Gå til innhold

Foreldrene vil ikke la meg kjøre fartsgrensa når jeg får lappen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine vil at jeg skal kjøre saktere enn fartsgrensa siden høyere fart øker sannsynligheten større skader ved en evt. nødssituasjon eller kollisjon. Og de bruker begrunnelsen med at siden jeg er fersk sjåfør, og har lite erfaring, selv om jeg øvelseskjører regelmessig og kjørelæreren min mener jeg kjører pent.

På tettsteder med 50 eller 60 i fartsgrense har de ikke noe imot at jeg holder fartsgrensa, eller litt over om sikten er god.

Men på europavei eller motorvei ønsker de ikke at jeg holder fartsgrensa.

Noen andre som synes dette er latterlig av dem å kreve? Jeg kjører svært forsiktig når jeg øvelseskjører, jeg tenker på sikkerhet og faresituasjoner mye mer enn mange ellers. De tror at lav fart aldri kan føre til faresituasjoner, men vi har jo hørt om alle påkjørslene bakfra i media. I tillegg er det mange faremomenter jeg ser med foreldrene mines kjørestil, men siden de er "erfarne" så har jeg ikke noe å si på det. Læreren min mener jeg av og til kjører litt for sakte på landevei også, så jeg er definitivt ingen råner som har tenkt å bryte fartsgrensa.

Anonymkode: f57f3...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er vel myndig når du får lappen. Så hva mener du med krever?

Hvis du skal låne deres bil, så kan de jo sette det som en betingelse. Men kjøper du din egen, kan de ikke kreve noe som helst :)

Når det er sagt, påkjørsel bakfra kommer ikke av at noen kjører sakte. Påkjørsel bakfra kommer av at noen har kjørt litt for fort, så de må bremse brått når de kommer i en situasjon (feks rundkjøring), samtidig som det ligger en tufs bak som ikke holder god nok avstand.

Endret av AllahBallah
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egen bil for øvrig. Blir å låne foreldrenes bil, så de bestemmer jo OM jeg i det hele tatt får låne den. Og vil jo ikke hisse dem opp til å ikke la meg kjøre. Så hvis jeg skal låne bilen blir det vel å høre på dem, ellers er bussen neste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell de at om du kjører under fartsgrensen, så øker mengden av forbikjøringer og dermed også risikoen for ulykker

Anonymkode: ef038...c2a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det bestemmer ikke dem og det er svært irriterende for mange at man kjører saktere enn det man skal

Anonymkode: f04c6...d73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være grunn til å miste førerkortet, og kan skape mange veldig farlige situasjoner. Siden du er blitt så stor nå at du skal få førerkort så kan du også ha en saklig diskusjon med foreldrene dine hvor du legger fram argumentene dine, og de du har vinner uansett. Er de ikke enige så får du bare si at det er synd, men du velger å følge loven og gjøre det som er tryggest

Anonymkode: 16fee...3d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (1 minutt siden):

Du er vel myndig når du får lappen. Så hva mener du med krever?

Hvis du skal låne deres bil, så kan de jo sette det som en betingelse. Men kjøper du din egen, kan de ikke kreve noe som helst 🙂

Ja, er jo det jeg tenkte. De kan jo ikke fortelle meg hvordan jeg skal kjøre, men er det deres bil så kan de vel på en måte bestemme seg for å ikke la meg kjøre. Og det vil jeg jo helst ikke.

Har ikke såpass mye bruk for bil at det er verdt å kjøpe en. Tar buss stort sett, men skal jeg ut et sted på en søndag er det kjekt å ha bil i stedet for å vente 1/2 time på buss.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er idioti å kjøre saktere enn fartgrensa på motorvei. Med mindre føret faktisk tilsier at det ikke er forsvarlig å kjøre etter fartsgrensa. Det skaper fort farlige situasjoner med sjåførene bak deg. Og ja, du kan faktisk både miste lappen og få bøter for det. Her tar foreldrene dine feil. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, strapaziert said:

Latterlig og ulovlig.

Det er altså ikke ulovlig å kjører saktere enn fartsgrensen. Fartsgrensen er maksimum hastighet. Det kan være mange grunner til å kjører saktere enn fartsgrensen: dårlig vær, dårlig sikt osv. Men om man kjører vesentlig lavere fart enn fartsgrensen må man sørge for å slippe forbi andre og ikke skape farlige situasjonen. Dette gjelder naturligvis ikke om du kjører 80 km/t i en 90 km sone, men om du kjører vesentlig lavere hastighet.

Anonymkode: a4e38...a7b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fortell de at om du kjører under fartsgrensen, så øker mengden av forbikjøringer og dermed også risikoen for ulykker

Anonymkode: ef038...c2a

På landevei så vil de at jeg heller skal kontinuerlig slippe dem forbi. Men jeg kommer svært sjeldent til å kjøre på landevei uansett. Bor i mellomstor by, og meste av steder jeg kommer til å kjøre er ikke langt unna. Men i europavei/motorvei med fire felt blir jo ikke forbikjøringer et problem.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være grunn til å miste førerkortet, og kan skape mange veldig farlige situasjoner. Siden du er blitt så stor nå at du skal få førerkort så kan du også ha en saklig diskusjon med foreldrene dine hvor du legger fram argumentene dine, og de du har vinner uansett. Er de ikke enige så får du bare si at det er synd, men du velger å følge loven og gjøre det som er tryggest

Anonymkode: 16fee...3d7

Miste førerkortet for å kjøre for sent forekommer sjeldent, og det er bare hvis jeg aldri slipper folk forbi. Men de ønsker det om jeg kjører på landevei (som jeg kjører svært sjeldent uansett). Jeg har lagt frem argumentene, og er flink til å argumentere og diskutere med folk, men det er ikke lett når foreldrene mine er innvandrere. De fikk opplæring i utlandet, og de har bare tatt oppkjøring og noe obligatorisk her.

Så de har et litt annet syn. De mener jo nettopp det at høy fart er det som er utrygt, mens jeg mener det heller er fartsforskjellen mellom meg og de andre bilene rundt. De er redd for at bilen skrenser/mister kontroll ved høy fart. Vi har en litt eldre bil, men såpass pålitelig er den jo til å stole på at det ikke vil skje i tørt føre.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit. Det skaper farlige situasjoner. Om været er dårlig f.eks er selvsagt noe helt annet, men ikke kjøre under bare "fordi"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er altså ikke ulovlig å kjører saktere enn fartsgrensen. Fartsgrensen er maksimum hastighet. Det kan være mange grunner til å kjører saktere enn fartsgrensen: dårlig vær, dårlig sikt osv. Men om man kjører vesentlig lavere fart enn fartsgrensen må man sørge for å slippe forbi andre og ikke skape farlige situasjonen. Dette gjelder naturligvis ikke om du kjører 80 km/t i en 90 km sone, men om du kjører vesentlig lavere hastighet.

Er mer det de mener ja. Ikke at jeg skal kjøre 70 i 90, men heller 80 i 90, og 70 i 80. 10 under.

Men det gir så lite mening, når de mener at det nesten er greit å kjøre 60 i 50 så lenge det er klar sikt. På motorvei er sikten enda klarere! Det er vel den høye farten de er "redd" for.

Sinte-my skrev (3 minutter siden):

Det er idioti å kjøre saktere enn fartgrensa på motorvei. Med mindre føret faktisk tilsier at det ikke er forsvarlig å kjøre etter fartsgrensa. Det skaper fort farlige situasjoner med sjåførene bak deg. Og ja, du kan faktisk både miste lappen og få bøter for det. Her tar foreldrene dine feil. 

Siden det er firefeltsvei så mener jo foreldrene mine at det ikke er farlig i det hele tatt siden de bare kan kjøre forbi trygt.

For å si det sånn: De mener at ferske sjåfører ofte kommer i ulykke, og derfor burde kjøre med et "handikapp" med lavere fart for å unngå ulykker. Men jeg mener det å holde fartsgrensa på motorvei slettes ikke er grunnen til ulykkene, men heller folk som kjører uforsiktig eller i uforsvarlig høyere fart enn fartsgrensa.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt greit å ta det litt med ro helt i begynnelsen. Kanskje de har sett at du ikke er helt trygg bak rattet ennå?

Anonymkode: 989c6...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (16 minutter siden):

Når det er sagt, påkjørsel bakfra kommer ikke av at noen kjører sakte. Påkjørsel bakfra kommer av at noen har kjørt litt for fort, så de må bremse brått når de kommer i en situasjon (feks rundkjøring), samtidig som det ligger en tufs bak som ikke holder god nok avstand.

Det er sant. Men jeg siktet litt mer til KJEMPElav fart i forhold til de andre. Løfter den bak ikke blikket litt, så havner man plutselig i rumpa på dem.

Men de mener ikke at jeg skal kjøre kjempesakte heller. Bare lette litt mer på gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ville jeg tatt en "jada, jeg skal kjøre litt under", også ville jeg kjørt som det selv passet meg. 

Anonymkode: dba5b...b2e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være litt greit å ta det litt med ro helt i begynnelsen. Kanskje de har sett at du ikke er helt trygg bak rattet ennå?

Anonymkode: 989c6...0f0

Ja, de mener vel jeg skal ta det med ro i begynnelsen siden jeg er fersk. Tror kanskje det har noe med at jeg ikke er helt trygg bak rattet enda, men alle som er ferske er vel mer eller mindre det. Holder på med det obligatoriske i opplæringa i trinn 4. Kjører jeg litt mer nå så blir jeg mer erfaren. Men det har særdeles lite med å holde fartsgrensa på europavei/motorvei å gjøre. På landevei er jeg litt mer uerfaren, og vil ikke alltid kjøre fartsgrensa med mindre jeg er svært godt kjent på veien. Det er jo der farene er oftest, ikke på motorvei/europavei med fire felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-TS ^^

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her ville jeg tatt en "jada, jeg skal kjøre litt under", også ville jeg kjørt som det selv passet meg. 

Anonymkode: dba5b...b2e

Tenkte det er beste løsningen ja. Men de snakket også om en "prøvetid", at jeg skal øvelseskjøre ETTER at jeg har fått lappen, siden foreldrene mine skal lære meg ting jeg ikke lærer på trafikkskolen om sikkerhet og hvordan behandle bilen best liksom. Blir så oppgitt av det hele, at de tror de vet bedre enn eksperter. Jeg er en svært defensiv kjører fra før av.

Hadde vært komisk om de fulgte etter meg bak mens jeg kjører for å følge med på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

For å si det sånn: De mener at ferske sjåfører ofte kommer i ulykke, og derfor burde kjøre med et "handikapp" med lavere fart for å unngå ulykker. Men jeg mener det å holde fartsgrensa på motorvei slettes ikke er grunnen til ulykkene, men heller folk som kjører uforsiktig eller i uforsvarlig høyere fart enn fartsgrensa.

TS

De har jo rett i at det ofte er ferske sjåfører (og især gutter) som havner i ulykker grunnet høy fart. Unge gutter som tror de er verdens mestre.. Jeg tror jeg hadde sagt jeg skal selvfølgelig passe på og kjører litt under fartsgrense. Så hadde jeg kjørt som passe seg situasjonen og i en hastighet som jeg var komfortabel med. Hadde, når jeg kjørte med mine foreldre, da passe litt ekstra på å holde meg litt under fartsgrensen.

Det som er viktigst for nye sjåfører er å tilegne seg en forståelse for trafikken og for bilens egenskaper. Det kan ta litt tid. I mellomtiden er det klokt å ta det litt med ro. Om du kjører 10 km lavere enn fastgransen på 90 km så har du mer tid til å lese trafikkbildet og reagere etter det. De som har kjørt i mange år har ofte dette sittende i ryggmargen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...