AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #21 Del Skrevet 21. august 2021 Da sier du at hennes forslag er ikke originale, de høres hjemmelagde ut, som noe noen har klæsset sammen i full fart på spiskammerset når de fikk uventet besøk. Ungene skal ha navnet hele livet, dere klarer bedre enn å klæsse sammen no rask på kammerset. Mulig hun blir litt sur, men det er ikke greit å stemple alt uhørt som "oroginalt". Anonymkode: 15dd2...fa6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 21. august 2021 #22 Del Skrevet 21. august 2021 Hva med oldemornavn? De er sjeldne, men tradisjonelle. Feks Konstanse, Petra, Lydia, Inga, Liv, Hedvig, Helmine, Louise, Elisabeth eller Henriette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #23 Del Skrevet 21. august 2021 tirben skrev (9 minutter siden): Hva med oldemornavn? De er sjeldne, men tradisjonelle. Feks Konstanse, Petra, Lydia, Inga, Liv, Hedvig, Helmine, Louise, Elisabeth eller Henriette. Poenget er vel at TS *ikke vil ha et sjeldent navn, men noe mer vanlig. Jeg er for øvrig helt enig med ham, og synes ikke det gjør noe å ha et vanlig navn som mange heter. Sånn selvkreerte, spesielle navn synes jeg bare oser forsøk på å være unik men på en komisk måte. Dessuten vil jo barn flest hete noe ganske vanlig som de ikke må gjenta for ingen har hørt det før.. Folk bør jo tenke litt på barnet her og. kompromisset kan kanskje være dobbeltnavn med et sært og et vanlig navn? Gjerne det vanlige først, så kan barnet selv bestemme om hun ønsker å bruke det sære navnet etter hvert. Siden det gjerne er en større belastning å hete Eleah Valerie enn å hete Ingrid, f.eks. Anonymkode: a3155...3c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 21. august 2021 #24 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Poenget er vel at TS *ikke vil ha et sjeldent navn, men noe mer vanlig. Jeg er for øvrig helt enig med ham, og synes ikke det gjør noe å ha et vanlig navn som mange heter. Sånn selvkreerte, spesielle navn synes jeg bare oser forsøk på å være unik men på en komisk måte. Dessuten vil jo barn flest hete noe ganske vanlig som de ikke må gjenta for ingen har hørt det før.. Folk bør jo tenke litt på barnet her og. kompromisset kan kanskje være dobbeltnavn med et sært og et vanlig navn? Gjerne det vanlige først, så kan barnet selv bestemme om hun ønsker å bruke det sære navnet etter hvert. Siden det gjerne er en større belastning å hete Eleah Valerie enn å hete Ingrid, f.eks. Anonymkode: a3155...3c6 Jeg er helt enig med far og deg her. Barn vil ikke ha navn som er superspesielle og som må staves. Når man må inngå kompromiss, må man finne navn som ingen av partene synes er forferdelig. Jeg hadde nektet å kalle ungen min Eleah, Ea og lignende navn. Så man må finne noe som begge kan godta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #25 Del Skrevet 21. august 2021 Uansett hva man måtte mene om de nevnte navnene så er det dere som foreldre som må bli enige om et navn. Og forhåpentligvis vil barnet trives med det. Dere kan f.eks. kikke gjennom lister med litt eldre, norske navn og se om det er noen dere begge liker. Lag hver deres liste og del den med hverandre etterpå. Generelt kikk rundt på nett etter navn, er et hav å velge fra. Fra min side kan jeg foreslå: Alvilde Sylvia Kristiane Thelma Lovise Tilde Matilda Lydia Anonymkode: 5adfb...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #26 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hmm, ja, jeg forstår deg veldig godt. Du får prøve å komme med noen enda mer urnorske forslag. Som «Hjørdis» eller «Urd». Så virker ikke Sigrid og Johanne så ille Anonymkode: 69ea3...838 Men Hjørdis er jo fint! Mye finere enn Sigrid spør du meg. Skjønner at mange syns det er rart og for spesielt, men jeg digger det! Dra en tur til Island, så er det mange damer som heter Hjördís Men Urd, derimot..., helt jævlig! Til og med verre enn Iben og Inez som er noen av de minst pene navnene jeg vet om. Anonymkode: 95413...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. august 2021 #27 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ingen av disse er gamle norske navn. Kun Sigrid, som er et gammelt norrønt navn som kan spores tilbake til vikingtida . Anonymkode: bf611...cae Personen du siterte mente nok navn som ble brukt i Norge i "gamle dager", ikke nødvendigvis navn med norsk opprinnelse. Jeg er enig med TS i at "originale" navn ofte er fæle. Eleah og andre navn som ender på ea(h) synes jeg er helt grusomme. Foreslår at dere begge lager ei liste over navn dere liker, og så ser dere på hverandres og ser om det er noen navn der dere synes er fine, sånn at dere kan finne noe dere begge liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #28 Del Skrevet 22. august 2021 Disse bloggernavnene er dessverre ikke uvanlige i det hele tatt her vi bor. Som regel er foreldrene unge og med lav utdannelse. I barnehagen til eldstemann har vi Mileah, Eleah, Eneah, Zoey (ikke engelskspråklige foreldre) og Savannah. Alle har etnisk norske foreldre. Så dette er ikke "sjeldne" eller "uvanlige" navn lengre. Da er trauste navn som Magnhild eller Astrid faktisk mer uvanlig. Anonymkode: 21747...18e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #29 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): kompromisset kan kanskje være dobbeltnavn med et sært og et vanlig navn? Gjerne det vanlige først, så kan barnet selv bestemme om hun ønsker å bruke det sære navnet etter hvert. Siden det gjerne er en større belastning å hete Eleah Valerie enn å hete Ingrid, f.eks. Anonymkode: a3155...3c6 Jeg er i «originale navn»-leiren (har faktisk en jente på 13 som heter Johanne. Da var Johanne iallefall ikke et mye brukt navn på babyer). Men jeg hadde virkelig mislikt kompromisset dobbeltnavn med et vanlig og et sært. Det blir for meg bare veldig minus. Jeg foretrekker klart Eleah fremfor Eleah Johanne. For meg ville kompromisset vært å velge kun ett navn. Så må dere jo finne et navn begge kan leve med? I stedet for Eleah Valerie kan dere jo bare ta Elea f.eks? Anonymkode: 86f10...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #30 Del Skrevet 22. august 2021 Det ER så trashy med disse «originale» navnene! 😂 Forstår frustrasjonen. Prøv å minn henne på at det søte lille barnet skal bære navnet som voksen også! Tror aldri vi kommer til a ha en statsminister Eleah Jasminella Diamanta for å si det sånn. Kanskje heller prøve å finne noe tradisjonelt men internasjonalt? Maria? Elise? Anonymkode: 42951...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå