brems? Eller kanskje sette i nøytral?😳

Bilen har sånn sensor så den skal stoppe hvis den kommer for nærme noe foran da, kanskje det hjelper😂

Anonymkode: 41778...f19

Tror det skal være en override på biler med brekk knapp. På bilen til samboeren min må du bare holde knappen nede litt lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Annonse

Først setter man bilen i fri. Da spiller det ingen rolle om motoren går, det er en fordel at den går for hvis det er et billigmerke mister man ESP og ABS og slikt hvis man skrur av bilen. 

Er det elektronisk håndbrekk trykker man inn og holder knappen inne, da får man nødbrems med ABS. Er det vanlig kan man bruke det så lenge det er rett vei og ikke noe rattutslag. Hold knappen inne hele tiden. 

Hvis det ikke er mulig å bremse med brekket er det enkleste å ta rattet og dra bilen oppetter nærmeste autovern, da får man bremset relativt fort. Dette hvis det ikke er bakker og slikt i nærheten og man ikke har noe som kan nå bremsen med. 

Kan også prøve å gire ned ved å presse girspaken mot det giret man vil ha, bare bruk makt så går det muligens selv om turtall er feil, ikke gjør det hvis sjåføren holder inne gassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 0.03):

Skulle ønske noen kunne forklare dette enda mer forståelig, for jeg har ikke lappen. Vi har automat. 

Anonymkode: 4233d...cae

Nå er det vel mest aktuelt å snakke om moderne biler i 2021, så jeg tar bare for meg biler med knapp for nødbrems - ikke gamle biler med spak.

I motsetning til det de over sier, så trykker du ikke ned en knapp. Det er til og med feil vei 🤦‍♀️

Mellom forsetene på enhver bil, skal det være en nødbrems. Det er en vippebryter som kan vippes opp og ned - akkurat som et håndbrekk vippes opp og ned. Forskjellen er at på moderne biler må du holde vippebryteren opp hele tiden og at alt av elektronikk fremdeles virker fremdeles. Det er ikke noen lås som holder knappen oppe. Det er ikke farlig å dra i knappen i svinger heller. Det er ikke et håndbrekk som låser bakhjulene.

Så: skal du stoppe en bil du sitter på med, helt uavhengig av hastigheten: dra opp vippebryteren og hold den oppe. Med en liten forsinkelse napper bilen i bremsene og fortsetter å bremse til du slipper bryteren. Holder du knappen oppe til bilen stopper, så settes bilens parkeringsbrems på. Hvis du slipper nødbremsen før bilen har stanset, så vil bilen fortsette å trille.

Sitter du i en bil som kjører, så vil den knappen alltid virke. En bevisstløs fører overstyrer ikke den av å holde gasspedalen inne.

Anonymkode: 94b26...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (13 timer siden):

Kan også prøve å gire ned ved å presse girspaken mot det giret man vil ha, bare bruk makt så går det muligens selv om turtall er feil, ikke gjør det hvis sjåføren holder inne gassen. 

Det er ikke farlig å slå en bil med manuelt gir i fri, selv om føreren gasser. Hvorfor advarer du mot det?

En bil med automat kan man alltid vippe i manuell uten å trykke på noen spesielle knapper.

Dette er sikkerhetsmekanismer, så ingen ting å advare mot ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke farlig å slå en bil med manuelt gir i fri, selv om føreren gasser. Hvorfor advarer du mot det?

En bil med automat kan man alltid vippe i manuell uten å trykke på noen spesielle knapper.

Dette er sikkerhetsmekanismer, så ingen ting å advare mot ...

Advarer mot å putte den i gir. Hvis føreren gasser og du putter den i andre går farten opp, ikke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...