Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vintererfaring, men jeg jogga i snø og noen få minusgrader mars (og her jeg bor blir det sjelden mer vinter enn det..). Hadde en tykkere tights, vanlige joggesko (ble ikke kaldt faktisk, selv i snø 🤷‍♀️), T-skjorte, ulltrøye/fleece og den vanlige løpejakken. Tykt pannebånd av ull. Ble ikke kald, så kjøper ikke noe i år med mindre jeg oppdaget at det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nå har jeg misunnet alle i denne tråden lenge fordi jeg har hosta i over fem uker. Da var det deilig å ta seg en tur i dag. Irriterende tungt siden formen naturligvis er borte, men likevel positivt. Erfaringsmessig må jeg opp på tre runder i uka for å bedre formen merkbart, så da har jeg en jobb å gjøre framover. Det går nok, det er jo allerede sånn at jeg ikke kan gå ut døra hver vår pga. pollen og mister inntil to måneder med mosjon.

Anonymkode: 56f85...ebc

Så bra du er i gang igjen! 👏👏 Kjipt med sykdom som henger i.. Hvor ofte og langt pleier du å løpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Bithiah said:

Så bra du er i gang igjen! 👏👏 Kjipt med sykdom som henger i.. Hvor ofte og langt pleier du å løpe?

2-3 ganger i uka så langt det er mulig, må ha barnevakt da. Oftest 5 km i et kupert område, men veksler nå mellom det pluss ruter på knapt 7 og knapt 8 km. Kjenner at jeg blir bedre av litt variasjon. Kommer nok til å holde på disse rutene eller tilsvarende, som ikke er lengre enn at det er givende å holde på når jeg er i form. Liker virkelig ikke jogging når pollensesongen er over og jeg stivner i den første bakken.

Anonymkode: 56f85...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 17.43):

2-3 ganger i uka så langt det er mulig, må ha barnevakt da. Oftest 5 km i et kupert område, men veksler nå mellom det pluss ruter på knapt 7 og knapt 8 km. Kjenner at jeg blir bedre av litt variasjon. Kommer nok til å holde på disse rutene eller tilsvarende, som ikke er lengre enn at det er givende å holde på når jeg er i form. Liker virkelig ikke jogging når pollensesongen er over og jeg stivner i den første bakken.

Anonymkode: 56f85...ebc

Skikkelig imponert over at du klarer så ofte når du må ha barnevakt 😱 da hadde det blitt en gang eller to i måneden på meg tror jeg 😂🙈

 

Jeg er storfornøyd med tur på 8 km i dag, selv om jeg hadde tenkt «minst 8 helst 10». Fordi jeg for første gang klarte hver av de 8 km på under 7 m/km 💪🥳
 

57F841C7-C969-43C4-879F-4E5E7CEB8CF1.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på her. Jeg er ikke akkurat nybegynner, men jeg må begynne "på nytt" igjen etter å ha slitt med langstidsbivirkninger fra covid. Jeg har trent styrke lenge, men kjent at kondisjonstrening har vært utfordrende. Før løp jeg ofte 10 km 3-5 ganger i uka, nå klarer jeg ikke 3 sammenhengende engang. Men jeg skal starte igjen. Det som har fungert tidligere for min del er å løpe i "snakketempo", altså i et tempo hvor man klarer å holde en samtale (selv om jeg foretrekker å løpe alene med musikk). Elsker å løpe særlig på høst og på vinteren! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 18.28):

Sniker meg inn her. 

Noen som har en god spilleliste på Spotify på 170-180 bpm som er en fengende liste med gamle hits og tydelig beat slik at takten høres godt?

 

Eller hva hører du på når du løper? Hvor mange bpm ligger du på? 

Anonymkode: f2814...eef

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke jeg som spurte, men takk for tips til spilleliste @Zooey
 

Ofte anbefales løpelister med elektronika eller pop, veldig deilig med rock!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (44 minutter siden):

Ikke jeg som spurte, men takk for tips til spilleliste @Zooey
 

Ofte anbefales løpelister med elektronika eller pop, veldig deilig med rock!

Ja, ikke sant? Jeg foretrekker også rock, heldigvis er det løpelister i flere sjangere på Spotify for de som foretrekker noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til gode vanntette joggesko? Eller har ikke/bruker ikke folk joggesko som er vanntette? Liker meg best på sti/skog/grus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger med vanlige joggesko uavhengig av vær @Kardinal, men jeg jogger mest på asfalt, er kanskje andre behov på sti. 

Jeg var med på mitt første "skikkelige" løp i går med Rosa sløyfe løpet i Bergen. Var 3000 deltagere og veldig gøy! Men var ikke helt fornøyd med egen form og tid, så nå har jeg meldt meg på et løpskarusell-løp neste uke som er 5 km. Det er bokstavelig talt rett ned bakken og utrolig lett tigjengelig, men dessverre årets siste. Så kjedelig at jeg er bitt av basillen på slutten av sesongen, merker jeg må sette meg litt inn i hva som skjer å vinteren i Bergen. Er det noen andre som er med på løp med tidtaking?

Neste målet mitt nå er 10 km. Planlegger en tur på 8 km i morgen, og hvis jeg fortsetter med å øke rundt 10% kan være jeg være på 10 om 2-3 uker. Dere som løper 10 km, er det noe jeg bør tenke anderledes om når jeg begynner å løpe såpass langt? (det er langt for meg). Løper dere med vann? Hvordan frakter dere det i så fall? 

Endret av Bokdamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (1 time siden):



Neste målet mitt nå er 10 km. Planlegger en tur på 8 km i morgen, og hvis jeg fortsetter med å øke rundt 10% kan være jeg være på 10 om 2-3 uker. Dere som løper 10 km, er det noe jeg bør tenke anderledes om når jeg begynner å løpe såpass langt? (det er langt for meg). Løper dere med vann? Hvordan frakter dere det i så fall? 

Jeg er jo så vidt kommet det selv, og det er langt fra hver uke jeg kommer så langt 😂 men, jeg merker ikke så veldig stor forskjell på 6-8-10 km egentlig. Trenger ikke vann, men har gjerne liggende i bilen til etterpå. Det eneste jeg kjenner, er at jeg må prøve å ikke bry meg om tempo. For tar jeg for mye i så holder jeg gjerne 5 km, men absolutt ikke det dobbelte. 
 

Rekorden på 5 km er ca 32 min, mens på 10 km er rekorden 1 t 10 min. 
 

Så ta det rolig! Gjerne roligere enn du skulle trodd første gangen iallefall. Ha som mål å holde ut, og drit i tida. Får du en dårligere tid en du hadde sett for deg, så kan du heller satse på rekord lett neste gang. Lykke til 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (9 minutter siden):

Så ta det rolig! Gjerne roligere enn du skulle trodd første gangen iallefall. Ha som mål å holde ut, og drit i tida. Får du en dårligere tid en du hadde sett for deg, så kan du heller satse på rekord lett neste gang. Lykke til 💪

Ja, dette er strategien min for å øke utholdenhet og hvor langt jeg kan løpe. Leste et sted at man burde trene 80/20 (?) der 80 var noenlunde rolig og 20 tempo. Merker det hjalp veldig å bytte ut musikken med podcast, er så lett å prøve å holde tempoet i musikken og løpe for fort 😅 Følger også med på pulsen og prøver å ligge i sone 2 av 3. Men så fascinerende at du ikke merker spesielt forskjell på 6-8-10! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt rart 🤷‍♀️ Men jeg mener at jeg ikke blir mer sliten selv om jeg løper lengre. Mentalt merker jeg det godt 😂🙈 Det har nesten vært den største utfordringen min, å stå i det over tid selv om jeg er litt sliten. Men det går vel rette veien, for jeg strevde like mye med å se for meg at jeg skulle jogge 20 (!) min sammenhengende 😂😂 blir litt..lei? Underveis liksom.
 

Men nå har jeg prøvd å sette opp tempoet litt, samtidig som jeg da ikke klarer så langt. I dag ble det bare 2,5 km - men tempo tilsa under halvtimen på 5 km. Så kanskje jeg klarer å holde tempo gradvis lengre?

Så får jeg ta noen lengre økter roligere innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen av dere røyket før?

Jeg begynte å jogge tidlig i år etter å ha kutta røyken i fjor, og sliter voldsomt med kondisjon enda. Sitter jeg i ro en dag klarer jeg ikke 1 km på flatmark en gang.

Håpet er jo å bli sprekere men det var jaggu ikke lett.

Kan korte intervaller hjelpe mer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøvftta skrev (På 7.10.2021 den 18.59):

Har noen av dere røyket før?

Jeg begynte å jogge tidlig i år etter å ha kutta røyken i fjor, og sliter voldsomt med kondisjon enda. Sitter jeg i ro en dag klarer jeg ikke 1 km på flatmark en gang.

Håpet er jo å bli sprekere men det var jaggu ikke lett.

Kan korte intervaller hjelpe mer?

 

 

HIIT vil nok få opp kondisen noe. Pleide selv å kjøre et par økter i uka på tredemølle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden vil jeg være med i! Jeg er i 30-åra nå og har ikke jogga på fem-seks år. Men jeg var en ivrig jogger fra jeg var 20-25. 

Jeg begynte med C25K-appen, og elsker den. Jeg er helt avhengig av å få instruksjoner, så den appen er en livredder. 
 

Har gått opp 10 kilo under corona, og merker det veldig på jogginga mi. Blir fortere sliten, og får oftere vondt. Så jeg bruker 2 uker på hvert «ukesprogram» i C25K-appen. Det tar lengre tid, men dette er et langtidsprosjekt så det er greit for meg. 
 

Jeg heier på alle i denne tråden, dere er flinke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal ha meg en lite joggetur i kveld, og jeg går allerede og teller litt ned. Blir mørkt og vått og har ingen spennende tur planlagt, men jeg skal lyse opp i den nye jakken min som er i str 40 🥳 Kan ikke huske sist jeg brukte den størrelsen, det er minst 10 år siden!

Har også kjøpt med pannebånd og hansker med refleks  jeg ser unormalt mye frem til å teste 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (På 4.10.2021 den 21.48):

 

 

Brukte denne på kvelden joggetur, takk for tips! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (På 14.9.2021 den 22.44):

Vurderer å teste ut intervalltrening. Er det noen som har noen innspill på hvordan jeg kan begynne? 

Jeg er ikke noen ekspert, men er heller ingen nybegynner innen løping. Hva som passer akkurat deg best er det du som må finne ut av, men her er mine tips.

Jeg trener en del intervaller. 4x4 minutter er en klassiker. Altså fire økter på fire minutter hver, med et minutts pause mellom hver økt.

8x2 minutter er en annen variant, bare at det naturlig nok må være høyere tempo når det bare er 2 minutters drag. Jeg pleier å ta et minutts pause mellom hvert drag her også, selv om jeg har lest at man skal ha 30 sekunder.

I Pyramide-intervaller løper du 8 drag, først 1 min så 2 min, 3 min og 4 min, deretter går du nedover igjen med 4 min, 3 min, 2 min og til slutt 1 min. Tommelfingerregelen er at du tar like lang pause (gange, lett jogg) som halvparten av tida økta tar. Altså etter 1 min tar du 30 sek pause, etter 2 min tar du 1 minutts pause osv.

Nordlie-test er brukt av mange fotballtrenere. Da løper du mellom to kjegler i åttetall i 7 minutter, hvor det skal være 30 meters avstand mellom. Èn runde er frem og tilbake (60 meter).

Min personlige erfaring er at man blir i best form med variasjon av lange økter og intervaller. Det gir også mer glede og motivasjon i å prøve forskjellige ting. Å bare løpe langt er både dårlig for motivasjonen, og ikke det beste om man vil bli god på f.eks 5 kilometer.

Selv trener jeg nå tre dager i uka, hvor fotballtrening er en av øktene og løping de to andre. Jeg varierer mellom de nevnte intervall-øvelsene, 3000 meter, 5000 meter og diverse faste løyper med lengre distanser (opp til 10 km). Jeg har ingen fast plan, jeg bare gjør som jeg føler for den dagen. Jeg bruker heller ikke pulsklokke eller er opptatt av å komme på et spesielt nivå.

Jeg er ingen nybegynner, men en brukbar mosjonist hvor motivasjonen går opp og ned. Begynte å trene skikkelig nå i vår, og jeg har forbedret den gjennomsnittlige kilometer-tiden fra 5.30 pr km til ca. 4.40 pr kilometer i dag. En 5km løper jeg på rundt 22-23 min, og en mil på 45-46 minutt.

Så 4-5 måneder med solid trening gir definitivt resultater🙂 Sørg for variasjon så holder løpegleden og motivasjonen  lenger!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny her i tråden 👋

Har nettopp begynt på treningssenter, og bruker tredemølle som oppvarming. Av seg selv begynte kroppen å jogge på tredemølla her om dagen. Først 10 min, og dagen etter 15. Løper 7.5 med 2 i stigning, så det går ikke så fort. Men jeg vil ikke presse meg heller. 
 

Har prøvd å jogge utendørs utallige ganger og gått på joggekurs, men får så vondt i beina. På tredemølle går det veldig fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...