Gå til innhold

Leser du ALT som står på pensumlista eller bare en del?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da jeg var student, så leste jeg alt i pensumlista. Alt som står der er relevant og kan være aktuelt tema på eksamen. Ved å utelate noe kan du miste viktig informasjon og det kan straffe seg på eksamen. I min tid hadde vi deler av pensumlista som var på en måte litt viktigere enn andre, noen korte artikler som var litt mindre viktige, men likevel hjalp veldig for å få ting til å henge sammen. Spør ansvarlig på universitetet om det er noe du kan droppe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alt av pensum til nå, men dette semesteret har jeg 16 pensumbøker så jeg får se hva jeg får til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (28 minutter siden):

Da jeg var student, så leste jeg alt i pensumlista. Alt som står der er relevant og kan være aktuelt tema på eksamen. Ved å utelate noe kan du miste viktig informasjon og det kan straffe seg på eksamen. I min tid hadde vi deler av pensumlista som var på en måte litt viktigere enn andre, noen korte artikler som var litt mindre viktige, men likevel hjalp veldig for å få ting til å henge sammen. Spør ansvarlig på universitetet om det er noe du kan droppe. 

Vi skal ha mappeeksamen bestående av 2 fagtekster. 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (27 minutter siden):

Jeg har lest alt av pensum til nå, men dette semesteret har jeg 16 pensumbøker så jeg får se hva jeg får til. 

16? 😮

Jobber du ved siden av studiene? 

Anonymkode: 052c4...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del. Ikke alt. Systematiserte pensum etter læringsmålene på fagsiden 

Anonymkode: 70468...32c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste alt. Det var en kjempe tabbe.

Anonymkode: 10c33...48b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

16? 😮

Jobber du ved siden av studiene? 

Anonymkode: 052c4...896

Ja, 16. Dette er heldigvis ikke normalen, men høstsemesteret i år blir tøft. Har jobb, og barn og hele pakken. Men vurderer å kun jobbe 1 dag i uken, må rett og slett bare se hvordan jeg løser dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjære vene. Er det noe jeg har lært som student så er det at jeg ikke trenger å lese alt av pensum fra perm til perm. I innføringsfag så skjønner jeg trangen til å lese alt, og det kan nok i alle tilfeller lønne seg å ha en viss oversikt over hva som står hvor, men jeg tror aldri jeg har lest absolutt alt av pensum i et fag.

I det jeg studerer nå har vi også blant annet hele offentlighetsloven på pensum, som jeg for all del kommer til å gjøre meg bedre kjent med, men det er ikke sjans at jeg setter meg ned og faktisk leser alle paragrafene. Det hadde vært helt meningsløst. Så det kommer også an på hva slags pensum det er og hva du studerer.

Hvis det er tekster som er vesentlig viktige eller mindre viktige vil det som regel også bli nevnt på forelesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg leste alt. Det var en kjempe tabbe.

Anonymkode: 10c33...48b

Ok? Jeg er redd for å lese halvparten og ikke bestå eksamen pga.det 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ok? Jeg er redd for å lese halvparten og ikke bestå eksamen pga.det 

Anonymkode: 052c4...896

Mitt beste tips er å gjøre seg kjent med pensum. Om du ikke leser alt så finn likevel ut hvor ting står, få en viss oversikt :) Jeg synes det er nyttig å lese alt av pensum, men så er det andre som føler det er bortkastet. Vi er alle forskjellige der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Skummer igjennom en del artikler, leser overskrifter slik at jeg vet hvor ting står i fall jeg har behov. Leser lite. Gjør kun obligatoriske oppgaver, og ser på læringsmål. Før leste jeg alt - bortkastet. 

Anonymkode: 9f093...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei. Jeg bruker bøker som et oppslagsverk når jeg plukker opp ting på forelesning og power pointer. Jeg lærer ikke noe av å bare sitte å lese uten mål og mening, jeg må ha noe å koble det på. Ut fra det som dras opp på forelesninger skriver jeg egne «referater» i en egen skrivebok hvor jeg trekker inn pensum jeg finner relevant. Dette blir gjerne flere sider pr tema, men her står både hvor jeg har funnet stoffet og egne refleksjoner, i tillegg til ymse jeg har notert meg fra forelesning. Blir som mine egne bøker, sånn lærer jeg best. 

Anonymkode: 464dd...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poengløst. Følger du med på forelesningene ser du hva som vektlegges og da leser du på dét. På det meste studerte jeg 266%, og lå på en svak B i snitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (44 minutter siden):

Poengløst. Følger du med på forelesningene ser du hva som vektlegges og da leser du på dét. På det meste studerte jeg 266%, og lå på en svak B i snitt.

Vi skal ha kun 3 forelesninger i løpet av hele semesteret. Selvfølgelig skal jeg delta på dem. 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi skal ha kun 3 forelesninger i løpet av hele semesteret. Selvfølgelig skal jeg delta på dem. 

Anonymkode: 052c4...896

Da bruker du dem og powerpoints, samt tidligere eksamener, som utgangspunkt og leser på de emnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bare A og B fra vitnemålet mitt på et tyngre profesjonsstudie ved Universitetet. 

Jeg har aldri lest igjennom alt pensumet i et eneste emne, det blir for mye og man får da ikke fokusert på det mest relevante. 

1) gå igjennom læreplanen, få overblikk over hva man skal kunne. 

2) Se over tidligere eksamensoppgaver. 

3) Følg nøye med i forelesninger, ta gode notater. Gå hjem og les og lær deg alt som har blitt gjennomgått på forelesninger. 

 

Anonymkode: 69335...549

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (7 minutter siden):

Da bruker du dem og powerpoints, samt tidligere eksamener, som utgangspunkt og leser på de emnene.

Hvor finner man tidligere eksamener? 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor finner man tidligere eksamener? 

Anonymkode: 052c4...896

Det ligger gjerne ute på hvilket enn internsystem universitetet ditt bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var vanlig med pensumlister en gang jeg lenger? På mitt studie har vi ikke det, setter sammen litteratur, filmer, forskningsartikler, podcasts osv etter hva den enkelte trenger mer støtte i og interesserer seg i. Jeg har ikke valgt å kjøpe de samme bøkene som andre f.eks.
Tar utgangspunkt i læringsmål, tidligere eksamen og forelesninger med PowerPoint og bygger på derfra. Trodde det var en helt normal tilnærming i 2021 🙃

Anonymkode: 4a43a...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...