Gå til innhold

Overvekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er klart overvektige spiser for mye. Jeg er overvektig selv. Men det mange tror er at overvektige sitter og stapper i seg mengder med mat. Sannheten er at man kan bli overvektig over tid med ei brødskive for mye per dag. Jeg spiser for mye vanlig mat, jeg kan f.eks. spise havregrøt eller brødskiver på kvelden. Det gjør at jeg ikke går ned i vekt. Om jeg da hadde spist et knekkebrød ekstra eller drukket et glass appelsinjuice til lunsj ville jeg gått opp i vekt. 

Anonymkode: 8d98e...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg spiser 1500 kalorier om dagen, og går opp i vekt av det.

Anonymkode: 96b78...689

Da er du lav og veier lite. Ditt basale energibehov blir dermed lavt. Hilsen en med et energibehov på ca 1300 kcal per dag. 

Anonymkode: fdb8e...e7d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gjør jeg og. Derfor spiser jeg mindre. Er slank.

Anonymkode: 0f5d3...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er klart overvektige spiser for mye. Jeg er overvektig selv. Men det mange tror er at overvektige sitter og stapper i seg mengder med mat. Sannheten er at man kan bli overvektig over tid med ei brødskive for mye per dag. Jeg spiser for mye vanlig mat, jeg kan f.eks. spise havregrøt eller brødskiver på kvelden. Det gjør at jeg ikke går ned i vekt. Om jeg da hadde spist et knekkebrød ekstra eller drukket et glass appelsinjuice til lunsj ville jeg gått opp i vekt. 

Spørs vel hvor mye overvekt det er snakk om. Og man må øke inntaket for å øke vekten i og med  at høyere vekt trenger høyere kaloriinntak for å opprettholde vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Spørs vel hvor mye overvekt det er snakk om. Og man må øke inntaket for å øke vekten i og med  at høyere vekt trenger høyere kaloriinntak for å opprettholde vekten.

Poenget mitt er at det ikke alltid skal så mye til, mens en av fordommene rundt overvektige er at de spiser bare usunt og stapper i seg mat konstant. Det stemmer helt sikkert for noen, men stort sett ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Da er du lav og veier lite. Ditt basale energibehov blir dermed lavt. Hilsen en med et energibehov på ca 1300 kcal per dag. 

Anonymkode: fdb8e...e7d

Tja, jeg er 178 og veier 90 kilo. Jeg må ligge på ca. 1400 kcal per dag for å gå ned i vekt. Da går det i tillegg grotesk sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tja, jeg er 178 og veier 90 kilo. Jeg må ligge på ca. 1400 kcal per dag for å gå ned i vekt. Da går det i tillegg grotesk sakte.

Da bør du enten ta en runde med deg selv og se nøye på matinntak og aktivitetsnivå eller en grundig sjekk hos lege. 

Anonymkode: 9a912...36d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da bør du enten ta en runde med deg selv og se nøye på matinntak og aktivitetsnivå eller en grundig sjekk hos lege. 

Har sjekket alt hos lege, logger alt av mat (veier alt og registrerer olje og lignende) i Lifesum, og går minimum 10.000 skritt hver dag. Sånn er jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har sjekket alt hos lege, logger alt av mat (veier alt og registrerer olje og lignende) i Lifesum, og går minimum 10.000 skritt hver dag. Sånn er jeg bare.

Du får be om utfyllende blodprøver som ikke er vanlige å ta. Hvileforbrenningen din bør være mer enn 1400 og så har du aktivitet i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du får be om utfyllende blodprøver som ikke er vanlige å ta. Hvileforbrenningen din bør være mer enn 1400 og så har du aktivitet i tillegg. 

Har hatt det sånn i over ti år, så om det er noe uvanlig så dør jeg i hvert fall ikke av det 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overvektig men har et par kilo for mye etter forrige graviditet. Tror selv jeg spiser bra, men går ikke ned i vekt. Fikk sjokk da jeg begynte å loggføre ALT jeg putter i meg i en app (Lifesum). Utrolig lett å glemme at den smoothien jeg drakk, det glasset med vin, og de to pizzastykkene jeg stjal fra min mann gjør at ikke spiser 1500kcal dagen (som jeg trodde) men 2500kcal 😆

Anonymkode: 71be2...db5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg går også opp dersom jeg spiser 1500.

Er 163cm og normalvektig, men har gått ned 10 kg siste halvår. 

Når forbrenningen er så lav (min er på ca 1300 de dagene jeg ikke er aktiv), må man være ekstra nøye, og også passer på hvor kaloriene kommer fra. Kroppen tar opp flere kalorier fra ultraprosessert mat enn fra annen mat. Jeg må være oppmerksom hele tiden, hver gang jeg spiser noe, for å holde meg stabil. Det føltes urettferdig da jeg oppdaget dette. Jeg ser jo at andre kan spise mer enn meg uten å legge på seg. Men jeg kom til et punkt der jeg bare måtte akseptere at sånn er det, og jobbe ut fra det. Det ble destruktivt å fokusere på hvor urettferdig det føltes. Vi er forskjellige. Jeg har andre ting i livet som er lett for meg, og som andre har utfordringer med. Dette er min ting. 

Nå klarer jeg å holde meg stabil uten å veie og registrere maten jeg spiser, men jeg gjorde det i mange måneder for å lære om kroppen min. 

Anonymkode: c8410...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg går også opp dersom jeg spiser 1500.

Er 163cm og normalvektig, men har gått ned 10 kg siste halvår. 

Når forbrenningen er så lav (min er på ca 1300 de dagene jeg ikke er aktiv), må man være ekstra nøye, og også passer på hvor kaloriene kommer fra. Kroppen tar opp flere kalorier fra ultraprosessert mat enn fra annen mat. Jeg må være oppmerksom hele tiden, hver gang jeg spiser noe, for å holde meg stabil. Det føltes urettferdig da jeg oppdaget dette. Jeg ser jo at andre kan spise mer enn meg uten å legge på seg. Men jeg kom til et punkt der jeg bare måtte akseptere at sånn er det, og jobbe ut fra det. Det ble destruktivt å fokusere på hvor urettferdig det føltes. Vi er forskjellige. Jeg har andre ting i livet som er lett for meg, og som andre har utfordringer med. Dette er min ting. 

Nå klarer jeg å holde meg stabil uten å veie og registrere maten jeg spiser, men jeg gjorde det i mange måneder for å lære om kroppen min. 

Anonymkode: c8410...58b

Dette er uriktig. Kaloriopptaket er ikke ulikt, men du blir mindre mett og du får ikke i deg like mye næring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært overvektig, og har slitt med det mesteparten av livet mitt.

Jeg kan gå mange dager, uker, måneder der jeg spiser svært lite. Noen ganger går jeg ned i vekt, andre ganger holder vekta mi seg der den er. Det er fordi jeg mister kontrollen utpå kvelden og overspiser noe så til de grader. Jeg trykker i meg alt jeg finner av mat og sjokolade og godteri og is og kaker og potetgull. Overspisingslidelse ligner på bulimi - bare uten oppkast(/andre metoder) etterpå.

Jeg tror veldig mange av de som er på min vekt og høyere (165 cm høy, 120+ kg) sliter med nettopp dette. Når folk spør hva vi spiser så er det enklest å sverge på at vi nesten ikke har spist noe som helst, selv om vi innerst inne vet at det kommer av at vi spiser 2000 kalorier rett før vi legger oss. Dette er jo noe vi ikke ønsker å snakke om. Så når man legger til de kaloriene vi spiste tidligere på dagen for å holde oss gående (sunne ting som grønnsaker, frukt, shakes, o.l.) så er det egentlig ikke noe rart at vi holder oss så tjukke.

Samtidig så er det norske helsevesenet ekstremt dårlig på å hjelpe folk med overspisingslidelse, til tross for at det er en av de mest vanlige spiseforstyrrelsene vi har (3 % av befolkningen!). Mange av oss vet vi er syke, vi vet vi trenger hjelp, men som oftest så får man bare beskjed om å spise mer grønnsaker og trene, hvis man prøver å ta det opp med legen. Snakker av erfaring. Til og med psykologen jeg hadde en gang løftet bare på skuldrene og byttet tema når jeg prøvde å snakke om det. :klaske:

Anonymkode: 3c2b2...f8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det betyr naturligvis at kroppen din forbrenner mindre enn 1500 kalorier for dagen, overskuddet lagrer den som fett. Hvorfor er dette så vanskelig å akseptere? Kroppen lagrer ikke energi som man ikke har spist! Hvor skulle det komme fra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke overvektig men har et par kilo for mye etter forrige graviditet. Tror selv jeg spiser bra, men går ikke ned i vekt. Fikk sjokk da jeg begynte å loggføre ALT jeg putter i meg i en app (Lifesum). Utrolig lett å glemme at den smoothien jeg drakk, det glasset med vin, og de to pizzastykkene jeg stjal fra min mann gjør at ikke spiser 1500kcal dagen (som jeg trodde) men 2500kcal 😆

Anonymkode: 71be2...db5

Det er nettopp dette som gjelder for mange tipper jeg. Det er jo bare å observere hva folk putter i seg over tid. Hadde jeg drukket en smoothie hadde jeg droppet neste måltid for å kompensere f.eks. Jeger slank, ikke fordi jeg er heldig, men fordi jeg gjør gode, bevisste valg hele tiden, ofrer noe, og spiser i stedet for- ikke i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det sånn i over ti år, så om det er noe uvanlig så dør jeg i hvert fall ikke av det 😄

Første jeg tenker er stoffskifte-problemer.

Anonymkode: ab40e...7b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvektige underestimerer inntaket og undervektige overestimerer. Sånn forenklet. Sånn som venninnen min på 50 kg som "spiser sååå mye sjokolade og elsker McDonalds". Men hun blir mett på ingenting og spiser aldri opp maten sin. Mens tanten min som er "uheldig med genene og legger på seg bare jeg lukter på en kake" forsyner seg alltid to ganger, og både lukter og smaker på kaker. 

En som er overvektig legger mest vekt på de periodene de har spist lite, og luker ut fra hjernen de store måltidene de har hatt. Det er en forsvarsmekanisme, og en mer tålelig personlig historiefortelling å forholde seg til enn å si "jeg er grisk, jeg overspiser, derfor er jeg feit"

Anonymkode: 40aab...a75

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også mange overvektige rett og slett husker den sunne maten de spiser bedre. Selv var jeg forvirret over hvorfor jeg veide så mye og jeg kunne ikke begripe det siden jeg spiste sunt den og den dagen. Det er helheten og det langsiktige perspektivet som gjelder og måten jeg spiste på, bar preg av kortsiktighet. Jeg har veldig dårlig forbrenning og er også av typen som legger på meg hvis jeg spiser stort mer enn 1500 kalorier/dag, men da må jeg bare være smart i mine valg og bevege meg mye. 

Anonymkode: a0ba1...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...