Gå til innhold

Legger på meg av vanlig sunt kosthold!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir du lykkeligere av å veie 55, enn av å veie 60? 

Jeg brukte faktisk 20-årene på å stadig være fortvilet over egen vekt, og dels sulte meg. Men sannheten var jo at kroppen min hadde en trivselsvekt, og det å ligge 5kg under denne kostet vanvittig mye. Nå spiser jeg helt normalt og omtrent det jeg vil (men sunt), og tenker aldri på vekt. For når jeg satt meg helt rasjonelt ned og tenkte på det: Ingen andre bryr seg om hvor tynn jeg er. Jeg ser ok ut i klær uansett. Mannen min er akkurat like glad i meg uansett. 

Om man er passe fysisk aktiv, og spiser skikkelige råvarer samt dropper snoping, så vil de aller, aller fleste av oss ha en vekt innenfor normal-BMI. Og det å ikke være lykkelig her er bare tull. 

Anonymkode: 05bea...6fd

Dette.

Anonymkode: dd13e...c82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvorfor mener dere dette er for lite? La oss si hun har litt godt med pålegg og smør eller majones på brødskivene. 2 til frokost og 3 til kvelds, 250kcal per brødskive. Da er vi oppe i 1250kcal om dagen bare i brød. Så middag, la oss si hun spiser 350kcal der, da er vi oppe i 1600kcal. 1-6 enheter alkohol 1-2 ganger i måneden øker snittet per dag i kcal endel i tillegg til at alkohol generelt ikke hjelper på forbrenningen. 

Nå sier ikke TS hvor høy hun er, men om hun ikke er veldig tynn som hun sier, og vil ned under 55kg betyr det jo antageligvis at hun ikke er særlig høy. Da høres ikke 1600kcal før alkohol/snop noen ganger i måneden ut som altfor lite.

Anonymkode: 8fdd1...863

Hun har sagt hun er 163. Hun har ikke sagt noe om hva hun har på skivene, så dette blir bare spekulasjoner.

Kan hende det hun spiser normalt ikke er for lite for henne, selv om det HØRES lite ut. "Problemet" for henne er at hun med dette kostholdet går fra å ha en BMI på 20-og noe til 22-og noe. Det er et "ikke-problem". Ellers har hun fått mer enn nok "gode" råd i denne tråden, om å bytte ut brødmat med noe karbofritt, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke tråden stenges.

Å be folk kutte helt ut normale matvarer i kosten sin for å opprettholde en ide av en idealvekt, er, etter min mening, første steg i en spiseforstyrrelse. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Mange gode råd og tips her. Screenshotter noen innlegg :) Man skal selvfølgelig ikke oppfordre til usunne vaner men synes vi har god balanse i denne tråden. 

Cottage cheese, nøtter og gresk jogurt har jo ufattelig med kalorier. Kan nesten ikke forestille meg at det er bedre med dette enn med brød. Frukt er også sunt men har mye sukker. Går helt i snurr uansett. 

Pålegg: akkurat nå bruker jeg margarin på brødskiva med en skive ost eller kjøttpålegg, gjerne med salat hvis jeg har. Det ble litt trist og tørt uten - men hender jeg legger inn perioder uten. 

Det jeg angir er dager jeg spiser "normalt" kontra dager jeg skjerper meg og ikke spiser så mye. Går enkelt ned i vekt om jeg skjerper meg noen uker men får også treg fordøyelse av det, samt det er kinkig i sosiale settinger å være fastende og jeg stusser over at det skal være nødvendig. Stoffskiftet mitt kontrolleres jevnlig da jeg har kjent underfunksjon. Det kan friste å ta mer enn forskrevet men har bestemt meg for å holde meg til bestemt dose nå det siste halvåret. Eksperimenterte med forskjellig dosering før det. 

Skal bruke den appen noen foreslår i tråden her. Jeg har jo spist en is med barna et par ganger i uka i sommer nå som kan ha gjort en forskjell. Men sååå lite slingringsmonn.

Og til hun som foreslår vann. Jupp. Er som en olding. Bortsett fra kaffe om formiddagen og vann til trening drikker jeg ikke noe særlig. Har forbedringspotensiale der. 

Anonymkode: d6b1c...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Mange gode råd og tips her. Screenshotter noen innlegg :) Man skal selvfølgelig ikke oppfordre til usunne vaner men synes vi har god balanse i denne tråden. 

Cottage cheese, nøtter og gresk jogurt har jo ufattelig med kalorier. Kan nesten ikke forestille meg at det er bedre med dette enn med brød. Frukt er også sunt men har mye sukker. Går helt i snurr uansett. 

Pålegg: akkurat nå bruker jeg margarin på brødskiva med en skive ost eller kjøttpålegg, gjerne med salat hvis jeg har. Det ble litt trist og tørt uten - men hender jeg legger inn perioder uten. 

Det jeg angir er dager jeg spiser "normalt" kontra dager jeg skjerper meg og ikke spiser så mye. Går enkelt ned i vekt om jeg skjerper meg noen uker men får også treg fordøyelse av det, samt det er kinkig i sosiale settinger å være fastende og jeg stusser over at det skal være nødvendig. Stoffskiftet mitt kontrolleres jevnlig da jeg har kjent underfunksjon. Det kan friste å ta mer enn forskrevet men har bestemt meg for å holde meg til bestemt dose nå det siste halvåret. Eksperimenterte med forskjellig dosering før det. 

Skal bruke den appen noen foreslår i tråden her. Jeg har jo spist en is med barna et par ganger i uka i sommer nå som kan ha gjort en forskjell. Men sååå lite slingringsmonn.

Og til hun som foreslår vann. Jupp. Er som en olding. Bortsett fra kaffe om formiddagen og vann til trening drikker jeg ikke noe særlig. Har forbedringspotensiale der. 

Det er mye mer næringsrikt, og du kan jo velger mager cottage cheese? Fin proteinkilde. Du må ikke henge deg så fryktelig opp i kaloriene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ikke et vanlig sunt kosthold. Skriv ned alt du spiser i en uke, bruk for eksempel kostholdsplanleggeren.no/. Du kan da se om får i deg alle næringsstoffer, og hvor mye kalorier du får i deg i uken. Feil folk ofte gjør er spise for lite to tre dag og alt for mye en annen dag. Det er også vanskelig å få i seg alle næringsstoffer under 800 kalorier.  Så skriv ned alt du spiser og se totalen i en uke. 

Anonymkode: 1f626...23d

Mener du da funksjonen "lag ukesmeny"? Finner ikke annet registreringsverktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Har uthevet det jeg synes ser ut som spiseforstyrrede tanker. 

Anonymkode: 32648...9ed

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har uthevet det jeg synes ser ut som spiseforstyrrede tanker. 

Javel... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget meny for i dag. Ser at verktøyet og vi her ikke er enig i at karvohydrater er fyfy. Prøver nå dette en ukes tid for å se effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Pendler mellom 55 og 60 i vekt konstant. Spiser jeg nærmest ingenting synker vekten sakte men sikkert ned mot 55-56 før det stagnerer. Spiser jeg helt normalt er jeg straks tilbake på 59/60-tallet med en gang. Det fører til at jeg igjen får et veldig anstrengt forhold til kostholdet mitt. 

Er ikke veldig til å telle kalorier men jeg spiser svært sjeldent godteri og lignende, drikker ikke brus og øl/annen alkohol gjennomsnittlig 1-2 ganger i måneder (1-6 enheter). Hvis jeg spiser normalt en dag:

- spiser enten frokost eller lunsj: 1-2 brødskiver, eller litt jogurth eller havregrøt. 

- en liten middagsporsjon når jeg må fordi barna er her - ellers sjeldent. Unngår karbohydrater til dette måltidet. Helst kun salat/grønnsaker og liten bit fisk/kjøtt (ca. 50-100g.)

- ofte sulten på kvelden.. Da blir det fort 2-3 brødskiver på en dårlig dag. 

Er det brødet på kvelden som gjør det??? Hva annet 

Stoffskifteprøver er ok og jeg trener jevnlig. 

Havregrøt er det verste jeg kan spise, det er jo bare karbohydrater og jeg kan spise mye av det for å så bli sulten igjen.
Så hadde jeg vært deg hadde jeg droppet havregrøt, og brød hvis du vil gå ned i vekt. 

MEN, du veier jo ikke så mye så hva er problemet her egentlig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Jeg er enig i at du spiser for lite gjennom dagen- men jeg hadde også lagt på meg om jeg spiste 3 brødskiver til kvelds. Hvordan skal det forbrennes? Du spiser lite karbohydrater til middag, for i steden hive på på kvelden 🤔

spis mer og variert gjennom dagen. Mer proteiner og fett , bær, evt litt frukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Laget meny for i dag. Ser at verktøyet og vi her ikke er enig i at karvohydrater er fyfy. Prøver nå dette en ukes tid for å se effekt. 

Karbohydrater er jo ikke fyfy!!! Problemet er at du spiser jo BARE det, og er livredd for andre ting fordi de har "så mye kalorier"...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også du spiser lite men jeg kan ha litt forståelse, jeg går på 3 typer medisiner og alle tre har vektoppgang som bivirkning:P Så om du tar noen medisiner, sjekk dette i pakningsvedlegget. Sjekk også stoffskiftet ditt hos legen:) 

Men hva med å velge måltider som holder deg mett lenge, det hjelper for meg i alle fall. Eksempelvis havregrøt på lettmelk med litt frukt eller bær, weetabix med melk og bær/frukt. Disse to spesielt holder meg mett lenge, brød prøver jeg å begrense til ett måltid om dagen, og helst ikke på kvelden(litt for glad i det). Ellers så er det jo volum(kalorifattige varer) og proteiner som hjelper på metthetsfølelsen; kylling, biff, kalkun, reker, alt av fisk og sjømat, egg, mager cottage cheese osv., Pass også på å få i deg sunt fett fra nøtter, avokado, frø ol., for det kan like gjerne være sammensetningen av mat som blir feil for deg.

Anonymkode: 1c3c9...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry men herregud så mange teite tilbakemeldinger du har fått her inne. Om du legger på deg et svaret så her enkelt: du spiser i overskudd.

Om du går ned i vekt: du spiser i underskudd. Om målet er å beholde vekten må du innta nok kalorier til at vekten holder seg stabil (å spise i vedlikehold).

med andre ord: om du legger på deg må du begynne å veie maten din og finne ut av hvor mange kalorier du daglig spiser og over en hel uke. Gjør dette i 1-2 uker (ta med alt du spiser). Folk flest tenker at de spiser sunt men gjør faktisk ikke det.

Og til de som er negative mot brød: det er ingenting((!) feil med å spise brød. Man legger ikke på seg av brød, men av den totale mengden man spiser ila en dag/over tid. Det har nada å si når på dagen du spiser brød også!!

Anonymkode: 83c1d...9b0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS må gjerne svare på hvorfor det er så viktig for henne å veie akkurat 55 kg. Enig i at det virker spiseforstyrret å ha en idealvekt som fordrer at du faster...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du spiser for lite. Du er normalvektig, og jeg finner det merkelig at 'alle' her applauderer usunn vekt og helse. Når det gjelder å telle kalorier, er jeg imot. Anbefaler å fokusere på næringsrike matvarer som kroppen vil ha. Alle de uthevede matvarene i de siste postene, er god og næringsrik mat. Spis gjerne disse næringsrike matvarene innenfor et vindu på 8 timer på dagen (periodefaste). Kan se null faremomenter her mtp høyde/vekt. Ønsker at folk skal slutte å fremme usunne vaner. 

Anonymkode: fc31e...0fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sjøbanan skrev (2 minutter siden):

TS må gjerne svare på hvorfor det er så viktig for henne å veie akkurat 55 kg. Enig i at det virker spiseforstyrret å ha en idealvekt som fordrer at du faster...

Faste har mange helsefordeler. Man gjør ikke det pga vekt, men pga helse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om karbohydrater er « fyfy» er ulikt fra menneske til menneske. Selv spiser jeg lite karbohydrater fordi jeg har inflasjonsdykdom som gjør at jeg tåler det dårlig. Det KAN jo være at du tåler det dårlig hvis du erfarer at du legger på deg av det, men med utgangspunkt i at du er frisk er ikke karbohydrater fyfy. Det og leve utelukket på karbohydrater er fyfy, fordi du ikke får i deg nok næring. Prøv med en diett forledet på karbohydrater , fett og proteiner og med masse grønt først. Tenk ernæring også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns ikke du spiser for lite. Du er normalvektig, og jeg finner det merkelig at 'alle' her applauderer usunn vekt og helse. Når det gjelder å telle kalorier, er jeg imot. Anbefaler å fokusere på næringsrike matvarer som kroppen vil ha. Alle de uthevede matvarene i de siste postene, er god og næringsrik mat. Spis gjerne disse næringsrike matvarene innenfor et vindu på 8 timer på dagen (periodefaste). Kan se null faremomenter her mtp høyde/vekt. Ønsker at folk skal slutte å fremme usunne vaner. 

Det er mange her, dessverre, som applauderer usunn vekt og helse, men i motsatt fortegn. Ingen her har applauderer overvekt. Ts er jo vel innafor normalvekt, men har et vektideal som hun, etter eget sigende, må sulte seg for å oppnå. Det er faktisk usunt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Faste har mange helsefordeler. Man gjør ikke det pga vekt, men pga helse. 

Det kan godt hende. Men her snakker man om en person som faster for å holde en idealvekt (som er for lav, åpenbart). Det er ett skritt unna anoreksi. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...