Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
16 hours ago, Kepaløk said:

Det jevneste og hardeste underlaget jeg har erfaring med er grusvei. I tillegg er jeg stor og tung (det vil si, jeg er ganske så lav, men tjukk 😛) og er redd for belastningsskader.

Løp i oppoverbakker og med god stigning på møllen. Det er samme belastning pr. skritt, men mye mer krevende. Jeg var også overvektig da jeg begynte å løpe, og etter kort tid begynte jeg å fokusere mer på høydemetere enn distanse. Altså i stedet for å øke treningsmengden ved å løpe lengre og lengre, som jeg merket jeg skulle være påpasselig med pga. overbelastning, la jeg til ekstra turer opp bakkene på min løperute. (Har bare småbakker i terrenget i løpeavstand rundt meg). Det fungerte fint for meg, og jeg tapte meg for øvrig lynhurtig. 

10 hours ago, Kepaløk said:

Er redd for at mølle blir kjedelig, men skal plasseres foran et vindu slik at jeg kan se ut på skogen og fjellet. Og kanskje prøve meg på å se på TV-serie samtidig, ser at det er flere som kjører den kombinasjonen.

Du kan også variere dine "løpeturer" så det ikke blir så ensformig. Én dag kan du jogge 3 km i joggetempo, neste dag løpe så langt du klarer på 10 minutter, tredje dag sprintintervaller og armhevninger, osv. 

Anonymkode: cbd55...8db

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kepaløk
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Løp i oppoverbakker og med god stigning på møllen.

Takk for tips! Det hadde jeg faktisk glemt å tenke på, men det er jo en glimrende måte å trene kondisjon på.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan også variere dine "løpeturer" så det ikke blir så ensformig. Én dag kan du jogge 3 km i joggetempo, neste dag løpe så langt du klarer på 10 minutter, tredje dag sprintintervaller og armhevninger, osv. 

Ja, skal prøve å huske å variere litt.

Jeg har tatt av meg 60 kg de siste ti årene, hvorav 30 de siste to årene. Jeg har "alltid" trent styrketrening, og har gjort dette 3-4 ganger i uka de siste årene. Men etter vektnedgang så hadde jeg lyst til å prøve å jogge.

Litt fordi jeg alltid har sagt at denne kroppen løper ikke, og mest for å se om jeg faktisk klarer det. Jeg begynte så smått etter motivasjon fra denne tråden, og det er en skikkelig mestringsfølelse.

Kun jogget i skogen der ingen kan se meg, kanskje jeg tør å prøve mer på tredemølla...

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...