Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Rainstorm skrev (9 timer siden):

På lørdag jogget jeg 26 minutter sammenhengende! 

Sykt fornøyd med det 🤩💪

Har ikke trent på jogging i det hele tatt, pga vekten. Men fokusert på styrketrening for å forhindre slitasje i knær og hofter (pga sykelig overvekt). Og noen få minutter jogging på mølle som del av oppvarming. Har også gått mye mer i hurtig tempo i forbindelse med hverdagsaktivitet og transport.

Og på lørdag etter 10 kg ned siden august og dette fokuset på trening så tenkte jeg jeg skulle jogge noen minutter og så bare ballet det på seg. 26 minutter uten smerter i knær og hofter, følte meg lett, kondisen var mye bedre enn for 3 mnd siden (den var på et bunnpunkt etter korona), og jeg musklene i beina kjentes sterke ut! 

Føles som kroppen min er mer min igjen plutselig 💪🙌

Du har et naturlig talent for løping! De færreste klarer 26 minutter sammenhengende uten noe grunnlag, spesielt når du sier du har hatt sykelig overvekt. Dette bør du fortsette med - fantastisk å høre. Lykke til videre 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjør dere som oppvarming før dere går i gang med løpingen? 

Anonymkode: a1056...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør dere som oppvarming før dere går i gang med løpingen? 

Anonymkode: a1056...3f1

Enten så går jeg et stykke først (rask gange), eller så bare starter jeg å jogge (men jogger rolig i starten). 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva gjør dere som oppvarming før dere går i gang med løpingen? 

Anonymkode: a1056...3f1

Hvis jeg har overskudd gjør jeg en 7 min yoga oppvarming. Ellers gjør jeg en variant av disse øvelsene utenfor i joggeklær + skuldrene for å få armene med. Litt roligere tempo i starten. Merker veldig stor forskjell på den første 1-2 km på om jeg har varmet opp eller ikke

https://www.runnersworld.com/training/g20862002/dynamic-warmup-stretches/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
XaoS skrev (16 timer siden):

Du har et naturlig talent for løping! De færreste klarer 26 minutter sammenhengende uten noe grunnlag, spesielt når du sier du har hatt sykelig overvekt. Dette bør du fortsette med - fantastisk å høre. Lykke til videre 🙌

Hehe, tror nok ikke det er et naturlig talent. 🤷‍♀️Jeg har løpt mye som yngre, og vært godt trent før. Jeg holdt også svært lavt tempo bare for å holde "joggetakten" ved like. Jeg tror jeg vet litt hva som er lurt og sånn for å greie å komme over den mentale bøygen om at "nå orker jeg ikke mer". Og så som sagt har jeg jo trent ellers for å bygge opp mot dette med styrketrening og kondisjonstrening med gåing/svømming.

Men ja, jeg har veldig lyst til å fortsette med dette! Men må være litt forsiktig da jeg fremdeles er sykelig overvektig og det er stor risiko for slitasje og skader. 😬 Takk for lykke til! Var veldig motivasjonspille å oppleve den mestringen på lørdag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør dere som oppvarming før dere går i gang med løpingen? 

Anonymkode: a1056...3f1

Ingenting, jeg går rett på. Starter som regel litt raskt, men justerer ned farta etter 7-800 meter slik at jeg ikke stivner.

Anonymkode: 56f85...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bithiah skrev (På 5.11.2021 den 21.45):

Det tipset bet jeg meg merke i også! Så hørte en episode for å sjekke ut (mens jeg satt i senga altså, skippa over en del) tidligere i dag. Vurderte å teste neste uke - og det skal jeg jammen!

Var det den første du prøvde, eller? 

Kjørte en runde til med 45-15 i går, og det var enda bedre enn sist. Jeg fikk PR på flere segmenter på Strava (barberte litt fra gangen før) og var helt utslitt etterpå. Måtte faktisk stoppe og få pusten igjen når intervallene var ferdig + strekke litt før jeg jogget sakte hjem. Skal være litt streng på å kjøre én intervall i uken fremover, og er spent på om jeg ser noen effekt på neste 5K løp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (Akkurat nå):

Kjørte en runde til med 45-15 i går, og det var enda bedre enn sist. Jeg fikk PR på flere segmenter på Strava (barberte litt fra gangen før) og var helt utslitt etterpå. Måtte faktisk stoppe og få pusten igjen når intervallene var ferdig + strekke litt før jeg jogget sakte hjem. Skal være litt streng på å kjøre én intervall i uken fremover, og er spent på om jeg ser noen effekt på neste 5K løp. 

Jeg prøvde første episoden i morges faktisk! Det var veldig kjekk avveksling 🤩 Den var 4 min - 2 min - 1 min - 30 sek (to ganger). Med høyere tempo dess kortere drag.  Driiiiitsliten etterpå 😅 

Dessuten slo jeg min egen rekord på 10K på mandag, med hele 2,5 min 💪

 

Veldig fornøyd med denne uka så langt altså 🥳🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (Akkurat nå):

Jeg prøvde første episoden i morges faktisk! Det var veldig kjekk avveksling 🤩 Den var 4 min - 2 min - 1 min - 30 sek (to ganger). Med høyere tempo dess kortere drag.  Driiiiitsliten etterpå 😅 

Dessuten slo jeg min egen rekord på 10K på mandag, med hele 2,5 min 💪

 

Veldig fornøyd med denne uka så langt altså 🥳🥳

Steike for en uke, det er jo bare onsdag 👏👏 Men sant det var en fin avveksling? Synes det var så deilig at noen sier hva jeg skal og jeg ikke trenger tenke over hvilen type tur det skal være. Da har jeg episode 1 på listen til neste gang. Fikk ingen 10K forrige uke, denne uken skal jeg prioritere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt lettere enn å skulle Google seg i hel etter opplegg 😅 @Bokdamen jeg er også spent på om jeg merker effekt på farten etter hvert. Føler jo egentlig at jeg løper i samme tempo som i april 🤪 så godt med duppeditter som viser at det ikke er helt tilfelle!

Hadde trodd at 10K var absolutt maks av hva jeg skulle klare (og selv det føltes faktisk som en dårlig fantasi når jeg peste meg av gårde 2 km i vår..). 5K var første mål, så ble det 10. Så nå funderer jeg på hva som skal være neste mål? 

Det HADDE jo vært kult å løpe halvmaraton en gang i livet, bare for å kunne si at det har jeg gjort liksom 😂 (var det meg som sa det?! Hva har skjedd 😬😂)

Hva er deres mål? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (2 timer siden):

Det HADDE jo vært kult å løpe halvmaraton en gang i livet, bare for å kunne si at det har jeg gjort liksom 😂 (var det meg som sa det?! Hva har skjedd 😬😂)

Hva er deres mål? 

Jeg går og leker med tanken om halvmaraton i 2022 🤓 Har funnet noen treningsopplegg der man skal kunne gå fra der jeg er nå til halvmaraton på 12 uker. Men det vil kreve en del timer, så må se om mannen vil være hjemme og heie mens jeg løper 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvmaraton går fint! Jeg har løpt halvmaraton to ganger uten å trene meg opp først, så det at man "må" følge et treningsprogram for å trene seg opp, stemmer ikke 😄

Anonymkode: fcd03...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Halvmaraton går fint! Jeg har løpt halvmaraton to ganger uten å trene meg opp først, så det at man "må" følge et treningsprogram for å trene seg opp, stemmer ikke 😄

Anonymkode: fcd03...caa

Hvordan i huleste klarte du det??! 😳😱 Jeg er helt gåen etter 10 km, hadde aaaaaldri kunnet doblet det. Nå liksom.

Er sikkert mange veier til Rom, helt enig i at en kan klare seg uten et spesielt «opplegg». Men..du gikk helt sikkert ikke direkte fra 30 år som sofapotet til å løpe 21 km i et strekk? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løp 10K i kveld og gruset min egen rekord med nærmere 4 minutter! Skal ikke si at det intervallene som har æren, men har i alle fall ikke negativ effekt 🏃‍♀️💪

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk løpt i går også. Løp bare 2,5 km, men tenker at det er lurt å variere lengden litt for å unngå skader feks. Men jeg må snart kjøpe inn varmere treningstøy, for jeg ble faktisk kald mens jeg løp, spesielt på hender, ansikt (til og med i øya😅) og rumpe/lår😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (11 timer siden):

Løp 10K i kveld og gruset min egen rekord med nærmere 4 minutter! Skal ikke si at det intervallene som har æren, men har i alle fall ikke negativ effekt 🏃‍♀️💪

Gratulerer 🥳

Diamant20 skrev (21 minutter siden):

Jeg fikk løpt i går også. Løp bare 2,5 km, men tenker at det er lurt å variere lengden litt for å unngå skader feks. Men jeg må snart kjøpe inn varmere treningstøy, for jeg ble faktisk kald mens jeg løp, spesielt på hender, ansikt (til og med i øya😅) og rumpe/lår😆

Så bra at du kom deg ut!  👏 Jeg har en tights med softshell på fremsiden, som jeg håper skal holde gjennom vinteren. Hadde egentlig lyst å bestille en vintertights fra BARA (de ser så gode ut 😍), men det ble utsolgt så fort, faktisk akkurat i det jeg skulle gå til «kassen» så var det plutselig tomt for min str 🙄 kanskje neste år!

 

I dag skal jeg ut på joggings på ettermiddagen, for første gang sammen med et annet menneske! Det blir spennende 🤩 for dette mennesket et ingen ringere enn min eldste sønn ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bithiah skrev (19 minutter siden):

Så bra at du kom deg ut!  👏 Jeg har en tights med softshell på fremsiden, som jeg håper skal holde gjennom vinteren. Hadde egentlig lyst å bestille en vintertights fra BARA (de ser så gode ut 😍), men det ble utsolgt så fort, faktisk akkurat i det jeg skulle gå til «kassen» så var det plutselig tomt for min str 🙄 kanskje neste år!

Jeg løp i tights med ullfor, men når man løper i motvind var ikke det nok😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da vet man det. En 12-åring med null erfaring med lengre løp, men med 4-6 treninger ballsport/kamp i uka knuser mamman på jogging. Bare en rygg som gradvis forsvant lengre og lengre vekk 😂

Men koselig likevel da - og jeg slo rekord på 1 km, 1 mile og 5 km! 30:58 🥳 så da troooor jeg neste mål må bli under 30 min på 5 km 😬 Mulig jeg må ta med den der kjappe gutten å ha foran meg igjen 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Har nettopp jogget 3,1 km/28 min sammenhengende. 🥳💪 Sikkert elendig km-tid, men det bryr meg ikke. 

Livet er forferdelig tungt for tiden, og så tenkte jeg at jeg ville gjøre dette for meg selv. Og det føles så bra! Kjenner jeg kommer i kontakt med følelsene, så får tidvis lyst til å stoppe og bare gråte. Men det kjennes også innmari bra. At uansett hva som mangler i livet, uansett alt som er vondt, så er dette noe jeg kan gi meg selv. 💪😥 Og det føles tusen ganger mer støttende enn den sjokoladen som pleier å støtte meg. 

Kjente det dog i hoften i dag og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til deg 🤐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (41 minutter siden):

Har nettopp jogget 3,1 km/28 min sammenhengende. 🥳💪 Sikkert elendig km-tid, men det bryr meg ikke. 

Livet er forferdelig tungt for tiden, og så tenkte jeg at jeg ville gjøre dette for meg selv. Og det føles så bra! Kjenner jeg kommer i kontakt med følelsene, så får tidvis lyst til å stoppe og bare gråte. Men det kjennes også innmari bra. At uansett hva som mangler i livet, uansett alt som er vondt, så er dette noe jeg kan gi meg selv. 💪😥 Og det føles tusen ganger mer støttende enn den sjokoladen som pleier å støtte meg. 

Kjente det dog i hoften i dag og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til deg 🤐

Så godt jobbet 👏👏 Km tiden skal du ikke tenke på, du konkurrerer bare med deg selv og slår alle som ligger på sofaen. Det er mange som opplever løping som positivt for psyken, høres ut som gjør noe godt for deg også ❤️ I fht hoften, lenge siden sist du løp? Tøyer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...