Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg begynte å jogge april 2020. Jogget maks 200 meter før jeg var helt død. Men jeg fortsatte å forlenge distansen over tid. I går løp jeg maraton! Tiden var heller ikke så verst, ca 4 timer.  Og jeg har passert 40 år med god margin. Kan jeg, kan du👍🏼Det er lite som slår løpeglede. 

Anonymkode: 5dca2...9ea

Oj, bra jobba! Og skikkelig motiverende!

Jeg jogget selv plutselig mye lengre enn jeg har gjort før også. Den ene runden jeg tar i skogen er 3,5 km. Tidligere har jeg klart maks 500 m i strekk der fordi det er så mye bakker og høydemetre. Sist gang jogget jeg 1,5 km i strekk og fortsatte etterpå etter en gåpause. Totaltiden ble bare forbedret med 2 minutter, så joggingen gikk sakte. Men forbedring allikevel! Faktisk litt uvirkelig at det er meg og min kropp som driver med denne joggingen ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg begynte å jogge april 2020. Jogget maks 200 meter før jeg var helt død. Men jeg fortsatte å forlenge distansen over tid. I går løp jeg maraton! Tiden var heller ikke så verst, ca 4 timer.  Og jeg har passert 40 år med god margin. Kan jeg, kan du👍🏼Det er lite som slår løpeglede. 

Anonymkode: 5dca2...9ea

Maraton faktisk? 😱 Så god du er! Det tror jeg aldri skjer her. Jeg liker bedre «å ha jogget» enn selve joggingen 😂 så 10 km er liksom mer enn nok for meg. Hvordan holder du motivasjonen i 4 hele timer??

Her hadde jeg min første 10 km på flere uker, og det gikk bedre enn forventet. Pluss skikkelig motiverende når klokka sier jeg forbrente 700 kalorier samtidig 😂🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (2 timer siden):

Oj, bra jobba! Og skikkelig motiverende!

Jeg jogget selv plutselig mye lengre enn jeg har gjort før også. Den ene runden jeg tar i skogen er 3,5 km. Tidligere har jeg klart maks 500 m i strekk der fordi det er så mye bakker og høydemetre. Sist gang jogget jeg 1,5 km i strekk og fortsatte etterpå etter en gåpause. Totaltiden ble bare forbedret med 2 minutter, så joggingen gikk sakte. Men forbedring allikevel! Faktisk litt uvirkelig at det er meg og min kropp som driver med denne joggingen ;)

Så utrolig bra jobba! Drit i tida, 1,5 km jogging i strekk er jammen ganske langt! 👏👏👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (På 23.10.2021 den 21.50):

Wow! 🤩👏👏 Det er jo dritfort!

Takk. Skal sies at jeg ikke er noen nybegynner, men har jobbet meg nedover et drøyt minutt på 3000 meter siden våren. Det er definitivt ikke min beste distanse, siden jeg ikke klarer å løpe mye fortere pr kilometer på en 3000 meter enn 5-6 kilometer.

Men er fornøyd med utviklingen dette halvåret. Håper det er greit at jeg poster her, selv om jeg ikke er noen nybegynner. Gøy å lese her inne og følge med, og at alle er så flinke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det 3 km på 22 min, 2 min raskere enn forrige uke.🥳 Og det selv uten løpeturer mellom hver gang. I starten var det beintøft, men så kom jeg inn i en rytme og kjente mot slutten at jeg egentlig kunne løpt lengre. Da økte jeg farten litt, merket veldig godt hvor stor forskjell det er på «det lille hjulet» og litt større hjul. De siste meterne kjente jeg at det var godt at jeg snart var ferdig, men jeg er veldig fornøyd med dagens økt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg løp en runde på 6,78 km på 1:02. Det er en forbedring på 3,5 minutt. Det kom opp personlig rekord på klokka mi på både 3 og 5 km, men husker ikke tallene og ikke finner jeg tilbake til det heller. Uansett godt fornøyd, og til og med i dag med regn og grått og kaldt. Hadde masse unnskyldninger klare for å ikke dra ut, men jeg gjorde det!

Jeg jogger kun på stier i skogen, eller i "beste" fall på grusveier. Vil det være lettere å få bedre tid på asfalt og/ eller flat vei? Høres jo egentlig sånn ut. Eller er det lettere for kroppen å holde lengre? Men foreløpig tør jeg ikke å jogge der hvor andre kan se meg 😛 Kanskje jeg tør etterhvert nå som det er så mørkt, da er det ingen som ser meg så godt allikevel :ler:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kepaløk skrev (6 minutter siden):

Og jeg løp en runde på 6,78 km på 1:02. Det er en forbedring på 3,5 minutt. Det kom opp personlig rekord på klokka mi på både 3 og 5 km, men husker ikke tallene og ikke finner jeg tilbake til det heller. Uansett godt fornøyd, og til og med i dag med regn og grått og kaldt. Hadde masse unnskyldninger klare for å ikke dra ut, men jeg gjorde det!

Jeg jogger kun på stier i skogen, eller i "beste" fall på grusveier. Vil det være lettere å få bedre tid på asfalt og/ eller flat vei? Høres jo egentlig sånn ut. Eller er det lettere for kroppen å holde lengre? Men foreløpig tør jeg ikke å jogge der hvor andre kan se meg 😛 Kanskje jeg tør etterhvert nå som det er så mørkt, da er det ingen som ser meg så godt allikevel :ler:

jeg merker selv at jeg løper raskere og har bedre utholdenhet på flat asfalt. 

jeg klarte plutselig å jogge mye lengre når jeg endret til det. det er fort  mer kupert på stier som også påvirker. selv på flate grusstier opplever jeg det lettere med asfalt. flate grusstier er samtidig mer behagelig for knær og føtter. 

Endret av stAre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på døgnet jogger dere? Jeg jogger mest på kveld når jeg har lagt ungene og trives veldig godt med det. Har jogget til jobb et par ganger og synes det er ganske greit, men synes det har gått litt utover effektiviteten på formiddagen. I dag jogget jeg hjem fra jobb for første gang og har vært helt skutt i ettermiddag! Tok meg litt ut med 10 km, men merker det var lite kompatibelt med to aktive småbarn 😅 Selv om det var helt knall å runde av arbeidsuken litt tidlig og være ferdig trent før jeg hentet i bhg 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (3 timer siden):

Og jeg løp en runde på 6,78 km på 1:02. Det er en forbedring på 3,5 minutt. Det kom opp personlig rekord på klokka mi på både 3 og 5 km, men husker ikke tallene og ikke finner jeg tilbake til det heller. Uansett godt fornøyd, og til og med i dag med regn og grått og kaldt. Hadde masse unnskyldninger klare for å ikke dra ut, men jeg gjorde det!

Jeg jogger kun på stier i skogen, eller i "beste" fall på grusveier. Vil det være lettere å få bedre tid på asfalt og/ eller flat vei? Høres jo egentlig sånn ut. Eller er det lettere for kroppen å holde lengre? Men foreløpig tør jeg ikke å jogge der hvor andre kan se meg 😛 Kanskje jeg tør etterhvert nå som det er så mørkt, da er det ingen som ser meg så godt allikevel :ler:

Så bra 🙂 Fortsett å jogge i skogen og på grus! Det er det beste for kroppen, og i variert terreng så aktiviserer du også mange flere muskelgrupper. Både lår og stabiliseringsmuskler. Av egen erfaring ; ja, det går fortere på flat asfalt. Men jeg får oftere vondter og skader av å løpe på asfalt. Knærne mine liker det i hvert fall ikke, og det går mest på legger og kneledd, selv om jeg kan bli motivert av tidene. 

Anonymkode: 53b8f...684

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (På 29.10.2021 den 18.47):

Når på døgnet jogger dere? Jeg jogger mest på kveld når jeg har lagt ungene og trives veldig godt med det. Har jogget til jobb et par ganger og synes det er ganske greit, men synes det har gått litt utover effektiviteten på formiddagen. I dag jogget jeg hjem fra jobb for første gang og har vært helt skutt i ettermiddag! Tok meg litt ut med 10 km, men merker det var lite kompatibelt med to aktive småbarn 😅 Selv om det var helt knall å runde av arbeidsuken litt tidlig og være ferdig trent før jeg hentet i bhg 💪

I ukedager jogger jeg naturlig nok, grunnet jobb, på kveldene. Gjerne i 19-20 tiden, et par timer etter middag. I helger blir det ofte på formiddager eller tidlig ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i grunn nådd alle målene mine for i år. Oktober har vært en fantastisk treningsmåned hvor jeg har forbedret tiden på alle mine faste distanser og løyper. Ikke personlige rekorder, men årsbeste, altså! Den siste senest i går.

Det er stykke opp til mine gamle rekorder fra da jeg var i slutten av 20-åra, men neste år blir målet å tukte noen av dem. 

Nå er jeg ferdig med testene mine for i år, så nå er planen bare å holde meg i gang gjennom hele vinteren. Ikke falle altfor mye ned i formen, slik jeg ofte har gjort om vinteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (På 29.10.2021 den 18.47):

Når på døgnet jogger dere? Jeg jogger mest på kveld når jeg har lagt ungene og trives veldig godt med det.

Jeg jogger helst tidlig morgen, når det går. Ellers kveld i ukedager, formiddag om det er helg.

 

I dag har jeg slått min egen rekord på 10 km, og er superfornøyd! 🤩 1.07.37 🥳 (forrige var ca 1.10.30). Før har jeg tatt det litt roligere enn vanlig for å være sikker på å holde helt ut, mens i dag prøvde jeg å holde normalt tempo hele veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 20.00):

Så bra 🙂 Fortsett å jogge i skogen og på grus! Det er det beste for kroppen, og i variert terreng så aktiviserer du også mange flere muskelgrupper. Både lår og stabiliseringsmuskler. Av egen erfaring ; ja, det går fortere på flat asfalt. Men jeg får oftere vondter og skader av å løpe på asfalt. Knærne mine liker det i hvert fall ikke, og det går mest på legger og kneledd, selv om jeg kan bli motivert av tidene. 

Anonymkode: 53b8f...684

Veldig gode poeng! Holder meg til stier og grus foreløpig, det er jo uansett det jeg synes er gøy. Er mer opptatt av treningsglede enn bestetider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kepaløk skrev (3 minutter siden):

Veldig gode poeng! Holder meg til stier og grus foreløpig, det er jo uansett det jeg synes er gøy. Er mer opptatt av treningsglede enn bestetider.

så bra poeng, bedre med treningsglede enn bestetider. 

helt enig 👍🏻 

 

Endret av stAre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stAre skrev (Akkurat nå):

så bra poeng, bedre med treningsglede enn bestetider. 

helt enig 👍🏻 

 

Ja, men må minne meg selv på dette innimellom. Det er lett å la seg rive med i å oppnå resultater. Men, det er jo ikke bare tiden som viser resultater; det er også bedre helse, treningsglede og endorfiner 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en motiverende gruppe :) 

Jeg er litt av og på med løpingen min men i går løp jeg første løp i vinterkarusellen 5 km så håper dette motiverer til videre trening. 

Har en hemmelig drøm om å løpe halvmaraton men ikke satt det som fast mål, da jeg er usikker på om jeg klarer det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

femme_pilot skrev (1 time siden):

For en motiverende gruppe :) 

Jeg er litt av og på med løpingen min men i går løp jeg første løp i vinterkarusellen 5 km så håper dette motiverer til videre trening. 

Har en hemmelig drøm om å løpe halvmaraton men ikke satt det som fast mål, da jeg er usikker på om jeg klarer det. 

Det gjorde jeg også! Hva synes du? 

Ikke helt fornøyd med egen tid, men da har jeg et mål for løpet om tre uker (være raskere enn i går). Og så skal jeg prøve 10 km i løpet av vinteren, men sitter litt langt inne siden jeg må starte tidligere pga tid. 

Var strengt tatt en seier i seg selv at jeg kom meg ut i surt ruskevær. Må huske tørre sko og sokker i bilen neste gang 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (23 timer siden):

Det gjorde jeg også! Hva synes du? 

Ikke helt fornøyd med egen tid, men da har jeg et mål for løpet om tre uker (være raskere enn i går). Og så skal jeg prøve 10 km i løpet av vinteren, men sitter litt langt inne siden jeg må starte tidligere pga tid. 

Var strengt tatt en seier i seg selv at jeg kom meg ut i surt ruskevær. Må huske tørre sko og sokker i bilen neste gang 🤪

Jeg var bare fornøyd med å møte opp. Fikk ikke en god tid men som du sier, var en seier bare det å komme seg ut og løpe i surt ruskevær😄

Jeg har også som mål å klare 10 km men må starte tidlig jeg også så du er ikke alene. Så ut som det var en del som tok den tidlige starten denne gangen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår ble det 3,3 km på 29 min. Prøvde å løpe ganske rolig, så fikk mange minutter i sone 4, fremfor omtrent alle i sone 5 forrige 3 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fin tur i lunsjpausen i dag. Hjemmekontor/ gjemmekontor ;)

Det var kaldt og klart vær. Strålende sol og nydelige høstfarger i skogen. Kom inn i en god flyt og jogget mer enn noen gang på samme tur. Jogget halvparten av turen, dvs over 3 km.

Og mens jeg jogget langt inne i skogen, i solstrålenede høstvær så slo det meg hvor godt jeg hadde det. Jeg (evige feite meg!) jogget, jeg har en kropp som fungerer, jeg er i bedre form enn jeg noen gang har vært! Det var så god følelse. Jeg smilte for meg selv nesten hele turen.

Skal prøve å lagre den godfølelsen til tyngre dager 🏃🍂🍁💪

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...