Gå til innhold

Hvorfor blir "standard tysk" dialekt snakka i Hannover-området og ikke i Berlin-området?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. I de aller fleste landene så blir "standarddialekta", altså den dialekta som ligner mest på standardspråket snakka i hovedstadsområdet. Som f.eks. standard fransk blir snakka i Paris-området, standard norsk blir snakka i Oslo-området, standard svensk blir snakka i Stockholm-området, standard spansk blir snakka i Madrid-området og standard engelsk blir snakka i London-området. Men sånn er det ikke i Tyskland. Standard tysk dialekt har jeg hørt ikke blir snakka i Berlin-området, men i Hannover-området istedenfor. Standard tysk dialekt hører man ikke i hovedstaden Berlin, men i Hannover og storbyene i nærheten som Braunschweig, Gottingen, Magdeburg, Dessau og Halle Saale. Og det er jo langt fra hovedstaden Berlin! Hvorfor er det egt sånn i Tyskland at de standardspråket snakkes et sted langt vekk fra hovedstaden? Kan noen språkeksperter her svare meg på det?

Anonymkode: 5e0de...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det ha noe med at landet var delt i flere tiår, forskjell mellom Vest-Tyskland og DDR? Berlin ligger som kjent i øst. 

Anonymkode: 15a4e...077

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg poster på Barn og familie er fordi det er mest trafikk her, så sjansene for å få svar er størst hvis jeg poster her.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er standardtysk i Berlin også, men ikke fullt å "fin" som i Hannover. I sør snakker man derimot mer dialekt enn i nord 

Anonymkode: 15a93...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Grunnen til at jeg poster på Barn og familie er fordi det er mest trafikk her, så sjansene for å få svar er størst hvis jeg poster her.

Ts

Tråden blir flyttet 

Anonymkode: 1dd8b...8ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at bairisk, altså den dialekta som snakkes i Bayern fylke helt sør i Tyskland på en måte er "Tysklands trøndersk", altså en meget brei dialekt som skiller seg markant og enormt fra standard tysk. Men snakker de like brei bairisk i München som er administrasjonssenteret i Bayern, eller snakker de tilnærma standard tysk der? München er jo tross alt Tysklands tredje største by og et av landets viktigste byer.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei. I de aller fleste landene så blir "standarddialekta", altså den dialekta som ligner mest på standardspråket snakka i hovedstadsområdet. Som f.eks. standard fransk blir snakka i Paris-området, standard norsk blir snakka i Oslo-området, standard svensk blir snakka i Stockholm-området, standard spansk blir snakka i Madrid-området og standard engelsk blir snakka i London-området. Men sånn er det ikke i Tyskland. Standard tysk dialekt har jeg hørt ikke blir snakka i Berlin-området, men i Hannover-området istedenfor. Standard tysk dialekt hører man ikke i hovedstaden Berlin, men i Hannover og storbyene i nærheten som Braunschweig, Gottingen, Magdeburg, Dessau og Halle Saale. Og det er jo langt fra hovedstaden Berlin! Hvorfor er det egt sånn i Tyskland at de standardspråket snakkes et sted langt vekk fra hovedstaden? Kan noen språkeksperter her svare meg på det?

Men det stemmer jo ikke helt med at standardnorsk blir snakket i Oslo. Norsk slik det opprinnelig høres ut er så langt fra Oslo-dialekten man kan komme….

Anonymkode: c30b8...158

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det stemmer jo ikke helt med at standardnorsk blir snakket i Oslo. Norsk slik det opprinnelig høres ut er så langt fra Oslo-dialekten man kan komme….

Anonymkode: c30b8...158

Standard norsk i dag er den østlandske dialekta som folk flest i dag teller som normalisert norsk språk og som man hører aller mest på norsk TV, ikke gammelnorsk! 😅

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hørt at bairisk, altså den dialekta som snakkes i Bayern fylke helt sør i Tyskland på en måte er "Tysklands trøndersk", altså en meget brei dialekt som skiller seg markant og enormt fra standard tysk. Men snakker de like brei bairisk i München som er administrasjonssenteret i Bayern, eller snakker de tilnærma standard tysk der? München er jo tross alt Tysklands tredje største by og et av landets viktigste byer.

Ts

Østerrisk er også sett på som rart har jeg hørt🤣

Anonymkode: a6f17...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard norsk i dag er den østlandske dialekta som folk flest i dag teller som normalisert norsk språk og som man hører aller mest på norsk TV, ikke gammelnorsk! 😅

Ts

Det er vel ikke alle som er enige i det. Det er mest vanlig å si at vi ikke har noe standardnorsk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos tyske dialekter, jeg vil gjerne lære litt mer om dialektene i Tyskland! 😃 Snakker de brei dialekt eller tilnærma standard tysk i storbyer som Hamburg, Frankfurt am Main, Düsseldorf, Köln og München? Vel, München ligger tross alt i Bayern, et fylke (delstat) som er kjent for å ha en ekstrem markant dialekt, men byen er jo tross alt et av Tysklands viktigste og største byer.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts

Det er en skikkelig dårlig grunn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som nevnt over, stemmer det heller ikke at de ikke snakker høgtysk i Berlin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Apropos tyske dialekter, jeg vil gjerne lære litt mer om dialektene i Tyskland! 😃 Snakker de brei dialekt eller tilnærma standard tysk i storbyer som Hamburg, Frankfurt am Main, Düsseldorf, Köln og München? Vel, München ligger tross alt i Bayern, et fylke (delstat) som er kjent for å ha en ekstrem markant dialekt, men byen er jo tross alt et av Tysklands viktigste og største byer.

Ts

Høgtysk i nord, dialekter i sør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høgtysk i nord, dialekter i sør. 

Ligger egt hovedstaden Berlin i det nordlige høgtysk-området eller det sørlige dialekt-området?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ligger egt hovedstaden Berlin i det nordlige høgtysk-området eller det sørlige dialekt-området?

Ts

Kan du ikke lese de svarene du får over?

De snakker høgtysk i Berlin. Din påstand om at de ikke gjør det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts

Bergensk er vel egentlig nærmere klassisk riksmål enn Oslo-dialekt er?

Anonymkode: 58f68...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...