Gå til innhold

Er det nødvendig med både utfall og knebøy?

Adrenalina1

Anbefalte innlegg

Jeg er fersk på det med styrketrening. Jeg har trent både utfall og knebøy i samme økt. Men går ikke begge disse øvelsene på akkurat samme muskelgruppe, altså rumpe og lår? Hva med hofteløft? Hvilke øvelser er best for armer, rumpe og ben? Jeg trener med kroppen som vekt, eller jeg bruker frivekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og gjør det. Sikkert noen ulike muskler som blir aktivert i og med at teknikken er litt annerledes. 

Anonymkode: 63f92...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som en fin økt! 

Du kan fint bruke vektplate for å gjøre det tyngre i hofteløft, og gjerne også få med bekkenbunnsmuskulaturen gjennom hele bevegelsen slik at du får med de dype ryggmusklene. Trener du hjemme eller på senter?

Du kunne nok hatt nytte av en øvelse som trener øvre del av ryggen også, for eksempel en roøvelse. Om du trener hjemme kan du kjøpe strikk og gjøre dette:

ezgif.com-crop-2.gif

Jeg ville også kanskje tatt biceps og triceps til slutt slik at hovedfokuset blir på de "store" øvelsene 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (31 minutter siden):

Dette ser ut som en fin økt! 

Du kan fint bruke vektplate for å gjøre det tyngre i hofteløft, og gjerne også få med bekkenbunnsmuskulaturen gjennom hele bevegelsen slik at du får med de dype ryggmusklene. Trener du hjemme eller på senter?

Du kunne nok hatt nytte av en øvelse som trener øvre del av ryggen også, for eksempel en roøvelse. Om du trener hjemme kan du kjøpe strikk og gjøre dette:

ezgif.com-crop-2.gif

Jeg ville også kanskje tatt biceps og triceps til slutt slik at hovedfokuset blir på de "store" øvelsene 😀

Takk igjen☺️ Da fortsetter jeg med det jeg gjør og plusser på med roøvelse med strikk. Jeg trener hjemme. Er ikke så glad i treningssentere😉 Når det er sagt, synes jeg det med styrketrening er både avansert og vanskelig. Jeg leste litt på siden du linket til, og en kan jo bli matt av mindre😆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Takk igjen☺️ Da fortsetter jeg med det jeg gjør og plusser på med roøvelse med strikk. Jeg trener hjemme. Er ikke så glad i treningssentere😉 Når det er sagt, synes jeg det med styrketrening er både avansert og vanskelig. Jeg leste litt på siden du linket til, og en kan jo bli matt av mindre😆

Tror nok guiden min er for spesielt interesserte for å være ærlig. Man trenger jo ikke å vite noe som helst om muskelfysiologi for å trene styrke. Fortsett slik du gjør du, så er det helt supert! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (27 minutter siden):

Tror nok guiden min er for spesielt interesserte for å være ærlig. Man trenger jo ikke å vite noe som helst om muskelfysiologi for å trene styrke. Fortsett slik du gjør du, så er det helt supert! 😄 

👍🏻☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1 skrev (19 timer siden):

lPushups. Stående på knærne.Foreløpig.

Heller enn å ta push-ups på knærne vil jeg anbefale deg å ta dem mot noe. En benk, en stol eller lignende. Når du blir sterkere kan du gjøre dem mot noe lavere og slik jobbe deg ned mot å ta dem på gulvet. Hvis det er målsetningen. 

Anonymkode: 21215...456

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Heller enn å ta push-ups på knærne vil jeg anbefale deg å ta dem mot noe. En benk, en stol eller lignende. Når du blir sterkere kan du gjøre dem mot noe lavere og slik jobbe deg ned mot å ta dem på gulvet. Hvis det er målsetningen. 

Hvorfor kan jeg ikke stå på knærne? Det er jammen tungt nok når jeg legger kroppstyngden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (9 timer siden):

Hvorfor kan jeg ikke stå på knærne? Det er jammen tungt nok når jeg legger kroppstyngden fremover.

Du kan selvsagt gjøre det. Men belastningen er likere «vanlig» push-ups når du gjør de mot en benk, stol, boks eller lignende. Jo høyere det du tar push-ups mot. Jo lettere er det. Stram hele kjernen, lår, rumpe og mage. Dette er ikke så enkelt å få til på knærne. 

Kjenner noen som begynte med push-ups mot vegg og jobbet seg gradvis nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan selvsagt gjøre det. Men belastningen er likere «vanlig» push-ups når du gjør de mot en benk, stol, boks eller lignende. Jo høyere det du tar push-ups mot. Jo lettere er det. Stram hele kjernen, lår, rumpe og mage. Dette er ikke så enkelt å få til på knærne. 

Kjenner noen som begynte med push-ups mot vegg og jobbet seg gradvis nedover. 

Da skal jeg gjøre det. Takk for tips☺️👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...