AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #21 Del Skrevet 22. august 2021 Fjaselina skrev (8 timer siden): Eg har eit heilt normalt kosthold, med brødskiver til frukost og lunsj, vanlig middag og varierende kveldsmat. Men eg er så svak for søtt, så eg et sjokolade kvar dag. Eller kjeks. Og ofte valnøtter. Slikt et eg i smug. Nei, eg er ikkje overraska over 10 kg for mykje;) Jeg kjøpte sjokolade hver gang jeg var på butikken og spiste i smug for samboeren min. Sammen med han så spiste jeg normale mengder søtt, men når det kom i tillegg til at jeg 4-5 ganger i uka var på butikken og kjøpte meg en sjokolade eller is som jeg spiste i bilen …. Jeg er fortsatt overvektig og har ikke begynt å slanke meg, men jeg har klart å kutte den der dumme vanen, og det føles i allefall bra selv om jeg ikke ser det på vekta enda (har slanket meg før og vet hva som må til, er ikke motivert nok for det enda. Men har klart å kutte søtsaker til 2 dager i uka, og spiser ikke lenger i skjul). Anonymkode: 15772...b6e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #22 Del Skrevet 22. august 2021 Frokost: 2 knekkebrød med Norvegia og agurk og te uten sukker. Lunsj: 2 skiver grovbrød med skinke, tomat og agurk og te uten sukker. Mellommåltid ved 3 tiden en god morgen youghurt uten sukker og et eple. Middag ca kl 18 består av enten fisk eller kylling, grønnsaker og fullkornspasta/ris. Jeg har en BMI på 29, og jeg går ikke ned i vekt uansett hva jeg gjør. Jeg trener 3 ganger i uken og går tur hver dag. Problemet mitt er at jeg har PCOS. Anonymkode: 122c4...e73 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #23 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor spør du, Ts ? Anonymkode: d769d...4ff Det lurte jeg også på. Men for trådens skyld skal jeg svare. Frokost: en bolle frokostblanding (kun søtet med frukt) med skummet melk til. Middag: standard porsjon avhengig av hva kantina har på menyen. Typisk 3 poteter (2 om de er store), en porsjon kjøtt eller fisk (200 g'ish ), grønnsaker og evt saus. Kvelds: 2-3 brødskiver med hva som måtte befinne seg i kjøleskapet. Ofte ost, jordbærsyltetøy eller spekepølse. Skummet melk eller vann til. Så kommer det som utgjør kiloene: 2-3 flasker brus gjennom uka. Smågodt (ca 200 g) annenhver uke når jeg faller for fristelsen 2 poser chips (en i helga, og en som på mystisk vis blir kjøpt i løpet av uka) Anonymkode: 75b47...4fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #24 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det lurte jeg også på. Men for trådens skyld skal jeg svare. Frokost: en bolle frokostblanding (kun søtet med frukt) med skummet melk til. Middag: standard porsjon avhengig av hva kantina har på menyen. Typisk 3 poteter (2 om de er store), en porsjon kjøtt eller fisk (200 g'ish ), grønnsaker og evt saus. Kvelds: 2-3 brødskiver med hva som måtte befinne seg i kjøleskapet. Ofte ost, jordbærsyltetøy eller spekepølse. Skummet melk eller vann til. Så kommer det som utgjør kiloene: 2-3 flasker brus gjennom uka. Smågodt (ca 200 g) annenhver uke når jeg faller for fristelsen 2 poser chips (en i helga, og en som på mystisk vis blir kjøpt i løpet av uka) Anonymkode: 75b47...4fc Hvorfor dropper/droppet du å spise mellom frokost og middag? Anonymkode: c8668...7d3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosi Skrevet 22. august 2021 #25 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) Frokost startet gjerne med et par skiver med noe pålegg jeg liker, evt en skål frokostblanding av typen med mye kcal. Og så er man gjerne sugen på mer siden det er godt så det ble en porsjon til, før metthetsfølelsen rakk å gjøre jobben sin. Lunsj et par skiver med pålegg, pluss at jobben har jo kaffemaskin med kakao, så det blir noen kopper i løpet av dagen. Middag helt vanlig norsk middag med poteter/pasta kjøtt og litt grønnsaker(altfor lite), er ingen superkokk som gidder noe som tar lang tid eller krever mye jobb/ingredienser, og samme prosedyre som frokost, det ble gjerne 1-1,5 ekstra porsjon fordi det er godt.. Kveldsmat blir middagsrester om det mirakuløst nok var noe igjen, eller evt samme som frokost i både type og mengde. Med unntak av kakao på jobb var jeg også elendig på å drikke. Kunne fort bli maks 2dl om dagen om kakaoen ikke regnes. Også i helgene når jeg ikke er på jobb og ikke drakk kakao. Og hadde man godteri i hus etter Sverigetur eller 5 for 100kr tilbud etc så blir det selvfølgelig spist innimellom alt dette. Gikk forøvrig greit å holde normalvekt med det over da jeg hadde fysisk jobb og var på bena med tunge løft 8 timer om dagen. Kiloene kom når jeg ble gravid og fikk meg kontorjobb ved en pult. Trent på fritiden har jeg aldri gjort. Endret 22. august 2021 av Rosi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #26 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg hadde et sunt og variert kosthold, men altfor store porsjoner.... I tillegg spiste jeg litt for ofte is og sjokolade (det ble en vane å kose seg med dette når barna var lagt og jeg hadde alenetid 😒) Jeg var aldri kjempestor, men hadde vel en 4-5 år hvor jeg veide mellom 15 og 20 kg for mye. Anonymkode: 73504...146 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #27 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg spiser mye. Har ikke faste måltider, men spiser når jeg er trist... som er omtrent hele tiden. Kan bruke igår som eksempel: Pommes frites med smeltet ost, ketchup og dressing En pose potetgull To pakker nudler Spaghetti carbonara Jeg spiser sjeldent brødmat, det går i "middagsmat" og potetgull. Spiser også enorme porsjoner ettersom jeg finner en stor trøst i metthetsfølelse.. Drikker også en god del alkohol i helgene og jeg kan fint ha takeaway flere ganger i uken. Er veldig stillesittende om dagene, null trening. Jeg er ekkel og jeg skjems. Anonymkode: 8eb46...dd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #28 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Altså - FØR evt kostholdsendring. Et normalt hverdagskosthold. Forsøk å være ærlige? Hvor aktive er dere? Anonymkode: c8668...7d3 Frokost: 2 knekkebrød. 2 egg. En frukt. Kaffe. Lunsj : 2 knekkebrød. Skinke. Proteinpudding. Middag: proteinrikt og mye grønnsaker. Lite karbohydrater. Trener intervaller 2x uken, styrketrening 4 x ukentlig (splittprogram). Når jeg sover for lite / dårlig er jeg mer sulten, da blir det gjerne en brødskive til kveldsmat. Skjer det flere dager på rad øker vekten. Veier 82 kg, er 176 høy. En del muskler under fettet. Anonymkode: c8ce2...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #29 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg er vel overvektig mtp på BMI, som ligger på 25-26. Opplever selv at jeg ser normal ut. Allikevel vet jeg at jeg ligger 10 kg over "idealvekten" og det har jeg gjort hele livet. Helt ærlig er mitt problem at jeg spiser det jeg har lyst på. Frokost i dag for eksempel var fire brødskiver med en plain omelett med agurkskiver og tomat. Usunt, nei. For mye, ja. Skal jeg ha dårlig samvittighet for at jeg spiste meg mett i dag tidlig? Tydeligvis. Andre synder er at jeg spiser pølser, gjerne hele pakken alene, til middag. Jeg spiser gjerne gryterettene fra Toro, som det står at er til 2-4 personer, alene til middag osv osv. Utskeielser er det faktisk svært få av. Veldig glad i sjokolade. Spiser dette 2-3 ganger i måneden som smågodt, men fyller da opp halve posen slik at det koster meg 50-60kroner. Kom med hatet, folkens😍 Anonymkode: acaa4...022 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #30 Del Skrevet 22. august 2021 Hverdag - 3 brødskiver (eller tilsvarende i müsli), 1 ganske stor porsjon relativt sunn middag, en eller annen søtsak (is, bolle etc). Av og til et glass vin ila uka. Helgen begynner på fredag, ila helgen spiser jeg gjerne en pose pottis, drikker en brus og en flaske vin/tilsvarende i øl i tillegg til dagsrasjonen ellers. Kan være mer usunn middag, ikke nødvendigvis. Jogger en halvtime tre ganger i uka. Er sånn midt mellom normalvektig og fedme tror jeg. Anonymkode: 75dbf...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #31 Del Skrevet 22. august 2021 Hvor mange tråder må noen "som ikke mener noe vondt med det altså" skrive om dette temaet på KG? Tusenvis har skrevet om dette før deg, ts. Finn et annet tema å lure på, eller få deg en hobby du kan bli opptatt av over lang tid. Anonymkode: 1bd57...7bd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #32 Del Skrevet 22. august 2021 Mat, godteri og is. For mye av det, åpenbart. Spiser når jeg kjeder meg, er frustrert, deppa og generelt har det kjipt. Trener annenhver dag, sykler til og fra jobb og går minst en time hver dag. Anonymkode: 6ce80...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #33 Del Skrevet 22. august 2021 Før kostholdsendring: sjokolade og potetgull som om det skulle være vanlig mat. Store porsjoner av mat jeg likte, det kunne vært alt ifra norsk husmannskost til junk, men som oftest helt vanlig mat, bare mye. Mye smør, mye saus, mye dressing, mye alt. Alltid drukket sukkerfri brus og kalorifattig drikke. Sjokolade, potetgull og alt slikt var ikke forbeholdt kos, det ble spist hver eneste dag. Spiste også mye is. Anonymkode: e6eee...3a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #34 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mange tråder må noen "som ikke mener noe vondt med det altså" skrive om dette temaet på KG? Tusenvis har skrevet om dette før deg, ts. Finn et annet tema å lure på, eller få deg en hobby du kan bli opptatt av over lang tid. Anonymkode: 1bd57...7bd Jeg har forklart hvorfor jeg spør lengre opp, her. Jeg har og gjengitt mitt eget kosthold. Anonymkode: c8668...7d3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #35 Del Skrevet 22. august 2021 Frokost 2 brødskiver, spiser spirebrød, de er veldig små og fulle av frø. Har skinke, tomat og agurk på. Drikker en kopp kaffe med 2 ts oboy. Lunsj, 2 brødskiver med skinke, tomat og agurk. Middag, liten kyllingsalat. Kvelds, 2 brødskiver med skinke, agurk og tomat. Mellom, 1frukt eller bær. Noen ganger blir frukten kveldsmat. Og noen ganger spiser jeg ostesmørbrød som en av måltidene, men bruker 10 g ost på hver skive. Og noen ganger spiser jeg brie som pålegg. Men dette er ikke ofte, da det fører til flere kalorier. I helgene spiser jeg middag med litt mer kalorier og spiser is. Men kutter da ned på brødmåltidene. I går var middag 2 lomper med salat, tomat, skinke og ost. I dag kyllingfilet med ris, grønnsaker og saus. Spiser jeg i snitt 1500 kalorier om dagen, så går jeg opp minst 1 kg i måneden. Jeg er kronisk syk, så er lite bevegelse. Går tur de dagene jeg orker. Anonymkode: 4a848...d73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #36 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg hadde en kjip periode i livet, som førte til at jeg trøstespiste mye. La på meg 20 kg på et år. Kostholdet mitt var vel omtrent slik: Frokost: Frokostblanding (ofte havrefras) med melk og syltetøy Lunsj: Et par brødskiver med diverse pålegg, som leverpostei, ost, skinke osv Mellommåltid: Ferdigmat fra varmdisken. Fløtepoteter, lasagne, potetmos. Innimellom en påsmurt baguette eller en svær salat fra salatbaren med mye dressing. Gjerne en sjokolade eller et bakverk til dessert. Middag: Klassisk middag, typ kjøttstykke, potet/pasta/ris, grønnsaker og saus Kvelds: Yoghurt/havregrøt/brød Åpenbart var det mellommåltidet mitt som gjorde at jeg la på meg så mye. Jeg jobbet et sted jeg mistrivdes veldig, og hadde arbeidstid mellom 7 og 14. Gaflet derfor i meg masse mat før samboer kom hjem. Har gått ned ca. ti av kiloene nå, men de siste sitter tungt. Anonymkode: 5857c...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #37 Del Skrevet 23. august 2021 Jeg drakk litt for mye alkohol, ble kanskje full to-tre dager i uka en stund. Så fikk jeg lyst på usunn mat fordi jeg drakk, og så måtte jeg jo ha diger frokost for å ordne opp i fyllesyken. Ellers spiste jeg vanlig mat, men for mye av det. Lagde f.eks. pasta på øyemål og spiste til jeg var stappmett fordi maten var så god. Spiste mer mat når jeg ikke var mett lenger, istedenfor å spise mat når jeg faktisk var sulten. Unnet meg alltid ekstra godsaker når jeg var i butikken. En liten bolle her, en sjokolade der. Så ble det mye av det. Jeg elsker å lage mat, men hvis jeg bakte rundtstykker f.eks., så spiste jeg opp alle på et par dager fordi det var så godt. Jeg trente ingenting. Dette var kostholdet mitt på det verste. Da gikk jeg opp mye på kort tid, og det var mens jeg var langt unna familie og venner pga. korona, og jeg var langt nede. Nå har vi fått kontroll på porsjonsstørrelsene og trener flere ganger i uka, men min "default" når jeg er skikkelig nedfor er å sitte helt apatisk og se på Youtube-videoer og spise 300 gram makaroni med ketchup. Jeg veier 74kg i dag. Har gått ned fra 78 på et par måneder. Å kutte ut alkohol var virkelig det store. Alt det andre fulgte lett etter det. Anonymkode: d1117...479 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 23. august 2021 #38 Del Skrevet 23. august 2021 Da jeg var overvektig (ikke veldig, men bmi 27-ish - og vekta hadde nok fortsatt å øke hadde jeg ikke tatt grep): Frokost: Havregrøt på 60g havregryn. I helgene: minst 3 brødskiver, bacon, to speilegg, annet pålegg. Melk og juice. Lunsj: 3 brødskiver eller lignende Middag: Store porsjoner. 200g kjøttdeig gikk fint ned. Ingen tanke på ekstra kalorier i saus, olivenolje etc Snacks: Tine iskaffe hver dag. Åpent for sjokolade/bakst hver dag. Kvelds: et par skiver. I helgene ble det ofte kyllingvinger, vafler, boller eller annet. Helgegodt: En pose chips, en stor sjokoladeplate (delte med mannen da!), gjerne is til dessert osv. Og så skjønte jeg ikke hvorfor jeg sakte men sikkert la på meg... 😶 Men i etterkant ser jeg det helt tydelig. Kostholdet var helt annerledes enn det jeg hadde som tenåring. Kostholdet sklei ut da jeg fikk kjæreste og vi alltid skulle kose oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 23. august 2021 #39 Del Skrevet 23. august 2021 Medisiner jeg skulle ønske jeg hadde vært uten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 23. august 2021 #40 Del Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (På 21.8.2021 den 22.43): Altså - FØR evt kostholdsendring. Et normalt hverdagskosthold. Forsøk å være ærlige? Hvor aktive er dere? Anonymkode: c8668...7d3 Jeg har slitt med overvekt lenge og jeg har i grunn konkludert med at jeg vet hva jeg gjør og bør gjøre. Likevel tar jeg ikke de riktige valgene, og ender inn inn i samme spiral. For min del er følgende hovedproblemet: 1. Med mindre jeg noterer ned kaloriinntak «fester» ikke mindre utskeielser seg i minnet. Samtidig lar jeg meg lett «overtale». Typisk: en kakaokopp, et kakestykke, noe mindre godteri osv. Summen av dette blir fort 1500- 2500 kalorier i uken. 2. Jeg har en veldig «alt eller ingenting» opplevelse av inntak av usunn/«god» mat. Typisk vil en større overskridelse fort gjøre at hodet mitt gir meg blankofullmakt denne dagen, disse dagene, denne uke osv. Her kan kaloriinntaket eksplodere. Foruten dette lever/spiser jeg ganske normalt, og man skulle tro overnevnte lett kunne overkommes.. men det er faktisk vanskelig. Jeg hørte en podkast med en genetiker som snakket om dette med gener og overvekt. Han sa noe jeg ofte har tenkt: genene kan både påvirke forbrenning mv, men også lysten på ting og evnen til å motstå fristelser. Det er ingen unnskyldning, men samtidig gir det mening; Jeg har venner som aldri tenker på søtsaker, - mens jeg blir godtesyk bare jeg kjenner lukten av søtsaker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå