Gå til innhold

Irritabel tarm. Råd? Erfaringer? Oppmuntring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er MYE lettere å se på fodmap lister på forhånd, og planlegge måltider ut ifra listen. Da slipper du å gå rundt på butikken og bli skuffet igjen og igjen for hver matvare… et annet tips er å søke på fodmap retter, så slipper du alt styret med å sette sammen rettene selv. Da kommer også ofte opp alternative måter å få f eks tilrettelagt retter så de blir mest mulig «vanlige». Gå også i «mat uten» hylla, er ofte pose retter der som er fodmap vennlige, som gjør det lett å lage måltider (med et par andre varer fra butikken)

Anonymkode: 3b727...ab9

Hei, og takk for svar! Det har du nok rett i. 😊

Anonymkode: f4873...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også dette problemet. To tips fra meg : Fodmap og Surmontil på resept, virker godt på meg .

Anonymkode: 6704d...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det f eks en matvare du er SKIKKKELIG skuffet over at du ikke kan spise, så søk gjerne på det på Google og skriv foodmap etterpå. Da kommer det ofte opp alternativer 

Du kan også skrive de her, så kan vi se om vi finner noe alternativt som ligner 😊

Takk! Elsker mango og nektariner, men det er vel ikke så mye man kan bytte de med😅 Er på utkikk etter en god granola, uten banan, for det liker jeg ikke varmebehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med irritabel tarm, og det som hjelper meg er å ta Alflorex som du får kjøpt på apoteket. Den er litt dyr men vel verdt det syns jeg. Føler magen og tarmen er bedre etter jeg begynte på den. En tabl daglig. 

Anonymkode: 777b0...145

Takk! Er det noe man kan gå fast på, uten problemer? Kjører du lav fodmap også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller gjort som flere her sier, ts. Planlegg hva du skal spise den neste uken og handle inn matvarer til det.

Husk at «normalt norsk kosthold» faktisk ikke er mulig med ibs. Så den tanken må du legge fra deg. Det er kun surdeigsbrød du kan spise, og selv det som er merket «surdeig» i butikken MÅ du vite at har vært fermentert i minst 12 timer. Så du må egentlig ringe leverandøren før du kan kjøpe brød, om du ikke i nærheten har en meget god surdeigsbaker (noe Oslo nå har, men meg bekjent ingen andre norske steder)

En tenkt meny:

frokost og kvelds: havregrøt med nøtter og bær
Lunsj og middag: ris med dampede grønnsaker og hvit fisk til

snack: nøtter, koffeinfri te/kaffi og (om du ikke reagerer) noe oppkuttet frukt (ikke spis en hel av gangen)

Har du ordentlig trøbbel er ris og dampede, ukrydrede grønnsaker med hvit fisk til fint å ha som standard middag og lunsj. To måltider per dag, og du spiser både sunt, godt og trygt og uten mye bry. Resten av døgnet ville jeg spist havregryn. Gjenta. Du kan fint leve på dette noen måneder. (Jeg har forsøkt, går fint)

Det viktige med lowfoodmap er at dette er veien ut av uføret. Straks du er ute av uføret skal du slutte å spise lowfoodmap. På et tidspunkt er det meget sannsynlig at du kan spise alt igjen. Ikke når du vil, ikke så mye du vil, men faktisk hva du vil, uten å slite med magen. Så ta tak nå, og ta skikkelig tak - det er høyst midlertidig (trolig opplever du stor bedring på under et år) og absolutt verdt det.

Anonymkode: ecf5e...307

Takk skal du ha, det var ordentlig oppløftende ord!
Jeg spiser i grunn ikke et veldig «normalt» norsk kostholdet i utgangspunktet. Brød spiser jeg så å si aldri, f. Eks. Havregrøt funker fint og smaker godt. Fisk også, selv om jeg må innrømme at det blir for sjelden. Går mye i indisk og tex mex her i gården. Og mye kylling og svin i alle varianter. Naturell eller i gryter o.l. med grønnsaker/ salat til.
Reagerer folk på kaffe også? Jeg spør som jeg har vett til, nytt alt dette. Åh, håper virkelig det! Takk igjen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv først noen dager på diett, og se hva som skjer da. Merker du bedring i plagene, er det en bra motivasjon til å fortsette. Etter som plagene avtar og helsa stabiliseres, går det an å prøve forsiktig med noe av det du har kuttet ut. Da kan det hende det er noen matvarer du kan spise litt av iblant, men hvis du får reaksjoner på noe så må det fortsatt unngås. Over tid kan du kanskje finne ut at det er flere ting du kan spise litt av noen ganger, men ikke hver eneste dag.

Å bli kvitt slitsomme mage/tarmplager er så deilig, det er som et nytt liv. Selv om jeg en sjelden gang kan savne enkelte matvarer, så er det en liten pris å betale for å slippe smerter, kvalme, oppkast, diaré, samt en haug med plager pga. dårlig næringsopptak, sånn som knusktørr hud, og generelt slapp og dårlig.

Anonymkode: 991e8...288

Det skal jeg. Tusen takk! Det er sant. Ja, ikke sant?! Håper det går seg til. Er så ræva (so to speak) med alt som følger med disse tarmproblemene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lav fodmap fungerte veldig bra for meg :) hushusk å gjeninnføre på riktig måte, og om noe ikke kan gjeninnføres nå, prøv igjen om noen mnd. Jeg måtte vente 4 år før jeg kunne spise hvetemel igjen, men nå tåler jeg alt igjen. Lykke til! Og vær obs på alt, er så mange feller å gå i. 

Anbefaler også å finne en ja-liste og lage mat fra den. Men generelt er ris og poteter, samt rent kjøtt og fisk (ikke noe marinert!) ok, og en enkel base til middager.

Anonymkode: 14d3e...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropi skrev (1 time siden):

Jeg kan anbefale chiabrød og spirebrød fra Pure food. Fåes på Meny og Oda(Kolonial). Jeg tåler det godt, har kraftig IBS. Ellers lage jeg bananbrød selv, da har jeg ikke så mye mel i(jeg tåler kun havremel)siden mye er banan.

Skjermbilde 2021-08-26 kl. 16.51.18.png

Skjermbilde 2021-08-26 kl. 16.51.28.png

Tusen takk for konkrete tips! Helt nydelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ang brød, så har jeg lært at man kan spise all type ur korn, og magen min fungerer veldig bra på spelt brød 😅 kjøper mitt brød på kiwi

litt usikker på om jeg tolket deg riktig med «straks du er ute av uføret, skal du slutte å spise lowfoodmap». Men det kan virke som du mener man skal slutte brått, og det er feil 😅 Hele meningen med lowfoodmap diet er også å finne ut av hva man faktisk reagerer på. Så man skal introdusere høyfodmap gradvis, matvare for matvare, for å sjekke hvordan man reagerer. Å introdusere matvarer forsiktig inn igjen, kan også gjøre at man øker toleransevinduet for noen type varer. Man må rett og slett bruke tid (god tid) til å vende magen til maten igjen.

Om man slutter brått på lowfodmap, vil man antageligvis få en kraftig reaksjon og havne på null igjen. Dette gjelder alle, også de uten IBS. Om man vender tarmen til å bare takle snill mat, og plutselig pøser på med masse som er vanskelig fordøyelig, så vil hvem som helst reagere 😅

men er helt enig at på et tidspunkt så kan man spise det meste igjen, om man introduserer maten riktig. Men ikke alle tåler alt, noen er mer sensitive for noe 🤷🏼‍♀️ Men man lærer heller HVOR mye man tåler også 😊

Jeg ble bedre på 1 år 😄 og jeg var helt sengeliggende av IBS symptomer på det verste. Eneste jeg må være forsiktig med, er brød og fløte/melk ect 😊

Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Min datter har fått påvist ibs, og har vært hos klinisk ernæringsfysiolog. Foreløpig kun 1 time, men skal tilbake. Hun ble anbefalt først å kutte div matvarer(ikke så mange på lista, men fex løk, kullsyredrikker, sterkt krydret mat) og å føre dagbok over måltider/grad av plager. Snart oppfølgingstime, og dersom vi verken ser et klart mønster i når plager oppstår eller har hjelp av nevnte kosttilskudd (Alflorex som nevnt over), skal vi starte Lav Fodmapkartlegging.

Sett deg nøye inn i hvordan du gjør utprøving; da kan du unngå å utelate for mange matvarer fra din meny. Det ernæringsfysiologen sa, var at mange levde unødvendig strengt fordi de kjørte lavfodmap-diett uten å ha prøvd ut trinn for trinn med reintroduksjon av matvarer. 

Anonymkode: 10576...5fc

Tusen takk! Ja, jeg gjør jo dette på egenhånd. Riktig nok på anbefaling fra legen, men har ikke kontakt med veileder på noe vis. Hadde sikkert vært fint. Lykke til til din datter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er storforbruker av flytende Natreen søtningsmiddel, så det må jeg finne en erstatning til. Knekkebrødet jeg fant smakte dessverre helt jævlig, men det går greit, spiser ikke så mye knekkebrød uansett. Det blir mye havregrøt og kjøleskapsgrøt, også får jeg lete opp middagsoppskrifter. Takk til alle som svarer!😊 TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Takk! Elsker mango og nektariner, men det er vel ikke så mye man kan bytte de med😅 Er på utkikk etter en god granola, uten banan, for det liker jeg ikke varmebehandlet.

Fant ikke noe alternativ til mango 😕 Har lest meg opp på mango, og det står at det er høy fodmap siden de fleste spiser så mye når de først spiser 🙈 Står posjonsstørrelse burde være toppen 40 gram om man har IBS. Råder deg til at i starten dropper du mango, og så kan det være den aller første matvaren du introduserer inn i hverdagen igjen 😊 så et par uker uten mango da 😅 

et annet tips er å dra innom en utlandsk sjappe og kjøpe hermetisk frukt. Det inneholder ofte ikke like mye fruktaner som fersk. Sjekk opp i oppskrifter hvor de faktisk må varmebehandle frukten. Vet det ikke er det samme, men man kan jo få et hint av smak 😅

granola kan du også lage selv, da har du full kontroll ifht lav fodmap og kan putte oppi det du liker 😊

https://lavfodmap.no/hjemmelaget-glutenfri-granolamusli/

Ellers råder jeg igjen å sjekke ut «fri for» hylla på butikken, tror jeg har sett noe granola / korn blanding der? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur på biblioteket å lån lav fodmap bøker. Da får du masse inspirasjon. Da samboeren min startet på denne dietten lånte vi 7 bøker på vårt lokale bibliotek 😅 

Jeg vil også anbefale disse knekkebrødene, de er super gode. 

https://lyngstadernaering.no/2015/03/18/hjemmelagede-knekkebrod-lavfodmap/

Et tips er å dele røra i to og kjevle den ut mellom to ark med bakepapir. 

Når det gjelder løk så kan du bruke det grønne på vårløken. Kutt av det grønne og sett resten i et glass vann i vinduet. Da vokser det opp nye grønne blad du kan bruke med god samvittighet 😊

Anonymkode: d0aa3...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger en flott dame på insta, som heter Marit Kolby Zinöker, meget kunnskapsrik dame det er verdt  å følge.  Sjekk ut hennes konto og hør podkaster hun er med i :)

Anonymkode: 428a2...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om det, men vil bare slenge ut der om man tenker drikke kombucha så må man passe på hva det er laget på! Og det er vell hovedsakelig råtten sopp? Og ofte andre frukter, og med det masse fruktaner. Ofre er deg også tilsatt søtningsstoff, og det er heller ikke bra… så man må huske å lese nøye på innholdsfortegnelsen! 😅 finnes sikkert noen helt naturlige også 

Det kalles fermentering, og er ikke brygging på råtten sopp, men på en SCOBY som er en symbiotisk kultur av bakterier og sopp, og som er hele poenget med fermentert te. Når den er fermentert på riktig måte, vokser det ikke farlig muggsopp i den (og det er forøvrig lett å se fordi hårete mugg på overflaten er farlig mugg). Sopp og bakterier er noe vi lever rundt hele tiden, og bare du puster inn et dypt åndedrag i hjemmet ditt puster du inn minst 10 soppsporer :) Vi kan ikke leve uten bakterier og sopp, men dessverre er bakteriefloraen i tarmene til mennesker i den vestlige verden utrydningstruet fordi vi inntar mye antobiotika og mat med e-stoffer som dreper bakteriene. Da er det ikke rart folk får IBS.

Jeg brygger selv Jun som brygges på økologisk grønn te og økologisk honning. 

Anonymkode: e02a5...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er storforbruker av flytende Natreen søtningsmiddel, så det må jeg finne en erstatning til. Knekkebrødet jeg fant smakte dessverre helt jævlig, men det går greit, spiser ikke så mye knekkebrød uansett. Det blir mye havregrøt og kjøleskapsgrøt, også får jeg lete opp middagsoppskrifter. Takk til alle som svarer!😊 TS

Jeg spiser også lavfodmap, ganske strengt en lengre periode.... sikkert lengre enn anbefalt. Jeg tåler flytende Natreen godt, og bruker det nesten hver dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort som folk i tråden anbefaler - holdt meg til lav fodmap - strengt først, og så har jeg eksperimentert. Jeg tåler for eksempel løk bedre en kornprodukter. Dersom jeg holder meg til dietten kan jeg spise det jeg får servert på besøk og restaurant, om det ikke blir for ofte, og for mye. Men om jeg får en flair-up må jeg være disiplinert og bare spise lav fodmap. Da gir jeg beskjed på forhånd om jeg er invitert et sted - jeg pleier å si at de ikke skal stresse med noe ekstra til meg, at jeg kan ta med eget brød for eksempel, og at jeg spiser det jeg tåler. Da er det lettere å si nei og ikke føle at jeg MÅ spise noe jeg VET jeg kommer til å få problemer av. Og det går seg til, altså.. det er ikke så stress nå som i starten. 

Anonymkode: cc964...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...