AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #101 Del Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): I så fall må du spise under 1500 kcal. Mange av oss gjør det for å holde vekten. Anonymkode: 3f2e3...d20 Ja, jeg går heller ikke ned om jeg holder meg på 1500, må under det for å gå ned i vekt. Anonymkode: f402d...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #102 Del Skrevet 27. august 2021 Jon Are skrev (19 minutter siden): Takk for utfyllende svar. En lite kommentar.på hverdager er det kun 30gsjokolade( dette vet jeg,må jeg har fått en kjøkkenvekt i gave av samboer. ) skulle jeg har erstattet dette med 2 egg og nøtter , ville jeg ikke ha spart mye kcal messig. Hvis man plusser på chips ( noe jeg også desverre tar ca 30 g av på hverdager) , er det mulig jeg kommer på samme kcal nivå. Jeg syns fortsatt ikke jeg spiser mye .jeg er ganske aktiv i hverdagen Litt hobby snekring og en god del turer med hundene . Her en dag , stod jeg 2 timer og malte på en vanskelig plass. Så går jeg sikkert 1 time tur. Burde vel øke det til 2 i helgene. Men vekten står stille. Jeg tenkte å fortelle legen dette , for å få mysimba, men mistet litt motet her når jeg bare hører at legene er så strenge. Syns det burde vært et tilbud til alle oss som har problemer med mat og spesielt snacks. Har gått over til lett brus nå da. Får se om det utgjør noe. Som sagt så er det mer enn kun kaloriinnhold som har betydning. Sjokolade og potetgull har bortimot null ernæringsmessig verdi, mens egg og nøtter bidrar med en masse viktige næringsstoffer til kroppen. Jeg var inne på det et tidligere innlegg, at søtsug/cravings kan ha sammenheng med for lite fett/proteiner i kosten og underskudd av visse mineraler. Av egen erfaring kan jeg legge til at suget minsker betraktelig dersom man begrenser inntaket av ting man vet trigger sug/cravings. I tillegg handler det heller ikke bare om mengde mat, men type mat, og der er vi mennesker forskjellige. Noen blir gode og mette på kalorifattig mat med stort volum, mens andre trenger mer fett og proteiner for bli mette. For min del kan jeg sikkert spise en hel pakke rugsprø (jeg er kvinne, så vidt over normalvekt) uten å bli mett, for å si det sånn. Et par egg og en neve nøtter kan derimot holde meg mett og tilfreds i timesvis. Nå er jo ikke du veldig overvektig, og jeg har fått inntrykk av at medisinsk hjelp først og fremst er beregnet på personer med fedme, men du har jo ingen ting å tape på å spørre. Anonymkode: dd6d8...9c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #103 Del Skrevet 27. august 2021 Meg over - glemte også å nevne at som jeg viste til i forrige innlegg, så har ikke fysisk aktivitet allverden å si for vektnedgang, ettersom du må være i aktivitet ganske lenge og på et visst nivå for å forbrenne nok til at det har betydning. Samtidig har fysisk aktivitet som sagt mange andre helsefordeler, så det er ingen grunn til å ikke være fysisk aktiv. Men vektnedgang handler først og fremst om kosthold. Anonymkode: dd6d8...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #104 Del Skrevet 27. august 2021 Trener ikke! Om morgen så tar jeg en kopp kaffe. Kl 12:30 spiser jeg to brødskiver med pålegg. Alt ifra skine, ost, laks, korv osv. Kl. 17-18:00 spiser jeg middag går mye på take away og fjordland. Etter middagen så spiser jeg mye snopp. Hadde jeg nok sluttet med soppen så hadde jeg nok gått ned i vekt. 🤣 Anonymkode: 6368e...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #105 Del Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Trener ikke! Om morgen så tar jeg en kopp kaffe. Kl 12:30 spiser jeg to brødskiver med pålegg. Alt ifra skine, ost, laks, korv osv. Kl. 17-18:00 spiser jeg middag går mye på take away og fjordland. Etter middagen så spiser jeg mye snopp. Hadde jeg nok sluttet med soppen så hadde jeg nok gått ned i vekt. 🤣 Anonymkode: 6368e...6a5 Spiser du snopp, sopp eller snop? 😅 (Jeg pleier ikke å påpeke skrivefeil, men denne var bare litt morsom ❤️ ) Anonymkode: f402d...435 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #106 Del Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja det er min svakhet, men vekten min er ganske lav altså. Bmi ca 20,5. Og jeg er godt voksen, i overgangsalder. Anonymkode: 3f2e3...d20 Hvorfor svarer du i denne tråden da? Anonymkode: c8668...7d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #107 Del Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (På 21.8.2021 den 22.43): Altså - FØR evt kostholdsendring. Et normalt hverdagskosthold. Forsøk å være ærlige? Hvor aktive er dere? Anonymkode: c8668...7d3 min livsstil i de årene jeg la på meg: Frokost: Havregrøt på 1,5 dl havregryn, 1 dl lettmelk, usukret eplemos Lunsj: Suppe eller salat uten brød, ett eple. Middag: 3-4 dager per uker en variant av wokrett med kylling og en pose wokgrønnsaker, en liten porsjon ris (typ halv desiliter), taco fredag, pizza eller lasagne lørdag. Kjøttdeigen spedd ut med linser og bønner, men glutenfri pasta og pizza pga cøliaki i familien. En ukedag kunne vi ha noe mindre sunt, type kjøttboller eller fritert fisk. Kveld: Minst et par skiver dansk rugbrød med skinke, men sliter med sult på kvelden, så det kunne nok bli tre, og gjerne litt småspising av middagsrester, eller en ekstra skiver. Noen ganger en liten skål is. Men vi har aldri godteri i skapene, og jeg spiste aldri godteri på hverdager. Drikker ikke alkohol. Spiste godteri lørdager sammen med familien - ca 50 g potetgull + 100 g melkesjokolade var standard porsjon. Pepsi max. I tillegg: Jeg var streng med å aldri spise kake i kantinen på jobb, men synes det var vanskelig å takke nei til fredagskake, eller i forening og selskaper. Har vært deilig under koronaen å slippe alle kakesituasjonene man må håndtere. Aktivitetsnivå: Kontorjobb. Trente lite, men gikk mye tur. Opptatt av hverdagsaktivitet - brukte bilen svært lite - lå alltid på over 10 000 skritt per dag. I noen perioder syklet jeg til jobb innimellom (7 km), og hadde perioder med jogging og pilates. Følte selv at jeg levde sunt, men litt passivt. Gikk opp 30 kilo over 20 år, og endte med en BMI på 35. Anonymkode: a3190...410 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #108 Del Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (På 21.8.2021 den 22.46): De fleste som ikke har endret kosthold ser nok ikke "feilene". Dessverre er det lett å spise mer enn man innser. Mange som sier "spiser bare 500kcal om dagen, det må være genene" men i realiteten inntar de 3500kcal.. Anonymkode: d363e...3f6 rett i fordommene, før det har kommet ett eneste svar i tråden. Wow. Anonymkode: a3190...410 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #109 Del Skrevet 30. august 2021 Albbas skrev (På 23.8.2021 den 8.07): Da jeg var overvektig (ikke veldig, men bmi 27-ish - og vekta hadde nok fortsatt å øke hadde jeg ikke tatt grep): Frokost: Havregrøt på 60g havregryn. I helgene: minst 3 brødskiver, bacon, to speilegg, annet pålegg. Melk og juice. Lunsj: 3 brødskiver eller lignende Middag: Store porsjoner. 200g kjøttdeig gikk fint ned. Ingen tanke på ekstra kalorier i saus, olivenolje etc Snacks: Tine iskaffe hver dag. Åpent for sjokolade/bakst hver dag. Kvelds: et par skiver. I helgene ble det ofte kyllingvinger, vafler, boller eller annet. Helgegodt: En pose chips, en stor sjokoladeplate (delte med mannen da!), gjerne is til dessert osv. Og så skjønte jeg ikke hvorfor jeg sakte men sikkert la på meg... 😶 Men i etterkant ser jeg det helt tydelig. Kostholdet var helt annerledes enn det jeg hadde som tenåring. Kostholdet sklei ut da jeg fikk kjæreste og vi alltid skulle kose oss. Veldig likt mitt kosthold. Jeg er ikke veldig overvektig (BMI ca 26, stabil vekt i mange år), men jeg er svært hverdagsaktiv selv om jeg trener mindre enn jeg skulle ønske jeg gjorde. Anonymkode: 598cf...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå