Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Vi er visst flere som er i gang med jogging, og som vil ha en tråd til å dele fremgang, motgang, tips, råd, motivasjon og alt mulig annet.
 

Og kanskje er det enda flere i interessert?

Hvem er med? 🥳🏃‍♀️🏃‍♀️
Hva er din historie med jogging?

@Nieve.  @Kepaløk @Bokdamen

Endret av Bithiah
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yes, perfekt tråd 🏃‍♀️🏃‍♀️ Svarer på spørsmålet ditt litt senere, men noen som har tips til en god joggejakke? Innser at t-skjortesesongen er på hell 🤪

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (3 timer siden):

Jeg har denne 😊 veldig fornøyd!

0EF63D39-5DFA-465D-B1BC-ACBC6353DDAC.jpeg

Fin og overkommelig pris, hvordan er den i størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakket mindre enn andre enduranceklær synes jeg, måtte ha den en størrelse større enn tightsene og genser i samme merke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jogge i juli. I starten brukte jeg det som oppvarming til styrkeøvelser, men det har gått over til at jeg faktisk liker å jogge. I en litt hektisk småbarnsperiode er det noe utrolig befriende i å kunne gå fra legging av barn til trening på 5 minutter.

Jogger 2-3 ganger i uken et sted mellom 3 og 5 km, lengste turen jeg har hatt var 45 min sammenhengende. Veksler litt mellom å løpe den samme ruten og sammenligne tid, og å øke litt på lengden, og merker jeg er usikker på hva som gir best trening. Løper i utgangspunktet for å gå ned i vekt og få bedre kondis. 

Har meldt meg på rosa sløyfe løp i oktober og skal løpe en 6 km løype, så skal trene meg opp til det nå i september. Tar gjerne imot tips til hva som er en fornuftig måte å øke lengden man løper. 
 

Hva med det @Bithiahhar du løpt lenge?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perfekt tråd!

Jeg har akkurat begynt å jogge. Sånn for en uke siden. Eller "jogge". Kroppen min har aldri løpt. Jeg har trent mye ulikt gjennom livet, i det siste kun styrketrening. Aldri jogging. Fikk klarsignal av helsepersonell til å prøve jogging nå nylig. Vært skeptisk på grunn av stor overvekt (men jeg jobber med saken).

Tar det svært pent og rolig. Har hatt tre gåturer hittil hvor jeg har lagt inn 2-4 runder med jogging på 1-2 minutter.

Fullstendig nybegynner, så her tas alle tips i mot med takknemlighet!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lese!

Jeg begynte i mars, for første gang i mitt liv, etter en ganske stor vektnedgang (men er ikke helt i mål enda). Målet var egentlig bare å komme dit at at jeg kunne jogge «ganske langt» uten å føle at jeg skulle dø etter 1 minutt. Vite hvordan det føles liksom. Så jeg lasta ned appen C25K og fulgte den slavisk 3 ganger i uka. Der begynner det med jogging 1 min x 6 ganger, og etter 9 uker er det mål med 35 min sammenhengende (ca 5 km for meg).  
 

Det opplevdes helt uproblematisk faktisk, ble ikke nevneverdig mer sliten etter hvert som avstanden økte fordi det gikk så gradvis. Og jeg synes det var fantastisk å ha en på øret som sa når jeg skulle jogge og når jeg skulle gå 😅 Så syntes jeg faktisk det var ganske gøy! Derfor har jeg fortsatt (2-3 ganger i uka)  og lasta ned C210K som jeg fullførte for 2 uker siden. Siste ukene har jeg løpt to ganger i uka: en 10 km uten å tenke tid og en 5 km der jeg prøver å løpe raskere.

Min største utfordring er ikke fysisk kjenner jeg, men det å mentalt holde det gående. Syntes det var «lenge nok» når programmet bikka 10 min sammenhengende (altså at det ble litt kjedelig og jeg tenkte «what, har det bare gått 2 minutter til?? Denne turen tar aaaaaldri slutt!?»😂) så veldig godt å kjenne at jeg etterhvert takler 10 km (som for meg tar ca 75 min)!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jogget i noen mnd nå og har mål om å være med på halvmaraton neste sommer. 😅akkurat nå pleier jeg å jogge 3-5 km noen ganger i uken, men skal begynne å øke mer og mer nå fremover. Sliter veldig med å jogge i oppoverbakker, selv om de er veeeeldig slakke….

Anonymkode: c519a...044

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker helt utopisk for meg å jogge 5 km i strekk. Aner egentlig ikke hvor langt jeg jogger av gangen, men det er maks 2 minutter i strekk. Har oftere kortere drag enn det også, men veksler da ofte mellom gåing og jogging. Som i en skikkelig tøff oppoverbakke i dag; telte til 10 inni meg og byttet på gå og jogge. Selv med da jogging annenhver gang tar hele bakken nesten ti minutter. Den er lang!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (1 time siden):

Det virker helt utopisk for meg å jogge 5 km i strekk. Aner egentlig ikke hvor langt jeg jogger av gangen, men det er maks 2 minutter i strekk. Har oftere kortere drag enn det også, men veksler da ofte mellom gåing og jogging. Som i en skikkelig tøff oppoverbakke i dag; telte til 10 inni meg og byttet på gå og jogge. Selv med da jogging annenhver gang tar hele bakken nesten ti minutter. Den er lang!

Hva hvis du prøver å løpe saktere? Jeg løper nesten saktere enn jeg går, men da klarer jeg 5 km. Men stopper innimellom 

Anonymkode: c519a...044

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (2 timer siden):

Det virker helt utopisk for meg å jogge 5 km i strekk. Aner egentlig ikke hvor langt jeg jogger av gangen, men det er maks 2 minutter i strekk. Har oftere kortere drag enn det også, men veksler da ofte mellom gåing og jogging. Som i en skikkelig tøff oppoverbakke i dag; telte til 10 inni meg og byttet på gå og jogge. Selv med da jogging annenhver gang tar hele bakken nesten ti minutter. Den er lang!

Det er uansett utrolig viktig å øke på veldig sent, så muskler og ledd får tid til å bli sterkere! Det tar tid, mer tid enn å få opp kondisen 😅 vurdert å følge et program?

Jeg brukte C25K men har hørt at noen har brukt et som heter N2N (None2Run) som skal være enda saktere i opptrapping. Sjekk ut? Da er du ganske sikret på å ikke øke for mye iallefall, og kan fint repetere uker flere ganger om nødvendig. En fin gruppe på Reddit med folk som bruker sånne programmer, den syntes jeg det var kjekt å følge! Skrev aldri noe, bare leste 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en av-og-på løpet i alle år, og begynte igjen i fjor 😅 brukte Garmin Coach for å løpe 5 km fortere (rekorden er fortsatt 33 min 🙄), og brukte også Coach program for å løpe 10 km. Nå prøver jeg å få til en 10 km, en 4x4 og et tempoløp i uka. Jeg er veldig treg, så håper å bli raskere snart. Bærer litt for mange kilo på for lite muskler sikkert. 

Anonymkode: 1a18a...194

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bithiah skrev (51 minutter siden):

Det er uansett utrolig viktig å øke på veldig sent, så muskler og ledd får tid til å bli sterkere! Det tar tid, mer tid enn å få opp kondisen 😅 vurdert å følge et program?

Virker som du har lest deg litt opp, finnes det noen tommelfingerregel på hvor sakte man bør øke på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (3 minutter siden):

Virker som du har lest deg litt opp, finnes det noen tommelfingerregel på hvor sakte man bør øke på? 

Uhm, ja, jeg har lest litt. Etter at jeg fullførte første programmet, så tenkte jeg at jeg bare skulle fortsette. Gikk jo fint, så tenkte å teste hvor langt jeg egentlig klarte, og stoppa på ca 8 km. Neste gang tok det 3 km før jeg fikk vondt i hofta 🙈 det gikk ikke over på et par uker, så jeg tok en tur til en fysioterapeut her for tips. Ikke for å gjøre noe med det som da nesten var bra igjen, men for å hindre at det skjedde igjen liksom. Han sa at overbelastning kan komme av litt for mye over lang tid, eller for mye økning raskt. Jeg synes jo ikke det var såååå stor økning, og han bare «eh..ja, men viss du tenker i prosent da?».


Da innså jeg det. Fra 5 til 8 km på en uke ja. 😳Var visst en tommelfingerregel på Max 10 % (trooooor jeg det var) mer pr uke. Så om du løper 5 km en uke, så blir det Max 5,5 neste? Og det var uke altså, ikke pr økt.

 

Fikk også noen styrkeøvelser som skulle styrke musklene som oftest blir overbelasta ved jogging. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har vært en av-og-på løpet i alle år, og begynte igjen i fjor 😅 brukte Garmin Coach for å løpe 5 km fortere (rekorden er fortsatt 33 min 🙄), og brukte også Coach program for å løpe 10 km. Nå prøver jeg å få til en 10 km, en 4x4 og et tempoløp i uka. Jeg er veldig treg, så håper å bli raskere snart. Bærer litt for mange kilo på for lite muskler sikkert. 

Anonymkode: 1a18a...194

Hvem av coachene bruker du? Har lurt på akkurat det samme ser du. Ift å få bedre tid på 5 km. Rekorden nå er 31,5 min. Er det bra liksom? Kjekt?

Hvor lang tid bruker du på 10? Jeg har brukt ca 75 min, så det tar jo betraktelig mye lengre tid enn to seperate 5K 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, Bithiah said:

Hvem av coachene bruker du? Har lurt på akkurat det samme ser du. Ift å få bedre tid på 5 km. Rekorden nå er 31,5 min. Er det bra liksom? Kjekt?

Hvor lang tid bruker du på 10? Jeg har brukt ca 75 min, så det tar jo betraktelig mye lengre tid enn to seperate 5K 😂

Har brukt både Amy og Greg, tror jeg liker Greg best. Han er ikke like streng 😅 Amy skulle ha meg til å løpe kjempelangt som en del av treningen for å bli raskere på 5 km, tror det var treninger på 12-13 km løping. Men syns det er veldig kjekt, jeg trenger liksom ikke å tenke, det er bare å ta på seg skoene og gjøre det 😊 Så tar klokka seg av resten. Enkelt å bytte rundt på økter om det ikke passer også. 
 

Min rekord på 10 km er 73 min… Så kunne nok kanskje vært raskere på 5 km om jeg hadde gitt det et skikkelig forsøk nå 😊 

Anonymkode: 1a18a...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare bra å unngå jogging, det ødelegger kroppen til de fleste mennesker.

Anonymkode: 04e41...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er bare bra å unngå jogging, det ødelegger kroppen til de fleste mennesker.

Anonymkode: 04e41...e7e

tenor.gif?ctx=share

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...