Gå til innhold

Er det sært å lage bryllupsside/hjemmeside?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker det! Har flere venner som har gjort dette, og synes det er helt topp. De som synes det er teit trenger jo ikke besøke siden.  

Jeg liker spesielt godt løsningen når vi skal i bryllup til noen jeg ikke kjenner så godt (f eks barndomsvenner av min mann som jeg ikke har møtt mange ganger). Da kan jeg lese litt om hvem de er, hvordan de møttes og få litt inntrykk av hva slags bryllup jeg skal i. Det gjør det lettere å ta initiativ til samtaler med folk når jeg er på fest med masse fremmede mennesker. 

Jeg har også noen venner som giftet seg i Israel (de er jødiske og bor i UK til vanlig), da var det utrolig fint å ha en side hvor jeg kunne lese om skikker, hva man skal ha på seg, og aktiviteter de hadde satt opp for oss mens vi var der. Vil jo ikke plage brudeparet med å sende masse meldinger, så var greit å ha program og info lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 729dc...06b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har også jobbet i mange bryllup der noen sier på starten av seremonien at alle gjester kan ha mobilen i lomma eller veska fordi jeg er der, så trenger ikke ta med det i en webside eller i invitasjonen :)  

For du deler selvfølgelige dine bilder med alle gjestene etterpå...? Folk tar bilder for å ha minner av hyggelige opplevelser i ettertid, man lager album og fotobøker, viser fram til andre som ikke var til stede osv. Det er jo litt pussig, i en tid hvor alle har kamera på mobilen og dokumenterer alt som skjer i livene deres og hvor kommunikasjon foregår vel så mye i bilder som i skrift, at flere her inne nå plutselig påstå at de ikke skjønner hvorfor gjester tar bilder ved en stor begivenhet.

Man har tydeligvis forskjellige vaner og prioriteringer. Jeg har vært i mange bryllup og aldri opplevd at brudeparet har hatt fotoforbud eller lagt andre merkelige styringer på gjestene oppførsel. Derimot var min første tanke når jeg leste om at folk hadde proff fotograf som skal tett på og ta bilde av alle detaljer under vielsen og som alle må ta hensyn til og passe seg for at hen fort kan sperre utsikten og være et irritasjonsmoment for gjestene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Daria said:

For du deler selvfølgelige dine bilder med alle gjestene etterpå...? Folk tar bilder for å ha minner av hyggelige opplevelser i ettertid, man lager album og fotobøker, viser fram til andre som ikke var til stede osv. Det er jo litt pussig, i en tid hvor alle har kamera på mobilen og dokumenterer alt som skjer i livene deres og hvor kommunikasjon foregår vel så mye i bilder som i skrift, at flere her inne nå plutselig påstå at de ikke skjønner hvorfor gjester tar bilder ved en stor begivenhet.

Man har tydeligvis forskjellige vaner og prioriteringer. Jeg har vært i mange bryllup og aldri opplevd at brudeparet har hatt fotoforbud eller lagt andre merkelige styringer på gjestene oppførsel. Derimot var min første tanke når jeg leste om at folk hadde proff fotograf som skal tett på og ta bilde av alle detaljer under vielsen og som alle må ta hensyn til og passe seg for at hen fort kan sperre utsikten og være et irritasjonsmoment for gjestene...

Brudeparet kan lett dele med alle gjester! Det er bare å sende en email med en link så får de sett alle bildene, og kan laste ned de de vil. Høy oppløselige! Så slipper de kornete, mørke, utydelige bilder som de aldri gjør noe med. 

Du trenger selvsagt ikke betale for fotograf i ditt bryllup om du syns det er ett problem! Fotografer står også som regel på sidene eller i midten, ikke foran gjestene. 

Poenget mitt var bare at når det gjelder slike ting, så er det vanlig å si i fra før seremonien, ikke ha det på en webside eller i invitasjonen.

Anonymkode: 48a5d...a29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

 

Om jeg vil holde tale, sier jeg fra til toastmaster i bryllupet. Skal vel ikke lage agenda månedsvis i forveien? 

 

Anonymkode: 8e06b...15b

Jeg har vært toastmaster i flere bryllup, og er det noe jeg IKKE setter pris på er det de som setter seg på talelisten når bryllupet har startet. Det er faktisk ofte en nøye koordinering med kjøkkenpersonalet som må tas hensyn til

Anonymkode: ef013...92b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Daria said:

For du deler selvfølgelige dine bilder med alle gjestene etterpå...? Folk tar bilder for å ha minner av hyggelige opplevelser i ettertid, man lager album og fotobøker, viser fram til andre som ikke var til stede osv. Det er jo litt pussig, i en tid hvor alle har kamera på mobilen og dokumenterer alt som skjer i livene deres og hvor kommunikasjon foregår vel så mye i bilder som i skrift, at flere her inne nå plutselig påstå at de ikke skjønner hvorfor gjester tar bilder ved en stor begivenhet.

Man har tydeligvis forskjellige vaner og prioriteringer. Jeg har vært i mange bryllup og aldri opplevd at brudeparet har hatt fotoforbud eller lagt andre merkelige styringer på gjestene oppførsel. Derimot var min første tanke når jeg leste om at folk hadde proff fotograf som skal tett på og ta bilde av alle detaljer under vielsen og som alle må ta hensyn til og passe seg for at hen fort kan sperre utsikten og være et irritasjonsmoment for gjestene...

Jeg har nesten alltid fått tilbud om link til bilder som gjest 

Anonymkode: f92d1...732

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke behovet for så mye informasjon i de fleste bryllup. Har aldri fått noe mer enn invitasjon. Tid og sted for vielse og selskap, samt svar utbedes-dato. Hva mer trenger jeg å vite?

»Kleskode»? Nei, jeg klarer å pynte meg i passe grad sjøl, er et voksent menneske.

Ønskeliste? Hvis jeg ikke klarer å finne på noen gave, eller lurer på hva dere ønsker dere, så spør jeg. Det er som regel god tid fram til dagen når man får invitasjonen.

Veibeskrivelse? Neppe, som oftest er det i et område man kjenner til, hvis ikke finnes google, eller jeg spør dere.

Om jeg var allergisk mot noe i sånn grad at jeg trenger spesialmat, regner jeg med at jeg fortsatt var så oppegående at jeg forsto at jeg måtte si fra.

Om jeg vil holde tale, sier jeg fra til toastmaster i bryllupet. Skal vel ikke lage agenda månedsvis i forveien? 

 

Anonymkode: 8e06b...15b

Sier fra i bryllupet? Oi.

Anonymkode: f92d1...732

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man kjører på med nettside/FB-gruppe eller inkludere mye informasjon i invitasjonene er en smakssak. 
Vi har en enkel hjemmeside, siden nærmere 100 gjester er tilreisende og ikke kjent i området. Vi legger inn tips om for eksempel overnatting for å være ekstra grei. Det er ikke noe vi bruker overveldende mye tid på, men vi ønsker at gjestene våre skal stresse minst mulig i forkant av bryllupet. 

Vi har i utgangspunktet droppet ønskeliste nettopp fordi mange bruker penger på fly og hotell og opplyst om at det er gave nok å få feire dagen sammen med alle som kommer - men får likevel veldig mange spørsmål om hva vi ønsker oss. Sånn sett hadde det nok vært tidsbesparende for oss å ha en ønskeliste slik at vi slipper å sende ut det samme svaret til veldig mange. 

 

Synes jeg senser litt kvass tone blant enkelte her - litt snålt å uttrykke seg så bastant om noe som helt klart er en smakssak 🧐

 

Anonymkode: ef661...a72

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-30 den 5.08):

Jeg skjønner ikke behovet for så mye informasjon i de fleste bryllup. Har aldri fått noe mer enn invitasjon. Tid og sted for vielse og selskap, samt svar utbedes-dato. Hva mer trenger jeg å vite?

»Kleskode»? Nei, jeg klarer å pynte meg i passe grad sjøl, er et voksent menneske.

Ønskeliste? Hvis jeg ikke klarer å finne på noen gave, eller lurer på hva dere ønsker dere, så spør jeg. Det er som regel god tid fram til dagen når man får invitasjonen.

Veibeskrivelse? Neppe, som oftest er det i et område man kjenner til, hvis ikke finnes google, eller jeg spør dere.

Om jeg var allergisk mot noe i sånn grad at jeg trenger spesialmat, regner jeg med at jeg fortsatt var så oppegående at jeg forsto at jeg måtte si fra.

Om jeg vil holde tale, sier jeg fra til toastmaster i bryllupet. Skal vel ikke lage agenda månedsvis i forveien? 

 

Anonymkode: 8e06b...15b

Dette stresser meg som brud litt, kjenner jeg. Tenk om alle mine 120 gjester skulle sende meg en melding for å spørre om veibeskrivelse eller ønskeliste. Det er lov å tenke på at du ikke er den eneste gjesten som kan sitte med spørsmål i mangel på informasjon i invitasjon eller på nettside 😅

Og å si ifra om tale i bryllupet? Det settes gjerne opp en slags kjøreplan for bryllupet, der det ikke nødvendigvis gjøres plass for overraskelsestaler. Vil gjerne at toastmasteren skal få kose seg litt også, ikke BARE stresse hele dagen. 

Anonymkode: ef661...a72

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2021 den 11.39):

Vi gifter oss i juni neste sommer. Jeg tenker om det i den forbindelse er rart å lage en hjemmeside for bryllupet med praktisk informasjon, hvor man kan svare på invitasjonen, antrekk, oppfordring til å komme med taler/annen aktivitet, gaveliste mm? Jeg ønsker jo ikke å skrive en hel stil i den fysiske innbydelsen, men samtidig er det nok en del gjestene lurer på. Jeg føler kanskje det virker litt «stivt» å gjøre det, men samtidig veldig praktisk. Er ikke et ekstravagant bryllupet. Et helt vanlig bryllup.

Og når er det innfor å sende ut invitasjonene?

Anonymkode: 889b5...ddd

Syns det er praktisk med en infoside. Vår familie er spredd så bryllup medfører alltid reising. På en slik side så legges det ut info om overnatting, lokale, reiseavstand er etc etc og annet nyttig. Det gjør jo at det er lettere å planlegge.

Anonymkode: 56684...d49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som webutvikler anser jeg det som en selvfølge å ha nettside til bryllupet og 😄 Det er jo kjempegøy! Ser ikke problemet, det er jo bare til glede for de som liker det.

Anonymkode: ac589...885

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 20.18):

At noe er «helt vanlig» betyr ikke at det er sinnsfriskt! 

Anonymkode: 35632...61d

Men ingen klarer jo å hoste opp noen GODE argumenter for hvorfor det er sinnsykt heller. Bare "det går bra uten". Ja, det gikk også bra uten kvinneguiden i sin tid, men her sitter vi da og koser oss med forumet likevel :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...