Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Kepaløk skrev (48 minutter siden):

Hadde en fin tur i lunsjpausen i dag. Hjemmekontor/ gjemmekontor ;)

Det var kaldt og klart vær. Strålende sol og nydelige høstfarger i skogen. Kom inn i en god flyt og jogget mer enn noen gang på samme tur. Jogget halvparten av turen, dvs over 3 km.

Og mens jeg jogget langt inne i skogen, i solstrålenede høstvær så slo det meg hvor godt jeg hadde det. Jeg (evige feite meg!) jogget, jeg har en kropp som fungerer, jeg er i bedre form enn jeg noen gang har vært! Det var så god følelse. Jeg smilte for meg selv nesten hele turen.

Skal prøve å lagre den godfølelsen til tyngre dager 🏃🍂🍁💪

så utrolig bra! det er dobbelt så langt fra sist innlegg du skrev her 😊høres ut som deilig vær og veldig deilig med sånne godfølelser😊 ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kepaløk skrev (3 timer siden):

Hadde en fin tur i lunsjpausen i dag. Hjemmekontor/ gjemmekontor ;)

Det var kaldt og klart vær. Strålende sol og nydelige høstfarger i skogen. Kom inn i en god flyt og jogget mer enn noen gang på samme tur. Jogget halvparten av turen, dvs over 3 km.

Og mens jeg jogget langt inne i skogen, i solstrålenede høstvær så slo det meg hvor godt jeg hadde det. Jeg (evige feite meg!) jogget, jeg har en kropp som fungerer, jeg er i bedre form enn jeg noen gang har vært! Det var så god følelse. Jeg smilte for meg selv nesten hele turen.

Skal prøve å lagre den godfølelsen til tyngre dager 🏃🍂🍁💪

Imponerende @Kepaløk!!! 👏👏👏 så kjekt å få rapport 🤩 du er supergod! dessuten skal jeg prøve å huske den innstillinga neste gang det går litt trått og jeg klarer mindre/kortere/saktere enn jeg hadde tenkt.
 

Jeg har også vært overvektig (fedme liksom) hele mitt voksne liv, og selv som barn var jeg i skikkelig dårlig form (altså jeg husker at jeg måtte ta pauser når vi lekte tikken, men det var flaut så jeg sa bare at jeg satt å tenkte på «ettellerannet som hørtes lurt ut» 😳 no more! Det er faktisk en helt enorm følelse å kjenne at kroppen funker på en måte jeg aldri hadde sett for meg! Så takk ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

femme_pilot skrev (På 2.11.2021 den 9.38):

For en motiverende gruppe :) 

Jeg er litt av og på med løpingen min men i går løp jeg første løp i vinterkarusellen 5 km så håper dette motiverer til videre trening. 

Har en hemmelig drøm om å løpe halvmaraton men ikke satt det som fast mål, da jeg er usikker på om jeg klarer det. 

Jeg har aldri vært med på noe løp, men har også en hemmelig drøm om å en dag klare halvmaraton. 😬 Veldig hemmelig. Men ser ikke helt hvordan jeg skal komme dit 😂 (helt umulig burde det jo ikke være, for 9 mnd siden kunne jeg ikke jogge en halv km en gang - og da hørtes 5 km i strekk like umulig ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stAre skrev (4 timer siden):

så utrolig bra! det er dobbelt så langt fra sist innlegg du skrev her 😊høres ut som deilig vær og veldig deilig med sånne godfølelser😊 ☺️

Takk for påminnelsen! Det er jo sant, nesten så jeg må tenke på at jeg ikke øker for mye for fort. Shit! Har fortsatt bare god, sliten følelse i kroppen :)

Bithiah skrev (1 time siden):

Imponerende @Kepaløk!!! 👏👏👏 så kjekt å få rapport 🤩 du er supergod! dessuten skal jeg prøve å huske den innstillinga neste gang det går litt trått og jeg klarer mindre/kortere/saktere enn jeg hadde tenkt.
 

Jeg har også vært overvektig (fedme liksom) hele mitt voksne liv, og selv som barn var jeg i skikkelig dårlig form (altså jeg husker at jeg måtte ta pauser når vi lekte tikken, men det var flaut så jeg sa bare at jeg satt å tenkte på «ettellerannet som hørtes lurt ut» 😳 no more! Det er faktisk en helt enorm følelse å kjenne at kroppen funker på en måte jeg aldri hadde sett for meg! Så takk ❤️

😍 Tror det er viktig å innimellom huske på hvor langt man har kommet liksom. Det er så lett å streve etter neste mål, men må også ta seg tid til å huske hvor man kommer fra. Jeg synder på det veldig lett selv, prøver derfor å skrive det her. For to måneder siden hadde denne kroppen aldri løpt! I dag jogget jeg 3 km! Og som nybegynner forbeholder jeg meg retten til å være stolt over den innsatsen! 🍁

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (5 timer siden):

Imponerende @Kepaløk!!! 👏👏👏 så kjekt å få rapport 🤩 du er supergod! dessuten skal jeg prøve å huske den innstillinga neste gang det går litt trått og jeg klarer mindre/kortere/saktere enn jeg hadde tenkt.
 

Jeg har også vært overvektig (fedme liksom) hele mitt voksne liv, og selv som barn var jeg i skikkelig dårlig form (altså jeg husker at jeg måtte ta pauser når vi lekte tikken, men det var flaut så jeg sa bare at jeg satt å tenkte på «ettellerannet som hørtes lurt ut» 😳 no more! Det er faktisk en helt enorm følelse å kjenne at kroppen funker på en måte jeg aldri hadde sett for meg! Så takk ❤️

DU er imponerende! Fra et såpass inaktivt utgangspunkt til å klare å løpe 10 km på en god tid...Det er fantastisk og veldig motiverende. Stå på 🙌

Anonymkode: 53b8f...684

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare innom å fortelle at godfølelsen har blitt erstattet av stølhet. :ler: Aldri opplevd å bli støl etter jogging før, så det er en ny opplevelse!

Også godt på en måte det, for da mister jeg i det minste noe av den dårlige samvittigheten for å byttet ut en styrketreningsøkt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kepaløk skrev (7 timer siden):

Jeg måtte bare innom å fortelle at godfølelsen har blitt erstattet av stølhet. :ler: Aldri opplevd å bli støl etter jogging før, så det er en ny opplevelse!

Også godt på en måte det, for da mister jeg i det minste noe av den dårlige samvittigheten for å byttet ut en styrketreningsøkt ;)

😂😂👍 håper du beholdt litt av godfølelsen i tillegg 😬

 

Her måtte jeg bare le i dag, for akkurat i det jeg var ferdig med økta (hadde bestemt meg for 5 km, men da befinner jeg meg ca 2 km fra bilen) så åpna himmelen seg ️ SØKK våt til skinnet på 2 min, og jeg gikk og gikk og gikk 🙄 det går så ubeskrivelig mye treigere å gå? Så da jogga jeg heller siste kilometeren til bilen bare for at det skulle gå kjappere 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde noe nytt i dag som resulterte i en helt ypperlig løpeøkt. Er så fornøyd at jeg vil dele her. 

Fikk tips av en eller annen her om podcasten Løpepuls som er intervalløkter med en PT som forteller deg når du har drag/pause og teller ned. Er med helt grei musikk. Så laget meg en liten spilleliste med noen sanger jeg liker å løpe til som oppvarming, så en intervallepisode og så noen avkjølingssanger. Det funket altså som en kule. Jeg tok skikkelig i og kjente at i dag har jeg på trening, ikke bare en løpetur 💪

På Strava ble det ny personlig rekord på 5 ulike strekninger på den faste ruten og jeg kreket meg hjem helt av i beina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tipset bet jeg meg merke i også! Så hørte en episode for å sjekke ut (mens jeg satt i senga altså, skippa over en del) tidligere i dag. Vurderte å teste neste uke - og det skal jeg jammen!

Var det den første du prøvde, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (26 minutter siden):

Det tipset bet jeg meg merke i også! Så hørte en episode for å sjekke ut (mens jeg satt i senga altså, skippa over en del) tidligere i dag. Vurderte å teste neste uke - og det skal jeg jammen!

Var det den første du prøvde, eller? 

Jeg gjorde det samme, men på jobb 😂 Gikk for den med 45-15 intervaller, det føltes ufarlig. Men har et arbeidsmål om å jobbe meg gjennom alle episodene, så kanskje jeg skal gå tilbake til episode 1 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen for å løpe har allerede dalt etter at jeg har nådd alle årets mål. Plutselig er det et ork å ut i kaldt vær, og måtte løpe i langbukse. Å gå på treningssenter er heller ikke for meg.

Blir nok noen roligere måneder frem til våren, hvor det handler mer om å holde seg i gang enn å nå nye mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte 4 km i dag🎉 På belønningslista strå det nytt treningstøy, så jeg skal kikke etter litt treningstøy til kaldere vær. Også vil jeg tipse om podcasten Kant Ut og Prestasjonsprat. Veldig gode podcaster synes jeg. Og nettsiden skadefri.no har oppvarming og øvelser anbefalt til løping😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper dere i mørket? Tror jeg må skaffe meg en god hodelykt... Noen tips?

 

Skal helt klart også teste ut den podcasten!

Anonymkode: f2814...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diamant20 skrev (4 timer siden):

Jeg klarte 4 km i dag🎉 På belønningslista strå det nytt treningstøy, så jeg skal kikke etter litt treningstøy til kaldere vær. Også vil jeg tipse om podcasten Kant Ut og Prestasjonsprat. Veldig gode podcaster synes jeg. Og nettsiden skadefri.no har oppvarming og øvelser anbefalt til løping😄

Gratulerer! 4 km var skikkelige joggesko for meg, synes det er topp å ha noen treningsmål og en liten belønning til seg selv. Godt jobbet 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (1 minutt siden):

Gratulerer! 4 km var skikkelige joggesko for meg, synes det er topp å ha noen treningsmål og en liten belønning til seg selv. Godt jobbet 👏👏

Takk! Tror det var hos deg jeg leste om belønning, og det hjelper absolutt på🙌🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Løper dere i mørket? Tror jeg må skaffe meg en god hodelykt... Noen tips?

 

Skal helt klart også teste ut den podcasten!

Anonymkode: f2814...eef

Jeg er fornøyd med en i fra ledlenser😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87

På lørdag jogget jeg 26 minutter sammenhengende! 

Sykt fornøyd med det 🤩💪

Har ikke trent på jogging i det hele tatt, pga vekten. Men fokusert på styrketrening for å forhindre slitasje i knær og hofter (pga sykelig overvekt). Og noen få minutter jogging på mølle som del av oppvarming. Har også gått mye mer i hurtig tempo i forbindelse med hverdagsaktivitet og transport.

Og på lørdag etter 10 kg ned siden august og dette fokuset på trening så tenkte jeg jeg skulle jogge noen minutter og så bare ballet det på seg. 26 minutter uten smerter i knær og hofter, følte meg lett, kondisen var mye bedre enn for 3 mnd siden (den var på et bunnpunkt etter korona), og jeg musklene i beina kjentes sterke ut! 

Føles som kroppen min er mer min igjen plutselig 💪🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (26 minutter siden):

Føles som kroppen min er mer min igjen plutselig 💪🙌

Det er en helt fantastisk følelse 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (6 timer siden):

På lørdag jogget jeg 26 minutter sammenhengende! 

Sykt fornøyd med det 🤩💪

Har ikke trent på jogging i det hele tatt, pga vekten. Men fokusert på styrketrening for å forhindre slitasje i knær og hofter (pga sykelig overvekt). Og noen få minutter jogging på mølle som del av oppvarming. Har også gått mye mer i hurtig tempo i forbindelse med hverdagsaktivitet og transport.

Og på lørdag etter 10 kg ned siden august og dette fokuset på trening så tenkte jeg jeg skulle jogge noen minutter og så bare ballet det på seg. 26 minutter uten smerter i knær og hofter, følte meg lett, kondisen var mye bedre enn for 3 mnd siden (den var på et bunnpunkt etter korona), og jeg musklene i beina kjentes sterke ut! 

Føles som kroppen min er mer min igjen plutselig 💪🙌

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Så gøy! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener noen av dere annet enn løping? Noe med ball eller annen idrett hvor man løper en del? Det er et godt supplement til løpingen, syns jeg.

Løping kan være ganske ensformig i lengden, og motivasjonen kan synke til tider. I alle fall hos meg. Derfor er en av treningsdagene mine per uke fotball inne i gymsal. Har spilt fotball siden jeg var 9 år, og det er den sporten jeg er best i. Føler meg bedre etter en god fotballøkt kontra en god løpeøkt. Det blir som intervalltrening, bare korte spurter hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...