Gå til innhold

Kepaløks kondisjon & kosthold


Kepaløk

Anbefalte innlegg

Kepaløk

Jaha. Da er det snart ett år siden jeg la om livsstilen. Trening har jeg gjort nesten hele livet, men kostholdet har vært ræva. Prøvd utallige metoder. Noen lykkes, andre ikke. Felles for de alle er at jeg uansett har gått opp i vekt igjen. Ikke noe unikt som bare gjelder meg. En grunn til at begrepet jojo-slanking finnes.

Status per i dag er drøye 29 kilo ned og 11 BMI-poeng.

Jeg har en lang vei igjen, men vil ta dette rolig og kontrollert. Hvertfall fornuften min. Lysten til å gjøre det fort og "gæli" dukker opp innimellom, men lysten til et varig resultat overvinner.

Har trent styrke i et par år, og skal fortsette med det. Har også innmari lyst til å bedre kondisjonen. Jeg veier tresifret, men har fått klarsignal fra kiropraktor til å begynne å jogge litt. Har vært redd for overbelastning på knær og hofter, men siden jeg har trent en del styrke så burde kroppen min tåle det.

Har en fast runde på snaue 6 km. Det raskeste jeg har gått den er 1 t 5 min (vanligvis 1 t 10 min). Første runde med et par, korte, innlagte joggedrag endte på 1 t blank.

Fokus på videre forbedring av kondisjon og fortsatt fokus på kosthold. Dette ble lengre enn jeg hadde tenkt, og har egentlig mye mer å si :ler:. Stopper der for nå.

Hvis noen vil lese og/ eller legge igjen spor er det kjempehyggelig. Skal ta meg tid til å lese andre dagbøker her også i løpet av nærmeste tiden.

Heia for sunne, friske, fungerende kropper!

Endret av Kepaløk
  • Liker 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bokdamen

29 kg ned er helt imponerende 👏👏 Jeg begynte også å jogge på starten av sommeren, og synes det er en super treningsform. Følger deg gjerne fremover, synes det er en fin heiagjeng her 😊

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kepaløk

:vinke:

Synes egentlig det er sært å høre at min vektnedgang er imponerende. Men vet jo at jeg synes det samme for andre er superimponerende. Det har ikke gått i superfart, men føler jeg har kontroll og at det er noe jeg kan leve med.

Så flott at det er fin heiagjeng her. Hjelper på motivasjonen å ha et sted å sjekke inn. Er med i de Ned i vekt før ... trådene, men har innimellom følt at jeg trenger å bable litt mer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dundre

Enig med Bokdamen i at -29kg er imponerende! 👏🏼👏🏼
Gleder meg til å lese om veien din videre. Vil du si hvor lang vei du har igjen? 

God helg, og lykke til/stå på 👏🏼👏🏼

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kepaløk

Takk!

Jeg er usikker på hva målet mitt er. Foreløpig i hodet mitt er målet 95 kg. For mange andre er det et helt sinnsykt høyt tall, men jeg kan ikke huske når jeg veide det sist. Var tresifret på ungdomsskolen i alle fall. Jeg har vært oppi i over 160 kg for over ti år siden. I fjor startet jeg på drøye 133 kg. Er på 104 kg nå. Neste delmål er tosifret, som jeg håper på i løpet av året.

Jeg fokuserer på helse og god form.

Min treningshverdag er helt annerledes med mange kilo mindre på kroppen. Jeg måler meg innimellom på en sånn vekt som måler sammensetningen av muskler, fett og vann. Samtlige kilo jeg har mistet er fett. Mistet litt vann og faktisk økt muskelmassen. Fikk inntrykk av at det faktisk er ganske uvanlig når man går ned i vekt.

Dette er min beste tid med gåing:

Screenshot_20210828-110255.thumb.jpg.6d17976f0389b747456690e97cc7c43e.jpg

Og dette er første gang hvor jeg jogget litt:

 

Screenshot_20210828-110311.thumb.jpg.0f3de246b81c0264d7e6e2fe3591eb91.jpg

Jeg tar det veldig rolig og pent. Jogger bare et eller to minutter innimellom. Skal bygge opp rolig og sakte. Spent på hvordan prosjektet går. Veldig motivert nå i alle fall. Såpass at jeg flere ganger har prioritert ut å gå fremfor styrketrening inne. Blir nok mer styrketrening til vinteren uansett da det er verre å gå ute på snø og is.

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bokdamen

Jeg kjenner også på at det er kjekkest å komme seg ut på kondisjonstrening mens det er lyst og gode temperaturer. Blir fort nok grå november der en styrkeøkt er mer fristende 😅

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dundre

Steike, jeg er imponert over jobben du har gjort, og den innstillingen du har! 
Og da har du jo ikke bare gått ned 29kg, men nesten 60kg totalt, selv om det er noen år siden de forrige 30 👏🏼👏🏼

Du skriver at du vil ha fortsatt fokus på kosthold også i hovedinnlegget ditt. Hvilken ‘strategi’ følger du? Det er jo så mange veier til målet, og man må finne den veien som passer best for seg selv. Jeg synes det er interessant å høre/lære 😃

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tirius

Så gøy at du starter dagbok! Kjenner meg veldig igjen i lysten å gjøre det fort og gæli, men at det sterke ønsket om noe langvarig overvinner. Dette fikser du, heia haia 💪

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kepaløk

Trening er for meg lystbetont, og gir meg masse energi. Føler jeg har ganske god kontroll der. Ble lite jogging i går, fordi mannen var med på tur, men vi gikk over 1 mil så føltes som en god økt allikevel.

Kosthold er en helt annen greie. Sukk. Jeg synes det er enkelt å gjøre ting ekstra, som å trene, men sliter med å frarøve meg selv ting, som mat. Jeg er veldig glad i mat, og har spist alt for mye hele livet. Jeg har vært overvektig alltid. Som i absolutt hele livet.

Jeg vet ikke om jeg følger noen skikkelig strategi, men disse endringene er hovedforskjellen:

- kuttet ut sukker

- kuttet ut raske karbohydrater 

- økt inntaket av grønnsaker betydelig

Jeg sliter med lavt blodsukker og lavt blodtrykk, så jeg er avhengig av å få i meg mat til faste tider. Jeg prøvde i starten av denne livsstilsendringen å spise sjeldnere, gjerne kutte ut frokost. Resultatet var at jeg besvimte flere ganger om morgenen, så det måtte jeg kutte ut. Jeg spiser fire ganger om dagen. Typiske måltider for meg:

Frokost
3-4 knekkebrød med ost og skinke. Agurk, gulrot og blomkål.
Eggerøre av 2 egg. Agurk, tomat, kålrot, reddiker.
Havregrøt med blåbær og 2 ss peanøttsmør.
Naturell yoghurt med musli.

Lunsj
3-4 knekkebrød med ost og skinke. Agurk, gulrot og blomkål.
Omelett av 2 egg med ost og skinke. Agurk, tomat, kålrot, reddiker.
Salat med kylling.
Funkygines fiberstykke med kjøttpålegg. Agurk, gulrot, blomkål.

Middag
Tomatsuppe med kylling.
Tacosalat.
Pølser med rotmos.
Kjøttboller med blomkålris.

Kvelds
Grove bærmuffins med knaskegrønnsaker ved siden av.
2-3 knekkebrød med ost og skinke. Agurk, gulrot og blomkål.
En liten neve mandler, litt kokosflak og knaskegrønnsaker.

 

Å kutte ut sukker var tøft de første to ukene, men nå er det ikke noe problem. Å kutte sukker er langt fra løsningen for alle, men for meg så trigger sukker så mye trøstespising og dårlige vaner at det totalt sett er lettere å la være. Jeg koser med allikevel masse med mat, og jeg spiser gjerne nøtter eller sukkerfritt godteri. Alternativene har gjerne minst like mye kalorier som tradisjonelt godteri, så måtehold er nøkkelen her.

Kosthold er det viktigste i en vektnedgang, og det jeg synes definitivt er vanskeligst. Jeg spiser grove kornprodukter som knekkebrød, men spiser sjelden poteter, pasta eller ris. Jeg lager meg blomkålris eller ovnsbakte grønnsaker eller rotmos i stedet for. Jeg er veldig glad i grønnsaker, så det er har vært enkelt med akkurat den endringen. Bortsett fra for lommeboka. Grønnsaker er så dyrt, jeg regnet på det for en stund siden og vi kjøper nå frukt og grønt for nærmere en tusenlapp i uka!

Min største utfordring er mengder og kjedespising. Jeg har så dårlige vaner med å alltid spise. Ser jeg på TV? Må ha noe å trøkke i kjeften samtidig. Lese bok? Må ha noe å snackse på samtidig. Disse vanene er vanskelige å endre. Jeg lærer fortsatt, har lært en del og har mye igjen. Mat = kos, men kos skal ikke være = mat. Det vil si at jeg koser meg med maten, har lært meg å bruke lengre tid på å spise måltidene (jeg slukte maten før) og utfordrer meg selv med nye smaker ofte. Kos skal derimot være mye mer enn mat. Bare det å sette seg i godstolen med en god bok, det er kos i seg selv. Det å sitte i sofaen og se på Netflix med mannen, det er kos i seg selv. Å gå en tur i skogen eller fjellet med nydelig vær, det er kos.

Dette ble mye lengre enn jeg hadde beregnet. Kosthold - mange enkle teorier, alle like vanskelige i praksis. Synes jeg. Det er her jeg må jobbe med meg selv. Og kostholdet er grunnen til at jeg vil ta det sakte, rolig og skikkelig. For å virkelig innarbeide nye, sunne vaner som skal bli helt naturlige valg å ta. Denne gang skal jeg ikke gjøre det samme som så mange ganger tidligere. Gå ned fort, med det mål for øyet at så snart jeg er ferdig med slankekuren så kan jeg få lov til å kose meg meg god mat igjen. Jeg må finne et kosthold jeg kan leve med resten av livet. Som gjør at jeg går ned i vekt, men holder meg mett og som gir meg gode matopplevelser.

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kepaløk

Jeg får oppfølging av helsepersonell cirka annenhver måned nå. Målet gjennom sommeren har vært vedlikehold. Det har faktisk vært enkelt. Men for å fortsette å gå ned må inntaket justeres. Jeg veier jo mindre enn jeg gjorde da jeg startet, så helt naturlig må jeg etterhvert spise mindre. Og det vet jeg ikke om jeg er helt klar for. Jeg hater å være sulten, og føler liksom at jeg er på et nivå nå som jeg kan leve med. Må finne måter jeg kan kutte mer på, som allikevel føles som at jeg ikke lever på sparebluss.

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wit

👏👏👏 for det du har klart til nå.

Utrolig imponerende, og helt klart at du gjør noe riktig når du har gått 29 (!) kilo.

Jeg spiser også jevnt gjennom dagen fordi det fungerer best for kroppen min. Jeg spiser mye av det samme som deg egentlig, bare at jeg spiser 2 knekkebrød istedenfor 3-4. Og det rareste er at jeg faktisk nå blir mett av mye mindre mat enn jeg spiste tidligere. Magesekken min har vent seg til mindre mat og jeg klarer ikke spise like mye som tidligere.

Jeg har også en dag i uka jeg har lov å spise litt mer usunt. Det gjør at jeg spiser litt mindre gjennom resten av uka. Og for meg er det dette som fungerer best. Da slipper jeg å føle at jeg går på evig diett. For det er livsstilen jeg skal endre ikke kun gå ned i vekt og så spise som før igjen.

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rainstorm

Så gøy at du har fått dagbok med dette fokuset, jeg vil følge med. 

For meg så er vektnedgang og treningsfremgang litt to forskjellige ting, og der den første ofte er kombinert med masse vanskelige tanker er den andre et veldig mestringsprosjekt. Om å se hva kroppen greier og så videre. Det er jo egentlig ganske spennende! Og så liker jeg å konkurrere med meg selv! 

Det du skriver om mat=kos kjenner jeg meg veldig igjen. Og det er litt av et prosjekt å snu den tanken om at når man gjør annet kos så skal det være mat også. Et tips jeg fikk var å alltid spise med et bord (ikke spisebordet), at det liksom var måltider, det skulle liksom bryte den koblingen, fordi man laget en sterkere kobling på at all spising skjer med bordet. Og der er det jo ofte litt kjedelig å sitte. Setter seg ikke til spisebordet for å spise en skål krokodiller i stillhet på en måte. 😅

Heiaheia! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Kepaløk
Wit skrev (På 2021-8-30 den 8.13):

Jeg spiser også jevnt gjennom dagen fordi det fungerer best for kroppen min. Jeg spiser mye av det samme som deg egentlig, bare at jeg spiser 2 knekkebrød istedenfor 3-4. Og det rareste er at jeg faktisk nå blir mett av mye mindre mat enn jeg spiste tidligere. Magesekken min har vent seg til mindre mat og jeg klarer ikke spise like mye som tidligere.

Godt å lese at jeg ikke er helt på viddene med tanke på matinntak. Eller jeg vet jo at det ikke er det, for det har jo funket så langt. Men nå har det stabilisert seg, så jeg må kutte ned på inntaket. Jeg blir ikke mett av 2 Rugsprø, men det er nok lurt å kutte ned på antall knekkebrød. Jeg får øke grønnsaksinntaket i stedet. Kan jo starte med 3 knekkebrød til frokost og lunsj, og 2 til kvelds (det varierer nå mellom 3-4 til frokost/ lunsj og 2-3 til kvelds). Synes det er så stor forskjell på knekkebrød også da, er i alle fall det på vekta. 2 stk. av de Sigdal knekkebrødene føler jeg er mer mettende enn 4 stk. Rugsprø..

Har i lange perioder hatt mye hjemmekontor (som halvparten av landet virker det som) og da har det vært så mye enklere å kunne lage noe annet til lunsj, som omelett eller salat. Nå er jeg for det meste tilbake på kontoret, og da blir det oftest traust matpakke med knekkebrød (som rekker å bli helt myke før jeg spiser de 😛)

Rainstorm skrev (På 2021-8-30 den 8.32):

Så gøy at du har fått dagbok med dette fokuset, jeg vil følge med. 

For meg så er vektnedgang og treningsfremgang litt to forskjellige ting, og der den første ofte er kombinert med masse vanskelige tanker er den andre et veldig mestringsprosjekt. Om å se hva kroppen greier og så videre. Det er jo egentlig ganske spennende! Og så liker jeg å konkurrere med meg selv! 

Det du skriver om mat=kos kjenner jeg meg veldig igjen. Og det er litt av et prosjekt å snu den tanken om at når man gjør annet kos så skal det være mat også. Et tips jeg fikk var å alltid spise med et bord (ikke spisebordet), at det liksom var måltider, det skulle liksom bryte den koblingen, fordi man laget en sterkere kobling på at all spising skjer med bordet. Og der er det jo ofte litt kjedelig å sitte. Setter seg ikke til spisebordet for å spise en skål krokodiller i stillhet på en måte. 😅

Heiaheia! 

Det er så sant det du sier med at vektnedgang og trening er to forskjellige ting. Hvertfall for meg. Trening er mestring. Det klarer jeg og jeg elsker endorfinene og følelsen etter en utmattende treningsøkt. Kostholdet har jeg ingen mestringsfølelse på, og det her den vanskelige jobben ligger. Særlig der jeg er nå føler jeg. Stopper litt opp, butter litt i mot. Må gjøre nye endringer i kostholdet. Synes det er vanskelig.

Nikea skrev (På 2021-8-30 den 14.02):

Wow, du er imponerende! Heier på deg, dette klarer du 💪

 

 

Takk!

Takk til alle sammen som har lagt igjen spor! Så koselig, og virkelig motiverende med en egen, liten heiagjeng :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kepaløk

Hadde for øvrig planlagt gåtur med innlagt jogging i kveld, men ser at jeg kommer til å sitte lenge på kontoret i ettermiddag. Håper det ikke blir for lenge, slik at jeg rekker å komme meg ut før det blir mørkt. Alternativet er å trene styrke hjemme. Trening blir det uansett!

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rainstorm
Kepaløk skrev (1 time siden):

Det er så sant det du sier med at vektnedgang og trening er to forskjellige ting. Hvertfall for meg. Trening er mestring. Det klarer jeg og jeg elsker endorfinene og følelsen etter en utmattende treningsøkt. Kostholdet har jeg ingen mestringsfølelse på, og det her den vanskelige jobben ligger. Særlig der jeg er nå føler jeg. Stopper litt opp, butter litt i mot. Må gjøre nye endringer i kostholdet. Synes det er vanskelig.

Takk til alle sammen som har lagt igjen spor! Så koselig, og virkelig motiverende med en egen, liten heiagjeng :)

Kosthold har sjelden vært mestringsfølelse for meg også. Det har føltes som mange krav, og man skal gjøre sånn eller sånn og så får man det ikke til og "det var ikke sunt" osv. Men i det siste har jeg fått sånn interessen for vegetarentusiasme, og begynt å høre podkast om mat og fått lyst å teste ut masse forskjellig. Og da kom det helt plutselig en helt annerledes matglede. Mat og kosthold ble litt interessant rett og slett. Og i perioder med tid til matlaging så blir det også bedre. 

Har du hatt noen perioder der mat/kosthold har kjentes spennende? Og hvis det har det kanskje ved å finne ut hva som gjorde til det at du kan gjenhente det? 🤷‍♀️😊

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Luka_S

Hva med å ha en pakke knekkebrød og noe smøreost stående på kontoret? Og bare ta med noe tomat eller paprika i matboksen? Det pleier jeg å gjøre, ikke akkurat noe kulinarisk høydepunkt, men får iallfall stilt den verste sulten fram til middag. 😉

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kepaløk

Jeg kom meg ut på tur. En kortere tur, men den føles egentlig tyngre. På sti i skogen med mange høydemetre. På søndag gikk jeg, i dag jogget jeg litt. Har egentlig ikke oversikt over hvor langt jeg jogget, men tiden forbedret seg med drøye 10 minutter.

Screenshot_20210831-225257.thumb.jpg.8f60a9944ea4a29ea9539f5acb143013.jpg

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wit
Kepaløk skrev (15 timer siden):

Godt å lese at jeg ikke er helt på viddene med tanke på matinntak. Eller jeg vet jo at det ikke er det, for det har jo funket så langt. Men nå har det stabilisert seg, så jeg må kutte ned på inntaket. Jeg blir ikke mett av 2 Rugsprø, men det er nok lurt å kutte ned på antall knekkebrød. Jeg får øke grønnsaksinntaket i stedet. Kan jo starte med 3 knekkebrød til frokost og lunsj, og 2 til kvelds (det varierer nå mellom 3-4 til frokost/ lunsj og 2-3 til kvelds). Synes det er så stor forskjell på knekkebrød også da, er i alle fall det på vekta. 2 stk. av de Sigdal knekkebrødene føler jeg er mer mettende enn 4 stk. Rugsprø..

 

Jeg har valgt Wasa sine Sport+ knekkebrød som inneholder ca 53 kalorier pr knekkebrød. Vet ikke hvordan det er i forhold til Rugsprø, men disse inneholder mye fiber og holder meg mett lenger. Så her vil det jo være det totale kaloriinntaket sett opp mot hvor mett du blir som er viktig 😊

Ellers pakker jeg to knekkebrød inn i matpapir når jeg skal på jobb og har med en smøre magerost ved siden av. Ingen myke knekkebrød. Alternativt kjøper jeg salat i kantina. For jeg jobber også mye på hjemmekontor, men er nå på jobb fysisk igjen innimellom. Hjemme går det i salat og omelett til lunsj, men det blir litt tungvint på jobb. Har laget meg noen omelettmuffins også som jeg har tatt med på jobb ved siden av knekkebrødet. Disse lager jeg kvelden før, og så har jeg de med i en boks.

Til frokost spiser jeg havregryn med ekstra lett melk på. Dette tar jeg også med meg når jeg skal på jobb fysisk i tette bokser som jeg blander sammen der 😊

Du var kjempeflink som klarte å redusere tiden din med 10 minutter 👍

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...