Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg begynte «ufrivillig» å jogge under corona da Sats ble stengt i det som føltes som et år (pleide å gå på cardiostep-timer osv). Da senteret åpnet igjen begynte jeg plutselig å trene styrke med tyngre vekter (helt enkle baseløft) og la løping på hylla i to mnd. Nå løp jeg før første gang på over to mnd, og løp lengre og fortere nå enn da jeg aktivt jogget fire-fem dager i uka!! 😳 

Anonymkode: 02793...d84

Så kult! Har hørt gode ting om å kombinere løping med styrke 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

begynte å jogge I August. kom igår over 50 km 😊 kjempegod følelse. hver tur gir mestringsfølelse. Ikke likt å løpe før, men nå har jeg likt hver tur. 

mål har først vært å ikke starte for hardt og urealistiske forventninger. Først måtte jeg senke joggetempo. i starten var det ble nesten mer langsommere enn gange😅 nå er det nærmere grensen til løping. første turen klarte jeg 500m, nå klarer jeg akkurat 2.5km sammenhengende. har sammenlagt runde på ca 4km. må gå litt i midten (den delen av løypa er veldig kupert lysløype). målet er å jogge hele runden før jeg utvider løypa. 

har Huawei telefon og bruker helseappen. der slår jeg på når jeg starter turen. da kan jeg se hvor langt, min per km, skritt, tempo etc. den sier ifra for hver km og hvor lang tid man har brukt.  det er veldig motiverende😊 ser de små framgangene 😀

ellers: jeg har alltid likt å trene styrke og stor motivasjon av å løfte tungt, men aldri cardio. Widget span

Endret av stAre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en herlig tråd med masse inspirasjon 🙂

Har for tiden en pause fra løpingen, men ikke vanskelig å glede seg til å komme i gang igjen når en stikker innom her innimellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba @stAre! Gøy å lese. Jeg er som deg og har alltid like styrketrening, men ikke kondisjonstrening. Merker etter hvert nå at det gir stor mestringsfølelse av å jogge også. Såpass at jeg må tenke på å ikke øke lengden for fort, i forhold til å ikke gjøre belastningen større enn den burde for min kropp som ikke har kondis.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (5 timer siden):

Godt jobba @stAre! Gøy å lese. Jeg er som deg og har alltid like styrketrening, men ikke kondisjonstrening. Merker etter hvert nå at det gir stor mestringsfølelse av å jogge også. Såpass at jeg må tenke på å ikke øke lengden for fort, i forhold til å ikke gjøre belastningen større enn den burde for min kropp som ikke har kondis.

 

så bra jobba på deg også 😊 (lest kommentarene tidligere i tråden også). 

merker også dette med å ikke øke lengden for fort. tror det også er viktig for å holde mestringsfølelsen,slik at det ikke bare blir negativt og nederlag. nå er jeg rimelig skutt etter mine økter og - så da prøver jeg også å øke kondis framfor lengde. 

jeg jobber også med å ikke jogge for fort - da er jeg utkjørt resten av runden. 

leste et tips at det som nybegynner er bedre å måle lengde i en tid (eks 30min) framfor antall km. jeg løper en naturlig runde ute, så da er det litt vanskeligere. men kanskje et godt tips for de som jogger på studio? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kepaløk skrev (På 2.9.2021 den 23.12):

Perfekt tråd!

Jeg har akkurat begynt å jogge. Sånn for en uke siden. Eller "jogge". Kroppen min har aldri løpt. Jeg har trent mye ulikt gjennom livet, i det siste kun styrketrening. Aldri jogging. Fikk klarsignal av helsepersonell til å prøve jogging nå nylig. Vært skeptisk på grunn av stor overvekt (men jeg jobber med saken).

Tar det svært pent og rolig. Har hatt tre gåturer hittil hvor jeg har lagt inn 2-4 runder med jogging på 1-2 minutter.

Fullstendig nybegynner, så her tas alle tips i mot med takknemlighet!

Hvis du vil gå ned MYE i vekt relativt fort, vil jeg anbefale keto, om du har selvdisiplinen som trengs. Veide 'bare' 90, men på 3-4 mnd gikk jeg ned 15 kg uten nevneverdig trening.  

Anonymkode: 115ff...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du vil gå ned MYE i vekt relativt fort, vil jeg anbefale keto, om du har selvdisiplinen som trengs. Veide 'bare' 90, men på 3-4 mnd gikk jeg ned 15 kg uten nevneverdig trening.  

Anonymkode: 115ff...ddb

Takk for tips, men jeg trener for andre grunner enn vektnedgang. Helse, endorfiner og mestringsfølelse blant annet.

(Jeg holder på med livsstilsendring som også innbefatter kostholdet, og har gått ned snaue 30 kilo, men det er en avsporing for denne tråden)

Kjente meg fryktelig tung i kroppen i dag, men kom meg allikevel ut på en tur med innlagt jogging. Var på vei til 1 km sammenhengende nå også, men fikk plutselig skikkelig hold i siden. Har ikke opplevd det på vet ikke hvor lenge, mange år i alle fall siden sist. Vet ikke hvorfor det oppstod, men fikk uansett en god tur på 6,5 km med innlagt jogging selvom den ikke ble avsluttet like bra som sist jeg tok samme runde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år (kanskje 15) prøvd å bli en jogger. Jeg ønsker så inderlig å like det, men det har alltid vært så forferdelig tungt. Føler jeg er verdens tyngste menneske, beina er som bly, hvert skritt er vondt. Har slitt med hodet, som bare synes synd på meg selv og vil stoppe. Hver gang jeg har startet opp igjen, med friskt mot, har det holdt et par uker før jeg gir opp. Lite fremgang, selv om jeg presser meg det jeg klarer. 3km har vært maks, mitt aller beste.

For noen måneder fikk jeg en skade. Ikke av joggingen, men som gjorde at jeg ikke kunne jogge. Det føltes som en gudegitt unnskyldning. 
Etterhvert måtte jeg begynne med styrketrening, for å trene opp skadestedet, og det har jeg hold på med tre ganger i uken i tre måneder. Samtidig har jeg brukt disse månedene til å lære teori og teknikk. 

I dag gikk jeg på mølla for første gang på nesten et halvt år. Målet var å gå litt, jogge ett minutt, og så gå et kvarter. Keg holdt lav fart, og brukte små skritt, tenkte over bevegelser og holdning og muskelbruk. 

Ett minutt ble til to, og kroppen føltes overraskende lett! På en måte jeg aldri har opplevd før (og jeg er 3kg tyngre enn sist jeg jogget noe). Endte opp med 2 km jogging! Da var jeg sånn middels sliten, og avsluttet for å ikke overbelaste skaden. Jeg er overbevist om at styrketrening i beina og delvis kjernemuskelatur har vært det som har hjulpet. Jeg løp som sagt sakte, så ble ikke sliten kondisjonsmessig, og med mer styrke i beina ble jeg ikke utslitt eller tung i beina. 

Mitt beste råd til andre som synes det er tungt: Tren styrke!

Anonymkode: 40a74...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liksom motsatt problem jeg. Beklager, utfordring! ;)

Har trent styrke lenge, og nå fast to-fire økter i uka siste to årene. Opplever ingen utfordringer med styrke og beinmuskler i forhold til joggingen. Kondisen derimot! Den svikter. Når jeg gir meg med joggedragene er det fordi pusten ikke takler mer. Det blir vel bedre etterhvert, håper jeg. Har jo allerede merket bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort løper du @Kepaløk? Har lest et tips om at det kan være en fordel å løpe saktere enn man "klarer" for å bygge opp kondisen. Man skal løpe så sakte at man kan holde en samtale mens man jogger. 

 Jeg har begynt å gå noe mer systematisk til verks, og har hatt fokus på å holde meg i pulssone 2 (klokken min har peak som høyeste og jeg jobber for å holde meg i cardio). Har hatt to lengre økter (6 km+) denne uken med det som fokus og hadde en kortere løpetur i kveld der der prøvde å holde et høyere tempo. Og det ser ut til å ha hjulpet og jeg løp den "faste" ruten min ett minutt raskere enn tidligere rekord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper ikke. Jeg jogger ;) Ikke sikkert det er noen definisjonsforskjell der, men for meg er løping fort og jogging er sakte. Akkurat fart vet jeg ikke, men jeg har også tidligere lest at man skal kunne føre en samtale. Problemet er at jeg har så dårlig kondisjon at jeg klarer ikke det når jeg går engang. Uansett så går det ikke noe særlig fortere når jeg jogger enn når jeg går, til og med saktere noen ganger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mange grunner har det blitt lite jogging siste par ukene, og litt tøffe tak.  Men i dag! da hadde jeg bestemt jeg for å dra ut, og minst 5 km - men så ble det jammen mer. Gir en så sinnsyk mestringsfølelse 🙌 og det trengte jeg akkurat nå. Ny rekord på 10 km 🥳
 

 

C3448578-1D21-4811-9B75-4B101182252B.jpeg

Anonymkode: 75201...541

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Bithiah said:

Hm, ble anonym den der over, det var ikke meningen 🤔

 

Var meg 🙋‍♀️

Gratulerer! Jeg satte ny rekord på 10 km her om dagen, 1:13 - føles godt! Selv om jeg er treg i forhold til alle andre føles det ut som… iallfall på Strava. 

Anonymkode: 1a18a...194

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Gratulerer! Jeg satte ny rekord på 10 km her om dagen, 1:13 - føles godt! Selv om jeg er treg i forhold til alle andre føles det ut som… iallfall på Strava. 

Anonymkode: 1a18a...194

😂ja, altså jeg tror de fleste av oss som jogger seint ikke er på Strava 🤣

min forrige var på 1:12-ettellerannet. Tror det ble kjappere fordi jeg egentlig hadde tenkt å løpe 5. Sist jeg løp 10, så tok jeg det nok enda roligere for å være sikker på å klare det, mens nå løp jeg som jeg vanligvis gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 12.46):

Av mange grunner har det blitt lite jogging siste par ukene, og litt tøffe tak.  Men i dag! da hadde jeg bestemt jeg for å dra ut, og minst 5 km - men så ble det jammen mer. Gir en så sinnsyk mestringsfølelse 🙌 og det trengte jeg akkurat nå. Ny rekord på 10 km 🥳
 

 

C3448578-1D21-4811-9B75-4B101182252B.jpeg

Anonymkode: 75201...541

 

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 12.50):

Gratulerer! Jeg satte ny rekord på 10 km her om dagen, 1:13 - føles godt! Selv om jeg er treg i forhold til alle andre føles det ut som… iallfall på Strava. 

Anonymkode: 1a18a...194

Godt jobbet dere! 😊

synes det å klare 10 km, I tillegg på 110/113 er kjempebra - slettes ikke treg i forhold til alle andre! 

😊 

jeg klarer nå å jogge 5km sammenhengende - nå på 41min (3min raskere enn forrige uke). ved 10km hadde det vært 120. klarer nok litt raskere og høyere puls jevnt over - men kroppen er helt kjørt og utslitt. med en til  måned jogging så går det nok bedre 😊 

Endret av stAre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor løper dere? Jeg liker best å løpe på skogsstier, men her jeg bor har jeg bare funnet 1,5 km med løype, så nå har jeg bare en 3 km runde, med asfalt og grus i tillegg. 

Anonymkode: 8ea40...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor løper dere? Jeg liker best å løpe på skogsstier, men her jeg bor har jeg bare funnet 1,5 km med løype, så nå har jeg bare en 3 km runde, med asfalt og grus i tillegg. 

Anonymkode: 8ea40...63d

Jeg liker egentlig best sti/grus, men det får jeg ikke til med unntak av korte strekk uten å forflytte meg med bil/buss/sykkel for å jogge. Og da forsvinner det enkle med jogging, så det blir mest asfalt.

Jeg har deltatt på min første 5 km i dag og fikk ny personlig rekord på 32.24 🥳 Er veldig fornøyd og skikkelig stolt og har allerede lyst å gjøre det igjen 🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...